lauantai 13. huhtikuuta 2024

Lahden takaa

 

Etelän perspektiivistä

 

Kari Tarkiainen, Taikaa ilmassa. Esseitä vanhasta ja nykyisestä Virosta SKS kirjat, 2024, 148 s.

 

Kari Tarkiainen on henkilö, jolla on poikkeuksellisen hyvät valmiudet sijoittaa paikalleen ja toistensa rinnalle niin Suomi, Ruotsi, Viro kuin Venäjäkin.

Hän on syntynyt ja kasvanut Suomessa, luonut uran Ruotsissa, asuu Virossa ja on naimisissa virolaisen naisen kanssa. -Nykyään on kai aina syytä mainita myös puolison sukupuoli. Sitä paitsi hän on tehnyt paljon uraauurtavaa tutkimusta Venäjän ja Ruotsin/Suomen suhteista. Hänen kirjojaan on käsitelty tälläkin palstalla.

Essee on yleensä kepeähkössä sävyssä kirjoitettu kirjallinen tuote, jossa otetaan sellaisia vapauksia, joita tutkielmassa ei sallittaisi. Se kuuluu pelin henkeen ja kiihottaa ajattelemaan sellaisiakin mahdollisuuksia, jotka eivät toteutuneet ja huomaamaan asioita, jotka tuppaavat jäämään varjoon. Nimityshän tulee ranskan sanasta essayer -yrittää. Essee on siis suomeksi itse asiassa yritelmä.

Tämän kirjan esseet käsittelevät hyvin monenlaisia asioita, kielestä ja historiasta ruokakulttuuriin ja pihalintuihin. Viron eri osat tyypillisine piirteineen tuodaan esille ja kaiken kaikkiaan kirjassa on paljon sellaista tietoa, joka jokaisen suomalaisen olisi syytä Virosta ja virolaisuudesta tietää, mutta jota hän ei valitettavasti tiedä.

Kun kirjoittajana on niinkin mainio Viron ja sen naapurimaiden historian tuntija, olisi kyllä odottanut enemmän pohdiskelua virolaisten suhteesta saksalaisiin ja venäläisiin kautta aikojen.

Siinä olisi muuan kysymys, joka erottaa virolaisia suomalaisista hyvin selkeästi. Viron saksalaiset eivät ole olleet paralleeli Suomen ruotsalaisille. Viron valtauskin oli 1200-luvulla aivan tavattoman julmaa hävityssotaa.

Viron vapaussota taas ei ollut luokkasotaa toisin kuin Suomen vapaussota. Asia on niin selvä, ettei sitä edes hävinneellä puolella ole viitsitty yleensä kiistää, tiettyjä historiallisia konjunktuureja lukuun ottamatta.

Kaikilla asioilla on vähintään kaksi puolta ja sekä saksalaisilla että venäläisillä on ollut maassa myös myönteinen roolinsa ainakin jossakin historian vaiheessa.

Viro on poikkeuksellisen nationalistinen maa, kerrotaan ja tämä ilmenee aivan erityisesti suhteessa kieleen. Jos osaat viroa, olet yksi heistä, muuten ei. Äidinkieli on virolaisuuden ydin ja se on helppo havaita myös Tarton uudessa kansallismuseossa.

Tartto on muuten tänä vuonna Euroopan kulttuuripääkaupunki ja on odotettavissa, että tuhannet suomalaisetkin matkustavat sinne. Se käy kätevästi vaikkapa uudella lentolinjalla Helsinki-Tartto.

Matkalukemiseksi kannattaa ottaa tämä kirja, mikäli haluaa tutustua edes muutamiin virolaisuuden peruskysymyksiin. Kirjassa on kiinnostavia havaintoja myös ja jopa etenkin nyky-Virosta, puolueiden ideologiasta kansallispuistoihin ja maiseman merkitykseen virolaiselle kansallistunteelle. Kaikkialla on ero Suomeen merkittävä.

Kaiken kaikkiaan kirja on varsin viihdyttävä ja kirjoitettu kohdettaan kunnioittaen. Yksi poikkeus tätä on ja se koskee ns. makuasioita.

Kirjoittaja väittää savulihan tekevän hernekeiton oudon makuiseksi ja varoittaa lukijaa edes kokeilemasta sellaisia herkkuja kuin Mulgimaan mulgipuder tai jouluinen musta makkara. Näistä asioista rohkenen olla jyrkästi eri mieltä. Hyvä mulgipuder on verraton herkku ja musta makkarakin varsin mainio murkina. Kunnon hernekeittoa taas en voi ilman savulihaa edes kuvitella.

Mutta näistä nyt ei kannata kiistellä, jokaisella on oma makunsa. Kyllä kirjaa voi suositella.

9 kommenttia:

  1. "jouluinen musta makkara"

    Muistuttaako se millään lailla tamperelaista mustaa makkaraa?

    VastaaPoista
  2. Viro on, kuten sanoit, nationalistinen maa. Sen ilmenemiseen toki liittyy paradokseja: ilmentymistavat eroavat huomattavasti suomalaisesta kansallistunteesta, vaikka tavoite lienee sama.
    Turkulainen eroaa - tarkemmin määrittelemättä - joensuulaisesta, mutta narvalainen ja pärnulainen ovat, usein, kuin yö ja päivä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Viro on, kuten sanoit, nationalistinen maa. Sen ilmenemiseen toki liittyy paradokseja: ilmentymistavat eroavat huomattavasti suomalaisesta kansallistunteesta, vaikka tavoite lienee sama."

      Se johtuu varmaankin siitä, että useiden vuosituhansien aikana Jumala varmaankin ihan huvikseen heitteli Eestin ja Suomen tantereille jättiläiskokoisia kivimöhkäleitä. Eestissä ne ovat näkyvissä ihan hyvin, koska siellä on vähän metsää, ja siksi joutuneet vanhojen satujen sankareiksi. Oli pakko synnyttää myös jättiläisiä, jotka vierittivät niitä kiviröhkäleitä.

      Suomessa taas metsää on paljon ja mainitut röhkäleet ovatkin piilossa. Mutta ahkerat turistit löytävät niitä ja ottavat valokuvia itsestään niin, että ovat muka työntämässsä kiveä jonnekin.

      Muuta eroa eestiläisten ja suomalaisten välillä ei taida ollakaan.

      Poista
  3. "Kunnon hernekeittoa taas en voi ilman savulihaa edes kuvitella."

    Jo vain, kyllä palvilihaa pitää ehdottomasti olla, ja sipulia ja valkosipulia kans! Niiden avulla jopa purkkisopan saa tuunattua jotensakin syötävään muotoon. Toimivat muuten yllättävän hyvin myös esim. jauhelihakeitonkin makuaineina...

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  4. Tuli käytyä Tartossa kuukausi sitten. Myönnän että Vironkin asioita jossain määrin seuranneena yllätyin kun kävelyllä kohtasin kadun- ja talonleveydeltä viestin Tarton kulttuurikaupungiudesta. Ehkä nykyhetken ajankuva: Suomessa juuri nyt tuskin mikään idea voisi olla etäisempi, kuin suomalainen kulttuuripääkaupunki? Siellä vaan Tartto toimii ja näkyy eurooppalaisessa kuviossa. Aprillipäivänä taas avattu suora lento mahdollistaa osallistumista. #Tartu2024.

    VastaaPoista
  5. Suomen ja Viron yhteiskuntien perusero johtuu maankamarasta, joka poikkeaa näiden maiden alueilla suuresti toisistaan.

    Viron laakeilla sedimenttikiviseuduilla viljelykset ovat yhtenäisiä ja laaja-alaisia. Saksalainen ritarikunta onnistui siellä perustamaan maaorjuuteen pohjautuvan kartanolaitoksen.

    Suomen pirstoutuneella peruskallioalueella tilat ovat pääosin pieniä ja hajanaisia. Itsenäiset talonpojat omistivat tilansa.

    Teollistuminen perustui Suomessa laajoihin metsiin, joita Virossa ei juuri ole. Vaikka työväestön pohja oli molemmissa maissa maatalouden tilattomassa väestössä, se poikkesi toisistaan juuri taustansa vuoksi.

    Viro venäläistyi Neuvostoaikana. Tätä ei Suomessa tapahtunut.

    Kaikilla näillä mainituilla on merkittävä vaikutus Suomen ja Viron yhteiskuntien eroihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Viro venäläistyi Neuvostoaikana. Tätä ei Suomessa tapahtunut."

      Suomi ei todellakaan venäläistynyt. Se vaan joksikin aikaa neuvostoliittolaistui/suomettui rahasyistä, koska suomalaisia ruristeja oikein valumalla valui Pietariin/Leningradiin naittimaan arkkitehtuurin ohella ravintoloista ja Berjozka-kaupoista, joissa läntinen valuutta kelpasi. Turistien vaatteita ostettiin. Nailonpaidasta sai 17 ruplaa, ja sillä rahalla sai upean ravintolaillan vodkineen päivineen. Berjozka-kaupassa Stolitshnaja-pullo maksoi 7 markkaa ja Suomessa taas Kossupullo 60 markkaa.

      Poista
  6. ”sijoittaa paikalleen ja toistensa rinnalle niin Suomi, Ruotsi, Viro kuin Venäjäkin.”

    Tämä ei voi pitää paikkansa, koska Suomessa, Ruotsissa ja Virossa ei ole Putinin/putinismin hajua/lemua.

    Putin/putinismi ei halua pitää huolta Venäjän federaation asukkaista, koska sillä on tärkeämpiäkin tehtäviä. Miljoonat näistä asukkaista saavat vaikka menettää omaisuutensa vesitulvissa ja jopa hukkua sinne.

    Putin julisti taannoin, että hän haluaa muuttaa maailmaa. Mene ja tiedä, jos hän haluaakin saada Maapallo pyörimään vastakkaiseen suuntaan. Onhan Kommunistinen manifestikin halunnut aikoinaan valloittaa koko maailman.


    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.