Tuhatkarvainen on kulttuuri
(kyltyyri)
Kun ”kulttuurin” käsite näkyy
ajasta aikaan tuottavan ylivoimaisia vaikeuksia kovin monelle, panen tässä vielä
esille erään vanhan blogini. Tästä aihepiiristä niitä minulla onkin kovin monia.
Kun käytetään sanaa ”kulttuuri”,
voidaan viitata moneen asiaan. Lukija ei
välttämättä aina ilman muuta ymmärrä, mitä kirjoittaja kulloinkin tarkoittaa. Yleensä
asian ymmärtäminen vaatii kuitenkin vain vilpitöntä pyrkimystä ymmärtää ja
asiayhteyden havaitsemista.
keskiviikko 21. maaliskuuta 2018
Kulttuurin arvo on muuttunut
Kulttuuria kohtaan tunnettiin vielä
taannoin erittäin suurta kunnioitusta. Muistan itse hyvin tämän asian. Itse
asiassa kulttuuri sanan korkeassa merkityksessä oli perinyt uskonnon paikan
siinä maailmassa, jossa vanha säätyvalta oli murtunut ja jossa ihmisen
oletettiin pätevän vain kyvyillään eikä suvullaan. Hänen oli itse tultava
jaloksi, koska sitä ei voinut periä.
Katsokaapa vain Ateneumin päätyä ja
kaikkia kulttuurin suurmiesten patsaita. (vrt. Vihavainen:
Haun taiteen olemus tulokset ).
Toki talouden rautaiset
välttämättömyydet antoivat käytännössä toisille enemmän eväitä kuin toisille ja
kulttuurin omaksuminen oli enemmän kiinni olosuhteista kuin kyvystä vielä kauas
1900-luvulle.
Joka tapauksessa kulttuuri (lat. cultura,
viljely, muokkaus), hengen ja tapojen jalostaminen ja kehittäminen olivat
humanismin vastaus uskonnolle ja klerikalismille. Ei ole sattuma, että
kulttuurin edustajat saivat leijonanosan pronssisista muistomerkeistä, monissa
maissa. Sotilaalliset pylvästelijät keskittyivät yleensä suurvaltoihin.
Hyvyyden, totuuden ja kauneuden palveleminen
eli siis se kulttuuri, kuten asia myös määriteltiin, merkitsi Jumalaa vaille
jääneelle ihmiselle mahdollisuutta pyrkiä johonkin johonkin korkeampaan.
Voitiinhan ainakin nousta
tietämättömyyden ja raakuuden alhosta. Ihanteena kulttuuri merkitsi ihmisen
potentiaalin täydellistä kehittämistä, sitä, että hän tulisi siksi, mikä hän
olemukseltaan on, noin aristotelista kieltä käyttääkseni. Vielä neuvostokommunismi
otti asian hyvin vakavasti.
No, joka tapauksessa, kovasti hieno
asia se oli, tämä kulttuuri, vielä noin pari sukupolvea sitten ja vähän
myöhemminkin, mutta eipä ole enää.
Kun tässä nyt rupeaa miettimään
sitä, miten sellainenkin kulttuuria ja sen kehitystä ilmaiseva indikaattori
kuin sanomalehtien kulttuuriosastot ovat kehittyneet, voi todeta uuden
aikakauden ilmeisesti alkavan silloin 1960-luvun kulttuurivallankumouksen myötä.
Ei muutos ihan yhtäkkiä tapahtunut, mutta murrokselta se aika näyttää.
Uusi piirre oli matalakulttuurin
tulo. Itse asiassa kysymys oli sen tunkeutumisesta korkeakulttuurin rinnalle ja
ohikin. Oleellisen tärkeä oli tähän liittyvä uusi lähestymistapa.
Tutkimuksen piirissä kulttuurilla
tietenkin oli jo kauan ymmärretty tietyn populaation tapoja ja elämänmuotoa.
Ei Suomusjärven kulttuurilla viitattu mihinkään
korkealentoiseen taiteeseen tai edes humanistisiin pyrintöihin, vaan ihmisiin,
jotka olivat jättäneet tiettyä, primitiivisiä jälkiä elämänmuodostaan. Se
tarkoitti elämänmuotoa itseään.
Mutta nyt haluttiin panna viralta
itse kulttuurin hierarkiat ja samalla koko käsitteen entinen merkitys.
Kulttuurilla ei enää tarkoitettu parasta, mitä ihmiskunta tai
kansakunta oli saanut aikaan, vaan kaikkea, mitä se oli saanut
aikaan. Sitä paitsi kaikki se oli samanarvoista. Tässä nyt oli ainakin tasa-arvoa.
Vitsinä esitetty uusrahvaanomaisuuden tunnus
oli uudelle kehitykselle mitä sopivin ja kuvaavin. Jos kaikki elämänmuodot
olivat yhtä hyviä ja arvokkaita, ei ollut mitään mieltä yrittää jalostaa
ihmistä ja kehittää hänen pyrkimyksiään totuuteen, hyvyyteen ja kauneuteen.
Pyrkipä tuo nyt minne halusi, yhtä ja samaahan se oli arvoltaan.
Niinpä lehtien kulttuuriosastoissa
ei ollut mitään syytä käsitellä ja pohtia, ainakaan erityisesti, suurten
ajattelijoiden (mitä ne olivat?) tai suurten taitelijoiden (kenen mielestä
suurten?) aikaansaannoksia. Sen sijaan oli panostettava kaikkien lukijaryhmien
mielenkiinnon kohteisiin, ellei tasa-arvoisesti, niin lukumäärän mukaan
jyvittäen.
Vielä sukupolvi sitten esimerkiksi
Helsingin Sanomien kulttuuriosasto panosti korkealaatuisiin artikkeleihin,
joita tilattiin alojensa parhailta asiantuntijoilta. Kansakunnan kohtalon
kannalta ratkaisevan tärkeitä aikaansaannoksia, tutkimuksia ja arvioita niistä
käsiteltiin arvonsa mukaisella tavalla.
Sunnuntainumeroissaan lehdellä oli
tapana julkaista jopa A1 sivun kokoisia artikkeleita tutkimuksen uusista
aluevaltauksista, etenkin kansallisesta historiasta. Kaunokirjallisuuden
käsitettiin olevan sekä sanataidetta että tunkeutumista inhimillisen elämän
syvimpien mysteerien äärelle ja sama koski teatteria.
Kansallinen, suomalainen kulttuuri,
jota esiintyy milteipä vain meillä Suomessa, sai erikoisaseman, jonka se
tietenkin myös ansaitsi. Muut viljelivät omaansa ja sitäkin meidän tuli tuntea,
mutta vain meidän vastuullamme oli suomalainen kulttuuri.
Olenko romantisoinut
lähimenneisyyttä? Sanoinko jotakin väärin? Yllä oleva kuva ei tietenkään ole
täydellinen eikä sulje pois poikkeuksia. Se on vain maalattu sopivan räikein
värein vastakohdaksi nykyiselle tilanteelle, jotta ymmärtäisimme, mikä on muuttunut.
Nimittäin moni asia on.
Nykyistä mainitsemani lehden
kulttuuriosastoa katsellessa kiinnittää heti huomiota sen tietty lapsellisuus,
nuorisovetoisuus.
Ilmeisesti suurin osa toimittajista
on nuoria ja sitä paitsi naisia, missä ei sinänsä ole vikaa tai ei tarvitsisi
olla. Näyttää kuitenkin olevan niin, että tämä joukko on hyvin sisäänlämpiävää,
kuten sanotaan ja kiinnittää huomionsa enemmän pariutumisikäisten ja jopa
teini-ikäisten kuluttamaan hömppään kuin sellaiseen kulttuuriin, jota voisi
sanoa vakavaksi.
Toinen asia on, että se aivan
ilmeisen tosissaan on ruvennut uskomaan olemansa maailman napa. Kiinnostuksen
arvoisia asioita eivät näytä olevan ne korkeakulttuurin eli hyvyyden, totuuden
ja kauneuden tavoittelun alalla tapahtuvat asiat, vaan sen sijaan matalakulttuuri,
viihdebusiness eli niin sanottu hömppä, erityisesti kansainvälinen. Yli kaiken
on sentään nuorten naisten asema ja heidän maailmansa, joka keskittyy olemiseen
seksuaalisen mielenkiinnon kohteena.
Kaikkia asioita sitä paitsi
nostetaan esille hyvin tarkoitushakuisesti ja pyritään aina valikoimaan
naispuolisia artisteja (milloin kuulitte viimeksi sanan taiteilija?)
ja heidän aikaansaannoksiaan.
Myös rajaton ylikansallisuus pistää
silmään. Kyseessä voi tuskin sanoa olevan niinkään aidon kansainvälisyyden kuin
ylikansallisen ns. sisällöntuotannon kritiikittömän palvonnan. Silmiinpistävää
on, miten vähän kotimainen kulttuuri saa osakseen huomiota, ellei se ole
ylikansallisen esikuvansa apinointia.
Tällaiset asiat tietenkin
heijastelevat suuria yleisiä muutoksia, eivätkä niinkään riipu toimittajien
henkilöllisyydestä tai, sanokamme, heidän tietoisesta toiminnastaan. Mutta
kyllä heillä asioissa on ratkaiseva rooli tai olisi, mikäli he pystyisivät ymmärtämään
vaihtoehtoja olevan olemassa.
Nyt koko läntisessä maailmassa
havaittava matalakulttuurisuuntaus ja koko kulttuurin hiipuminen siinä
mielessä, kuin se aikoinaan ymmärrettiin, ei toki ole yhden kulttuuriosaston
syytä.
Sitä paitsi kehiotyksessä näkyy se,
erityisesti anglosaksista perua oleva utilitaristinen peruskatsomus, jonka
kulttuurifilosofian Jeremy Bentham jo yli kaksisataa vuotta sitten
tiivisti: jos nappikuopan pelaaminen tuottaa enemmän tyydytystä kuin
runous, niin siinä tapauksessa se on runoutta parempaa.
Rajat ylittävä konsumerismi on
tehnyt tuosta simppelistä periaatteesta käytännössä meidänkin pakollisen
filosofiamme, eivätkä lehdet tuhlaa aikaa ja paperia runouteen, mikäli
nappikuopan peluulla on enemmän harrastajia.
Tämä tuntunee monista meistä nyt
yhtä väistämättömältä ja luonnolliselta kuin se olisi ollut loukkaavaa ja
absurdia ennen kulttuurivallankumousta.
Niinpä siis saamme tottua siihen,
että parikymppisen hupakon maailman rajat ovat myös kaikkien muiden maailman
rajoja. Tällaista puheavaruutta nyt ainakin rakennellaan, ainakin
kulttuuriosastossa
Niin, kuka on kutitellut ketä ja
onko joku peräti nipistellyt, millä tarkoituksella ja millä tuloksella edustaa
nyt sitä tasoa, jota kulttuurin nälkäänsä tyydytystä etsiä edestään löytää.
Maailmanhistoriallinen kulttuurin (ainakin kutittelukulttuurin) käänne tai
peräti vallankumous kuuluu olevan meneillään, tai niin ainakin arvellaan.
Lehdillä ei nyt kuitenkaan enää ole
hallussaan tiedotuksen monopolia. Yksipuolinen panostaminen hupakkokulttuuriin
saattaa kostautua. Ehkäpä näin koko ajan tapahtuukin.
Lisään sielä kaupan päälle
toisenkin blogin, se lukekoon, joka haluaa:
orstai 23. maaliskuuta 2023
Kultivoinnista
ja sen tuloksista
Kulttuuri
Ajelin nuorempana usein ympäri
peltoja niitä kultivoimassa. Traktorin perässä oli jousiäes, jota
nimitettiin kultivaattoriksi ja se oli varsin jämäkkä laite
pehmentämään maata ja hävittämään rikkaruohoja. Voimaa se vaati vetäjältä eli
traktorilta paljon.
Kulttuuri eli viljely
vaatii siis tuossa alkuperäisessä kielessään joka tapauksessa ennen muuta
raakaa voimaa, mutta olihan tuloksena aaltoileva viljapelto, kuten
sanotaan, monokulttuuri, joka teki taas muutamalle ihmiselle
ja kantturalle mahdolliseksi elää ja päästellä hiilidioksidia ja metaania
ilmoille. Pellostahan nekin kaikki otettiin ja sinne taas aikanaan palautuivat.
Kulttuuri tuossa fyysisessä
mielessä oli ja on vain välivaihe, jossa vastahakoinen aine muokataan
tyydyttämään inhimillisiä tarpeita. Maata muokatessa kyse on ensi sijassa
pyrkimyksestä ihmisen animaalisten perustarpeiden tyydyttämiseen. Nehän ovat
väistämättä ensimmäisinä tarvehierarkiassa. Itse muokkaajaa muokatessa
ollaan sitten tekemisissä jo toisen kertaluvun kulttuurin, henkisen kulttuurin
kanssa.
Ihmisen henkinen elämä tapahtuu
aina tuossa toisessa kulttuurissa, logosfäärissä, jonne yhä uudet villeinä
syntyneiden sukupolvet on johdatettava ja heidän eläimelliset taipumuksensa
muokattava eli kultivoitava.
Psykologian oppikirjasta luimme
joskus tarinan susien kasvattamista Amalasta ja Kamalasta, joita ei kultivoitu
ainakaan ihmisten toimesta. Kaspar Hauser, kuvaannollisesti sanoen tynnyrissä
kasvatettu poika on toinen aina mainittu esimerkki.
Noista ulkopuolisista ei ole paljon
kerrottavaa. Käytännössä jokainen ihmisyksilö joutuu elämässään ympäristönsä
muokkaamaksi eli sen kulttuuriin pakotetuksi. Kultivoitumista ei voi periä,
kulttuuri kyllä sen sijaan peritään ja merkitsee alituista taistelua alhaalta
eli naisen lantiosta nousevia yhä uusia barbaarien sukupolvia vastaan, niiden
sivistämistä.
Kultivointi tehdään voimalla,
jos niin tarvitaan, mutta käytännössä työn suurimpia liikuttajia on ihmisen
tarve saada hyväksyntää. Laumaeläinten kohdalla se yleensä onnistuu ilman
mainittavaa väkivaltaakin, mikä kyllä on aika uusi havainto.
Maan fyysinen muokkaaminen eli
agrikulttuuri on siis kaiken korkeamman elämän ehto. Vasta kyllin tehokkaana se
pystyy saamaan aikaan ylituotantoa, jonka turvin osa ihmisiä voi jäädä ns.
joutilasluokkaan ja siirtyä kokonaan hengenviljelyn palvelukseen. Tarvehierarkiassa
siirrytään silloin yhä toissijaisempiin tarpeisiin, joiden huomiotta
jättäminenkään ei vaikuttaisi mitään hengissä säilymiseen.
Sitä mukaa, kun työn tuottavuus on
kasvanut, on myös mahdollisuus yhä suuremman joutilasluokan (leisure class)
elättämiseen mahdollistunut. Muistakaamme, että sana schola -koulu-
merkitsee alun perin vapaa-aikaa. Niukan tuottavuuden oloissa ei suurten
joukkojen koulutusta voitu ajatellakaan.
Tämä havaittiin vielä Suomessakin
1800-luvun lopulla, jolloin kansakouluja vastustettiin kiivaasti muka kalliina
turhuutena. Sitä ne vielä jossakin määrin siihen aikaan olivatkin, mutta
tulevaisuuden kannalta niiden arvo oli arvaamaton eli mahdoton arvioida, siis
suuri.
Vielä tuohon aikaan sanalla
kulttuuri ymmärrettiin kaikkea sitä parasta, mitä ihmiskunta oli saanut aikaan
ja sitä kohtaan tunnettiin liki uskonnollista kunnioitusta (ks. Vihavainen:
Haun kulttuurin arvo tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Myöhemmin, yleisen
sekularisoitumisen edistyessä, on kulttuurinkin arvostus laskenut. Nykyään
sanalla viitataan yleensä tasa-arvoisesti kaikkeen, mitä ihminen on saanut
aikaan. Mikäpä voisi olla toista arvokkaampaa ja kukapa sen pystyisi sanomaan?
Eivät ainakaan kulttuuritoimittajat.
Ateneumin julkisivun mitaleissa
esitetään aikansa kulttuurikäsitys. Kyseessä on suurten ja ilmeisesti
ylittämättöminä pidettyjen taitelijoiden kavalkadi. Jotkut noista suurmiehistä
on nykyään jo enemmän tai vähemmän unohdettu (ks. Vihavainen:
Haun taiteen olemus tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ) eivätkä
loputkaan enää herätä entisaikojen lähes uskonnollista palvontaa. Kulttuurilla
on meille nyt uusi arvo ja merkitys.
Mitä asialla nyt ymmärretään,
selviää lehtien kulttuuriosastoja silmäilemällä (ks. Vihavainen:
Haun kulttuuriosasto tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Kuten
voi havaita, kyseessä on aivan erityisesti ns. matalakulttuuriin eli
roskaviihteeseen erikoistunut osasto, jossa vain kovin harvoin poiketaan
tarttumaan sellaisiin asioihin, joilla on merkitystä koko historiamme ja
maailmamme ymmärtämisen kannalta.
Kulttuuriosastoja pitävät
hallussaan tätä nykyä nuoret naiset, joiden keskimääräisen naiiviuden enempi
selostaminen on tässä tarpeetonta. Siitä löytyy halukkaille runsaasti
esimerkkejä vanhoissa blogeissani. Pari sukupolvea sitten kulttuuriosastot oli
kyllästetty vähä-älyisellä marxismi-leninismillä ja ennen sotia niissä oli
aikansa nuorison leima. Näin ei muutu pelkkä muoti, vaan jopa kokonaisten
aikakausien maailmankäsitys.
Tietty radikalismi eli kielteinen
suhtautuminen olemassa olevaan kulttuuriin ja yhteiskuntaa on jo kauan ollut
kulttuuriosastojen sine qua non, välttämätön ehto. Kauniisti
ajatellen kyseessä ovat uutta etsivät yhteiskunnan tuntosarvet, ilkeämmin ja
siis realistisemmin sanoen sieltä paistaa naiivi kritiikittömyys kaiken
sellaisen hyväksi, mikä on jyrkästi vastoin vallitsevia oloa.
Se noista osastoista. Se, joka
niitä hallitsee, hallitsee myös sitä yhteiskuntakerrosta, joka ei kykene
ajattelemaan omilla aivoillaan ja etsii aina lehdistä vihjeitä siihen, mitä
mieltä mistäkin asiaasta pitäisi olla. Merkittävä asiakaskuntahan niillä siksi
tietysti on ja valtaa paljon.
Kulttuuri-sanalla viitataan usein
myös siihen ns. korkeakulttuuriin, joka on eksklusiivista eli
erottelee pois piiristään jo heti kättelyssä kaikki sellaiset, joilla ei ole
halua maksaa parin tunnin elämyksestään satasia tai joilla ei ole varaa eikä
halua hankkia vaikkapa frakkia. Nykyään sen vaatiminen on toki jo hyvin
harvinainen poikkeus.
Oopperan ylläpitäminen Suomen
kaltaisessa pienessä maassa on aikamoista luksusta. On laskettu, että valtio
tukee jokaista oopperalippua yli 700 eurolla. Saman tein voitaisiin kaikki
oopperannälkäiset lähettää aina johonkin eurooppalaiseen suurkaupunkiin nautiskelemaan
tästä taiteesta ja tuntemaan olonsa yleväksi.
Paavo Haavikko esitti tuon idean
aikoinaan, kun oopperataloa rakennettiin ja vertasi oopperaa taannoisiin
panssarilaivoihin, jotka imivät rahoitukksen tehokkaammilta aseilta. Toki hänen
olisi kannattanut sitten esittää vaihtoehtoinen suunnitelma Ahvenanmaan
turvaamiseksi järeällä tykistöllä.
Niin sanottu yhteinen kansa ei
tietenkään saa oopperalta yhtään mitään ja saattaa sen takia olla hyvinkin
kärmeissään: niille, joilla paljon on, annetaan yhä enemmän yhteisistä
varoista. Voihan sen asian niinkin nähdä.
Mutta nyt siis kulttuurin annista
koko kansallemme. Jokunen vuosi sitten esitettiin televisiossamme irvistelevä
dokumentti siitä, miten Mongoliassa esitettiin eurooppalaisia oopperoita. Itse
asiassa se oli komea esimerkki siitä, mitan paljon siellä panostettiin
eurooppalaisen kulttuurin tuntemukseen. Mongolialaisilla on syytä pitää
kosketuksia muuallekin kuin Kiinaan.
Meidän tilanteemme on ja on ollut
hieman samanlainen kuin Mongolian. Olemme Idän poika, kuten F.M. Franzén
runoili Suomen tultua liitetyksi Venäjään. Venäjän yhteydessä tunsimme
kuitenkin olevamme väärässä seurassa ja pyrimme kovasti korostamaan kuulumistamme
länteen kaikin keinoin. Esimerkiksi latinan opiskelu saavutti meillä aivan
poikkeukselliset mitat.
Oopperan kaltainen huvi, jonka
kustannukset valtion budjetissa ovat lopultakin mikroskooppiset, on meille
tärkeä pienen eliittimme takia. Se haluaa olla länsimaisen kulttuurin
eturintamassa ja myös kykenee siihen, mikäli saa asiaan valtion tukea. Sitä paitsi
ne, jotka oopperassa käyvät, kyllä usein maksavat paljon verojakin.
Mutta ylellisyyttähän ooppera kuten
muukin korkeakulttuuri on. Toki se tulee mahdolliseksi vasta raa’an
tuotannollisen työn kautta, mutta olisi toki hullua sijoittaakin kaikki luodut
ylijäämän yhä uudestaan palvelemaan tuta tuotantoa.
Tavallaan korkeakulttuuri on tai
ainakin voisi olla, jonkinlainen ihmiskunnan tarkoitus. Pelkkä eloonjääminen ei
ainakaan ennen maailmassa ollut vielä tyydyttävä päämäärä ihmiskunnalle. Sen
lisäksi tarvitaan myös sekundääristen tarpeiden tyydyttämistä. Sekundääristähän
se kulttuuri on, kun kokonaisuutta katsotaan.
Sikäli, kuin kyse ei ole vain
lasten sosiaalistamisesta ja kouluttamisesta kulttuurinsa normeihin, on
kulttuuri nimenomaan ylellisyyttä, jota ilman voi elää ja jonka nauttiminen
tapahtuu kovin epätasaisesti. Kulttuuri edustaa tai ainakin sen pitäisi edustaa
korkeampia arvoja, mikä tarkoittaa, että tasa-arvo on sille täysin vieras asia.
Poliitikot tekevät toinen toistaan
hullumpia pellehyppyjä puhuessaan kulttuurista, jota ei yleensä lainkaan
vaivauduta määrittelemään ja sotketaan tahallaan tai tahattomasti yhteen aivan
eriluontoisia asioita. No, särpikööt he keittämäänsä puuroa.
"on kulttuuri nimenomaan ylellisyyttä, jota ilman voi elää ja jonka nauttiminen tapahtuu kovin epätasaisesti. Kulttuuri edustaa tai ainakin sen pitäisi edustaa korkeampia arvoja, mikä tarkoittaa, että tasa-arvo on sille täysin vieras asia."
VastaaPoistaKulttuuri - tyylittelyä ja toimittelua yhteisistä asioista.
Olipa kyseessä jokin perinteinen taidemuoto, tiede, tutkiva journalismi, asiakaspalvelutilanne, maailmanpolitiikka, elinkeinoelämä, teknologia tai mikä vaan elämän osa-alue, kaikki on sidoksissa vahvasti kulttuuriin. Kulttuurissa ei mielestäni ole mitään erityistä luksusta vaan se liittyy mitä arkisimmista asioista kuten korvapuustien leipomisesta ja erilaisista juhlavista seremomioista aina klassikohin saakka.
Se, miten esittelemme itsemme, miten puhumme toisista ja miten ylipäätään ilmennämme itseämme toistemme kanssa yhteisönä, on mitäpä muuta kuin kulttuuria. On mielekästä, että tämän blogin kulttuurillinen ilmapiiri on pysynyt näkemyseroista huolimatta jokseenkin huomaavaisena ja kommentoijat kunnioittavat sitä.
Tällä viikolla aion juhlistaa kotimaisen kulttuuriannin lisäksi nigerialaisen konsertin muodossa maailmankulttuurin monimuotoisuutta. Ehkäpä lauantaina vietetyn virallisen korvapuustipäivän kunniaksi leivon kansankulttuurimme nimissä vielä lämpimäisiä mummin reseptillä. Kyllähän se kaikki samaan viikkoon sopiikin kuin nenä päähän.
"lehden kulttuuriosastoa katsellessa kiinnittää heti huomiota sen tietty lapsellisuus, nuorisovetoisuus."
VastaaPoistaJo silloin 2018 blogisti iski asian ytimeen. Syynä on varmasti osaksi toimittajien iän ja sukupuolen, koska jokainen ihminen tahto keskittyä itselleen ja sukupolvelleen tuttuihin ja läheisiin teemoihin. Näkisin kyllä raadollisemmankin syyn: Hesari pelkää sairaalloisesti levikin - ja sitä myöden mainostulojen - laskua nuorempien ikäluokkien parissa. Sen vuoksi lehden strategiassa halutaan panostaa juuri nuorempia ikäluokkia kiinnostaviin asioihin, kuten kaikkeen seksiin liittyviin. Vanhat Hesarilla on jo ja vuosittain heitä poistuu tilaajista. Aivan sama painotus on nähtävillä kaupallisissa TV ja radiokanavissa.
Tuolloin 2018 havaittu trendi on puhjennut täyteen "kukoistukseen" eikä kukaan edes ihmettele...
"Kun käytetään sanaa ”kulttuuri”, voidaan viitata moneen asiaan. Lukija ei välttämättä aina ilman muuta ymmärrä, mitä kirjoittaja kulloinkin tarkoittaa."
VastaaPoistaJospa me vanhakantaiset puhuisimme "korkeakulttuurista", niin tuo epäselvyys vähenisi.
Silloin, kun sitä ja vain sitä tarkoitamme.
Poista