Ortoreksian
uhrit ja luterilainen moraali
Die Zeitin
lokakuun kussa ilmestyneessä numerossa on suuri artikkeli otsikolla ”Nauti
itsesi terveeksi!”
Artikkelin
teemana on ruokailun rappeutuminen sääntöpohjaiseksi tankkaukseksi, jota
vallitsevat tabut ja kiellot ja joka tuottaa pahimmillaan sairaalloista
ahdistusta ja huonoa terveyttä ja aivan yleisesti ilotonta elämää, jossa aivan
turhaan kartetaan niitä nautintoja, joita ruokailu voisi tuottaa.
Itse asiassa
nautinnon yhdistäminen ruokailuun, johon se luonnollisesti kuuluukin, on
terveellistä ja voi johtaa paremmin ja miellyttävämmin niihin päämääriin,
joihin askeettisella ruokavaliolla pyritään.
Kirjoittajat
kuvailevat nautinnollisen ruokailun ulottuvuuksia: siinä ihminen käyttää
kaikkia aistejaan ja kehittää niiden kykyä nauttia. Eivät pelkästään maut ja
tuoksut, vaan myös jopa tarjoiluastiat ja tietenkin sosiaalinen ympäristö
saattavat vaikuttaa paljonkin siihen, millainen kokemus ruokailusta tulee. Hyvä
kokemus tuottaa myös kylläisyyden ilman mässäystä.
Olennaista on
kiireettömyys ja keskittyminen nimenomaan ruoasta nauttimiseen sen sijaan, että
tankattaisiin muun puuhan ohella. Aamukahvin moni juo kyllä tietokoneen tai
lehden seurassa ja jukurtin kaataminen erityiseen tarjoiuluastiaan taitaa
useimmilta jäädä tekemättä, mutta jopa aamupalakin voisi kirjoittajien mielestä
olla terveellisempi hartaudella nautittuna.
Itse katoin
purjeveneessäkin ruoan aina liinoille ja yritin asetella sen houkuttelevasti.
Posliiniastiat tosin jäivät usein satamakäyttöön. Aallokossa ja kallistelussa
kyllä auttoi niiden pöydällä pysymistä liinojen kastelu. En tiedä miksi, mutta
yhtä hyvältä ruoka maistui tuskin koskaan muualla. Kannella napostelu oli joskus
ainoa vaihtoehto, mutta yleensä se oli vältettävissä.
Mieleen tulee,
että nykyaikainen amerikkalaistyyppinen pikaruokailu on nimenomaan klassisen
aterioinnin vihollinen. On väitetty, että englantilaisen ruoan yleinen mauttomuus
on perua puritaanien kammosta kaikkea nautintoa kohtaan. Mässäyshän oli ja on katolisillekin
kuolemansynti, mutta olennaista on sen määritteleminen, mihin raja vedetään.
Englannissa
lordi Sandwich keksi pyytää tuomaan itselleen voileivät, joita voi syödä
korttia pelatessaan ilman, että kädet rasvautuivat. Siinäpä myös amerikkalaisen
epäkulttuurin eräs historiallinen alkukohta.
Sandwich kyllä
itse asiassa osasi arvostaa hyvää ruokaa, minkä todistanee hänen asemansa The
Sublime Roast Beef Societyssä (ks. Vihavainen:
Haun roast beef tulokset). Tämä ei muuksi muuta sitä, että sandwichit ovat
ruokakulttuurin rappion merkki ja sama koskee myös wrapeja ja muita vastaavia
mössöpaketteja.
Die Zeit
kyselee sitten myös noiden pahiksiksi leimattujen ruokien perään. Ovatko
punainen liha, pikaruoat, vehnä ja alkoholi sitten oikeasti niin
epäterveellisiä?
Ikävä vastaus
on, että yleensä ovat, liiaksi nautittuina. Kuitenkaan esimerkiksi punaisen
lihan vaarallisuus on sangen suhteellista eikä se mitään myrkkyä ole. Kunnon
pihvi viikossa ei tapa ketään.
Itse asiassa
sama periaate pätee kaikkialla, kuten terve järki sanookin. Ei punainen liha
enempää kuin valkoinenkaan (siis sianläski), perunat, vehnäleipä tai vaikkapa
suola mitään myrkkyjä ole. Niille ei vain kannata antaa liian suurta roolia
ruokavaliossa. Elämänsä omistaminen hyveellisen dieetin noudattamiselle voi sen
sijaan olla myrkkyä terveydelle.
Syömisestä on
monelle tullut jonkinlainen uskonnollinen rituaali, jossa kuvitellaan jopa
maailman pelastamisen olevan kyseessä. Veganismi on asian sairaalloiseksi
kehittynyt muoto, jonka yleisyys kertoo ajastamme paljon olennaista.
Oikeanlainen
syöminen näyttää joillekin olevan eräänlaista uskon kilvoittelua, jossa
nautinto sinänsä merkitsisi lankeamista.
Jo Bertrand Russell pian sata vuotta sitten
totesi, että ruokahalun kiihottuminen edistää ruoansulatusta ja on siten
nimenomaan hyvä ja hyödyllinen, evoluution (tai luojan) kehittämä asia. Siispä
puritaaninen nautiskelun välttäminen oli vain irrationaalista. Ranskalaisille
hänen tuskin olisi tarvinnut asiaa todistellakaan.
Entäpä me
luterilaiset? Luther itse ymmärsi hyvin niin viinin, naisten kuin laulunkin
arvon eli osasi arvostaa Jumalan syntisille ihmisille antamia lahjoja. Ei ole
Lutherin vika, että puritaaniset virtaukset ovat meilläkin vaatineet veronsa ja
näyttävät voimansa tänäkin päivänä.
A tavern chair
is the throne of human felicity (ks. Vihavainen: Haun
felicity tulokset ) lausahti kerran hyvin arvossa pidetty tri Samuel
Johnson ja tämähän kuuluu niin sanottuihin ikuisiin totuuksiin. Tämä annattaa
sanoa niille käniseville lääkäreille, jotka yrittävät herätellä meissä sekulaarista
synnin tuntoa ilman päteviä perusteita.
"Veganismi on asian sairaalloiseksi kehittynyt muoto, jonka yleisyys kertoo ajastamme paljon olennaista."
VastaaPoistaVoisiko veganismi olla eräänlaista feministisen termin mukaista itsensä pienentämistä: siinä asetetaan eläimen kuviteltu etu oman edun edelle, voisiko kuvitella, että leijonat jättäisivät antiloopin syömättä sillä perusteella, että se on "tunteva olento", eikö nimittäin leijonakin ole, ovatko antiloopin tuntemukset jotenkin parempia kuin leijonan?