Pyhä vanhurskas Fjodor Ushakov
Ikoneissa ei ole aivan tavallista
nähdä sotilasta nykyaikaisine kunniamerkkeineen. Poikkeus on Fjodor Fjodorovits
Ušakov, joka julistettiin ensin Saranskin hiippakunnan pyhimykseksi vuonna 2000
ja sitten vuonna 2004 yleiskirkolliseksi pyhäksi. Tähän asemaan kuuluivat
tietenkin asianmukaiset ikonit ja pyhimyselämäkerta. Saranskin pyhimysjuhlien
kunniaksi julkaistiin kuvateos Arhistratig
deržavy Rossijskoj eli siis Venäjän valtakunnan arkkistrategi –ylin
sotapäällikkö.
Ikonissa Ušakovin rintaa korostavat
niin pyhän Yrjön risti kuin Vladimirin ja Aleksanteri Nevskin ritarikuntien
kunniamerkit. Hänen vasemmassa kädessään on miekka ja oikeassa paperi, jossa on
teksti: ”Älkää vaipuko epätoivoon! Nämä pelottavat myrskyt kääntyvät Venäjän
kunniaksi.”
Ušakovin elämäkertaa kuvaavassa
ikonissa on kuvattu hänen voittoisia taisteluitaan ja viimeisessä kuvassa
ihmiset saapuvat kumartamaan amiraalia, jonka päätä ympäröi sädekehä.
Ušakovin saavutukset olivat
epäilemättä merkittäviä ja aivan erityisesti ne olivat merkittäviä kotimaan
ulkopuolella, Välimerellä, jopa Italiassa asti. Se lienee syys siihen, että
amiraali on sekä Venäjän laivaston että strategisten ilmavoimien suojelija.
Ušakov taisteli turkkilaisia
vastaan ja voitti kaikki taistelunsa, joten häntä onkin verrattu Suvoroviin,
toiseen ”voittamattomaan”. Venäjän-Turkin sodassa vuosina 1787-1791 Ušakov
voitti useita meritaisteluita ja vuosina 1798-1800 hänen laivueensa osallistui
taisteluihin ranskalaisia vastaan sekä Kreikan saarilla että Italiassa. Ušakovin
ansiot sotilaana olivat epäilemättä varsin huomattavat ja jo Stalin perusti
toisen maailmansodan aikana hänen nimeään kantavan kunniamerkin.
Vuoden 1956 Bolšaja Sovetskaja entsiklopediassa Ušakovin selitetään
toteuttaneet suvorovilaista hyökkäyksellistä ajattelua merellä ja käyneen jopa
ylivoimaisen vihollisen kimppuun. Hänen mainitaan myös ensimmäisenä ottaneen
käyttöön taktisen reservin meritaisteluissa. Sama kirja mainitsee myös Ušakovin
ansiot maataisteluissa, kuten Korfun valtaamisessa rynnäköllä. Diplomaattinakin
sankarilla oli ansionsa.
Pelkkä sotasankaruus ei kuitenkaan
vielä yleensä oikeuta pyhimykseksi julistamiseen, olkoonkin että henkilö on
taistellut ristin vihollisia vastaan. Saranskilaisessa pyhimysjuhlasta
kertovassa kirjassa Moskovan patriarkka Aleksi II selittää asiaa. Hänen
mielestään Ušakov oli hurskas ja oikeauskoinen ja siinä suhteessa hän sopi
esimerkiksi uskovaisille herralle otollisena ihmisenä. Pyhiä sotureita oli
muitakin, Aleksi totesi, niitä olivat esimerkiksi Aleksanteri Nevski ja Dimitri
Donskoi, mutta toki ensimmäistä kertaa hyvin pitkään aikaan pyhitettiin nyt
soturi ja ensimmäistä kertaa kaiken kaikkiaan pyhimys edusti laivastoa.
Fjodor Fjodorovitš oli omistanut
koko elämänsä Venäjälle, totesi patriarkka ja hän palveli sekä kansaansa että
synnyinmaansa arvoa suurvaltana. Sitä
paitsi hän oli koko ajan syvästi uskovainen ja noudatti ankarasti ortodoksisen
hurskauden vaatimuksia ja harrasti hyväntekeväisyyttä.
Juuri tämä harmoninen
henkilökohtaisen hurskauden ja julkisen palveluinnon yhdistelmä olikin tärkein
syy Ušakovin pyhimykseksi julistamiseen, kuului patriarkan mitä merkittävin
arvio.
Niinpä pyhimykseltä voitiin nyt
pyytää hengellistä apua sekä Mordvan kansalle että Venäjän laivaston
sotilaille, jotka jatkoivat urhoollisuuden, kunnian ja armeliaisuuden ušakovilaisia
perinteitä, ilmoitti patriarkka ja päätti artikkelinsa rukoukseen:
”Olkoot hurskaan laivastopäällikön
rukousten myötä hänen nykyiset seuraajansa yhtä voittamattomia Andreaksen lipun
kunnian puolustajia. Pyhä hurskas Fjodor, rukoile Jumalaa puolestamme!”
Epäilemättä hurskauden ja
sotilasammatin yhdistämisessä on monen mielestä tiettyjä ongelmia ja tämän myös
omassa artikkelissaan mainitussa teoksessa totesi Saranskin ja Mordvan
arkkipiispa Varsonofi. Ušakovissa yhdistyivät hänen mielestään urhoollisuus ja
nöyryys, joita nykyaikainen mentaliteetti pitää toisiinsa sopimattomina. Ušakov
tarjosi siitä kuitenkin kaikille esimerkin ja hänen pyhittämisensä yhdisti
ikiajoiksi Venäjän valtakunnan laivaston ja sen ortodoksisen kirkon.
Ulkopuolisen silmään pistää joka
tapauksessa se valtiollisuuden ja sotilaallisuuden, ettei sanoisi militarismin
korostuminen, joka tälle kanonisoinnille on ominaista. Perinteisesti
kanonisoitujen pyhien toimintaan liittyi ainakin jonkinlaisia ihmeitä tai
ainakin marttyyriutta. Ušakovin kohdalla ei puhuta kummastakaan. Sen sijaan
korostetaan hänen ansioitaan valtion ja sen suurvaltaetujen palvelemisessa.
On vaikea välttää sitä ajatusta,
että Ušakovin kanonisointi on jotakin suorastaan laadullisesti uutta. Se on
käytännön palvelus, jonka kirkko on tehnyt valtiolle lahjoittamalla yhdelle
sotavoimien aselajille oman kansallisen suojelijan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.