Unelma
sivistyneestä kansakunnasta
Otsikko on sama
kuin Samu Nyströmin kirjoittamassa Suomen kansalaisopistojen liiton satavuotishistoriassa.
En nyt kuitenkaan ryhdy käsittelemään tuota kirjaa, joka kyllä ansaitsee sen
tuonnempana. Totean joka tapauksessa, että tuollaisestakin asiasta on unelmoitu
ja erityisesti siitä unelmoitiin 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa, aikakauden
omien edellytysten mukaisesti.
Käsiini sattui
aittakirjaston aarteistosta Valvoja-lehden vuosikerta 1905, joka oli samalla
lehden 25-vuotisjuhlanumero. Valvojaa voi pitää nykyisen Kanava-lehden
edeltäjänä. Tuohon successio apostolicaan liittyvistä kiistoista ei tässä sen
enempää. Mainitsen vain, että Matti Klinge-vainaja kyllä oli asiasta eri
mieltä.
Vuosi 1905 oli
dramaattinen. Toukokuun lopussa japanilaiset tuhosivat Venäjän laivaston Tsušiman
salmessa ja Venäjällä vallankumouksellinen kuohunta pakotti keisarin
hyväksymään duuman perustamisen, mikä julistettiin lokakuussa.
Suomen suurlakko
liittyi Venäjän kuohuntaan ja meillä sen vauhdittamana saatiin valtiolliset
sortotoimet lopetettua ja perustettiin seuraavana vuonna maailman
demokraattisin kansanedustuslaitos, jossa naisillakin oli äänioikeuden ohella
myös vaalikelpoisuus.
Vuosi 1905 oli vielä
epävarmuuden ja kuohunnan aikaa, mutta tulevaisuuteen nähden oli jo syytä
optimismiin, mihin katsaus menneeseen antoi sitäkin enemmän aihetta. Neljännesvuosisadan
mittaan maailma oli muuttunut tavatonta vauhtia ja sen mukana myös niin koko
Suomi (vrt. Vihavainen:
Haun aikakauden alku murros tulokset).
Valtavasti oli
edistynyt myös suomalaisuusliike ja jopa Suomen kansa, jonka sivistystaso oli olennaisesti
noussut. Suomalainen lehdistö oli kasvanut erittäin nopeasti ja sen painosmäärä
ylitti jo ruotsinkielisen.
Sitä paitsi
suomen kieli oli kehittynyt nopeasti. Nyt siitä voi jo vakavasti puhua
sivistyskielenä, jota käytettiin niin akateemisella kuin valtiollisella tasolla.
Vain 25 vuotta
sitten oli suomalainen rahvas ollut vielä lähes läpikotaisin oppimatonta ja
köyhää ja sen maailma oli rajoittunut enimmäkseen oman mökin ja naapuruston
piiriin. Suomalaisuudella oli kaikki ne piirteet, joita liitämme alikehittyneisiin
eli takapajuisiin maihin, joita on sittemmin ruvettu nimittämään kehitysmaiksi.
Nyt oli syytä
kehitysoptimismiin, sillä suuri kansallinen projekti suomalaisten muuttamisesta
sivistyskansaksi näytti olevan täysin mahdollinen. Siihen tietenkin liittyi
kysymys kansan elintason kehittämisestä, mutta siihenkin näytti löytyvän
vastaus: tehokas pienviljely (ks. Vihavainen: Haun
mallitila tulokset). Nykyaikaiselle industrialismille ei Suomessa ehkä
ollut edellytyksiä, mutta hyvinvoivia pientiloja oli jo perustettu niin
Tanskassa kuin Ruotsissa. Siinäpä perusta sivistyneelle kansalle!
Vuoden 1905
juhlanumerossaan, joka oli itse asiassa 200-sivuinen kirja, lehti tilittäytyy
suurten päämääriensä ja periaatteidensa suhteen. Koko suomalaisen yhteiskunnan
terävin kärki on haastettu esittämään mielipiteensä sellaisista asioista kuin ”kansallisuus
ja ihkisyys” ja ”kansamme tehtäviä”.
Mukaan on kutsuttu
myös useita ulkomaalaisia, jotka lausuvat tervehdyksensä lehdelle, Suomelle ja
suomalaisille. Heidän puheenvuoronsa on julkaistu sekä alkukielellä että
suomeksi.
Olisi tietenkin
riskaabelia yrittää löytää kymmenien kirjoittajien puheenvuoroista yhtä ainoaa
johtoajatusta, mutta yhä uudelleen niissä toistuu kansallisen yksimielisyyden
vaatimus.
Sortokauden ja
kielitaistelun repivät erimielisyydet ja eriseuraisuudet halutaan unohtaa ja
alkaa yhdessä rakentaa maata. Vain entiset sortojärjestelmän palvelijat pysykööt
poissa. Niin Hakaniemen mellakka kuin vuosi 1918 ovat vielä edessäpäin.
Mitä maan
rakentaminen sitten on ja mihin se tähtää? Yhä uudelleen sanotaan tavalla tai
toisella, että kyse on koko kansan sivistämisestä. Poikkeuksia on.
Tolstoilainen Arvid Järnefelt näkee suurena tehtävänä maan jakamisen
työläisille, joille se oikeasti kuuluukin. Muita konkreettisia ehdotuksia ovat
niin suomenkielisen viikkolehden perustaminen, kuin uuden suomen kielen sanakirjan
laatiminen.
Mitä
kansallisuuden ja ihmisyyden suhteeseen tulee, nähdään ne yleisesti toisiaan
täydentävinä eikä vastakkaisina asioina. Yksilö on kansaa varten ja kansa
ihmiskuntaa varten, tiivistää J.R. Aspelin ja B.F. Godenhjelm päättää puheenvuoronsa
sananparteen: ”Arvaa oma tilasi, annan arvo toisillekin”.
Sellainen kansalliskiihko,
joka ei kunnioita toisten kansallisuuksien oikeuksia, tuomitaan yleisesti, oikea
patriotismi ei sen sijaan ole ristiriidassa ihmiskunnan yhteisten etujen
kanssa.
Aikakauden optimismin
kiteyttää ehkä parhaiten Santeri Alkio, joka visioi ajan, jolloin ihminen
pääsee kehittymään täyteen mittaansa, kunhan vain ”leipätaistelu” loppuu.
Silloin kansat eivät enää kilpaile vallasta ja eduista, vaan kukin virittää ”oman
äänensä ihmiskunnan suuressa konsertissa, innostuneena oman erikoistehtävänsä
tärkeydestä ja yhteissoinnun viehättävästä ihanuudesta”.
”Kun köyhyys ja puute
häviävät, ihmisten elämäntehtävänä tulee olemaan tiede ja taide Silloin myöskin
poroporvarillisen ja vihan kiihoittimet häviävät, humaaninen suhde ihmisten
kesken tulee luonnolliseksi.”
Näin kuvittelee
Alkio tulevaisuuden, jolla on utopian piirteitä. Sitä sopii verrata vaikkapa
Nikolai Tšernyševskin utopiaan, jossa vapautetulla seksuaalisuudella on itse
asiassa keskeinen asema (vrt. Vihavainen:
Haun vera pavlovna tulokset). Tällaista suuntausta tavattiin meilläkin
erinäisten radikaalien keskuudessa.
Mahtavat
edistyksen voimat olivat maailmassa liikkeellä ja ihmiskunta näytti olevan menossa
kohti yhteistä onnelaa, kuten voitiin vielä tuossa vaiheessa uskoa. Edistysusko
sai pahoja vammoja ensimmäisessä maailmansodassa, mutta kesti sen ja vieläpä
sitä seuraavankin. Vasta viime vuosina on ollut selvästi nähtävissä sen
hiipuminen, ainakin länsimaissa.
Itse arvioin 1980-luvun
puolivälissä ilmestyneessä Suomen historian pikkujättiläisessä juuri tuon kirjoittamisajankohdan
jäävän ihmisten mieleen taitekohtana, jolloin optimismin sijaan alkoi tunkeutua
yleinen tulevaisuuden pelko ja pessimismi. ”Edistys” lakkasi olemasta ”kehityksen”
synonyymi ja alettiin jo unelmoida paluusta menneeseen.
Miten
arvioisimme tänään sen päämäärän toteutumista, jonka Valvojan kirjoittajat
asettivat itselleen vuonna 1905? Kansan valistuneisuus, tietojen ja taitojen
määrällä mitaten, on lisääntynyt uskomattoman paljon, mutta missä mielessä
voidaan nyt puhua ”sivistyneestä kansakunnasta”?
Aineellinen
hyvinvointi on nyt tasolla, jonka kaltaista ei voitu vuonna 1905 lainkaan kuvitella.
Harrastaako kansa nyt tieteitä ja taiteita vapaana erilaisista puolueriidoista
vai mitä se tekee nyt, kun sillä on mahdollisuudet mihin tahansa?
Varmasti
kulttuurin harrastaminen on valtavan paljon laajempaa nyt, kuin silloin, ainakin
mikäli kulttuuriksi on luettava myös sellainen roska, jota viihdeteollisuus tuottaa,
tietokonepeleistä aina tosi TV ohjelmiin, jotka edustanevat alinta mahdollista
tasoa.
Mutta ehkä
voimme tässäkin tyytyä siihen, että ihmiset nyt ainakin saavat sitä, mitä itse
haluavat tässä postmodernissa ja totuuden jälkeisessä maailmassa, jonka
tulevaisuus ei näytä enää yksiselitteisesti valoisalta.
Tämä ei
kuitenkaan muuksi muuta sitä asiaa, että elämme barbaarisessa kulttuurissa,
jonka älyllinen ja moraalinen taso on koko ajan nopeasti laskemassa. Se utopia,
johon vuoden 1905 miehet pyrkivät oli aivan muuta kuin se, mihin 2020-luvun
naiset ovat päässeet.
Naisiako tässä nyt syytetään? Naiset lukevat miehiä enemmän, selvästi enemmän, ja harrastavat enemmän kulttuuria.
VastaaPoista"Vain 25 vuotta sitten oli suomalainen rahvas ollut vielä lähes läpikotaisin oppimatonta ja köyhää ja sen maailma oli rajoittunut enimmäkseen oman mökin ja naapuruston piiriin"
VastaaPoistaTäytyy muistaa, että jo Kivi veljeksissään kuvasi miten Eerolle singahti sanomalehti Turusta, mikää auttoi tätä näkemään itsensä osana laajempaa maailmaa.
"Harrastaako kansa nyt tieteitä ja taiteita vapaana erilaisista puolueriidoista vai mitä se tekee nyt, kun sillä on mahdollisuudet mihin tahansa?...elämme barbaarisessa kulttuurissa, jonka älyllinen ja moraalinen taso on koko ajan nopeasti laskemassa. Se utopia, johon vuoden 1905 miehet pyrkivät oli aivan muuta kuin se, mihin 2020-luvun naiset ovat päässeet."
VastaaPoistaMurheellista, mutta totta, sen juurisyitä olisi hyvä pohtia: MIKSI juuri "1980-luvun puolivälissä ilmestyneessä Suomen historian pikkujättiläisessä juuri tuon kirjoittamisajankohdan jäävän ihmisten mieleen taitekohtana, jolloin optimismin sijaan alkoi tunkeutua yleinen tulevaisuuden pelko ja pessimismi. ”Edistys” lakkasi olemasta ”kehityksen” synonyymi ja alettiin jo unelmoida paluusta menneeseen" ts miksi Länsi kuoli henkisesti juuri tuolloin?