Seitsemän
meren purjehtija
Helge Heikkinen,
Valkopurjeiden aikaan. Kansanelämän kuvauksia 70. SKS 2006, 204 s.
Merikapteeni
Helge Heikkinen (1910-1997) kiersi Kap Hornin purjelaivalla neljä kertaa. Hän
oli lähtenyt merille 14-vuotiaana ja toiminut monissa tehtävissä sekä kone-
että purjelaivoisssa, niin rahdinkuljetuksen kuin kalastuksen parissa ja sotalaivastossakin.
Haaksirikkokin tuli tutuksi.
Hän oli siis
epäilemättömän hyvä asiantuntija kokoamaan merikapteeni Rolf Mélartin
käsikirjoituksesta ja muista papereista yhtenäisen kertomuksen toisen, varsin
saamanlaisen uran tehneen merenkulkijan elämästä.
Rolf Mélart (1887-1948)
oli syntynyt Kaukasiassa suomalaisista vanhemmista, mutta siirtynyt pian Suomeen.
Koulua hän kävi aluksi Kuopiossa, mutta muutti sitten Tampereelle, jossa kävi
ruotsalaista yhteiskoulua.
Merille ”Big
Finn” -hän oli 187 cm pituinen, mikä nykyään on keskitasoa, mutta tuolloin
vielä huomiota herättävän paljon- lähti myös merille vuonna 1903, vielä kasvuikäisenä.
Jo ensimmäinen
purjehdus vaasalaisella Triton-fregatilla (1503 brt) vei Kap Hornin kautta
Chilen salpietarirannikolle ja noita Amerikan länsirannikon reissuja hän sai
vielä tehdä useammankin.
Miehistön palkka
oli surkea ja mikäli matka vei USA:han oli aina ennustettavissa, että miehet
karkasivat. Amerikkalainen palkka oli moninkertainen ja kun kertoja kerran
myöhemmin sai siellä pestin parkkiin, joka kuljetti dynamiittia Hawaijille, hän
saattoi vain ihastella laivan tavatonta siisteyttä, hyvää ruokaa ja muuta
mallikelpoisuutta, joka todisti korkeaa elintasoa.
Suomalaiset,
skottilaiset ja muut eurooppalaiset laivat sen sijaan olivat usein miehistön
kannalta alapuolella arvostelun. Eräänkin laivan skanssiin tuli aallokossa vettä
ankkurikettinkien ”sieraimista” ja pöytänä palveli vain matala tralli, jossa
oli reikä pitämässä soppakattilaa paikallaan. Jopa aterimensa ja astiansa
saivat miehet hoitaa kukin itse.
Kuri ja kasvatus
laivalla olivat karuja ja joskus joutui oppimaan perusasian kantapään kautta,
kuten pudotessaan raa’alta, kun rukkaset lipesivät köydestä. Käsien täytyi aina
olla paljaana, valisti puosu parin navakan potkun säestämänä puolimatruusia,
joka oli vielä pökerryksissä kannella.
Kun Mélart kouluttautui
itse perämieheksi ja sitten kapteeniksi, joutui hän joskus itsekin kulkemaan
kannella pamppu saappaanvarressa. Šanghaijattuja maakrapuja ei muuten saanut
mastoon kiipeämään.
Satamaelämä oli
usein rajua ja vähäiset palkkarahat pantiin nopeasti menemään tarjoamalla aina
kierros koko porukalle. Lisäksi houkutteli uhkapeli, joka vei joskus suurenkin
summan, joka oli onnistuttu ansaitsemaan poikkeuksellisen hyvätuottoisissa
töissä, kuten Alaskan lohenpyynnissä.
On ilmeistä,
että tietyillä henkilöillä on tarve etsiä jännittäviä elämyksiä riskeistä,
joita voi löytää niin merellä kuin pelipöydässä. Satamissa ja laivoillakin
vallitsi väkivallan kulttuuri, jossa miestä saatettiin pahoinpidellä
silmittömästi, vaikka syy ol näennäisesti vähäinen.
Kapteeneja oli
joka sorttia. Jotkut olivat kitupiikkejä, pedantteja ja sadisteja, mutta olipa mukana
myös reiluja miehiä. Lain mukaan uppiniskaista merimiestä sai kurittaa
kohtuullisesti, mutta raja oli kovin häilyvä.
Sellaistakin sattui, että laivasta karkaavia
ammuttiin pistoolilla ja kertoja väittää kerran saaneensa merimiessäkkiinsä useammankin
luodin yrittäessään karata runnarin matkaan.
Aikuiseksi
varttuminen valtameriä seilaavassa laivassa oli kokemus sinänsä ja vain satamissa
päästiin tutustumaan kauniimpaan sukupuoleen, mikä pakostakin tapahtui varsin
pikaisissa merkeissä ja ilman kuvitelmia yhteisestä tulevaisuudesta.
Vastaavia muistelmia
merielämästä on maailmakirjallisuudessa paljon ja suomalaiset tuskin
erityisesti poikkeavat muista. Teoksen toimittanut merikapteeni Heikkinen
kuitenkin nostaa tämän kirjan erikoisuuksiksi Chilen salpietaripurjehduksen ja
Perun guanopurjehduksen kuvaukset sekä Hawaijin ja Alaskan lohenkalastuksen
kuvaukset asioiksi, joita ei suomalaisessa kirjallisuudessa juuri ole käsitelty.
Kirja on SKS:n
sarjassa julkaistu ja epäilemättä sangen luotettava kuvatessaan sitä, miten
tuon ajan merimiehet tienasivat nälkäpalkkansa alituisessa hengenvaarassa ja
äärimäisenkin epämukavissa oloissa.
Siirtyminen
höyrylaivoihin ja konealuksiin merkitsi oleellista olojen paranemista, totesi
myös Mélart, joka ei kuitenkaan vielä malttanut pysyä poissa purjelaivoistakaan.
Myös konealuksissa saattoi olla vihoviimeisiä harmeja, kuten muuan matka
Itämerellä osoitti.
Kaikesta huolimatta
merimiehen ura oli se, joka sopi Mélartille hänen oman vakaumuksensa mukaan
parhaiten ja hänkin opiskeli aikoinaan merikapteeniksi saakka. Isä oli aikoinaan
patistellut apteekkarin uralle, mikä olisi voinut olla tuottoisampaa, mutta
tuskin tyydyttänyt seikkailunhalua. Jokainen matka oli tuohon aikaan seikkailu,
kuten Mélartin muistelee.
"vallitsi väkivallan kulttuuri, jossa miestä saatettiin pahoinpidellä silmittömästi, vaikka syy oli näennäisesti vähäinen."
VastaaPoistaTämä on tyypillistä ns suljetuissa yhteisöissä (esim vankilat, laivat, sotilasjoukot), joissa pienehkön yhteisön sosiaaliset jännitteet kasvavat ilman poispääsymahdollisuutta. Voisipa jopa ajatella, että kouluampumisiin liittyy tuollainen syy.