perjantai 5. huhtikuuta 2024

Viiniä ja ajattelua

 

Vapaahenkinen apotti

 

Anatole France, Apotti Coignardin ajatuksia. Poiminut hänen uskollinen oppilaansa Jacobus Paistinkääntäjä ja julaissut Anatole France, Ranskan Akatemian jäsen. Tekijän luvalla ranskankielestä suomentaneet Eino Leino ja Eino Palola. Minerva 1920, 194 s.

 

Anatole France oli kirjailija, joka kaiketi ilmensi suomalaiselle 1800- ja 1900-lukujen taitteen älymystölle ranskalaisuutta tyypillisimmillään. Ranskahan oli sekulaarisen hengen ja antiklerikaalisen vapaamielisyyden kotimaa ja todellinen isänmaa. Francen (oik. Jacques Anatole François Thibault) teoksia suomennettiinkin melkoinen määrä.

Aikanaan France oli liberaalina hyvin suosittu ja jopa sensaatiomaisen vapaamielinen. Tämä ei estänyt sitä, että vuonna 1896 hänet valittiin Ranskan Akatemian ”kuolemattomiin”. Vanhoilla päivillään hän sitten liittyi Ranskan vasta perustettuun kommunistipuolueeseen.

Tämän nyt esillä olevan kirjan päähenkilö on kuvitteellinen apotti Jérôme Coignard ja tarina sijoittuu 1600-luvun Ranskaan. Apotti ei tässä tarkoita luostarin johtajaa, vaan sen sijaan ns. sekulaariseen papistoon kuulunutta henkilöä, joka elää kirkon laitosten ulkopuolella.

 Hänen mainitaan toimineen kirjastonhoitajana ja kaunopuheisuuden professorina, mutta esittäessään tässä aikansa Sokrateen roolia, hän on vain vailla vakituista työpaikkaa oleva filosofi, jolla on tapana istuskella kapakassa.

Kirjoittaja mainitsee kelpo apotin pitäneen ylvästelyä kaiken pahan suurimpana lähteenä. Kunnioittamisen aistia häneltä tosiaan puuttuikin, mutta sen sijaan rakkaus oli hänessä hyvin kehittynyttä, kertoo kirjoittaja. Vihaaminen ei taas onnistunut lainkaan. Iva, jota hän alinomaa harjoitti, oli lempeää ja suvaitsevaa.

Siinä meillä siis oli aikansa Sokrates, joka edeltäjiensä tapaan osasi nauttia myös suuresti kunnioittamistaan pöydän antimista, vaikka varattomuutensa takia sai siihen harvoin tilaisuutta, eikä asiaa valittanut.

Politiikkaan nähden abbé oli skeptinen: jos haluttiin tehdä ihmisistä hyviä, viisaita, vapaita, hillittyjä ja jalomielisiä, jouduttiin ikävä kyllä siihen, että heidät olisi kaikki tapettava.

Sen sijaan oli syytä tunnustaa tosiasiat: kun ihmisiä jouduttiin hallitsemaan, oli hyväksyttävä se, että he olivat pahankurisia apinoita. Kansanvalta oli sen mukaisesti kovaa orjuutta ja sitäkin oli syytä varoa.

Abbé käsittelee vuoron perään kaikkia sellaisia suuria asioita kuin valtiomiehet, hallitukset, tiede, armeija, kapinalliset, historia, ja oikeus. Kaikki ne riisutaan arvokkuudestaan ja osoitetaan joko naurunalaisiksi tai sitten vielä ikävämmiksi, suoranaisiksi pahuuden ilmentymiksi.

Niin sanottu oikeus ja sotalaitos ovat aivan ilmeisiä raakalaisuuden osoituksia, jotka eivät tosiasiassa ansaitse mitään kunnioitusta, selviää herttaisen apotin keskusteluista. Militanttia kapinallista hänestä ei kuitenkaan saisi millään, sillä hän ymmärtää myös kapinallisuuden pohjimmiltaan olevan pelkkää pinnallista vihaa ja pahuutta.

Tällainen kerettiläisyys sai aikaan sen, että peräti kaikki Francen teokset liitettiin katolisen kirkon kiellettyjen kirjojen luetteloon, millä tuskin tuohon aikaan oli paljon muuta kuin symbolista merkitystä.

Kelpo apotin puheet joka tapauksessa kuulostavat meidän aikamme ihmisen korviin lähinnä latteuksilta, mutta näin tuskin oli asia vielä silloin, kun tämäkin kirja julkaistiin.

Tämä apotti juo mielellään viiniä aina kun saa sitä eteensä. Sitä näyttää ainakin joskus jopa menevän aika lailla.

Kiinnostavaa onkin se, miten ranskalaisten suhde viiniin on muuttunut. Vielä minun nuoruudessani Ranska oli kaikkien märimpiä maita ja yhdessä Italian kanssa maailman johtava maa alkoholin kulutuksessa per capita. Suomeen verrattuna ranskalaiset imivät kuin sienet, muistaakseni noin 3-4 kertaa enemmän.

Tilanne on muuttunut ja se on muuttunut nopeasti. Nyt suuret alkoholin kuluttajat löytyvät pohjoisesta ja Ranska ja Italia ovat kohtuuden kannalla. Tosin ne yhdessä Portugalin kanssa ovat suurimpia viinin kuluttajia, mutta yhä harvinaisempaa on, että viiniäkään nautittaisiin joka päivä. Erittäin kiinnostavat tilastot löytyvät tästä: Wine Is Going Out of Style—in France - IEEE Spectrum.

Ennen asia oli toisin ja viini oli ranskalaisuuden tunnus ja kulmakivi: Le pain et le vin , leipä ja viini ne olivat Ranskan maan tärkeimmät antimet ja jokapäiväinen ravinto. Mehua ei juotu viinin sijasta, mikä kaiketi johtui yksinkertaisesti siitä, ettei se kauan säilynyt. Viiniä taas yleensä aina laimennettiin ruokapöydässä.

Luin muuten juuri Alphonse Daudet’n kertomuksen, jossa hän surkutteli köyhien tullimiesten surkeaa tilannetta: ruokajuomanakin heillä oli vain vettä. Olisipa edes noille nälkiintyneille lapsille ollut antaa aina silloin tällöin viiniä!

Mutta abbé Goignard onnekseen sai viiniä näköjään melko säännöllisesti. Hän olikin jo iäkäs ja tarvitsi sitä tavallista enemmän. Sivumennen sanoen, uusi alkoholisoitunut kulttuurimme on tehnyt erityisesti vanhuksista ahkeria viinin ja muidenkin alkoholijuomien litkijöitä, kuten tilastot osoittavat (ks. Europe is home to the world's heaviest drinkers. Which country drinks the most alcohol? | Euronews ).

Ei tuo suoraan sanoen hyvältä näytä, mutta lohtunamme on Ranskan esimerkki, joka osoittaa, että kokonainen kansakunta voi raitistua hyvinkin nopeasti ja jopa sellaisessa tapauksessa, jossa alkoholin jokapäiväisellä käytöllä on hyvin vahvat ja kunniakkaat perinteet.

Mutta tästä asiasta Anatole France enempää kuin hänen Jérôme Coignardinsakaaan eivät tulleet sanoneeksi halaistua sanaa. Heille se ei ollut mikään kysymys.

Mitä tulee tämän kirjan käännökseen, on se aika vanhanaikainen, vaikka aikaa on kulunut vain vaivaiset sata vuotta.

 

22 kommenttia:

  1. Kyllä vanhusten pitääkin juopotella. Kypsällä iällä aloitettu dokaus vaatii suuret päiväannokset, jotta kuolemis-ikä koittaa aiemmin. Jokainen kuukausi pienentää julkisen talouden vajetta, ja törpöttely kerryttää siihen veroja. Hölökyn kölökyn.

    Ei ollu vihapuhetta, täytän itse kohta 70.

    VastaaPoista
  2. "uusi alkoholisoitunut kulttuurimme on tehnyt erityisesti vanhuksista ahkeria viinin ja muidenkin alkoholijuomien litkijöitä"

    Ei se ole tehnyt: se on se sama 1960-lukulaisten "märkä sukupolvi", joka toi (halvan) punaviinin juonnin muotiin. Paha juttu vaan, että vanhan elimistö ei kestä sitä niin kuin ennen.

    Perusero eteläeuroopan ja Suomen alkoholinkäytössä on se, että em viiini on nautinto- ja ravintoaine kun taas meillä se on ollut nimenomaan päihde, viina "köyhän miehen opperana".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se johtuu suomen neuvostoluterilaisuudesta nuo termit kaikkea pitää kontrolloida ja kaikkien pitää kärsiä jos saat viinipullon tulee se nähdä armopalana hallinolta joka on antanut sinulle luvan siihen ja kassalla sinulle pitää välittyä kuva, että sinua tarkkaillaan ja arviodaan.

      Poista
  3. Tässä elämänvarrella olen tullut huomanneeksi, että nämä elämännautiskelijat, päivittäistoimijat, eivät jää rasittamaan eläkevarallisuuspottia kovinkaan pitkään. Ehkä poikkeuksiakin on.
    Tuolla päivittäisellä viininlatkimisella on ainakin se kielteinen vaikutus, että se tyhmistää: tuo kyläsokrates tuskin viimeisillään, mitään kovinkaan skarppia tajunnanvirtaa ole tuonut kuulijoittensa iloksi.
    Vaikka en itsekään absoluuttisesti lasiin sylje....
    On silläkin varmasti merkitystä, jos tyytyy hillittyyn törpöttelyyn, kontra "naula päähän ja baanalle".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joycen elämänkertatietoja kartoitellessani olen törmännyt hänen käsittämättömään paheeseensa, valkoviiniin. Hän oli kuvausten mukaan aikamoinen juoppo.

      Se että luovat nerot tarvitsevat tajuntaa hämärtäviä aineita ja työn tietyssä vaiheessa -- kun oivallukset on ylöskirjattu ja on päästävä irti itseään kiihdyttävästä luomiskierteestä -- aikalailla pakonomisesti tarvitsevat ulkopuolista apukeinoa, se minusta on hyvinkin ymmärrettävää. Koin kerran itse erään kirjoitusurakan jälkeen pari viikkoa jonkinlaisen hajoamis- tai rajatilan, ja olisi varmaan lääkinnyt itseäni vaikka millä, jos olisin tietänyt keinoja.

      Jostain syystä tämä teksti otti aika koville. Jälkeenpäin se ei vaikuta enää miltään.

      Ehkä yli puoli vuosisataa kestänyt intensiivinen kirjoitusharrastus on paaduttanut aivot. Toisaalta en oikein usko siihenkään -- ihan päinvastaistakin voi väittää -- että siis mitä ikääntyneemmäksi on tullut, sitä vahvempi sitä on kestämään sellaista syvää sielullista epävarmuutta, joka uutta luovaan ajatteluun olemuksellisesti aina kuuluu.

      Poista
  4. Venäläiset tekivät jo 2000-luvun alussa korjausliikkeen tenuhommissa. Neuvostoliiton aikaan ja vähän sen jälkeen votka virtasi. Sivumennen sanoen Tallinnan sivukaduilla syrjäytyneitä paikallisia päihdeongelmaisia tulee vastaan vähintään se määrä, kuin meillä pääkaupungissa. Helsingissähän ei juoppoja enää oikeastaan tapaakaan. Narkomaaneja enemmän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mistä olet päätellyt että niillä on ongelma? Toki hinta on sielläkin noussut, mutta aika usein porukka istuu ihan oman rapun edessä litkimässä ja seurassa toisin kuin ne syrjäytyneet jotka istuu kotonaan tietokoneella yksin

      Poista
  5. "Viiniä ja ajattelua"

    Viiniä, maailman uutisia sekä ajattelua. Pärjääkö maailman uutisista ilman viiniä ja ajattelua. Ainaskin joku muinaisen Kreikan viisas pamautti: in vino veritas. Toinen samantyyppinen viisas taas nautti levosta kurkkua myöten hevosen lannassa, koska se kuulemma paransi krapulaa.

    Joitakin suomalaisia ilahdutti varmaankin seuraava maailman uutinen: Suomi saa nauttia ryssän rakkaudesta vain siinä tapauksessa, jos Suomi jättää NATO:n hiiteen. Mainitun uutisen luoja/tuottaja on varmaankin paljon viisaampi kuin kaikki muinaiset kreikkalaiset, suomalaisista puhumattakaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. NATO on tämän päivän YYA ja persut taistolaisia.

      Poista
    2. "NATO on tämän päivän YYA ja persut taistolaisia."

      Mutta missä ovat ryssät? Eiväthän ne ole kadonneet.

      Poista
    3. Kiitos, olin näemmä oikeassa, ainakin persujen suhteen.

      Poista
    4. Persut on persuja. Wokeltajat on taistolaisia.

      Poista
    5. Wokeltajista jokeltavat ovat tämän päivän taistolaisia. Yhden opin ihmisiä, joille kaikki on pahasta.

      Poista
    6. Wokeltajille kaikki normaali on pahasta.

      Poista
    7. Ja eri mieltä ei saa olla. Persut ovat tämän päivän taistolaisia. M.O.T.

      Poista
    8. Jospa nyt tehtäisiin niin, että mielipiteet perusteltaisiin. Pelkkä ajatukseton jankkaus alentaa jo tämän palstan arvoa, ettei sitä kohta kukaan kehtaa tunnustaa lukevansa.

      Poista
  6. ”Viiniä ja ajattelua”

    Kuten tunnettua, Putin määräsi/tulkitsi Neuvostoliiton hajoamisen/luhistumisen katastrofiksi, ei siis missään nimessä historialliseksi tapahtumaksi. Muualla maailmassa historia saa tehdä ihan mitä tahansa, muttei Venäjällä, ja Putin päätti kääntää historiankulku taakse ja rakentaa uusi ja parempi Neuvostoliitto, joka ei enää koskaan hajoaisi. Eihän Putin nyt ihan turhaan vuodattanut poliittisia kyyneleitään. Putinilla on siis permanenttinen humala/humaluus, joka estää normaalia ajattelua. Eräs kuuluisa saksalainen kansleri väitti, että Putin ei ole tästä maailmasta.

    Putinin päämäärä vaati, että hän menisi G-8 kokoukseen varoittamaan muita olla näkemättä sitä, mitä tulee tapahtumaan entisen Neuvostoliiton alueella. Kaiken varalta hän heiluttaa lähes joka päivä varoitukseksi ydinasettaan.

    Saas nähdä, onko Venäjällä poliittista ajattelua.


    VastaaPoista

  7. Katolinen kirkko liitti Francen teokset kiellettyjen kirjojen luetteloon. Olikohan se keino saada nuoret lukemaan niitä?

    Tuomelassa oli 20- kesäisiä maa- ja kotitalousharjoittelijoita. He puhuivat äidin kanssa elokuvista, joita kirkko kehotti olemaan katsomatta. Niitä vasta kannattikin mennä katsomaan.

    MafH

    VastaaPoista
  8. Sakari Pälsi kirjoitti: "Ei aiheen sieppaaminen eikä hahmottaminen käy viinan läsnäollessa, vain siloittelu, piristely, päähänpistojen viskely siinä sujuu ja sujuu hyvinkin."

    VastaaPoista
  9. ”Viiniä ja ajattelua”

    Viini ja ajattelu on niin vanha ihmiskunnan realiteetti, että siitä ei vissiin kannata sanoa juuta eikä jaata, eli sitä eikä tätä. Kun luin Feodor Dostojevskin ”Rikos ja rangaistusta”, niin ajattelin miksi keisari halusi hirttää tämän kirjailijan ja viime hetkellä armahtanut. Dostojevski kuvasi kaiketi Venäjää eikä ainoastaan rikollista, murhattua rikasta mummelia ja tämän palvelijaa, joka sattumalta oli todistajana.

    Murhaaja Rodion Raskolnikov ihmetytti rikostutkijoita ja tuomareita muun muassa siitä, ”että hän oli kätkenyt kukkaron ja esineet kiven alle käyttämättä niitä hyväkseen…” Raskolnikov ”sai seitsemän vuotta, ainoastaan seitsemän vuotta!”

    Nyky-Venäjä murhaa kansoja, kokonaisia kansoja. Millaiset ”seitsemän vuotta” Venäjä saa?




    VastaaPoista
  10. Eräs anekdootti Francesta, kun häntä pyydettiin mukaan poliittiseen toimintaan hän vastasi:" En ole tarpeeksi kyvytön poliitikoksi".

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.