Hieman
idoleista
En ole katsonut
televisiota pariinkymmeneen vuoteen. Itse asiassa olen kyllä lähes kerran
kuussa sitä yrittänyt ja avannut laatikon, mutta viimeistään puolen tunnin
kuluttua se on olut pakko sulkea.
Tuon
zombielaatikon auki pitäminen on hieman kuin tupakointi: vaatisi ainakin viikon
verran sen aiheuttaman inhon tunteen sietämistä, ennen kuin sitä alkaisi
kaivata ja viimein pitää välttämättömänä. Poltettuani piippua 35 vuotta ja
sitten lopetettuani tiedän mistä puhun.
En asano tärä
kehuskellakseni, päin vastoin, tiedän, että sieltäkin voisi oppia paljon
kaikenlaista ja joskus jopa nähdä jotakin ylentävää ja arvokasta. Se olisi vain
ööydettävä kaiken sen tönän alta, joka on alnegtavaa ja arvotonta. Se vaatisi
liikaa uhrauksia.
Miksipä tuhlaisi
ainutkertaista elämäänsä lapsen tasolle viritetyn viihteen ali ajantappomyrkyn
katselemiseen? Mitä ihmettä minulle kuuluu se, miten jotkut nuoret ääliöt
käyttäytyvät ns. tosi-TV -ohjelmissa. Jaa, niitähän pitääkin kutsua englanniksi
nimellä reality-TV. Siitä syntyy ajatus, että juuri ne edustavatkin sitä oikeaa
ja varsinaista todellisuutta.
Jossakin
vaiheessa joku ohjelma etsi Suomen idoleita. Siis ei mitään ihanteita tai
ihannetyttöjä/poikia, vaan idoleita, eli epäjumalia. Sellaisiahan palvotaan ja
kumarretaan.
No, kyseessä
toki oli vertauskuvallinen käsitteen soveltaminen, mutta jo pelkkä ajatus
siitä, että joku nuori nulkki tai typykkä voitaisiin nostaa epäjumalan asemaan,
on kammottava, jopa leikkinäkin.
Dostojevskin ”Riivaajien”
loppupuolella kirjailija tekee tiettäväksi sen, mikä olennainen ero on ihmisen
tai minkä tahansa muun luonnollisen ja vajavaisen olennon tai sen kuvan nostamisessa jumaluuden asemaan ja toisaalta
jumalallisen täydellisyyden olettamisessa ja luodun todellisuuden arvottamisessa
sen suhteen, vajavaisena ja raadollisena:
Erich Fromm,
jonka uskonnonfilosofisia kirjoja ei nyt valitettavasti ole lähettyvilläni,
selitti tai ainakin kai tarkoitti, että yksijumalaisuudessa, kuten
juutalaisuudessa, kristinuskossa ja kai vielä islamissakin (?) on ytimessään
kaiken töhnän alla jalo idea äärimmäisestä hyvyydestä, joka vain ja ainoastaan
on palvonnan arvoinen.
Koska se on
äärimmäistä, ei se voi toteutua maan päällä sellaisenaan, mutta tarjoaa
kuitenkin mittapuun kaikelle äärelliselle.
Mikäli sen
sijaan jokin äärellinen asia (oma kansa, rotu, valtio, uskonto, ideologia)
otetaan kaiken muun äärellisen mittapuuksi, on siirrytty epäjumaluuden
palvelemiseen.
Siitä alkaa
barbaria, jolla ei ole äärtä, ei määrää.
Tästä olen
kirjoittanut joskus ennenkin (mm. Vihavainen:
Haun idolien aikaan tulokset).
Yleisön
pyynnöistä huolimatta tässä vielä muuan uusinta kaukaisilta, kymmenen vuoden
takaisilta ajoilta:
lauantai 31.
tammikuuta 2015
Ja niinpä
loin itselleni epäjumalan
И сотворил себе кумира…
Лев Копелев (1912-1997)
Lev Kopelev,
eräs aikamme hienoimpia humanisteja, antoi eräälle kirjalleen nimeksi tuon
otsikossa esitetyn lauseen, joka sisältää viittauksen raamattuun. Se on
jostakin syystä jäänyt korvaani kaikumaan myös Kopelevin rakastamalla
saksankielellä, jolla sen taisin alun perin lukeakin: Und schuf mir
einen Götzen. Lehrjahre eines Kommunisten.
Kuten
jälkimmäisestä otsikosta ilmenee, Kopelevin epäjumala oli kommunismi. Hän oli
kerran uskovainen, mutta ymmärsi sitten palvoneensa epäjumalaa.
Juutalaisuudesta
kristinuskoon muistaakseni kääntynyt Kopelev tunsi raamattunsa. Siellähän, siis
venäläisessä versiossa sanotaan Mooseksen saamien laintaulujen toisessa
käskyssä näin:
Не сотвори себе кумира и всякаго подобия,
елика на
небеси горе, и елика на земли низу, и елика в водах
под землею: да не поклонишися им, ни послужиши им
Tosiasiassa
raamattu ei alun perin ollut kirjoitettu venäjäksi, kirkkoslaaviksi tai edes
englanniksi, toisin kuin usein kuvitellaan. Minusta nyt vain vanha sakraalinen
teksti tuntuu aina jylhemmältä ja aidommin sakraaliselta kuin se puhekielinen
jorina, jolle meidän suomalainen raamattumme on käännetty.
Itsekin
opin raamatun tarinoita jo pikkuisena lukiessani niitä heikkonäköisille
isovanhemmilleni Gustave Dorén kuvittamasta, fraktuuralla painetusta
hirvittävästä kirjasta, jonka avaaminenkin kammotti melko lailla.
Joka tapauksessa
Aabrahamin ja Iisakin Jumala, joka on myös meidän kaikkien luterilaisten
suomalaisten Jumala, asetti heti toisessa käskyssä kiellon idolien eli
epäjumalien tekemisestä ja kumartamisesta. Tämä sitoo myös niin itäistä
kristikuntaa kuin paaviakin ja tohtori Luther pohjoissaksalaisessa
tosikkomaisuudessaan jopa hävitytti kirkoista palvonnan kohteeksi nousseet
kuvat ja patsaat.
Näin meilläkin
tehtiin niin kauan kuin totinen uskonnollisuus oli vallalla, mutta sitten
hiipivät salakatoliset menot ja meiningit takaisin ja Helsingin
tuomiokirkossakin, sen kaikesta karuudesta huolimatta seisoo kuin seisookin
pari kuvapatsasta. En tosin ole huomannut niille kumarrettavan, mutta ehkäpä
kaikki on vasta edessäpäin.
Kopelev,
sellaisena kuin hänet kirjoistaan tunnen, kelpaa todellisen kristityn
esikuvaksi, vaikka onkin humanisti. Lukekaapa vain hänen suomeksikin ilmestynyt
kirjansa ”Miksi ammuimme toisiamme”?
Humanismihan
toki jo käsitteenä asettaa kaiken keskelle ihmisen ja lähtee myös siitä, että
Jumala on ihmisen luomus, hän on tarkemmin ottaen sellaisen täydellisyyden
kuvitelma, jollaista konkreettinen todellisuus ei kykene esittämään. Hän on
todellinen, mutta todellinen vain kuvitelmana eli uskon luomuksena. Jos usko
loppuu, häviää Jumalakin.
Tämä on
tietenkin 1800-luvun peruskauraa, joka tunnetaan niin Feuerbachilta kuin
monilta hänen seuraajiltaan aina jumalanrakentaja Gorkia myöten. Jumalan siis
loi ihminen. Miten hän sitten voisi luoda epäjumalia? Eikö kaikilla hänen
luomuksillaan ole tasa-arvoinen oikeus olemassaoloon niin kuin on niillä
yhteinen syntyperäkin, ihmisen tarve kuvitella jotakin itseään korkeampaa?
Luulen, että
juuri meidän aikakaudellemme on erityisen vaikea ymmärtää sitä ongelmaa, joka
liittyy epäjumalan rakentamiseen niin Kopelevilla kuin muillakin hurskailla
ihmisillä, joista mieleeni ensimmäisenä nousee Erich Fromm, eikä pelkästään
komean sukunimensä takia.
Kopelev
muistelee teoksessaan, miten hän ja hänen uskovaiset kommunistitoverinsa
kollektivisointia toteutettaessa riistivät viimeisenkin leipäpalan
talonpojilta, jotka jäivät nääntymään nälkään. He uskoivat asiaansa, tuohon
idoliinsa, jolla oli se ääretön röyhkeys, että se oikean Jumalan tavoin väitti
omaavansa oikeuden omistaa luotunsa kokonaan ja riistää häneltä hänen henkensä
oman logiikkansa nimessä.
Kaikki tämä
tapahtui koko maailman pelastamiseksi, ei pelkästään talonpoikien oman vapauden
ja onnen tähden, vaikka sekin oli tärkeää. Kommunismi oli muiden jumalien
tapaan ihmisen luoma ja julisti olevansa täydellinen, kaikkivaltias ja
kaikkihyvä.
Sen ongelma oli,
ettei se ollut mitään niistä. Sen sijaan, että olisi uskollisesti kunnioittanut
totuutta, hyvyyttä ja kauneutta, kommunismi väärensi niitä. Machiavelli oli sen
profeetta eikä Jeesus. Jumaluuden sijasta kommunismi palvoi idoleja, siis epäjumalia,
joille se pystytti patsaita ja nimesi kaupunkeja. Tapahtuiko tämä ensimmäistä
kertaa maailmanhistoriassa?
Itse asiassa
idolit ovat yhtä vanha asia kuin ihminenkin. Roomassa palvottiin keisarin
geniusta, espanjalaiset conquistadorit nimesivät kaupunkeja herjaavasti uskon
symbolien mukaan samalla kun he ryöstivät ja murhasivat kaltaisiaan ihmisiä
palvoen kultaista vasikkaa, joka janosi Potosin hopeaa ja atsteekkien kultaa.
Mutta miten he,
vajavaiset ihmiset olisivat osanneet palvoa oikeaa Jumalaa? Ongelma on vanha ja
itse asiassa sama kuin sillä vääränrahantekijällä, jolta tuomari kysyi, miksi
hän oli ryhtynyt harjoittamaan kurjaa ammattiaan. ”Siksi etten osaa tehdä
oikeaa rahaa” kuului vastaus.
En aio ruveta
uskonpuhdistajaksi, joten jätänkin nyt lukijalle vielä selittämättä, mistä
oikean Jumalan tuntee ja miten on mahdollista, etteivät kaikki ole jumalia tai
etteivät kaikki jumalat ole oikeita.
”Minä olen ainoa
Jumala, älköön teillä olko muita jumalia” kertoo Nietzsche erään vanhan jumalan
joskus sanoneen, jolloin kaikki muut jumalat kuolivat. He kuolivat nauruun.
Sama herra esittää myös aikoinaan varmaan tuoreelta kuulostaneen todistuksen
ateismille: ”Jos jumalia olisi, kuinka voisin sietää sitä, ette ole
jumala? Ergo: jumalia ei ole”.
Psykiatrian
ammattilaiset voinevat vahvistaa sen, että uskonnollinen, mukaan lukien
ateistinen fanaattisuus liittyy usein narsismiin, josta herra Nietzsche
tietenkin on hyvin selkeä esimerkki. Hänen ”yli-ihmisensä” luultavasti syntyi
oman kaikkivoipaisuuden harhoista, jotka saattoivat olla perimmältään
kuppataudista juontuvia, mene ja tiedä.
Tämä ei
tietenkään tarkoita, etteikö yli-ihmisellä olisi länsimaiden uudemmassa
historiassa aivan keskeinen rooli. Nietzsche antoi sille hahmon ja kuvasi sen
omalla nerokkaalla, joskin vinksahtaneella tavallaan. Mutta se oli jo syntynyt
heti Jumalan kuollessa. Ja siitä oli Nietzschen kuollessa jo aikaa.
Jumalan kuolema
on ollut pitkä prosessi, joka on vieläkin kesken, eikä mikään takaa, ettei se
vielä heräisi henkiin. Oikeastaan se on jopa todennäköistä. Joka tapauksessa
ajattelevan joutilasluokan Jumala kuoli jo 1700-luvulla, jolloin sen huomattiin
olevan kykenemätön vastaamaan Voltairen ja kumppanien heittämään haasteeseen
tasaveroiselta pohjalta.
Nämä herrat
julistivat itsensä kilpailun voittajiksi ja ottivat mielellään itse vastaan
jumalointia, joka ilmeni muun muassa patsaiden pystyttämisenä. Itse asiassa
meidän on nykyään kai mahdotonta kuvitella sitä, millaista palvontaa saivat
osakseen nuo järjen jättiläiset, joiden paikaksi sitten tuli Panthéon –kaikkien
jumalien temppeli, jonka pariisilaisesta versiosta puuttuu Jahvelle varattu
nurkkaus.
Panthéonin
historia on syvästí symbolinen, kuten sen koko sanoma. Sehän suunniteltiin alun
perin kirkoksi, mutta vallankumous ei tarvinnut kirkkoja, joten sinne
haudattiin ”isänmaan” suurmiehet, sellaiset, joita voitiin pitää
kuolemattomina, Voltairesta ja Mirabeausta lähtien.
Ensikertaista
kävijää hätkähdyttävät valtavat 1800-luvun historiamaalaukset ja
yksityiskohdat, sellaiset kuin Léon Gambettan sydän, joka on sijoitettu
erilliseen uurnaan. Järki ei siis saanut pitää monopolia tähän temppeliin, vaan
tunne palasi sinne jostakin ikkunasta, erityisesti isänmaanrakkaus,
sekulaarisen epäjumalan palvonta, joka henkilöiden ohella suuntautui myös
kansakuntaan. Sehän oli vallassa jo Napoleonin aikana.
Kullakin
kansakunnalla on nykyään Pantheoninsa, aika monilla ainakin. Sellaisia ovat
omalla tavallaan myös suuret sotilashautausmaat, uhrilehdot, joissa lepäävät
aikansa moolokien nielemien miesten luut. Arlington Washingtonissa, Poklonnaja
gora Moskovassa, Suomen sadat sankarihautausmaat, Verdun… onhan näitä.
Niiden
symbolisena tehtävänä on ylentää ihmistä, saada hänet tuntemaan, miten paljon
yksilöä suurempia arvoja maailmassa on ja miten äärettömällä auktoriteetilla ne
vaativat häneltä alistumista, uhrautumista, omasta itsestään luopumista.
Alistuminen,
nöyrtyminen, islam, nirvana… Sama periaate toistuu uskonnoissa ja
niihin verrattavissa yhä uudelleen: luovu itsestäsi ja saat kunnian kruunun!
Se sankari
on, joka ain’ kuolohon, lukin seittejä vastahan taistella voi! lauletaan
Sibeliuksen säveltämässä laulussa. Siinäkin todetaan, että sankarit kaatuvat
aina. Olennaista on, että he siitä huolimatta tekevät mitä tekevät.
Tämä on
tietenkin vanha totuus: nykyaikaisten massa-armeijojen sotilaat ajettiin päin
konekiväärejä kentillä, joista muodostui eräänlaisia sankaritehtaita samaan
tapaan kuin laittomien aborttien tekijöitä nimitettiin joskus
enkelintekijöiksi. Ei sankarin välttämättä tarvitse onnistua siinä, mitä hän
yrittää. Yritys kuuluu palkita, jos se on tarpeeksi merkittävä. Tosin suurempaa
rohkeutta olisi vaatinut olla lähtemättä hyökkäykseen, mutta tämä huomautus on
tietenkin asiaton.
Mutta suurimmat
sankarit saavat aina myös henkilökohtaisen patsaansa. Näin on ollut jo siitä
lähtien, kun johtavat intellektuellit ajattelivat olevansa ihmisjumalia ja
tekivät asiasta johtopäätöksensä.
Jokainen maa ja
kansakunta löysi 1800-luvulla kansallissankarinsa. Usein nämä olivat
jonkinlaisia intellektuelleja: runoilijoita, filosofeja, kapinallisia,
tutkijoita. Porthan, Runeberg, Topelius, Snellman, Petöfi, Garibaldi,
Mickiewicz, Shevtshenko…
Pronssipatsaiden
pystyttäminen kuolevaisille ihmisille oli jotakin uutta. Aleksandr Pushkin
sanoi, Horatiusta siteeraten, luoneensa itselleen vaskea ikuisemman
muistomerkin runoissaan, mutta kyllä hän vaskipatsaitakin on saanut osakseen,
valtavasti. Ne ovat melkein yhtä hämmästyttävä ja moniselitteinen ilmiö kuin
itse runoilija, joka, kuten tiedetään, on Venäjän kaikki: наше все.
Turha sanoakaan,
että pronssipatsaat ovat ainakin jossakin mielessä ja tarkoituksensa puolesta
aikamme idoleita, siis epäjumalankuvia, jotka Jahve aikoinaan näki
hyväksi kieltää ja kuten koraanin Allah myös omasta puolestaan näkyy
profeetalle kertoneen.
Sanan idoli (kr. eidolon,
lat. idolum) merkitys on toki nykyisessä kielenkäytössä latistunut
aivan muodottomaksi ja tuntemattomaksi, kauas alkuperäisestä ideastaan. En ole
koskaan seurannut Suomen idoli –ohjelmaa enkä aio seuratakaan, mutta näen
ympärilläni riittävästi merkkejä idoleiksi mainituista ilmiöitä
tietääkseni mitä on kysymys. Ymmärtämisestä on väitä mitään.
Idoli voi
tietysti olla myös ihminen eikä vain ideologia tai puupökkelö, kultainen
vasikka tai karvainen Volos/Veles -hirviö, joka kerran Kiovassa
syöstiin Dnepriin.
Dostojevski
kertoo siitä, miten nuoret yli-ihmiset Stavrogin ja Verhovenski loivat omaa
epäjumalaansa, kaikkivoivaksi ilmoittautuvaa, mutta falskia vallankumouksen
idolia ja miten, täysin loogisesti koko idea kehittyy lopulta mielettömään
muotoon: ”olen ajatellut tehdä sinusta Jumalan…”
Lisääntymisikäiselle
nuorisolle ihmisyksilön kauneus saattaa olla järisyttävä kokemus, joka on
voimassaan uskonnollista luokkaa. Palvotun olennon silmät, huulet, vartalon
ihanuus, kaikki yhdessä sytyttävät intohimon, joka näyttää kohdistuvan
täydellisyyteen, koska rakastunut ihailija ei voi kuvitella mitään
täydellisempää ja on joutunut kokemansa lumoihin, kuten lukemattomat iskelmät
niin kaunopuheisesti todistavat.
Nietzsche kertoo
eräässä runossaan vuohipaimenesta, joka joutui rakkauden tuskiin ja riutui
syömättä ja juomatta vain yksi ajatus mielessään, voimatta edes nukkua. Kun
paimen sitten sai morsiamensa, palautui kaikki normaaleille urilleen. Ruoka ja
juoma maistuivat ja uni tuli vaivatta.
Tässä
tapauksessa ihmisyksilö siis antautui idolinsa valtaan ja luultavasti tunsi
ahdistuksensa ja kaipuunsa kasvavan metafyysisiin mittoihin, mutta palasi pian
normaalitilaan, jossa asian metafyysinen puoli kaiketi järjestyi perhe-elämän
ja lisääntymisen kautta ja kotiliettä vaalien ja sen hyväksi ahertaen, ilman
tarvetta sellaisiin joutavuuksiin, joita erilaiset aatteiden kolportöörit
levittivät isooville ja janooville sieluille, jotka kärsivät idolin puutteesta
ja yleensä puutteesta.
Mutta, kuten on
sanottu, vaikka kaikki Euroopan pankkiirit, sokerileipurit ja huonekalujen
pehmustajat perustaisivat osakeyhtiön tehdäkseen yhden kengänkiillottajan
onnelliseksi, he eivät onnistuisi siinä. Tai –he onnistuisivat siinä vähäksi
aikaa, mutta eivät pitkäksi aikaa, sillä kengänkiillottajallakin on sielu, joka
on toista kuin hänen vatsansa.
Ja myös
paimenparalla ja hänen vaimollaan on sielu. Sen tarpeet täyttämään luultavasti
tarvittiin kerran uskonto, sillä perheen, kotilieden ja erityisesti lasten
kohtalo oli koko ajan vaakalaudalla. Ihminen tiesi, että hän tässä maailmassa
sekä voi menettää kaiken että myös menettää kaiken. Elämähän myös ottaa kaiken
takaisin, eikä vain anna.
Nykyään on aivan
ilmeisesti mahdollista elää aivan normaalisti lotkauttamatta korvaansakaan
tuolle asialle. Ympärillämme on oikeastaan pelkkiä mysteerejä ja tarkemmin
katsoen ymmärrämme sen kyllä, mutta miksi välittäisimme?
Tavalliselle
hyvinvointivaltion kansalaiselle riittää hänen hyvinvointinsa ja mikäli hän
kaipaa ylevyyden kokemuksia, sopii välillä julistaa, että hän suo tämän
autuuden mielellään myös muille. Tervetuloa siis pöytään, kaikki te kärsivät ja
raskautetut, vaikka ette vielä ymmärtäisikään, että elämänne tarkoitus on
hoitaa pientä kotia ja nauttia aineellisista ja aineettomistakin hyödykkeistä.
Varmemmaksi
vakuudeksi aikamme sankari voi suorittaa hengellisiä harjoituksia projisioiden
vihan tunteitaan niihin, jotka ovat hänen jaloutensa epäilijöitä ja sabotoijia.
Mitäpä
sanoakaan, tämä on hienoa ja se on edistystä. Ei enää ihmisuhreja, ei
moolokeja, ei edes pronssisia idoleita. Muoviset riittävät hyvin, kun
muistetaan vuosittain ja jopa viikoittain äänestyksillä ja pudotuksilla
valittavia idolihahmoja, jotka eivät luonnollisista syistä voi jatkaa
roolissaan kovin kauan. Huvituskoneistojen sisällöntuottajat riittävät hyvin
turvaamaan elämyspalvelut kaikille: mikäli kaipaat pornoa –ja kuka nyt ei
kaipaisi- olepa hyvä, sitä saa joka tuutista! Tunnetko vetoa himomurhaamiseen,
sadomasokismiin, zoofiliaan tai feminismiin?
Luukku
auki vain; tavaraa tulee niin paljon kuin pystyt sulattamaan ja paljon
enemmänkin! Jokaiselle taipumukselle löytyy myös kannattaja- ja tukiryhmänsä.
Metafyysinen yksinäisyys on siis pelkkä valinta ja ilmeisen typerä vielä
lisäksi, jos saa sanoa. Tämä olisi siis nähdäkseni ajallemme normaali ja
kohtuullinen näkökulma.
Mutta kaikki
maapallon maat ja kansat eivät elä tässä todellisuudessa, kuten voimme
päivittäisestä uutisvirrasta päätellä. Joillekin on totisinta totta ehdottoman
alistumisen vaatimus muodossa islam, toisia vetää sota ja
ihmisyyden ylittäminen itsensä vaarantamalla ja kaltaisiaan tappamalla
puoleensa kuin hunaja mehiläisiä.
Maailman
kansojen elämänarvot eivät yksinkertaisesti ole samanlaisia kaikille. Voimme
todeta asian maailmanlaajuisista tutkimuksista kuten World Values
Survey ja voimme todeta sen siitä, miten mahdotonta joidenkin
kulttuurien edustajille on hyväksyä jonkun toisen kulttuurin arvoja ja normeja.
Poikkeamat ovat
suuria myös länsimaiden välillä. Yhdysvallat ei ole se Ankkalinna, joksi sen
usein kuvittelemme. Eurooppakaan ei ole se järjen ja kulttuurin tyyssija, joka
on kaikessa oman maamme vastakohta eikä esimerkiksi Venäjä ole samanlainen kuin
Suomi, vaikka geneettisesti sukua olemmekin. Ei se myöskään ole joka suhteessa
erilainen.
Kaikilla
kansoilla on oma omituinen sankarigalleriansa ja näkymätön tai näkyväinen pantheoninsa,
jonka kautta ne suhteuttavat itsensä muihin. Kaikilla kansoilla on myös ainakin
ollut kokemuksensa pyhästä ja epäpyhästä, Jumalasta ja epäjumalista, idoleista.
Joissakin kulttuureissa tämä aines on voimakkaammin esillä arkipäivässä,
joillakin heikommin. Mutta siellä jossakin se on ja se määrää ajatteluamme.
Kukaan
ulkomaalainen ei ymmärrä, miksi Vilho Koskela tai Antti Rokka ovat niin
merkittäviä sankareita, vaikka heitä ei edes ollut olemassa. Harva tajuaa
täysin, miksi oli niin tavattoman hienoa, että sotamies sanoi Mannerheimille,
joka käski hyppäämään ikkunasta: ”P-le, hyppää ite!”. ja monelta jää
ymmärtämättä, miksi opiskelijoiden on aivan pakko muutaman ryypyn jälkeen
laulaa Isontalon Antista ja Rannanjärvestä.
Nuo hahmot
kuuluvat kuitenkin kansalliseen tajuntaamme yhtä tiiviisti kuin Runeberg ja
Snellman nyt jo unohdettuine luomuksineen. Vänrikki, sittemmin luutnantti Vilho
Koskelan pronssipatsas puuttuu vieläkin pantheonistamme, joka sitä
paitsi on ranskalaisessa muodossaan vielä rakentamatta.
Mutta ehkä se
pitäisi rakentaa? Kulttuurirahasto on rahoittanut huonompiakin ideoita, joten
nyt voisi olla aika ruveta miettimään sitä paljon puhuttua uutta
kansallismuseota, jonka päähenkilönä ei ole kansa etnoksena, vaan
historiallisena sankarien kavalkadina.
Niin että unohdetaan jo se uusi poliittinen
historia ”alhaalta”. Eivät ihmiset sitä tule katsomaan. Idolatria on
maassamme kyllä voimissaan, mutta se on nykyään madaltunut niin
huolestuttavalle tasolle, että asia vaatii korjaamista.
Uuteen pantheoniin,
jonka voisi sijoittaa suunnitellun Guggenheimin paikalle, olisi tietenkin syytä
ottaa mukaan myös kaikki ne kirjalliset hahmot ja taruolennot, joita ilman
Suomea ja suomalaisia ei voi ymmärtää.
Kansallisbiografia
on jo pitkä askel tähän suuntaan ja noteeraa kyllä laajan kirjon niin
idolihahmoja kuin tavallisempia tallaajia, mutta se kertoo vain todellisista
henkilöistä. Todellisia ne kirjallisetkin ovat ja tavallaan todellisempia kuin
oikeat ihmiset, sillä niistähän tiedetään aivan kaikki mikä niistä voidaan
tietää. Falskeja poseerauksia ei ole mukana muuten kuin omana itsenään.
Sanomattakin on
selvää, että mikäli projekti toteutetaan julkisin varoin, täytyy puolen tai
useamman idoleista edustaa toista sukupuolta eikä esimerkiksi tiettyä toista ja
on myös tärkeää, että rakennuksen muodot ovat asianmukaisia. Mutta millaisia?
Nyt olen tainnut
haukata yhdelle lauantaiaamulle liian suuren palan. Täytynee palata asiaan
myöhemmin.
"Mikäli sen sijaan jokin äärellinen asia (oma kansa, rotu, valtio, uskonto, ideologia) otetaan kaiken muun äärellisen mittapuuksi, on siirrytty epäjumaluuden palvelemiseen.
VastaaPoistaSiitä alkaa barbaria, jolla ei ole äärtä, ei määrää."
Vaan jos oikeaa Jumalaa ei ole, miksipä ihminen ei loisi oman makunsa mukaista epäjumalaa haahuillaaksen sen perässä kaikki elämänsä turhat päivät - vai olisiko oikea ratkaisu hedonismi.
Epäjumalnsa laadusta ihminen tunnetaan: onko se jokin TV:n tähtönen tai jokin ylevä kohde.
"Uuteen pantheoniin, jonka voisi sijoittaa suunnitellun Guggenheimin paikalle, olisi tietenkin syytä ottaa mukaan myös kaikki ne kirjalliset hahmot ja taruolennot, joita ilman Suomea ja suomalaisia ei voi ymmärtää."
VastaaPoistaMainio idea! Kyllähän itsenäinen ja hieno Suomi oman Panteoninsa tarvitsee. Helsingin omasta Pantheonista ei tarvitse taikoa roomalaisen vastineensa replikaa eikä se mahdollista olisikaan vaan tässäkin voimme hyödyntää vau-arkkitehtuuriamme ja rakentaa uuden Kansallispyhättömme sen mukaisesti. Suunnittelukilpailu pystyyn ja paras voittakoon! Toivoisin vaikuttavaa kupolia rakennukseen vai olisikohan se liian temppelimäinen? Mitään Hagia Sofiaa ei nyt olla luomassa. Toki pohjoinen pantheonimme saisi ilmentää omaa (maallistunutta) jumalkäsitettämme kulttuuristamme ja jonkinlainen atrium olisi toivottava. Ei mitään Kantsun Prisma-laatikkoa kuten Musiikkitalosta tuli ulkoisesti tai jotain hirsitönöä, kiitos.
Mitä ihmettä muuten Kansallismuseon pihapuistoon rakennetaan?Lieriön mallinen tötterö on halkaisijaltaan kymmenen metriä, jonka katon alapuolelle tulee joko valaistus tai koristelua, mistähän lienee kyse?
Idoli on personoitunut idea, yhden totuuden idea on täydellistynyttä idealismia. Kaikki tuollainen palautuu psyykemme syvimpiin, kehityksellisesti varhaisimpiin vaiheisiin.
VastaaPoistaKuinka moni meistä pystyy eläytymään niin syvälle lajityypillisen ihmisyytemme elimistöllisiin ehtoihin, että ymmärtäisimme "omistamisen" kokemuksen ja mielteiden olevan kehityksellisesti varhaisimman vaistomme ja aistimme, tunnon, jatkumoa? Kuinka moni kuulee musiikkia ymmärtämättä että se oli ensimmäinen kuuloaistin ja ajantajun synesteettinen kombinaatio?
Psykoanalyysille on nykyisin helppoa ja houkuttelevaa vain naureskella, mutta kun pyytää hymähtelijää kuvailemaan ja selittämään esimerkiksi sen ei ollenkaan niin harvinaisen tapauksen, kun ihailija surmaa idolinsa, ilmiötä on mahdotonta ymmärtää ellei pysty paneutumaan ihmisyytemme alkutekijöihin -- siis juuri niihin kaikkein varhaisimman lapsuutemme tuntoihin joita psykoanalyysi teoriana on rakenteellistanut.
Ihailija surmaa idolinsa kun on rakastunut tähän niin symbioottisesti että psyyken pohjalla itsetuho ja tuhotarpeet sulavat yhteen. Sama mekanismi toteutuu myös esimerkiksi terrorismissa, jossa sitten saattaa olla mukana myös sosiaalisesti hyvin sitovan -- symbioottisen -- tunnustuksellisen aateyhteisön paineita.
Terrorismi on tietenkin se yhteisöilmiö, josta meidän pitäisi nykyisessä maa olla enemmän perillä. On suorastaan järkyttävää kuunnella nykyisin esimerkiksi omasta osaamisestaan vakuuttuneiden juristeristen tai käytännössä kulttuuriseen väkivaltaan törmäävien poliisimiesten käsityksiä tuhoavan ja itsetuhoisen käyttäytymisen syistä... Nuo syyt ovat paljon paljon paljon syvemmällä ja laadullisesti ihan eri perustoilla kuin mihin nykyinen "yhteiskunnallinen keskustelumme" meidän antaa edetä.