Dostojevskin seurassa kyynisillä rannoilla
Kyynisten
(Koira-) saarten rannalla makaa nyt ihmisiä tuhansittain ja taas tuhansittain,
useimmiten puolikuolleen näköisinä. Suurin osa, ehkä seitsemänkymmentä
prosenttia heistä onkin vailla tulevaisuutta, ellei sellaiseksi lasketa yhtä
tai kahta vuosikymmentä jonninjoutavaa elämää. Hei eivät enää lisäänny eivätkä
tuota.
Tai, itse asiassa, olen kuullut,
että kuluttaminen onkin nykyään yhtä tärkeää kuin tuottaminen. Kuluttaako tämä
joukko mitään, kun se ei tarvitse edes vaatteita?
Tässä vastaus on suureksi
tyydytyksekseni myönteinen. Tämä porukkahan, siis me, olemme terveyspalveluiden
suurkuluttajia. Seutu onkin täynnä niiden tuottajia ja ne ovat erittäin
kalliita ja konstikkaita. Täällä oikeastaan eletään unelmaa, nyt kulutetaan ne
rahat, jotka joskus on tuotettu, kuinkas muuten? Kuluttaminenkin on sankaruutta
ja ehkäpä juuri se sitä vasta onkin?
Mutta koko tässä näkymässä on
jotakin outoa. Tuhansia ja taas tuhansia alastomia ruumiita, miljoonakin
varmaan. Miten kaunis voikaan alaston ihmisruumis olla, sanotaan. Mutta ellei
tätä kaikkea näkisi, tuskin tietäisi miten ruma se voi olla. Ja rumuus vain lisääntyy
niistä valtavista säiteilyannoksista, joita ihmiset keskittyvät ottamaan.
Jokainen tietää, että säteily tappaa, mutta koska ultraviolettisäteet tappavat
heikommalla mekanismilla ja epävarmemmin kuin gammasäteily, niille altistutaan
sitäkin innokkaammin. Ainakin ne rumentavat kauhealla tavalla, mutta toisaalta
niiden nauttiminen kuuluu asiaan ja on aika miellyttävää.
« Nel
mezzo del cammin di nostra vita
mi ritrovai per una selva oscura,
ché la diritta via era smarrita. »
mi ritrovai per una selva oscura,
ché la diritta via era smarrita. »
Kuulin takaani äänen, joka puhui
filippiiniläisellä korostuksella. Itämaiselta näyttävä pieni mies tarjosi
kätensä: ”Virgilio”! ”Sano Gil vaan!”
-Vihavainen, mutisin hölmösti,
vaikka ymmärsin, että tilanne oli harvinainen ja juhlallinenkin. Kaduin heti
puutteellista eleganssiani ja vannoin, että seuraavalla kerralla keksin jotakin
henkevää. kuten meillä Savossa on tapana.
-”Siis tämä Hilario?” Halusin vielä
varmistaa, mutta miehen surullinen olemus paljasti, että hänen lisänimensä oli
annettu vain pilkanteon takia.
-”Niin, olen, tai pikemminkin olin,
maallisen onnen ja erityisesti naiskauneuden asiantuntija. Nyt niin sanoakseni
eläkkeellä , retrato. Manan majoille
vetäydyin, kun hetki koitti.”
Todellakin, mies oli tarkemmin
katsoen vain varjo, mutta naiskauneutta hän aivan ilmeisesti ymmärsi erinomaisesti.
Oikeaa seuraa siis tavallaan ja tavallaan ei.
-Suvaitkaapa sanoa, kysäisin, miksi
puhuitte minulle ”elon keskipäivästä” tai siis ”keskitiestä” mezzo del cammin? Onhan täällä melkein
jokainen jo kalkkiviivoilla, laskipa miten
tahansa.
-No, katsokaas, señor,
eipä täällä juuri kukaan ymmärtäisi, jos puhuisin heille totta. Se, mikä on
kaikkein ilmeisintä, on vaikeinta käsittää. Puhun hölmöille, kuten heille pitää
puhua ja oppineiden kanssa sitten vaikk latinaa, jos he sattuvat ymmärtämään.
Naisten kanssa, muuten, italiaa. Sinulle myös, koska tiesin, mitkä kysymykset
askarruttavat vanhaa henkeäsi.
-Niin, Dostojevski, hyvä ystäväni
kertoi, että kauneus pelastaa maailman, mir
spasjot krasota. Mutta millainen kauneus, Nastasja Filippovnanko, jolle se
oli hänen elämänsä onnettomuus vaiko Grušenkan, joka pani vanhan Karamazovin
tolkuttomasti himoitsemaan itseään. Kuitenkin Fjodor Mihailovitsšin
todistuksen mukaan Grušenkan kauneus oli vain hetkellinen kukinto,
kuin uni ja varjo vain. Hän oli jo pullistumassa matroonaksi, jota kukaan ei
viitsisi vilkaistakaan. Kuten suuri Kaarle Gallialainen sanoi: tytöt, ruusut ja
sopimukset kukoistavat aikansa, mutta vain aikansa…
-Olen tosiaan kauneuden
asiantuntija ja tiedän siitä yhtä ja toista, mutta tuosta logiikasta en ymmärrä
mitään. Tiedän, että liha- ja luu yhdessä sarveisaineen ja vastaavan massan
kanssa saattavat joskus yhdistyä hämmästyttävällä tavalla. Kaarissa, joita
näemme, liikkeen sulossa, katseen viehkeydessä luulemme näkevämme taivaan. Tämä
on meille annettu, jotta kuvittelisimme turhia. Vanha Karamazov tarjosi
tolkuttomasti rahaa Grušenkalle ja mistä hyvästä? Mitä olisi
ukkopaha saanut vastineeksi? Intohimoa vai? Gil naurahti katkerasti.
-Onko kauneus siis enemmän valtaa?
Viekö se pikemminkin helvettiin? Siinä tapauksessahan siis rumuus voisi
pelastaa maailman?
Kaikki loksahti paikalleen.
Rumuudella on merkitys ja se on nimenomaan maailman pelastaminen. Se tekee
ihmisistä intohimottomia, objektiivisia ja kunnollisia. Mitäpä sanoikaan
karjalaisukko pojalleen: ”Älä sie poika ota kaunist’ akkaa, kauneus se kattoo
pois! Ota sie ruma –rummuus se eiko lissääntyy!”
Tässä oli siis jo kansanviisauden
löytämä totuus. Ja kyllähän kansa tietää! Narodnaja
mudrost, kuten venäläinen sanoo, on viisaampaa kuin mikään tieteisoppi tai
kamarioppineiden viisastelu. Oppikaamme siitä! Ja Virgilio nyökkäsi hyväksyvästi
ja hänen varjonsa liukeni ilmaan, joka alkoi väreillä aamuauringossa.
Ne
mezzo del cammin… Hetkinen, keski-ikäisiä on täällä kovin vähän, nuoria
vielä vähemmän. Jos veli Vergilius, Gil siis, olisi vielä täällä, hän
varmaankin voisi esitellä kaikkea tätä nimenomaan helvetin näkökulmasta:
katsopas, tuolla on melanooma, jota hän kypsyttelee, tuota vaivaa kihti, tuon
kävelyssä näet nivelrikon ja tuolla taas on pitkälle edennyt dementia. Kaikki nämä
ovat esikartanossa odottamassa vuoroaan, he eivät ole enää merkittäviä. Taisin kyllä sanoa, että
ovat merkittäviä kuluttajia, riippakivi aktiiviväestölle
kuitenkin.
Mutta Gil oli jo antanut minulle
riittävästi ymmärrystä tätä kaikkea arvioidakseni. Siksi en enää häntä
tarvinnut.
Mutta onhan täällä myös paratiisi. Ehkäpä
Fjodor Mihailovitš suostuisi kertomaan siitä jotakin,
jos osaisi? Lisääntymisikäisiä naisia ja
tyttöjä makaa ja kävelee itse asiassa täällä aika paljon. Jotkut ovat niin kauniita,
että veret seisahtuvat. Kerran kaksi tyttöä pelasi sulkapalloa alasti, paikan
muistan hyvin. Sen ohi mennessään odottaa aina vieläkin ehkä voivansa nähdä
jotakin unohtumatonta. Siitä on kyllä jo kolmekymmentä vuotta… Ehkä en edes
oikeasti muista, vaan ainoastaan muistan, että muistan. En tuntisi heitä, jos
vastaan tulisivat, eikä heitä sitä paitsi enää ole. Siis ei ole siinä muodossa,
tarkoittaen niissä muodoissa.
Ei täällä suinkaan ole pelkkää
rumuutta. Joka kolmastuhannes naisvartalo on tyrmäävän kaunis ja satavarmasti
se on myös asetettu näytille siten, että tulee edukseen esille. Mutta
katsominen on tietenkin kielletty. Miten
oikeastaan on mahdollista, ettei sen ympärille synny rinkejä? Tiedän, että
tuhannet miehet eivät parempaa ajanvietettä tarvitsisi. Tai, no… Siitä syntyisi
ennen pitkää jotakin ikävää. Konflikti? Tuijottaminen on äärimmäisen
sopimatonta, kuten jokainen ymmärtää ja tietenkin itse asiassa kaikki
katsominen.
-Fjodor Mihailovitš,
miksi tapoihin kuuluu, että ilmestyksen
nähdessäsi et millään, vähimmälläkään tavalla osoita, mitä näit? Sillä pakkohan
se oli nähdä edes sen sekunnin murto-osan verran. Rykäiseminen olisi
naurettavinta, mitä voit tehdä ja typerä toljottaminen ehkä vasta seuraavaksi
typerintä. Kannattaako näyttää täysin poissaolevalta ja ehkä hieman vihaiselta?
Niin kaikki tekevät, cosi fan tutti…
Fjodor Mihailovitš
hymyili sarkastiseen tapaansa: tämä on meille annettu siksi, että ymmärtäisimme
viheliäisyytemme. Himokkuushan ei tietääkseni ole enää pahasta kuten ei ollut
ennenkään, mutta naurettavuus kyllä. Sanopa, kuka tämän näytelmän henkilöistä
ei ole naurettava?
-Ehkä tuo enkelinkasvoinen
viattomuus tuolla… yritin. Fjodor huokasi raskaasti. Unohdat, että luoja on
luonut myös meidät, pedofiilit. Älä rupea opettamaan minua tässä asiassa. Mene
vain noitten urheilijatyttöjen perään ja mieti, mitä tapahtuu sisäiselle
arvokkuudellesi ja vähän ulkoisellekin…
Ja Fjodor hymyili surullista
hymyään, jossa oli kärsimyksen tuomaa ymmärrystä ja jaloutta. Kumarsin hänen
varjolleen ja siirryin katselemaan nuoruuden muotoilemia ihanuuksia, joita
olikin anteliaasti tarjolla.
Ohi juoksevat tytöt oli puettu
täysin vartalonmukaiseen sukkamaiseen asuun, joka toi täydellisesti esille
vartalon muodot. Tätä tarkkailevien tuhmien
(dirty) setien mielestä olisi muuten aivan asiallista ja hieman pakkokin lähteä
kirmaamaan perään, mutta ehkäpä vain tieto, milteipä varmuus siitä seuraavasta
akillesjännevammasta, nivelrikosta ja muusta vastaavasta palauttaa tälle
porukalle järjen, ellei sitä muuten ole. Itse asiassa ei kyllä näy sellaisia
hölkkääjien laahuksia, joita odottaisi näkevänsä eräiden vartaloiden
seuraajina.
Ehkä ihmiset ovatkin oikeasti
paljon säädyllisempiä kuin miltä he näyttävät. Olen kuitenkin epäileväinen.
Mitä kertoisikaan tästä seurakunnasta veli Dostojevski suuressa satiirissaan? Turgenev
kuvaisi tätä varmaan myös hyvin viiltävästi, Tolstoi raivokkaan moralistisesti,
mutta parhaiten kuitenkin Dostojevski. Hän ymmärtäisi, vanha syntisäkki.
Kyllähän nuo muutkin kaiken ymmärtäisivät, mutta Fjodor Mihailovitsin näkökulma
olisi suvaitsevaisempi, enemmän sellaiselle naurettavalle ihmiselle ominainen.
Mutta nämä toverit, rohkenenko
sanoa, ovat tietenkin jo kuolleet aikanaan ja sama koskee Dantea ja Vergiliusta.
Mutta onhan meillä nytkin kokonainen ammattikunta katseen ja halun
teoreetikoita ja erilaisia tasa-arvon profeettoja, jotka tietävät, ettei rumuutta
ainakaan ole, vaikka kauneus ehkä on. He osaisivat pätevästi paheksua
katsettani ja löytää positiostani
ressentimentin, jota en itse ymmärrä enkä pysty näkemään.
Mennessään Dostojevski oli
huikannut, ettei hänellä ollut pääsyä helvetin syvimpiin piireihin, vaan sinne
minut johdattaisi Rosenberg. Tunsin kylmiä väreitä, mutta tiesin, ettei minulla
ole ikeutta kieltäytyä.
Niinpä jäin istumaan rantakivelle
ja odottamaan, että Mythus des zwanzigsten
Jahrhudertsin tekijän kälveä haamu saapuisi kukaties luennoimaan
rodunjalostuksesta pitkäpiimäisellä Studienrat-nuotillaan
Besserwisserin ilmein. Pian kuulin
kahahduksen, jollainen aina syntyy haamun saapuessa tai hameen hulmahtaessa
kevättuulessa Pont des Arts-sillalla.
Tarkemmin katsoen olento näyttikin
ilmielävältä ja hymyili, mutta vinosti. Oliko se sittenkin nainen… Yritin
nousta paetakseni, mutta helvetti tuli luokseni ilman että olisin itse
liikkunut minnekään. ”Foucault…” sanoi ääni…
Heräsin omaan huutooni ja huomasin itse asiassa
olevani sidottu sänkyyn niin kutsutuilla lepositeillä. Ystävällisen näköiset
valkotakkiset hoitajattaret naureskelivat: ”Mitenkäs meillä nyt noin
huudellaan? Taisi olla levoton yö?” Toinen heistä oli tavattoman kaunis nainen…
Hän pani tekohampaat suuhuni ja hymyili ystävällisesti.
"”Mitenkäs meillä nyt noin huudellaan? Taisi olla levoton yö?” Toinen heistä oli tavattoman kaunis nainen… Hän pani tekohampaat suuhuni ja hymyili ystävällisesti."
VastaaPoista...
Eivät olleet vielä robotteja, nuo ystävällisen näköiset valkotakkiset hoitajattaret...
Niinpä niin. Vain vanhuksissa on toivomme. muut eivät enää tarjoa töitä.
PoistaKun köpöttelen rakkaan vaimoni kanssa käsikynkkää ja edellä koikkelehtii ihonmyötäisissä sukkahousuissa seksikäs takapuoli ja kun yritän kääntää katsettani vaivihkaa sivummalle vaimoni tökkää kevyesti kylkeeni etkö huomaa...
VastaaPoistaMaria Schell muuten näytteli Grušenkaa viehkosti.
Teksti oli suorastaan nautittavaa..
Kyllä fiksut vanhat naiset ovat parasta seuraa.
PoistaVOEHAN TiMO!
VastaaPoistaTätä on saatava lisää - ehdottomasti.
trew. Veljesi Arktisesta hysteriasta.
Kiitoksia. Itse asiassa jotakin tällaista sälää löytyy blogista vetusvates, vaikka ei siellä kukaan käy.
Poistavetusvates, Die Fehler Der Unvissenheit sind verzeilich, mutta nyt kun tuo löyty niin pitääpä poiketa sillontällön!
PoistaPekka Tammi s/y Meri-Lurkki, ensi suvena toivottavasti Gotlannin ympäri ja etelämmäksikin jos hyvin sattuu.
(...jos sinne vielä sotalaivojen sekaan soppii!)
Sinne taidan ängetä minäkin, uudet purjeet Kristiinaan on tilattu. Tööttäillään, jos tavataan!
Poista"Dostojevskin seurassa"
VastaaPoista"-- Asuuko täällä kollegioasessori Kovalev?
-- Käykää sisään. Minä olen majuri Kovalev, Kovalev sanoi hypähtäen kiireesti pystyyn ja avasi oven.
Sisään astui komea poliisivirkailija, jonka poskiparta ei ollut liian vaalea eikä liian tumma ja jolla oli melko pyöreät posket, sama joka kertomuksen alussa seisoi Iisakin sillan päässä.
-- Tekö olette kadottanut nenänne?
-- Minä juuri.
-- Nyt se on löytynyt.
-- Mitä te puhutte? majuri Kovalev huusi. Hän oli ilosta sanaton. Hän tuijotti edessä seisovaan poliisiin, jonka täyteläisillä huulilla ja poskilla kynttilän värisevä valo kirkkaana häilähteli. -- Miten se löytyi?
-- Merkillisen sattuman kautta: se napattiin miltei kesken matkan. Se oli nousemassa vaunuihin ja aikoi lähteä Riikaan. Ja passikin oli jo ajat sitten kirjoitettu erään virkamiehen nimelle. Ja mikä merkillisintä, minä itsekin luulin sitä herrasmieheksi. Mutta onneksi minulla oli lasit mukana ja minä näin heti paikalla, että se oli nenä. Sillä minähän olen likinäköinen, ja jos te asetutte minun eteeni, minä näen vain että teillä on kasvot, mitään muuta minä en erota, en nenää enkä partaa enkä yleensä mitään. Minun anoppini, siis vaimoni äiti, ei hänkään näe yhtään mitään.
Kovalev oli suunniltaan ilosta..."
(Kertoi Gogol)
PoistaGogol ja Dostojevski
Poistaolivat hyviä kamuja ymmärtämään venäläistä vallankumousta, mutta "Nenän" filosofia on näköjään vieläkin "näkemättä". Niinhän jonkun anoppikin teki.
"Dostojevski ja Vergilius rannalla"
VastaaPoistaVihavainen kirjoittaa jo Gogolin tasoista tekstiä. Onko se hekumallista realismia? tai jotain semmoista.
Genre etsii vasta löytäjäänsä ja luokittelijaansa.
PoistaVai irrealistista hekumointia?
Poista"Kuitenkin Fjodor Mihailovitsšin todistuksen mukaan Grušenkan kauneus oli vain hetkellinen kukinto, kuin uni ja varjo vain. Hän oli jo pullistumassa matroonaksi, jota kukaan ei viitsisi vilkaistakaan. Kuten suuri Kaarle Gallialainen sanoi: tytöt, ruusut ja sopimukset kukoistavat aikansa, mutta vain aikansa…"
VastaaPoistaNäinhän asiat täällä Telluksella ajan ja paikan kahleissa ovat. Surullista. On.
Ja nuoruuden ja kauneuden katoavaisuutta olen yrittänyt opettaa useita kertoja "vanhoille" heidän tanssiessaan liikunnansalissa vanhojen päiviänsä. Elämän ja kauneuden katoavaisuus on tullut ainakin fiksuimmille selväksi lausuessani japanilaista tankaa nuoruudesta ja kirsikankukista:
"Oi nuoruus, oi nuoruus
kuin kirsikkapuu!
Hetken kukkii,
pitkään lakastuu."
Tämä tietenkin koskee ennen kaikkea naisia, jotka rupsahtavat 4-kympin jälkeen todella nopeasti.
Sitä vastoin Me miehet vanhenemme kuten viini; mitä enemmän vuosia sen täyteläisempi maku. Viini ja miehet parantuvat vanhetessaan. Tämä on tosiasia eli fakta, joka varmaan on osasyynä feministien mieskammoon ja -inhoon.
Neuvostoliiton johtajat olivat miehiä. Parantuivat vanhetessaan?
PoistaTässä taas yksi syy olla maailmaan sangen tyytyväinen.
VastaaPoista