Usko ja epäilys
Paavo Rintala, Valehtelijan
muistelmat. Otava 1982, 490 s.
Paavo Rintala
(1930-1999) oli kirjailija, jolle uskonnollinen tematiikka oli läheistä.
Teologiaa hän olikin aloittanut opiskella, mutta siirtyi sitten Kekkosen
kannattajien apparatsikiksi ja vapaaksi kirjailijaksi. Joka tapauksessa olen
havaitsevinani hänen kirjoissaan aina tietyn uskonnollisen pohjan.
Sellainen kai
kelpo kirjailijan täytyy sanan klassisessa mielessä ollakin. Ellei kirjallisuus
suhtaudu maailmaan vakavasti, ei se ole lukemisen arvoista.
Joka tapauksessa
Rintala sai melkoisen tabujen rikkojan ja lähes kirjallisen huligaanin maineen.
Hänen teostaan ”Sissiluutnantti” luettiin lottien häpäisynä, ellei nyt
suorastaan pornona, ja se sytytti pienen kirjasodankin.
Rintalan ja koko
hänen sukupolvensa ongelma oli, että he useinkin kirjoittivat sodasta, vaikka
eivät koskaan olleet rintamalla olleetkaan, kun olivat siihen liian nuoria.
Kuitenkin sota
kosketti heitä vahvastikin, erityisesti Rintalan kaltaisia sotaorpoja. Rintalan
kohdalla se johti pyrkimykseen ymmärtää entistä vihollista ja edistää Kekkosen ulkopolitiikkaa,
jota hän piti rauhan takeena. Rintala oli myös kommunistivetoisen
Rauhanpuolustajat ry:n puheenjohtaja vuosina 1969-1984.
Hänen eronsa
tuosta toimesta liittyi ilmeisesti siihen uskon puutteeseen, tavallaan
uskonnolliseen kriisiin, joka syntyi Kekkosen ulkopolitiikan ihanteellisen
tulkinnan ja käytännön soveltamisen välille. Sitä kuvataan tässä kirjassa.
Rintalan
Venäjä-harrastus näkyy läpikäyvänä juonteena hänen tuotannossaan. Hän tunsi
venäläisiä klassikkoja ja viittasi alinomaa etenkin Tolstoihin. Venäjää hän ei
näytä erityisemmin oppineen, mutta tunsi venäläisen ihmisen sitäkin
läheisemmäksi itselleen.
Yritys nähdä
maailma myyttien takaa tuotti muun muassa varsin kiinnostavan kirjasarjan Mummoni
ja Mannerheim, jossa kuvattiin rinnakkain kahden saman ikäluokan ihmisen
tarinaa omissa elämänpiireissään. Ilmeisesti Mannerheimia koskevat tiedot
tulivat paljolta Jägerskiöldin laatimasta laajasta elämäkerrasta.
Rintalaa kiehtoi
myös sodan todellisuus ja hän kirjoitti useampiakin dokumenttiromaaneja, joissa
oli autenttisia sotamuistelmia. Hänen teoksensa Leningradin kohtalosinfonia
(1968) oli itse asiassa ensimmäinen Leningradin piiritystä kuvaava realistinen
dokumenttiromaani. Harrison Salisburyn teos tuli vasta hieman myöhemmin.
Sen pariin häntä
oli johdatellut muuan KGB:n tulkki-päällystakki, mutta itse dokumentit olivat
mitä ilmeisimmin aitoja. Teos herätti rintamamiehissä suuttumuksen myrskyn, kun
Rintala siinä antoi ymmärtää heidän jossakin mielessä olevan myös vastuussa
nälkäkatastrofista.
Joka tapauksessa
Rintala sai teoksistaan pitkän rivin palkintoja ja hänestä kehkeytyi
jonkinlainen Kekkosen linja n saarnamies, joka tosin oli aika hallitsematon ja
helposti eksyi omille sentimentaalisille poluilleen.
”Valehtelijan
muistelmat” oli ilmestyessäänsangen skandaalimainen kirja huolimatta siitä,
että tänä päivänä luettuna se sisältää lähinnä pelkkiä latteuksia. Sen juoneen
tosin kuuluu muuan itsemurha, joka haiskahtaa aika falskilta. Sen syyksi
esitetään nuorison edustajan pettymys vanhemman sukupolven kyynisyyteen ja
siihen, että maailman annettiin kehittyä yhä vaarallisemmaksi, vaikka samaan
aikaan teeskenneltiin muuta.
Lyhyesti sanoen,
Kekkonen ja hänen politiikkansa oli kirjan eräille henkilöille, etenkin
kirjoittajan alter egolle aluksi suorastaan pyhä asia ja ystävyys
Neuvostoliiton ja neuvostihmisen kanssa suuri humanistinen ihanne.
Kun Kekkonen
pääsi valtaan, hän kuitenkin karisti ympäriltään vanhat ”družinnikkinsa” ja tilalle
tulivat täysin kyyniset karrieristit, jotka keinottelivat tuolla politiikalla,
joka oli ollut aiemmalle sukupolvelle aitoa evankeliumia.
Myös ETYK
osoittautui lopulta suureksi huijaukseksi eivätkä reaalipoliitikot viitsineet
lainkaan pitää kiinni kolmannen korin määräyksistä. Kukaan ei uskaltanut sanoa
halaistua sanaa päätösasiakirjan rikkomisista ja sellaista kehdattiin pitää
vain reaalipolitiikkana.
Kirjailijan
alter ego oli saanut pettyä jo toisenkin kerran. Neuvostoliitto olikin
häikäilemätön. Se oli miehittänyt Tšekkoslovakian ja osoittanut valmiutensa
väkivaltapolitiikkaan muuallakin. Vanha polviuskoi, että YYA-kilven takana
Suomi olisi suojassa, mutta pitikö tämäkään paikkaansa?
Vakavimmat asiat
sanotaan kirjassa epäsuorasti ja pehmeästi sikäli kuin kyseessä on Neuvostoliitto,
mutta sitäkin suoremmin ”suomettajista” -tätä sanaakin käytetään. Siinä se on
kyyninen ja valheessa elävä joukko, joka ei asennettaan häpeä. Ero vanhaan ”lumiaurojen”
sukupolveen on olennainen.
Nyt en enää
muista, millainen tarkemmin ottaen oli kirjan vastaanotto. Eihän Rintalasta
koskaan todellista epähenkilöä ja suurta neuvostovastaista tullut, mutta kyllä
hänen lankeemuksensa oli suuri.
Kannattaakin humomata, että hän kuuluu itse
asiassa ensimmäiseen Neuvostoliiton kriitikkojen älymystöpolveen sitten taistolaisaallon.
Jo hieman aiemmin oli hyökkäys Afganistaniin herättänyt kritiikkiä erityisesti
SKDL:n piirissä.
Sieltä käsin
kriittinen ajattelu ja erityisesti julkisen sanomisen rohkeus pikkuhiljaa
levisi muuallekin. Toki olivat jo vanhastaan olemassa Kauko Kare, Tuure Junnila
ja muutama muu, mutta heidät oli onnistuttu marginalisoimaan ja jopa
demonisoimjaan ja kaikki kanssakäyminen heidän kanssaan oli leimaavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.