Miesten klubin eksistentiaalisia kysymyksiä
Suomalainen
klubi, jossa on noin 3000 jäsentä, äänesti taas eilen siitä, voidaanko myös
naisia ottaa jäseniksi. Kyseessä on niin sanotusti perustislain säätämisjärjestyksessä
eli määräenemmistöllä säädettävä pykälä, jonka muuttamiseksi tarvitaan 75%
äänistä.
Viime vuonna
äänestettiin samasta asiasta ja naisten ottamista jäseniksi kannatti silloin
69,6%. Nyt kannattajia oli vain 66,5% ja äänestysaktiivisuus oli peräti 72%
mikä tällaisessa yhdistyksessä on aina huikea luku.
Voidaan siis
sanoa, että kansa on puhunut, pulinat pois. Demokratiaa kunnioittavien on pakko
tämä tulos hyväksyä jäsenistön ääneksi, eikä sitä muuksi muuta jonkun tuuliviirikirjailijan
”raivostuninen” tai poliitikon ”paheksunta”. Ihmisillä nyt vaon sattuu tässä
maailmassa olemaan asioista erilaisia näkemyksiä ja demokratia tarkoittaa sitä,
että toimitaan enemmistön tahdon ja pelisääntöjen mukaan.
Tyhmimmät ovat
nähneet asiassa jonkinlaista sortoa tai peräti ihmisoikeuksien loukkauksen. Se
on ymmärrettävää. Jokaisellahan on mielipiteensä ja omalla järjellään he
joutuvat tässä maailmassa elämään, olkoonkin, että usein ”järjellä”
tarkoitetaan jonkin auktoriteetin matkimista tai yleisen tai ainakin muodikkaan
mielipiteen mielistelyä.
Tunnen fiksuja
naisia, jotka ovat kannustaneet pitämään ”akat” ehdottomasti poissa klubin
jäsenyydestä. Eiväthän ne siellä muuta tee kuin kyttäävät helppoa valtaa.
Mitäpä se heille kuuluu, jos miehet haluavat sen hetkenkin olla omassa
seurassaan?
Ei minkään
klubin jäsenyys ole luovuttamaton ihmisoikeus eikä ainakaan tässä tapauksessa
mikään oikotie joihinkin salattuihin vallan kamareihin. Kyllä klubilla elellään
ihan normaalin kansalaisen ja hallintoalamaisen elämää eikä se toimin minkään
laisena poliittisen painostusryhmänä.
Naisilta ei sitä
paitsi ole pääsy klubille kielletty. Hyvin monien tilaisuuksien kohderyhmiksi on
merkitty ”avec ja ystävät” tai pelkkä ”avec”. Naiset voivat sitä paitsi
vuokrata klubilta kokoontumistiloja. Rajoitus koskee vain jäsenyyttä.
Onko moisella
jäsenyyden rajoituksella sitten oikeasti merkitystä? Nykyinen johtokunta, joka
ennen äänestystä primadonnamaisesti pelotteli erollaan, jos jäsenet äänestävät ”väärin”
on viitannut siihen, mettä jäsenmäärän laajentamisella vitaisiin saada lisää
maksavia ja toimivia jäseniä.
Taloudellisesti näet
seuralla menee aika huonosti, vaikka uusia jäseniä on liittynyt viitisen sataa
muutaman viime vuoden aikana.
Mikäli naisia
todella olisi tullut heti useita satoja tai tuhansia, olisi klubi menettänyt luonteensa
miesten klubina, mikä ilmeisesti joidenkin feminististen ideologien ja heidän mielistelijöidensä
mielestä olisi sellaisenaan tavoiteltava asia.
Tässä kyllä
ainakin itse näen sen laatuisen suhteutumisen miessukupuoleen, joka muistuttaa
olennaisesti rasismia. Miehet ovat sen mukaan vajaavaltaisia eivätkä saa vetäytyä
omiin piireihinsä.
Jokaisessa niin
sanotussa primitiivisessäkin yhteiskunnassa eroa naisten ja miesten välillä pidetään
oleellisena ja usein pyritään asian mahdollisia haittavaikutuksia eri tavoin
kohtuullistamaan. Joillakin kansoilla on olemassa erikseen miesten ja naisten
taloja, jotka ovat nekin eräänlaisia klubeja. Kyse on siellä molempien
sukupuolten omasta, vapaasta tilasta, jossa he laativat säännöt.
Naissukupuolella
ei tässä maassa ole mitään asiallista syytä väittää olevansa sorron kohteena ja
kaikkein vähiten sellaisesta voisi todistaa miesten oikeus kokoontua omissa
klubeissaan. Kyse ei ole mistään ”naisvihasta”, joka täysin keinotekoiseksi
venytetty käsite monien intellektuelleiksi haluavien toimesta sotketaan nykyään
miltei mihin tahansa asiaan.
Naisten läsnäolo
varsinaisessa seuraelämässä on olennainen osa sen viehätystä ja molemmat sukupuolet
nauttivat tällaisesta yhdessäolosta, joka myös parhaimmillaan korottaa kanssakäymisen
älyllistä tasoa.
Miesten tai
naisten klubeilla on erilainen luonne. Niissä voidaan olla luontevampia ja asiallisempia
kenenkään loukkaantumatta turhista. Älyllinen taso ei siitä laske, vaan jopa
päinvastoin, kun pinnalliset käyttäytymisen koukerot jäävät pois ja kun puhutaan,
tehdään se sen vuoksi, että saataisiin käsiteltyä asioita eikä sen vuoksi, että
päästäisiin poseeraamaan. Toki poikkeuksia aina on.
Ja tosiaan, ettei
tulisi vääriä käsityksiä: naisissahan on paljon huippuälykkäitä kommunikaation
taitajia, jodien kanssa asioiminen on suuri etuoikeus ja nautinto.
Tämä ei kuitenkaan
tarkoita sitä, että jonkin miesten klubin olisi ehdottomasti otettava heidät jäsenikseen.
Sellainen vaatimus ei lähde länsimaisesta traditiosta, vaan nyt rakenteilla
olevasta orwellilaisesta Oseaniasta, jonka uusimpiin keksintöihin ja
tavoitteisiin kuuluu sen asian takominen kansalaisten aivoihin, että naisetkin
ovat miehiä.
Älkää uskoko.
Onnea vaan
Suomalaisella klubille ja toivottavasti turhan joukon eroaminen parantaa klubin
tilannetta ja lisää jäsenten aktiivisuutta.
 
 
Minulla ei ole ainuttakaan järjellistä syytä ottaa kantaa tähän asiaan, enhän ole SK:n jäsen, vaikkakin olen eriniäisissä hyvissä ja hauskoissa tilaisuuksissa klubilla viihtynytkin, mutta kun tässä istuessani verovaroin ylläpidetyn YLE 1:n ohjelmansa päätteeksi muuan R.S. suvaitsi nimittää eilisen äänestyksen voittajia "fennomanian perillisisksi" ja nykymuodossaan idiooteiksi, en viitsi pidättäytyä, vaan tyydyn toteamaan, että järkevää ja loogista on, että kunkin järjestön jäsenet päättävät oman jäsenjärjestönsä asioista. Me ulkopuoliset vaietkaamme, tyytykäämme ja kunnioittakaamme jäsenten äänivaltaa.
VastaaPoistaJoo, kuulin samaa radio-ohjelmaa ja, tuon Stillerin heiton lisäksi, oudoksuin ennen kaikkea sitä, ettei veteraanitoimittaja Tom Kankkonenkaan osannut analysoida "populismin nousun syitä". Ehkä kirjassa, muttei radio-ohjelmassa. Tarkennuksena: ohjelmassa puhuttiin siis ainoastaan oikeistopopulismista. Kankkosen uuden kirjan nimi on "Suuttumuksen aika - Populismin vastustamaton kutsu"; pitääpä varata kirjastosta! Lyhyestä virsi kaunis: oikeiston nousu johtuu aivan liian pitkään jatkunneesta huonosta politiikasta (hallitsematon maahanmuutto, islamisaatio, asuntojonot jne), mutta ennen kaikkea siitä, ettei edes ongelmista saanut puhua, ilman älytöntä leimauttumista..itse seuraan etenkin Hollannin kehitystä. Olihan entinen kotimaani varsin pitkään suvaitsevaisuuden kehto.. Amsterdamissa (tuo entinen gaycapital) homot eivät enää uskalla kadulla kävellä käsi kädessä eivätkä juutalaiset käyttää kipa-hattua..saatte itse arvata miksi. Juuri toimittajat, niin siellä kuin täällä, ovat olleet tärkeä tekijä/jarru julkisessa keskustelussa. Murhattu Pim Fortuyn oli ensimmäinen, joka nosti kissan pöydällä, mutta joutui ankaran demonisoinnin kohteeksi.
PoistaKolmannen kappaleen "enemmistö" on hiukan outo sananvalinta, kun määrävähemmistöstä on tässä kysymys. Itse asiasta olen samaa mieltä.
VastaaPoistaJoo joo, vanhoillisessa Britanniassa on jopa herrojen klubeja, joissa puhuminen (eteistä lukuun ottamatta) on totaalisesti kielletty. Vaikea kuvitella kuinka hölösuu naisenpuolet sellaisissa klubeissa ylipäänsä viihtyisivät tai pystyisivät olemaan. Se, että herrojen klubin jäsenyyden ehdoista tehdään liki perustuslaillinen ongelma, kertoo lähinnä eräiden akkojen (sukupuolesta riippumatta) suhteettomasti pullistuneista egoista.
VastaaPoistaMeille ei missään koulussa eikä akatemiassa opeteta, että yhteisömoraalia on kahta eri laatua. On yyhtäältä kehittymättömille yhteisöille ominaista, sosiaaliseen sitovuuteen ja yhdenmukaisuuden paineeseen perustuvaa mekaanista normimoraalia, ja toisaalta kehittyneemmille, työnjaon ja institutionalisoituneet sosiaaliset roolit -- ja niiden periaatteellisen vaihdettavuuden -- omaksuneille yhteisöille ominaista orgaanista omantunnonetiikkaa.
VastaaPoistaNormatiivisen moraalin yksilöt sisäistävät kunnian- ja häpeäntuntoina, orgaaninen solidaarisuus perustaa moraalin enemmän eläytymisen ja dynamiikan, syy- ja seuraussuhteiden varaan.
Moniarvoinen demokratia voi vallita vain kehittyneissä yhteisöissä. Monikulttuurisuus jota normatiivisesti voidaan jopa absoluuttisena arvona vaatia, kuuluu kehittymättömään yhteisöön.
Kun yhteisöt kriisiytyvät, ne taantuvat yhteisömoraaliltaan normatiiviseen suuntaan, ja kriisiytymisen lopputulema -- jota nimitämme "totalitarismiksi" -- on sitten totaalisesti absolutismin läpäisemää yhteisötodellisuutta. Sosiaalinen sitovuuskin on siinä jäykistynyt militarismiksi.
Vanhat eurooppalaiset yhteiskunnat ovat ymmärtääkseni ihmisen historiassa ensimmäisiä, jotka uudela ajallaan -- maallistumisen, valistuksen, uusien "opillisten" tiedonalojen synnyn ja erityisen "edustuksellisuuden" kognitioon perustuvan demokrattisen valtajärjestelmän myötä -- ovat pystyneet edes jollain lailla muotoilemaan ja toteuttamaan kehittynyttä yhteisömoraalia. Nyt sekin kehitys on armottomasti ja auttamatta ohi, ja vanhat kielellis-kulttuuriset kansallisvaltiot ovat taas -- antiikin Rooman valtakunnan tapaan -- taantumassa ja hajoamassa valtioliiton ja monikulttuurisuuden suohon.
Luulisi, että perusihmisyyteen koettaisiin luonnollisena kuuluvan sen, että ihminen saa valita ketä valtaan äänestää ja keitä pitää ystävinään. Mutta normimoraalin paineessa kaikki muuttuu valinnan sijasta "pakoksi" -- terveet toimijasubjekti-identiteetit katoavat tajunnasta, ja yksilöstä tulee sosiaalisen paineen ohjaama "objekti", jolloin yhteisörooleista tulee jokaisen yksilön korvien väliin tungettavaa "opillista" normatiivisuutta.
Totalitarismeissa tehdään sellaisia sosiologisia tutkimuksia, joista viime päivinä on Suomen Akatemian rahoituspäätösten yhteydessä ollut puhetta. Vastaavia löysi jo Pantagruel aikoinaan Pariisin kirjastosta.
Edustuksellisuus katoaa valtamagiasta, ja jäljelle jää pelkkä magia. Ja kohta meidän ei enää tarvitse kuvitella miten hirveä pelkkään raakaan magiaan perustuva valtajärjestelmä voi olla. Itse asiassa voi jopa olla viimeinen hetki sen kuvittelemiseen -- totalitarismit nimittäin hukuttavat yksilöiltä kaiken vaihtoehtoisen identifioitumisen -- ne jättävät tajuntaan vain depersonoituneen taantuman ja ulkoatulevan pakon. Missään totalitarismissa ei koskaan ole ollut totalitaristeja, on vain oikeassaolijoita.
"Nykyinen johtokunta, joka ennen äänestystä primadonnamaisesti pelotteli erollaan"
VastaaPoistaToivottavasti heitä vaaditaan pitävän sanansa.
Erouhkaus taisi tarkoittaa, etteivät ole enää käytettävissä seuraavassa vuosikokouksessa.
PoistaKummallisen paljon siinä yhdistyksessä on jäseniä, jotka ovat liittyneet siihen ja sitten huomanneet, että eivät hyväksykään sääntöjä.
Tässä ei ole mitään laitonta. Tasa-arvolain 9 §:ssä sanotaan, että laissa tarkoitettuna ja siis kiellettynä syrjintänä ei pidetä muun muassa "vain joko naisten tai miesten hyväksymistä muun yhdistyksen kuin varsinaisen työmarkkinajärjestön jäseniksi, jos tämä perustuu yhdistyksen säännöissä olevaan nimenomaiseen määräykseen; jos yhdistys on muu ammatillista edunvalvontaa harjoittava järjestö, edellytetään lisäksi, että järjestö pyrkii tämän lain tarkoituksen toteuttamiseen."
VastaaPoistaSe laki löytyy täältä:
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1986/609.
Suomalainen klubi ei ole työmarkkinajärjestö eikä muukaan ammatillista edunvalvontaa harjoittava järjestö, joten sen säännöissä tällainen kohta on täysin laillinen.