Lännen oikeus ja vääryys
Jukka Korpela, Länsimaisuuden
historia. Lännen noususta maailmanjärjestyksen muutokseen. Gaudeamu 2025,
448 s.
Oswald Spengler,
pyrkiessään hajottamaan lukijan ajatuspinttymiä kertoi kirjassaan, että myös matematiikka
sellaisena kuin sen tunnemme, ei ole mitään muuta kuin yksi kulttuurimme
synnyttämä ajattelun muoto. Joskus tulevaisuudessa suhtaudutaan logaritmitauluihimme
ja laskutikkuihimme samanlaisella etnografisella kiinnostuksella, kuin me
nykyään tutkimme muinaisten kansojen patsaita ja koristekuvioita.
Sata vuotta
sitten tämä lienee kuulostanut aika fantastiselta, mutta nykyajan tietokoneet
ovat kuin ovatkin muuttaneet käsityksemme koko laskemisen ideasta, olkoonkin,
että arkipäivän matematiikka on yhä sitä samaa kuin ennenkin eikä kaksi kertaa
kaksi ole lakannut olemasta neljä.
Jukka Korpela on
ottanut hieman samanlaisen tehtävän kuin Spengler hajottaessaan länsimaiset
perusarvot alkutekijöihinsä ja kaivamalla niiden syntyhistoriaa esiin antiikin
ja erityisesti keskiajan pimennoista. Hänen tarkoituksenaan on osoittaa niiden
suhteellisuus ja erityisyys.
Esille nousevat
erityisesti nuo käsitykset ihmisoikeuksista ja vapauksista ja yksilön asemasta
yhteiskunnassa, jotka usein kuvataan ”luonnollisiksi” ja kaikkia yhtä lailla
sitoviksi luovuttamattomiksi oikeuksiksi, joiden pitäisi vallita koko
maailmassa.
Huolimatta
siitä, että käytännössä koko maailma on tunnustanut YK:n peruskirjan
julistuksen ihmisoikeuksista, ne käsitetään eri tavoin lännessä ja idässä ja
jopa Euroopan eri osissa. Itse asiassa koko tuo oikeuksien luettelo on länsimaiden
historiallisen erityistien tuottama erikoisuus ja niiden pohjalle rakentuu
paljon sellaista, mikä hyväksytään vain aivan rajoitetuissa osissa maailmaa.
Kirjoittaja
lähtee siitä järkevästä periaatteesta, että historia on nimenomaan nykyajan
perspektiivistä sen tarpeisiin luotu konstruktio eikä mitään paluuta
menneeseen, jonka kolkkia voitaisiin yrittää tutkia juurta jaksain. Tämäkin
kirja on mielestäni selvästi reaktio länsimaiden nykyiseen kriisiin, jonka
merkitystä ja erikoislaatua kirjoittaja pyrkii tekemään ymmärrettäväksi
osoittamalla sen perustan syntyhistoriaa.
Länsimaiden
ohella tarinassa esiintyy ennen muuta itä, joka ei tietysti myöskään ole mikään
monoliitti, vaan hyvinkin hajanainen kokoelma toisenlaisen historian tuottamia
kulttuureita, joille länsimaisuuden pohjalla olevat periaatteet ovat pysyneet
vieraina.
Tuollaisia
periaatteita on leegio: yksilön ja hänen pyrkimystensä keskeinen asema
yhteiskunnassa, oikeus oppositioon hallitusta ja hallitsijaa vastaan, avoimuus
uudelle ja sen tunnustaminen, ettei kaikkea tiedetä.
Aidosti ja
nimenomaan vain länsimaista on yksilön pyhyys ja jopa hänen kaikkien
mahdollisten halujensa kunnioittaminen, joita yhteiskunta ja valtio ovat velvoitettuja
mahdollisuuksiensa mukaan edistämään sen sijaan, että ensisijaisena
pidettäisiin hänen velvollisuuksiaan.
Sen tunnustaminen, ettei absoluuttinen totuus
ole kenenkään hallussa enempää yhteiskunnassa kuin tieteessä on syvästi
länsimainen innovaatio.
Tässä olen
koettanut omin sanoin tiivistää sitä, mitä kirjoittaja on koonnut ja
perustellut satojen ja jopa tuhansien vuosien kehityksestä. Huippunsa
länsimaiden erityiskehitys saavutti jo valistusajalla, ellei nykyisempiä
virtauksia itsetuhoisesta wokesta totalitaariseen ”demokratiaan” pidetä uutena
huippuna, vaikka kyseessä varsin selvästi on alaspäin johtava trendi, joka kivettyessään
saattaa muodostua tuhoisaksi.
Huomautan, että
nämä tulkinnat ovat omiani ja että kirjoittaja säilyttää tieteellisen,
pidättyvän otteensa vyöryttäessään esille yhä uusia kiinnostavia seikkoja,
jotka asettavat asiat uuteen ja totunnaisesta poikkeavaan valaistukseen. Ei
siis panna hänen tililleen sitä, mitä siellä ei ole nimenomaan sanottu.
Kirjan lähde- ja
kirjallisuusluettelo on aika laaja, mutta huomiota kiinnittää, että sieltä puuttuvat
monet sellaiset teokset, joiden odottaisi siellä olevan. Siellä ei ole
Spenglerin, Toynbeen, Sorokinin, Fergusonin tai Danilevskin teoksia puhumattakaan
Leontjevista, Dostojevskista, Homjakovista, Dostojevskista tai Pobedonostsevista,
vain muutaman mainitakseni.
Kuitenkin
kirjoittaja on vanhan Venäjän tuntija ja lisäksi ortodoksisen kirkon ylidiakoni
ja tuntee nuo ajattelijat varmasti hyvin.
Varsin
yllättävää myös on, että Samuel Huntington kyllä mainitaan tekstissä, mutta
hänen ajatuksiinsa ei puututa muutoin, kuin mainitsemalla hänen olleen väärässä
asiaa sen enempää selittämättä.
Ymmärrän, että
asia selittyy siitä, että kirjoittajalla on tämän teoksen kohdalla aivan oma lähtökohtansa
lännen ja länsimaisuuden selittämiseen ja että nuo mainitut teokset ovat sen
kannalta enemmän tai vähemmän irrelevantteja. Ehkä olisi sentään voinut
odottaa, että asia olisi mainittu. Lukijalle se olisi voinut selventää tilannetta.
On selvää, että
kyseessä ei ole mikään tarkkojen käsitteiden pohjalta luotujen syllogismien
tuottama todistelu siitä, miten asiat syntyivät ja kehittyivät. Historiassa
käsitteet ovat hämäriä ja alituisessa muutoksen tilassa. Juuri tämä onkin muuan
asia, jonka tällaisesta kirjasta voi oppia. Kirjan lopussa on kaksi varsin
monimutkaista kaaviota, jotka kirjoittajan sanoin palvelevat ”aivomyrskynä”
kuvatessaan kehityksen verkostoja, idän ja lännen rajaa ja vallan muotojen
kehityspolkuja.
Kun länsimainen
arvoajattelu asetetaan kyseenalaiseksi ja vain yhdeksi, tietynlaisen historian
tuottamaksi mahdollisuudeksi, on lähellä ajatus, että se rinnastetaan
samanarvoisena erilaisten tyrannian ja obskurantismin tuotteiden kanssa.
No, tout
comprendre, ce n’est pas tout pardonner, sanoo viisas ranskalainen.
Minäkään en tohtisi ainakaan nostaa toista kulttuuria edustavien johtajien ja jopa
”kansojen” roistomaisia tekoja moraalisesti korkeatasoisiksi siitäkään
huolimatta, että kansan enemmistö niitä vilpittömästi kannattaa. Tarkoitan
esimerkiksi Putinin hyökkäystä Ukrainaan.
Mikäli ainakin
tiettyä, kaikkein olennaisinta osaa eri kansojen omaksumien arvojärjestelmien
ytimestä ei hyväksytä universaaliseksi ja kaikkia sitovaksi, joudutaan
nihilismiin.
Huntington,
jonka tekijä vain mainitsee puhuvan kulttuurien konfliktista, varoitti
nimenomaan menemästä toiseen luostariin omilla säännöillään, venäläistä
sananpartta käyttääkseni. Sen sijaan hän piti olennaisen tärkeänä, että tietyt ”ohuet”
moraaliperiaatteet tunnustettaisiin kuitenkin kaikkialla.
Se aines, joka
kantaa mukanaan raskasta kulttuurista laahusta, on jätettävä kunkin kansan
omaksi huoleksi. Tästä olisivat amerikkalaiset voineet ottaa oppia, ennen kuin aloittivat
taannoiset ristiretkensä ”ihmisoikeuksien” nimissä.
Mitä tulee ”idän”
ja ”lännen” rajaan, olen kyllä sangen hämmästynyt kuullessani, että jopa Puola
kuuluisi itään. Pelkään pahoin, että tämä väite suututtaisi puolalaiset in
corpore. Kyllähän tuo maa on ainakin omasta mielestään aina seisonut lännen
etuvartiossa.
Hyvin pitkälle
tämänkin kirjan ongelmissa on kyse vallasta ja oikeudesta ja niiden
perustelemisesta. Kuten kirjoittaja toteaa, laki ja oikeus eivät ole sama asia
ja laittomuutta onkin yhä uudelleen perusteltu nimenomaan oikeudenmukaisuudella,
yleensä huonoon lopputulokseen päätyen.
Neuvostoliitossa
oli aikoinaan merkittävä juridinen suuntaus, jonka päämääränä oli formaalisen lain
hävittäminen, jotta oikeus voisi kukoistaa. Luulen, että sillä saattaisi olla
itäisiä juuria.
Sen suuri edustaja oli latvialainen Jevgeni Pašukanis,
jonka ura päättyi vuonna 1937. Teloituksen syynä oli syytös osallistumisesta
vastavallankumoukselliseen toimintaan. Tuomio ei kaiketi tavoitellut oikeutta
lain vastakohtana, vaan perustui voimassa olevaan lakiin, sen tunnettuun pykälään
58.
Juuri näin. "matematiikka sellaisena kuin sen tunnemme, ei ole mitään muuta kuin yksi kulttuurimme synnyttämä ajattelun muoto."
VastaaPoistaItse muistan hyvin sen "pelitilanteen" kun lukiossa derivoitiin ja integroitiin. Kysymys siihen, että miksi näin tehtiin, en perehtynyt. Mutta onnistumisen tunne oli upea.
Kulttuuri muuttuu. Nykysuomalaiselle savusaunassa käyminen on jonkinlaista elvistelyä. 60-vuotta sitten se oli viikottainen tapahtuma.
Ranskan hovi 1700-luvulla: vaatteet olivat upeita, mutta koskaan ei esim. kylvetty! Ihmiseritteiden hajut peitettiin runsaalla hajuvesien käytöllä. Toki myös niskassa törrötti täitikku.
Tuo mitä sanoit puolalaisten suututtamisesta, on naulan kantaan.
Neuvostoliiton lainkäyttö perustui hallinnon ukaaseihin, ei kirjoitettuun lakiin: Esimerkiksi Unto Parvilahden kirjassa, Berijan tarhat, oli asiasta lukuisia esimerkkejä.