sunnuntai 21. huhtikuuta 2024

Se vain pysyy kuin tauti

 

Dialektiikan ylistys

 

Joskus 1990-luvulla, kun Venäjän talous oli romahtanut, lämpeni monen suomalaisenkin sydän naapurien auttamiselle. Kerättiin auto täyteen tavaraa ja ajeltiin rajan taa jakamaan apua sitä tarvitseville. Siitä sai hyvän mielen ja sympaattiset naapurit saivat tarvitsemiaan hyödykkeitä.

Koska kansojen psykologia tuppaa olemaan omanlaistansa, ennustelin jo silloin, ettei Venäjä valtiona tule koskaan antamaan anteeksi saamaansa apua. Sen vastaanottaminen oli nöyryytys, jollaiset halutaan unohtaa mahdollisimman pian ja mielellään kieltää niiden joskus edes tapahtuneen.

Näinhän kävi esimerkiksi amerikkalaisen ARA:n kanssa, se pelasti ehkä jopa miljoonien hengen Volgan varren nälänhädässä 1920-luvun alussa ja sai mm. Trotskin ylenpalttiset kiitokset. Myöhemmin se leimattiin vakoiluksi ja sabotaasiksi.

Melko pian Venäjän lähetystö 1990-luvulla pyysikin saksalaisia sulkemaan toreilla olevat pisteet, joissa kerättiin apua Venäjän lapsille (tyyliin: Hampurin lapset Pietarin lapsille). Saksalaisillahan vielä omatunto kolkutteli Leningradin piirityksen takia.

Joskus tapahtui ikäviäkin asioita. Ehkä moni vielä muistaa, miten Itä-Karjalassa murhattiin raa’asti pariskunta, joka oli suuresti innostunut avustustyöstä. Etenkin mies oli jo vanhastaan kunnostautunut ystävyystoiminnassa.

Kaksi varusmiestä oli karannut armeijasta ase mukanaan ja väijyi mutkan takana komeata ulkomaan autoa, inomarkaa. Kun se tuli kohdalle, se pakotettiin pysähtymään ja onnettomat matkustajat teloitettiin armon aneluista huolimatta.

No, nämä ääliöt tietenkin jäivät heti kiinni inomarkoineen kaikkineen. Oikeudessa he puolustautuivat, ehkä asianajajan laatimalla puheella, jossa korostettiin, että he olivat saaneet sellaisen kasvatuksen, jossa vihollisen vihaaminen oli velvollisuus. Noiden ulkomaalaisten porhojen mieltäminen viholliseksi ei ollut sitten enää vaikeaa eikä outoa, vaan pikemmin luonnollista jatkoa kasvatukselle.

En muista, miten poikien kävi, mutta naapurin lakihan ei tunne leikkiä tällaisissa asioissa. Ehkä he istuvat vieläkin, ehkä taistelevat Ukrainassa tai ovat jo turpeen alla. Kukapa tietää. Tai ehkäpä oikeus ymmärsi puolustuksen pointit ja antoi heille jonkin suomalaistyylisen tuomion, jolloin he olisivat olleet vapaalla jalalla jo parikymmentä vuotta.

Asia ei sinänsä minua kiinnosta, tulipa vain mieleeni esimerkkinä siitä ajatustavasta, jota Lenin-setä kaikessa joviaalisuudessaan tarjosi kansalle, jotta tapahtuisi, mitä kirjoitettu on, eli että Marxin kaavailema sosialistinen vallankumous saataisiin tapahtumaan Venäjällä.

Ideanahan oli saada luokkataistelu kärjistymään ja sitä varten oli ensin saatava aikaan nuo luokat. Kun enimmäkseen kädestä suuhun elävällä Venäjän maaseudulla ei tuota luokittumista eli sosiaalista polarisaatiota itse asiassa ollut tapahtunut, se määrättiin tapahtuvaksi.

Varsinaisia tehtaan työläisiä, joita Marx piti tulevan vallankumouksen käyttövoimana, oli vain muutama prosentti väestöstä, joten siitä ei paljon apua ollut.

Niinpä tietty osa väestöä määriteltiin myös maaseudulla, jossa valtava enemmistö asui, porvarillisiksi riistäjiksi eli kulakeiksi ja sen kunnian saattoi köyhillä seuduilla saada hyvinkin köykäisillä ansioilla. Jos oli kaksi hevosta, oli jo epäilyksenalainen ja kolme lehmää sinetöi pääsyn likvidoitavien joukkoon.

Itse luokkataistelun idea tässä leninistisessä muodossa oli yksinkertainen: köyhät usutetaan rikkaiden kimppuun ja heille annetaan palkkioksi näiden omaisuus. Niin sanotut keskivarakkaat pidetään bolševikkien puolella pelottelun ja suostuttelun avulla.

Näinhän sitten tehtiinkin, vaikka maatalouden kollektivisointi valtavana operaationa jäikin Stalinin huoleksi. Perusidean oli ehdottomasti antanut Lenin. Artikkelissaan Pystyvätkö bolshevikit pitämään valtiollisen vallan? hän oli selostanut, miten tärkeää oli köyhälistön suora hyökkäys varakkaampia vastaan ja näiden asettaminen sorrettuun asemaan.

Lenin ja hänen seuraajansa operoivat aina abstrakteilla kategorioilla, kuten luokka, jollaiseksi laskettiin myös keksitty eli ylhäältä määrätty luokka. Luokkien välinen taistelu oletettiin tunnetusti luonteeltaan armottomaksi ja sitä tuli aina kaikin keinoin edistää, sillä juuri se oli kaiken kehityksen moottori eikä edistys voinut syntyä muuta tietä kuin ristiriitojen purkautumisella väkivaltaisessa vallankumouksessa.

Jos luette noita leniniläisen marxismin/stalinismin hengentuotteita, voitte todeta, miten tavattoman suuri rooli siellä on sellaisilla käsitteilä kuin armottomuus (bespoštšadnost, suvaitsemattomuus (neterpimost) ja leppymättömyys (neprimirimost), vrt . Vihavainen: Haun neprimirimost tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).

Tämä palautuu tietenkin itse dialektiikan olemukseen. Se lähtee vastakohtien taistelusta, joka on luonteeltaan leppymätöntä. Asia koskee myös politiikkaa ja kaikkihan on politiikkaa totalitaarisen persoonallisuuden ymmärryksessä.

Niinpä työväenluokan ja porvariston vastakohtaisuuden sovittamista yrittävät sosialidemokraatit olivat tosiasiassa politiikan suurimpia konnia. He yrittivät mahdotonta, mutta onnistuvat vain olemaan asioiden ainoan mahdollisen ja onnellisen ratkaisun eli vallankumouksen tiellä.

Vallankumous on aina luonteeltaan väkivaltainen, mutta sitä on yhtä mieletöntä moittia kuin olisi syyttää luontoa siitä, että kesän ohella se tuo pohjolaan myös talven. Sellainen nyt vain on luonto, asiain tila.

Mikäli tällainen ajattelutapa omaksutaan, on hyvin luontevaa ruveta ihannoimaan sellaista radikalismia, joka halveksii kaikkia kompromisseja ja näkee kunniansa mahdollisimman jyrkissä asenteissa, joissa vastustajasta ja toisinajattelijasta tulee ainoastaan tuhoamisen ansaitseva henkilökohtainen vihollinen.

Ei tämä oppi Venäjälläkään kansan keskuudessa ylen määrin kukoistanut, vaikka siihen kovasti pyrittiin. Solženitsyn suri sitä, että myötätunnollaan ja humaanisuudellaan loistanut venäläinen ihminen oli kommunistivallan aikana saanut antaa tilaa neuvostoihmiselle, joka ainakin suullaan tunnusti ideologian petomaiset arvot ja oli uskovinaan juuri niiden olevan todellisen humanismin ainoa mahdollinen ilmenemismuoto.

Suuresti kunioittamani juutalaine älykkö Tony Judt on hienosti arvostellut tätä ajattelutapaa, joka oli itse asiassa enemmän tai vähemmän levinnyt koko radikaalin älymystön leiriin (ks. Vihavainen: Haun sodan logiikka judt tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).

Judtin intellektuaalisessa testamentissaan edustama ajattelu on ennen muuta terveen järjen (common sense) mukaista. Hän kehottaa historialliseen ajatteluun, jossa asiat asettuvat yhteyksiinsä, sen sijaan että antaudutaan pohjimmiltaan aivan primitiivisten abstraktien käsitteiden vietäväksi (ks. Vihavainen: Haun judt tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).

Yksi älykkö sinne tai tänne ei toki voi asioita muuttaa. Elämme aikaa, jolloin suuret megatrendit tekevät ajattelusta ja keskustelusta yhä primitiivisempää.

Ongelman ydin yksilötasolla on ihmisen taipumus ja tarve liittyä sellaiseen laumaan, joka julistaa edustavansa yliyksilöllistä ja ylihistoriallista oikeutta, mutta joka on joutunut uhrin asemaan.

Silloin on luontevaa jopa pitää jokaista vastapuolen edustajaa henkilökohtaisena vihollisena, joka peräti vakain tuumin saa aikaan kaikki puutteet ja epäkohdat ja jonka vastustaminen keinolla millä tahansa on hyveistä suurin.

Kun tuo kaiken hyvän vihollinen saadaan kukistettua, koittaa onnen aika…

Miten hyvin pukikaan Pentti Saarikoski tämän psykologian sanoiksi 1960-luvulla:

"En anna heille anteeksi sillä he tietävät hyvin mitä tekevät.

He haluaisivat minun kirjoittavan tuulesta, linnusta ja puusta kauniita lauluja, joita he sielunsa virkistykseksi lukisivat iltaisin, unohtaakseen mitä ovat päivällä tehneet: myrkyttäneet tuulen, tappaneet linnun ja puun.

En jätä heitä rauhaan.

En heidän mielikseen hio sanojani käsittämättömiksi, en odota kunnes he ovat ehtineet rakentaa vankilansa ympärilleni, en usko heidän tietoonsa, en heidän rahaansa, en heidän jumalaansa enkä heidän voittoonsa.

He kasvattivat minut, he yrittivät nujertaa minut uskolliseksi palvelijakseen, ja nyt he ovat vihaa täynnä kun näkevät ponnistelujensa menneen hukkaan, minusta tuli heidän vastustajansa, ja kaikki heidän opetuksensa kääntyvät heitä itseään vastaan.

En jätä heitä rauhaan, ennen kun heiltä on otettu pois valta jolla he hallitsevat ihmisiä, nyt kun he eivät enää pysty hallitsemaan asioita, he ovat liikemiehiä ja heille on aina maksettava enemmän kuin he maksavat, mutta minä maksan heille samalla mitalla kuin he ovat maksaneet minulle, he ovat myrkyttäneet tuulen, tappaneet linnun ja puun, minun iloni kaikki.

He omistavat maan, ja he omistavat taivaan, mutta maa ja taivas eivät ole heidän puolellaan, he tietävät sen ja siksi he varustautuvat sotaan, he tuhoavat maan ja taivaan mieluummin kuin luopuvat omistuksestaan.

En usko heidän voittoonsa, sillä heitä on yhä vähemmän, ja yhä enemmän on niitä jotka eivät odota toimettomina, meitä on yhä enemmän, heidän asuntojensa ahtaudessa, heidän kouluissaan, heidän tehtaissaan, meitä on yhä enemmän, yhä enemmän he tarvitsevat meitä, yhä vähemmän me tarvitsemme heitä, me olemme jo kyllin kauan kantaneet heitä harteillamme ja sietäneet heidän epäkelpoa hallitustaan, heidän huonoa taloudenpitoaan, heidän vääriä oppejaan.

Me kannamme heitä harteillamme, eikä meidän tarvitse muuta kuin suoristaa selkämme, ja he putoavat, eikä meidän tarvitse muuta kuin avata suumme, ja he vaikenevat, lintu laulaa taas, puu viheriöi. "

Pentti Saarikoski: Ääneen (1966)

 

Mitäpä tuohon lisäämään…

 

16 kommenttia:

  1. Ikävintä on, että nyttemmin on tuotu esiin ajatuksia (Riina Tanskanen, Thomas Piketty), jossa nuo kommunismin haamut, osaksi vihreyden kaavussa, on haluttu herättää henkiin, ikään kuin yksi yritys ei olisi jo saanut aikaan kärsimystä kyllin. Toisaalta ikävintä on, että Marxin kuvaamat kapitalismin kehityskulut (esim omistuksen keskittyminen yhä pienemmäälle joukolle) näyttävät olevan toteutumassa nyt kun kommunismi on lakannut olemasta kilpaileva yhteiskuntajärjstelmä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jatkokehittelyä:

      Miksi kaikenlainen radikalismi sitten vetoaa niin paljon ihmisiin?

      Voisiko olla niin, että radikalismin ehdottomuudesta saa parempi tunnekiksejä kuin varovaisesta pragmatismista ja yhteiskunnan hiitaasta ja ääri-ilmiöiden karttamisesta. Esimerkki: äsken kuolleen Kaj Chydeniuksen laulut kuulostivat paljon komeammilta ja paremmin tunteisiin vetoammilta kuin sanokaamme sosialidemokratian ylistykset (oliko niitä edes?). Herää kuitenkin kysymys, kumpi aatesuunta teki Suomelle tavallisen ihmisen kannalta paremman, hyvinvointivaltion.

      Valitettavasti on niin, että yhteiskunnan kehittämisessä pyrkimys optimaalisuuten, ääriajatusten ja -toiminnan välttäminen ja pitäytyminen byrokratiaan, demokratiaan ja oikeusvaltioon johtaa parempaan lopputulokseen kuin radikaali, kaiken vanhan hylkäävä vallankumous. Ainoa paha juttu, että tuollaisesta hiljaisesta hivutuksesta ei synny komeita lauluja ja taidetta - eikä kiitosta hiljaisille konehuoneen tekijöille.

      Poista
  2. "antaudutaan pohjimmiltaan aivan primitiivisten abstraktien käsitteiden vietäväksi"

    En täysin ymmärrä blogistin - ja kommentoijakollega Seppo O:n - vastenmielisyyttä "yleiskäsitteitä" kohtaa. Eikö ihmiselle ominaiseen abstratiin ja tieteelliseen ajatteluun jo Platonista alkaen kuulu nimenomaan kuvaavien käsitteiden luominen, jotka yleistävät yksittäiset esineet/havainnot joksikin yleiskäsitteeksi, jolla on yhteisiä ominaisuuksia ja joiden avulla ympäröivää todellisuutta voidaan hahmottaa? Toisin sanoen, onko vika yleiskäsitteissä sinänsä vai tavoitteissa, joihin niillä pyritään, esim totuus, kauneus ja hyvyys versus armottomuus, suvaitsemattomuus ja leppymättömyys luokkataistelussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eihän yleiskäsitteissä sellaisenaan mitään vikaa ole. Mutta sitten, kun ne alkavat korvata todellisuuden, tulevat ne ongelmat.

      Poista
    2. Psyyken pohjalla kaikki on yhtä, ja pikemminkin kuin mikään sipulin ydin minuutemme on alusta alkaen dualististen vastakohtaparien rakennelma. Käsitteellinen ajattelu palautuu alkumagiaan, siihen, että yleiskäsitteet ovat ihmisen ensimmäisiä jumaluuksia (Feuerbach).

      Vasta vaeltelun vaiheen jälkeen, kun kuljeskelevat laumat asettuivat paikoilleen ja alkoi kehittyä kiinteä elämänmuoto, jossa työnjako ja muu sosiaalinen isnstitutionalisoituminen kehittivät uudenlaisia, yli tilanteiden ja aikojen eläviä, yleisempiä käsitteitä, syntyi se tajunnallinen ongelma, että näitä käsitteitä voidaan käyttää sosiodynaamisesti erisuuntaisten tarpeiden palveluksessa -- yleiskäsitteillä voidaan joko noitua ymmärrys ja palauttaa kaikki ongelmat takaisin alkumagian symbioottiseen samuuteen, tai sitten niitä voidaan käyttää induktiivisen ajattelun työkaluina, jolloin niiden jatkuva testaaminen todellisuutta vasten tulee tarpeelliseksi.

      "Ein Volk, ein Reich, ein Führer" on siis yleiskäsite, jossa kaikki sosiaalinen valta taannutetaan takaisin alkusymbioosin huomaan -- ja sellainen antaa yksilölle todella voimaannuttavia tuntoja -- kun taas eurooppalaisen uuden ajan ajattelussa kehittynyt empirismi edustaa induktiivista -- pikemminkin kysymyksen kuin vastauksen muodossa -- totuutta etsivää käsitteenmuodostusta.

      Tällaiset asiat on mmärrettävä jos haluaa ymmärtää esimerkiksi Popperin teesiä "tieteellisen" verifioinnin ja falsifioinnin rooleista.

      Saan yhä yllättävää palautetta noin neljäkymmentä vuotta sitten kirjoittamistani "Narkissos-esseistä", jotka moni on kokenut yksinkertaisina mutta silmiä avaavina. On todellakin niin, että käsitteellisen ja tiedollisen ajattelumme ongelmia on helppo lähestyä Narkissos-myytin kautta. Olen jopa ajatellut että ko. tekstit kannattaisi museoida kirjan muodossa -- siitä huolimatta, etteivät nykyiset sukupolvet piittaa kirjoista eivätkä edes jaksa lukea kokonaisia teoksia.






      Poista
    3. Katsoisin tyyliin että voidaan helposti olla samaa mieltä maailman historian kehityskulusta (tosin pienin varauksin). Kun taas vaikka Suomen historiasta nyky keskustelussa kun väen ymmärrys tahtoo rajoittua viimeiseen 100 vuoteen niin se voi toisilla helposti aiheuttaa polemiikkia. Jos henkilöiden vanhemmat sijoittuu johonkin tiettyyn poliittiseen ryhmään tms. Tai jollekin tietylle alueelle. Identiteettipolitikoinnin vitsauksia. On suomalainen muttei ymmärrä historiaa ympärillä. Koulutus ei taida olla se mistä tulisi tällöin leikata.

      Poista
  3. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Englannissa puhutaan sekä mediassa että muutenkin yhteiskuntaluokista jatkuvasti ja täysin luontevasti, eikä termejä sinänsä pidetä poliittisina. Hieman lähinnä huvittaa tämä uusi virtaus Suomessa, joka tuntee allergiaa yhteiskuntaluokista puhumista kohtaan. Suuressa maailmassa tällaista allergiaa ei juuri tapaa,, yhteiskuntaluokkia pidetään tosiasiana. Suomi lähentyy Pohjois-Koreaa jatkuvasti. Julistetaan olevamme maailman onnellisimpia ja elävämme luokattomassa yhteiskunnassa, jossa ainoa prisma todellisuuteen on onnellinen yksilö. Itkua ja naurua kolmannella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joissakin maissa luokkaerot ovat valtavia. Suomi, Ruotsi ja vastaavat ovat siellä esimerkki sosialismista. Hullunkurista on, että meillä saatetaan apinoida sellaisten maiden näkemyksiä, joissa asiat ovat todella rajusti eri kannalla. Se tolkun löytäminen tässä tuppaa ongelmaksi tulemaan. Vrt. Toy Judtin näkemyksiä: https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=judt

      Poista
    2. Kaikki puolueet jankuttavat koko ajan "keskiluokasta", mitä ei voi määritelmällisesti edes olla olemassa ilman ala- ja yläluokkaa (minkä keskellä se muuten olisi?). Ennen vanhaan taas "porvaristosta" höpöttivät kommunistit, tätä nykyä kokoomuslaiset sanomalehtitoimittajat.

      Poista
    3. Teoriat on aina teorioita.
      Niin Englannista, kuin myös Ruotsista löytyy monarkia. Luokkayhteiskunta parhaimmillaan, eikä lait samalla tavoin päde monarkiaan. Historiallinen syynsä valtion hallinnossa. Kun taas Amerikka on teollistunut tuloerot pohjaa hieman eri ajattelumalliin. Kyse on kumminkin liittovaltiosta, johon on aikojen saatossa matkannut myös suomalaisia. Kun ajatellaan amerikkalaisia niin usein miten mielikuva on tietynlainen, alkuperäinen amerikkalainen taitaa kumminkin olla intiaani.
      Lähtökohdin nuoret olisi tulotasoon katsomatta suotavaa kouluttaa, tulotasoon tai sukupuoleen katsomatta suotavaa kouluttaa. Älykkyys on siitä hauska ettei tuo tunne tuloeroja. Toisilla sitä on ja toiset ei ymmärrä vaikka sitä taloutta ympärillä olisi. Toisin sanoen sitä ei voi ostaa siinä mielessä.
      Teknisesti taas valtiollisesti voi ostaa koulutettua väkeä ympärilleen. Tyyliin Saudi-Arabia, mutta se sitten pohjaa öljyyn ja sen kysyntään. Maailman markkinahintoja taas meistä kukaan ei päätä.

      Poista
  4. Epidemioilla on taipumus seurata samaa mallia, olipa kyse sitten tautiepidemioista tai yhteiskunnallisista epidemioista. Tauti tulee jostakin, leviää, tekee tuhonsa, käyttää voimansa loppuun, hiipuu ja jättää jälkeensä immuniteetin. Aikaa kuluu, syntyy uusi sukupolvi, joka ei ole tautia kokenut ja jolla ei myöskään immuniteettia ole päässyt kehittymään. Niinpä otollisen tilaisuuden tullen epidemia uusiutuu.
    Tauteja vastaan voidaan suojautua rokotteilla ja yhteiskunnallisten tautien tapauksessa rokotteena toimii historian tuntemus. Niinpä myös tämän päivän Suomessa on syytä tunnistaa tässäkin kirjoituksessa esitetyt taudin tunnusmerkit, joista seuraavassa poimittu tiivistelmä.
    Ideanahan oli saada luokkataistelu kärjistymään ja sitä varten oli ensin saatava aikaan nuo luokat. Osa väestöä määriteltiin porvarillisiksi riistäjiksi ja sen kunnian saattoi saada hyvinkin köykäisillä ansioilla. Itse luokkataistelun idea tässä leninistisessä muodossa oli yksinkertainen: köyhät usutetaan rikkaiden kimppuun ja heille annetaan palkkioksi näiden omaisuus. Niinpä tärkeää oli köyhälistön suora hyökkäys varakkaampia vastaan ja näiden asettaminen sorrettuun asemaan. Lenin ja hänen seuraajansa operoivat abstrakteilla kategorioilla, kuten luokka, jollaiseksi laskettiin myös keksitty luokka. Luokkien välinen taistelu oletettiin armottomaksi ja sitä tuli aina kaikin keinoin edistää. Päämääränä oli riitojen purkautuminen väkivaltaisessa vallankumouksessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "yhteiskunnallisten tautien tapauksessa rokotteena toimii historian tuntemus."

      Tuosta on hyvä tehdä ns nosto, se on juuri noin!

      Poista
  5. Vuonna 2007 ajettiin Lenin-sedälle patsasta Helsinkiin, ja mukana oli runsas joukko kultturiin edustajia kuten näyttelijötä, ohjaajia ja professoreita, ja myös ay-kermaa. Aika ohutta oli kai tietämys Leninin tekemisistä tuolloin vasemmiston ja muiden myötäjuoksijoiden keskuudessa.

    VastaaPoista
  6. ”Dialektiikka pysyy kuin tauti”

    Putin näyttää olevansa aivan varma siitä, että hän on silmänkääntötemppujen maailmanmestari. Aikoinaan hän väitti Lännelle, että ”me olemme nyt samanlaisia porvareita kuin tekin” eli me emme ole enää kommunisteja. Meidän täytyy kuulua nyt teidän sydänklubiinne jäsenenä. Länsi otti pallon käsiinsä ja muutti G-7 G-kahdeksaksi, jonka kokoukseen kutsuttiin presidentti Gorbatshev. Gorbatshev antoi kollegoille ymmärtää, että olisi jo korkea aika sille, että NATO sulkisi ovensa, koska maailma on muuttunut. NATOhan perustettiin vuonna 1947 sen jälkeen, kun Moskova valloitti ”kavereikseen” kokonaisen liudan maita ja teki heistä sosialistisen maailmanjärjestelmän.

    Putin puolestaan G-8 kokouksessa piti jättipitkän puheen, johon kuuluivat sanat: ”Älkää sitten kiinnittäkö huomiota siihen, mitä tulee tapahtumaan entisen Neuvostoliiton alueella.” Se ei ollut pyyntö, se oli Putinin käsky, ja hyvin kohta hän aloitti sodan Ukrainassa, mutta Putin potkittiin pois G-8 klubista.

    Putin on vallassa jo neljännesvuosisadan, mutta putinismi taas jo paljon enemmän. Leninismi-stalinismi-putinismin päämääränä on koko maailman valloitus hinnalla millä hyvänsä: eräässä propagandistisessa laulussa väitetään: ”my za tzenoj ne postoim” (hinnalla ei ole mitään väliä).

    Nyt maailma on herännyt uudella tavalla: ”Jotain tarttis tehrä.”



    VastaaPoista
  7. Kirjoitit:
    "Joskus 1990-luvulla, kun Venäjän talous oli romahtanut, lämpeni monen suomalaisenkin sydän naapurien auttamiselle. Kerättiin auto täyteen tavaraa ja ajeltiin rajan taa jakamaan apua sitä tarvitseville...
    Koska kansojen psykologia tuppaa olemaan omanlaistansa, ennustelin jo silloin, ettei Venäjä valtiona tule koskaan antamaan anteeksi saamaansa apua. Sen vastaanottaminen oli nöyryytys, jollaiset halutaan unohtaa mahdollisimman pian...

    Oliskohan suomalaisten siis pitänyt silloin selittää, etteivät ne tavaroiden luovutukset olleetkaan köyhille suoritettuja avustuksia vaan myöhästyneitä mutta vihdoin viimein maksettuja sotakorvauksia?
    Sanottiinhan Pariisin rauhansopimuksessakin:
    "Suomen on korvattava Neuvostoliitolle sotatoimilla ja Neuvostoliiton alueen miehityksellä Neuvostoliitolle aiheuttamansa vahingot; kuitenkin... osapuolet sopivat siitä, että Suomi ei korvaa yllämainittuja vahinkoja kokonaisuudessaan, vaan ainoastaan osittain, nimittäin 300 miljoonalla Yhdysvaltain dollarilla...
    Niinhän sitten tapahtuikin.
    Mutta olisiko venäläisille voitu selittää, että moraalisista, omantunnon syistä suomalaiset päättivät 1990-luvulla korvata suuremmankin osan sodasta Venäjälle aiheutuneista vahingoista kuin heiltä oli edes vaadittu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Neuvostoliitolle aiheuttamansa vahingot"

      Nykypäivän kysymys: Mitenkä Venäjä korvaa Ukrainalle aiheuttamansa sotavahingot? Ukraina ei aloittanut tätä sotaa, se vain ei halunnut olla Moskovan määräämässä kykkyrässä/polvillaan Valko-Venäjän tapaaan, vaan halusi jatkaa olemista eurooppalaisena valtiona.

      Venäjän pakottaminen siihen vaatii uudentyyppistä Nyrnbergin prosessia, koska Venäjän Lännen pankeissa tallennetut rahat eivät riitä.

      Poista

Kirjoita nimellä.