Kansojen sulautuminen
Kuten tunnettua,
Neuvostoliitto oli projekti, joka oman ymmärryksensä mukaan toteutti
yhteiskunnallista kehitystä historian objektiivisten lakien mukaan eli oli
kehityksen kärjessä, sen etujoukkona. Neuvostoliiton edun ja tavoitteiden
toteutuminen merkitsivät siis samaa kuin edistys tässä historian suuressa maailmanhistorian
draamassa. Asian tärkeyttä ei voi kylliksi korostaa.
Noita historian
lakeja voitiin yrittää myös vastustaa ja kiertää, mutta lopputuloksena oli aina
pään lyöminen seinään. Vain määrätietoinen mukautuminen historian
objektiivisiin lakeihin ja suunnitelmallinen yhteiskunnan kehittäminen veivät
suoraan siihen päämäärään, johon ihmiskunnan oli päästävä, kommunistiseen
yhteiskuntaan.
Kehitys siis
joka tapauksessa johti kaikkialla ennemmin tai myöhemmin samaan päämäärään,
eikä sitä saanut keinotekoisesti yrittää jarrutella, mutta toisaalta oli
asioita, joissa ei myöskään saanut kiirehtiä kehityksen objektiivisten
edellytysten edelle.
Sellainen asia
oli kansallisuus ja sen merkityksen muuttuminen. Kansallisella eristäytymisellä
oli juurensa ihmisen alkeellisissa vaistoissa ja porvarillisessa yhteiskunnassa
hallitseva luokka käytti sitä hyväkseen oman valtansa perusteluna. Kansakunnat (natsija) olivat syntyneet porvarillisen
yhteiskunnan myötä ja tulisivat sen kukistumisen jälkeen myös häviämään
tarpeettomina ja vahingollisina.
Kun
Sosialistisen yhteiskunnan julistettiin vuoden 1936 lopussa toteutuneen,
kerrottiin myös itse Stalinin suulla, että kansalliset ennakkoluulot oli nyt
uudessa järjestelmässä voitettu. Toki oli jäljellä takapajuisten ainesten aikansa
eläneitä asenteita, jotka ilmenivät paikallisena nationalisina (kulttuurin
vitka, perežitki prošlogo).
Lisäksi oli olemassa jopa porvarillista
nationalismia, joka tuli sosialistiseen maahan rajojen takaa -eihän Neuvostoliitossa
enää ollut porvarisluokkaa.
Tällainen
nationalismi oli siis olemukseltaan sekä Neuvostoliiton valtion (”sosialistisen
isänmaan) että sen hallitsevan luokan (työväen) pettämistä ja rangaistiin asiaan
kuuluvasti niin sanotulla ”korkeimmalla asteella” (vysšaja mera, ”vyška”), siis
niskalaukaus.
Tällaisen kohtelun saivat toteutuneen sosialismin
oloissa erityisen usein monet disaporakansallisuuksien jäsenet, esimerkiksi suomalaiset,
mutta kyllä muutkin vähemmistöihin kuuluvat vuosien 1937-1938 ns. kansallisissa
operaatioissa. Suurin teloitettujen ryhmä olivat puolalaiset. Mielestäni on
olennaisen tärkeää huomata tuo sosialismin toteutumisen ja nationalismin jäänteiden
hävittämisen välinen yhteys. Se, mitä oli siedetty vielä sosialismia
rakennettaessa, ei ollut enää mahdollista sosialismin toteuduttua. Näinhän oli
kirjoitettukin.
Kommunistisessa
yhteiskunnassa kansat tulisivat viimein sulautumaan yhteen, kuten jo klassikot
olivat tienneet. 1920-luvulla Stalin kuitenkin varoitteli siitä, ettei se
tapahtuisi yhtäkkiä, vaan asteettain. Kehittyisi myös uusi yhteinen kieli, joka
ei olisi enempää saksakuin venäjä, vaan jokin vielä tuntematon uusi muodostuma.
Käytännössä jotkin
venäjän tapaiset kielet olivat toisia vahvempia ja vähemmistökielet
sulautuisivat ensin niihin.
Mikä sitten olisi
vähemmistökansojen, erityisesti pienten vähemmistökansojen kohtalo edistyksen
ehtiessä pitemmälle? Oli selvää, että ne sulautuisivat suurempiin ja
Neuvostoliiton tapauksessa nimenomaan venäläisiin. Tämä oli objektiivinen
prosessi eli kuului historiallisen edistyksen piiriin eikä sitä edes olisi voinut
estää, vaikka toisaalta ei myöskään saanut keinotekoisesti nopeuttaa, kuten
toisen maailmansodan jälkeisissä ohjelmallisissa dokumenteissa varoitettiin.
Kiinnostavia
tässä suhteessa ovat erityisesti Viron ja Latvian tapaukset. Tosiasia on, että
niiden väestösuhteet muuttuivat tavattoman nopeasti ja että edessä oli ennen
pitkää väestönvaihto. Viimeisen virolaisen tai latvialaisen kuolema tapahtuisi
kenties vasta sadan tai kahdensadan vuoden kuluttua, mutta venäläisenemmistön
syntyminen oli jo aivan lähellä.
Sitä paitsi 1960-luvulla
oli jo syntynyt yhtenäinen neuvostokansa, jonka jäsenille kansallisuus oli toissijainen
asia. Siitä katso tässä liitteenä oleva blogi.
Kommunismin
rakentamisen projekti jäi sitten kesken ja oin luultavaa, ettei se tuossa muodossaan
koskaan palaa. Sen sijaan meillä on nyt globaalisen kapitalistisen kehityksen
projekti, jonka piirissä myös katsotaan, ettei paikallinen nationalismi ole sallittu
eikä edistyksellinen kanta. Sen sijaan on alistuttava objektiivisille kehityslaeille
ja annettava väestön virrata vapaasti sinne, minne se haluaa ja missä sitä
tarvitaan.
Neuvosto-Virossa
paikallinen nationalismi oli vallitsevan ideologian kannalta vaarallinen ja kommunismiin
suuntautuvan edistyksen vastainen, takapajuinen ja jopa taantumuksellinen
virtaus.
Niitä, jotka
vastustivat venäläisväestön esteetöntä vyöryä maahansa ei taidettu sentään nimittää
”fasisteksi”, kuten niitä, jotka nykyään esimerkiksi Suomessa vastustavat
väestönvaihtoa ja vieraan kielen ylivaltaa.
Erittäin epäilyttävä
ja vaarallinen elementti he joka tapauksessa näyttävät olevan hallitsevan
eliitin ja sitä uskollisesti seurailevan lauman käsityksissä (ks. Vihavainen:
Haun maailman tyhmistyminen tulokset ).
A propos, onko
meillä koskaan herätetty kunnon keskustelua siitä, mikä oikeus Virolla on
syrjiä maassaan oleskelevia ja jopa siellä syntyneitä venäläisiä? Entä onko se
oikein, ettei tuo maa ota vastaan siirtolaisia? Miksi samanlainen asenne
Suomessa olisi sietämätön skandaali?
torstai 17.
lokakuuta 2024
Muuan
maailmanhistorian merkkipaalu
Yhtenäinen
neuvostokansa
On yllättävää,
miten heikosti nykyään tunnetaan Neuvostoliittoa ja ymmärretään sen luonnetta.
Kyseessä oli
toki totalitaarinen diktatuuri -ainakin pyrkimyksiltään- ja siihen liittyvä
komentotalous, jota ei koskaan saatu kunnolla toimimaan kuluttajan
tyytyväisyydeksi, vaikka se luonteeltaan sotataloutena pystyiki tuottamaan
valtavia määriä sotatarvikkeita ja muuta simppeliä massatavaraa.
Useimmiten
unohdetaan samalla, miten tärkeää Neuvostoliitolle oli ideologia, jolla se
perusteli omaa olemassaoloaan ja herruuttaan rajojensa ulkopuolellakin. Toisin
kuin nykyään yleensä kuvitellaan, tuohon ideologiaan myös uskottiin aikoinaan
hyvin laajasti. Itse asiassa sen suosio romahti äkillisesti vasta vuonna 1991.
Oman virallisen
tuokintansa mukaan Neuvostoliitto ainoana maana maaillmassa edusti vuodesta
1967 lähtien ns. kehittynyttä eli kypsää sosialismia, mikä oli
tunnetun historian korkein inhimillisen yhteiselämän muoto.
Tuossa
järjestelmässä vallitsivat aivan toisenlaiset lainomaisuudet kuin
kapitalismissa ja se oli myös pidemmälle kehittynyt, kuin ns.
kansandemokratioiden sosialistinen järjestelmä. Nuo maat olivat vasta
pyrkimässä kehittyneeseen sosialismiin ja Neuvostoliiton kokemus osoitti,
millainen tuo korkeampi taso oli.
Kehittyneeseen
sosialismiin kuului kolme perusasiaa: siinä yhtyeiskunnan alarakenne ja
päällysrakenne vastasivat nyt täysin toisiaan, joten vanhat yhteiskunnan
ristiriidat olivat hävinneet.
Kansallisuus oli
lopullisesti menettänyt merkityksensä ihmisiä erottavana tekijänä ja kaikkien
identiteetti oli nyt ensi sijassa neuvostokansalainen (sovetski tšelovek).
Kansallisuuden sijaan kaikkia yhdisti ensi sijassa kommunismin rakentaminen.
Oli syntynyt yhtenäinen neuvostokansa, uudenlainen ihmisyhteisö.
Sosialismin
vuosikymmenet olivat nyt saaneet aikaan myös erityisen uuden ilmiön:
neuvostolaisen elämänmuodon (sovetski obraz žizni), mikä oli kaikille yhteinen.
Tämä
kehitysvaihe oli lainomainen askel matkalla kommunistiseen yhteiskuntaan, jota
nyt oltiin rakentamassa. Kuten tunnettua, se oli yhteiskunta, jossa paitsi
kansalliset ja yhteiskunnalliseen asemaan liittyvät ristiriidat oli likvidoitu,
myös itse niukkuus oli voitettu.
Jokainen saisi
silloin tarpeensa mukaan, työpanoksestaan riippumatta. Nuo tarpeet kyllä
käsitettiin kohtuullisiksi aineellisiksi tarpeiksi: hyvä, tilava ja lämmin
asunto, ravitseva ruoka ja asialliset vaatteet. Kerskakulutus ja pintamuodit
eivät kuuluneet asiaan.
Myös valtion ja
lähiympäristön hallintoa hoiti itse kukin vuorollaan. Virkamiehistöä ja
pakotuskoneistoa ei enää tarvittu.
Noista asioista
olen aina silloin tällöin kirjoittanut, mutta tuntuu siltä, ettei niitä kukaan
kuitenkaan muista, joten mainitsen ne tässä lyhyesti. Olihan se aika huikea
ohjelma. jonka epärealistisuus oli jokaiselle normaalijärkiselle kriitikolle
ilmeistä.
Siitä huolimatta
se nautti valtavien kansanjoukkojen ja erityisesti älymystön suosiota lähes
viimeiseen saakka. Ellei siihen nyt suoranaisesti uskotu, iin sen nimeen
ainakin vannottiin. Oltiin hyvällä asialla ja itse asiassa ainoalla
mahdollisella ja siis pitemmän päälle realistisella ihmiskunnan kehitystiellä.
Tässä haluaisin
nyt joka tapauksessa keskittyä tuohon yhtenäisen neuvostokansan ajatukseen.
Senhän väitettiin olevan jo toteutunut tosiasia. Todellakin: siltä se monesta
myös näytti. Elämänmuoto oli kuin olikin kaikkialla samanlainen, Keski-Aasiasta
Pietariin ja Moskovasta Vladivostokiin. Kansallisia ristiriitoja ei esiintynyt,
ainakaan nyt virallisessa mediassa ja muunlaistahan ei ollutkaan.
Totta kyllä,
Baltian maissa voitiin havaita jonkinlaisia alkeellisia tyytymättömyyden
ilmauksia. Siellä ilmeni nationalismia, joka virallisesti diagnosoitiin
menneisyyden jäänteeksi (perežitok prošlogo). Olihan Baltia ollut paljon
vähemmän aikaa sosialistinen kuin esimerkiksi Venäjä.
Satuin tuntemaan
virolaisen akateemikon, historioitsijan, jonka tehtäviin kuului myös tutkia
yhtenäisen neuvostokansan muodostumista Viron esimerkkien perusteella.
Tämä vetosi jo
huumorintajuuni 1980-luvulla, enkä tiedä, julkaisiko hän koskaan mitään siihen
liittyvää tai teettikö tutkimusta. Mahdollisesti. Joka tapauksessa oli selvää,
että jos tehtäisiin normaaleja, empiirisiä tutkimuksia, jäisi tuo yhtenäisyyden
olemassaolo osoittamatta. Mutta, kuten teologiassa, tieteellisen kommunismin
piirissä lähdettiin siitä, että totuus oli saatu ilmoituksessa ja tutkimuksen
tehtävä oli vain kertoa, miten se ilmeni empiriassa.
Hän oli mukava
mies ja suuri patriootti, vaikka moni vihasikin häntä ja piti
isänmaanpetturina. Sitä hän ei ollut, jonkin vain oli hoidettava mielettömätkin
tehtävät, joita Moskovasta lähetettiin ja olisihan noihin hommiin aina ollut
tyrkyllä kaikenlaista fanaatikkoakin.
Kun
Neuvostoliitto sitten romahti, oltiin Baltiassa edelläkävijöitä. Oma
kansallisuus ja sen kohtalo nostettiin esille. Se olikin jo Latviassa ja
Virossa jäämässä omassa maassaan vähemmistöksi. Miten sellaista olisi voinut
sulattaa?
Virallisen
ideologian mukaan olisi kuitenkin pitänyt. Jo Nikita Hruštšov julisti, että
veljellisten neuvostokansojen joukossa ei saanut yrittää keinotekoisesti
muuttaa alueiden kansallista koostumusta, mutta ei myöskään jarruttaa sitä.
Kaikkihan olivat samalla viivalla, yhteisellä asialla, eikä sosialismissa enää
ollut kansallisia ennakkoluuloja.
Mikäli siis
luonnollinen kehitys tulisi viemään Viron ja virolaisten venäläistymiseen, ei
asialle mitään mahtaisi eikä sitä saanut estää. Saattaisihan se mahdollsesti
johtaa myös Venäjän virolaistumiseen, mikäli kehityksen objektiiviset lait näin
määräisivät.
Mikäli Viroon
muutti suuri määrä venäläisiä suurten yleisliittolaisten projektien hyväksi
työskentelemään, ei se ollut ikään ongelma ja sitä paitsi se oli
virolaisten itse aiheuttama, miksipä he eivät olleet sen enempää lisääntyneet?
Minua on aina
imponoinut se, miten tavalliset suomalaiset ovat paheksuneet Viron
venäläistymistä ja samaan aikaan avanneet oman maansa ovet kaikille halukkaille
tulijoille. Muuhan olisi ollut rasismia. Viroon ja venäläisiin nähden tuota
argumenttia ei sentään käytetty.
Kuitenkin meillä
nyt jo kauan vallinnut maahanmuuttopolitiikka, johon näinä päivinä työllä ja
tuskalla yritetään saada edes jonkinlaisia rajoituksia, on lähtenyt aivan
samasta kuin Hruštšovin politiikka: luonnollista kehitystä ei saa jarruttaa ja
talouden (hetkellinenkin) työvoiman tarve on asetettava kansallisuusaatteen
edelle. Ovet auki vain.
Neuvostoliitolla
oli oma ideologiansa, johon voitiin nojata, kun julistettiin kansallisten
eroavaisuuksien tulleen merkityksettömiksi tai ainakin toissijaisiksi.
Sattumalta ne olivatvenäläisyys ja venäjän kieli U(kansojen välisen
yhteydenpidon kieli), jotka tuosta politiikasta korjasivat hyödyn, mutta ei
sitä perusteltu kansallisin, vaan historianfilosofisin ”luokka-” argumentein.
Ne olivat tässä maailmassa olennaisia.
Ukrainan, kuten
Viron ja Latviankin itsenäistyminen ensimmäisen maailmansodan jälkeen voitiin
selittää kapitalistisen maailman imperialismiksi, joka tieteellistä sosialismia
tunnustavan maan oli voitettava ja tuotava sen sijalle oma oikeudenmukainen ja
ainoa edistyksellinen ideologiansa.
Tällä hetkellä
Venäjällä ei enää ole ideologiaa, joka oikeuttaisi sen venäläistämään Ukrainaa
tai Baltian maita ja vaikkapa Suomea, sitten kun ne ovat vuorossa. Ideologian
sijaan on vain suurvaltasovinismi -deržavnost.
Kyseessä on
juuri se sama henkinen takapajuisuus, joka elähdytti niitä venäläisiä, joiden
mielestä jopa Puolan venäläistäminen kuului Venäjän pyhiin tehtäviin
(vrt. Vihavainen:
Haun kuprin tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
No, jaa.
Saatanaahan siellä ollaan pois ajamassa ja lähettämässä sankareita taivaaseen.
Niin se kehitys etenee. Niin sanotun tieteellisen sosialismin on korvannut
alaston demagogia ja huuhaa. Minnepä vielä päästäänkään?
"Niitä, jotka vastustivat venäläisväestön esteetöntä vyöryä maahansa ei taidettu sentään nimittää ”fasisteksi”, kuten niitä, jotka nykyään esimerkiksi Suomessa vastustavat väestönvaihtoa ja vieraan kielen ylivaltaa."
VastaaPoistaTarkoitetaanko tässä pakkoruotsia, jolla turvataan suomenruotsalaiselle vähemmistölle yhtäläiset hallinnolliset oikeudet?
Kielipolitikointi on kyllä mielenkiintoista. Latinankin vastustaminen olisi omiaan, mutta väistämättä sitä kyllä toiset pitäisivät hölmöjen touhuna.
Nyt meni kyllä yli horisontin. Mitä Ruotsin kielellä on tässä tekemistä?
PoistaKumma kyllä tuota väestönvaihtoa ja vieraan kielen ylivaltaa jne. ei vastusteta koskaan, jos ylivaltakieli on englanti ja tulija on jenkki.
Poista"Tällä hetkellä Venäjällä ei enää ole ideologiaa, joka oikeuttaisi sen venäläistämään Ukrainaa tai Baltian maita ja vaikkapa Suomea, sitten kun ne ovat vuorossa. "
VastaaPoistaEikö tuollaista muka ole kehitetty, ei tuollaisia liikkuja voi tehdä ilman siihen oikeuttavaa ideologiaa/uskontoa? Minä kyllä ymmärrän Putinin - avustajineen - tuollaisen kirjallisessakin muodossa kehittäneen, ainakin Ukrainan osalta ts miksei se ole oikea kansakunta. Se on sitten eri juttu on sisältö on muutettavat muuttaen ollut ihan samaa tavaraa kuin keisarillisella Venäjällä.