Kunnian mies nyt
Timo Hännikäinen: Kunnia. Esseitä maskuliinisuudesta.
Savukeidas. Turku-Tampere-Tallinna 2015. 207 s.
Der Mann soll zum Kriege erzogen werden
und das Weib zur Erholung des Kriegers:
alles
Andre ist Thorheit.
Nietzsche
Vanha kunnon
Nietzsche oli sanan säilän mestari. Miten monta kertaa onkaan lainattu hänen Zarathustransa lausahdusta miehelle
sopivasta kutsumuksesta. Alkutekstin mukaanhan mies pitää (eikä siis täytyy, soll eikä muss) kasvattaa sotilaaksi. Naisen kutsumuksena taas on tulla
sotilaan virkistykseksi, Erholung.
Me kaikki, joiden
taiteellinen maku on jäänyt sadan vuoden takaiseen kehitysvaiheeseen, muistamme
Lehárin Iloisen lesken ja huvitumme
yhä uudelleen siitä, miten oikein sujuu paljosta (tekemättömästä) työstä
ahdistuneen diplomaatin Erholung:
Kein Wunder, wenn man so viel tut,
daß man am Abend gerne ruht,
und sich bei Nacht, was man so nennt,
Erholung nach der Arbeit gönnt!
daß man am Abend gerne ruht,
und sich bei Nacht, was man so nennt,
Erholung nach der Arbeit gönnt!
…
Dann wird champagnisiert,
auch häufig cancaniert,
und geht’s ans Kosen, Küssen
mit allen diesen Süßen:
Lolo, Dodo, Joujou,
Cloclo, Margot, Froufrou,
so kann ich leicht vergessen
das teure Vaterland!
auch häufig cancaniert,
und geht’s ans Kosen, Küssen
mit allen diesen Süßen:
Lolo, Dodo, Joujou,
Cloclo, Margot, Froufrou,
so kann ich leicht vergessen
das teure Vaterland!
Diplomaatin tapaa virkistyä
naistuttaviensa parissa voidaan monestakin syystä pitää rappeutuneena, mutta asian
pohdiskelu veisi alueelle, jonka voi tässä jättää siihen omistautuneille
piireille. Onhan heillä jopa omat tieteenalansa ja oppituolinsa.
Timo Hännikäisen tekstit tuovat
mieleen Nietzschen sekä iskevyydessään, että kainostelemattomassa
totuudellisuudessaan. On turha sanoakaan, että Hännikäinen, joka on ottanut
Nietzschen lausahduksen motokseen, ei ymmärrä naisen roolia lehárilaisittain. Hän ei myöskään
lainkaan puhu rooleista, vaan sen sijaan kutsumuksesta tai ainakin sitä
tarkolittaa. Miehuus ja naiseus ovat Hännikäiselle vakava asia eikä mikään
roolileikki, jossa palkintoina jaetaan kaikenlaista hyvää ja huvittavaa.
Mies, soturina, ei kirjoittajalle
ole se karikatyyri, jonka feministit ovat luoneet oman naisellisen ihanteensa
vastakohdaksi ja irvikuvaksi. Miehuus ei ole pahuutta, renttumaisuutta tai aggressiivisuutta,
vaan uhrautuvaisuutta, rehellisyyttä, vastuullisuutta ja itsehillintää.
Sukupuolineutraalius
puolestaan on khimaira, jonka
käytännön merkitys on miehuuden kieltäminen, halventaminen ja alistaminen. Se
kuuluu yhteiskuntaan, joka on omalla tavallaan voittanut hyveen. Mutta kyseessä
on Pyrrhoksen voitto. Nykyihmisestä on haluttu tehdä onnellinen uskottelemalla,
että hän ei ole surkea olento, vaikka sitä hän juuri on. Tämä onni on hiekalle
rakennettu.
Räikeimmillään länsimaisen, kunniattoman
kulttuurin alennustila näkyy julkisuuden sankareissa. Heissä ei ole mitään
epätavallista, mitään korkeampaa ti edes pyrkimystä siihen. Olemme tilassa,
jossa ”ansiotonta arvostetaan yhtä lailla
kuin ansioitunutta, paheista ei rangaista eikä hyveistä palkita ja petturuus
voi olla suuremmaksi hyödyksi kuin lojaalius, on pitkän päälle sietämätön.”
”Yhteiskunta, joka ei tunnusta mitään kirjoittamattomia kunniakoodeja,
joutuu tukeutumaan pelkkiin sääntöihin, lakeihin ja asetuksiin… sen on asennettava
mikrosiruja ja biotunnisteita, kerättävä ampuma-aseet pois tavallisilta
kansalaisilta ja sakotettava vihapuheesta.”
Yhteiskuntamme perusvikoihin kuuluu
vääristynyt ihmiskuva, joka johtaa kaiken yksilön nautinnonhalusta ja palauttaa
kaiken siihen. Se jättää ulkopuolelle miehen ja hänen kunniansa, joka
puolestaan liittyy yhteisöön, miesten omaan vertaisryhmään, jonne naisten ei
ole syytä tunkea eikä miesten heitä sinne päästää.
Onko kirjoittajan ideana tai
ihanteena, ehkä epärealistisenakin, siis palauttaa se komento, jossa mies
todella ase kädessä työkseen uhmaa kuolemaa ja nainen toimii synnytyskoneena
korvatakseen tuon barbaarisen menon tuottamat ihmismenetykset? Pyydän anteeksi
pelkkää ajatusleikkiäkin. Hännikäinen ottaa elämän peruskysymykset hyvin
vakavasti, eikä sotke keskenään asioiden äärimuotoja ja niiden tavoiteltavia tasoja
enempää kuin utooppisia kuvitelmia ja niiden dystooppisia ilmentymiä.
Helppohintaisen kunnian vastaisen
argumentaation tunnemme kaikista valtavirran viestimistä kautta länsimaisen
kulttuurin. Se on foucaultilaista tai lacanilaista vallan ja uhriuden skolastiikkaa.
Se on henkisen plebeijismin sotaa kaikkia arvoja vastaan. Benthamilaista
utilitarismia pidettiin kerran syystäkin kaikkein vulgaareimpana mahdollisena
arvofilosofiana, mutta aikakautemme on osoittanut kykynsä ylittää tai tässä
tapauksessa siis alittaa kaikki entiset rajat.
Kirjoittaja sanoutuu irti
maskulismista, jolla kylläkin on ansionsa feminismin paljastana. Se on kuitenkin
viime kädessä vain jälkimmäisen peilikuva. Eihän miehen kuulu kitistä sorrettua
asemaansa eikä vastata pikkusieluisuuteen ja kataluuteen samalla mitalla.
Kunnia edellyttää jotakin muuta ja jos sen ymmärtää ja hyväksyy, avautuu
maailma jo toisenlaisena, ei enää miesten ja naisten kilpakenttänä.
Hännikäisen teksti, jota tässä olen
referoinut enimmäkseen vapaasti ja jopa omin käsittein, lähtee omakohtaisen
kokemuksen, voi sanoa intohimon pohjalta. Kirjoittaja on hyvin perehtynyt alan
kirjallisuuteen ja klassikoihin, mutta oleellista kirjassa on sellainen
omaperäisyys, jota voidaan kutsua nerokkuudeksi. Varmasti kirjoittaja voi mennä
joskus harhaan, kuten joskus Nietzsche tai kaikki muutkin suuruudet, mutta
kirja palkitsee lukijansa. Sanoma on selkeä ja sanonta iskevää.
Kunnia kuuluu miehelle, mutta mikä
oikeastaan onkaan naisen kutsumus? Tässä kohtaa yleensä aina muistetaan
niinikään Zarathustrasta peräisin
oleva lausahdus: ”Oletko menossa naisen luo? Älä unohda ruoskaa!”
Nämä sanat, joihin Hännikäinen ei
muuten lainkaan viittaa, eivät ole Zarathustran, vaan Nietzsche on pannut ne vanhan
naisen suuhun. Sanat ovat säilyttäneet ikuisen epäkorrektiutensa, mutta
jokainen hieman elämää nähnyt ymmärtää ne tosiksi. Entäs sitten. Ei tehdä siitä
nyt numeroa, kun puhutaan vakavista asioista.
"Oletko menossa naisen luo? Älä unohda ruoskaa". Nietzsche on laittanut Zarathustrassaan nuo sanat vanhan naisen suuhun, mutta olennaista lienee että ne ovat Nietzschen sanoja. Millä tavalla nämä sanat ovat mielestäsi tosia? Perustele nyt ihmeessä hiukan, kun toteat jokaisen elämää nähneen ne tajuavan. Itsellä pian puoli vuosisataa täynnä, mutta en hyväksy, ymmärrä, enkä allekirjoita näitä sanoja.
VastaaPoistaEhkä riittää ihan se, kun totean uuden filmin "Harmaan 15 sävyä" olleen erityisesti naisten suosiossa. Näinhän ovat lehden kertoneet.
VastaaPoistaEn osaa enempää asiaa hyväksyä kuin paheksua.
Ei riitä, anteeksi vain. Jos et ole sattunut tietämään, on seksuaalinen alistuminen myös miesten keskuudessa aika suosittua puuhaa. On ihan ammatti-dominat piiskaamassa pyllylle. Ehkä ei pitäisi unohtaa sitä ruoskaa, kun menee miehiin?
PoistaEn minä tätäkään vastusta, jokaiselle makunsa mukaan. Nietzschen aikana totuus saattoi monet sokeerata.
PoistaNietzschen aikana tuo _näkemys_ saattoi monet sokeerata. Ei totuus.
PoistaSävyjä olikin 50. Ei vanhalla enää ole tällaista erottelukykyä.
VastaaPoista"Sukupuolineutraalius puolestaan on khimaira, jonka käytännön merkitys on miehuuden kieltäminen, halventaminen ja alistaminen."
VastaaPoistaTämä on selvä vastalause helppohintaiselle feminismille, jota onkin jo korkea aika kritisoida. Helppohintainen feminismi ei nimittäin pyri kasvattamaan naisen absoluuttista arvostusta, vaan arvostusta suhteessa mieheen. Helpoiten se tietysti käy alentamalla miehen arvostusta. Onko lopputulokset mukavaa sitten kohdata vaikka parisuhteessa? Tähän kai tuo Nietzschen epäkorrekti vanhan naisen lausahduskin viittaa; sen käsityksen minä sain.
Joo, intohimot paistaa kyllä jo näistä referoinneista. Vai onko niihin kenties sekoittunut vähän referoijankin intohimoja? Onko taitava provosoija se nero, ja intohimoinen kirjoittaja jotain rahvaanomaista? Pystyykö Hännikäisen kirjoituksesta erottamaan tarkoituksellisen provosoinnin mielipiteistä?
"Helppohintainen feminismi ei nimittäin pyri kasvattamaan naisen absoluuttista arvostusta, vaan arvostusta suhteessa mieheen. Helpoiten se tietysti käy alentamalla miehen arvostusta."
PoistaKyllä pitää olla helppojintaista puhetta! Eikö tunneta historiallisisa tosiasioita?
Mm: englantilaisen 1600-luvun runoilijan Johnsonin vaimo synnytti 16 lasta, joista vain 4 kasvoi aikuiseksi. Lapsikuolleisuus oli tosiasia pitkään ja naisten tehtävänä oli lähestulkoon vain synnyttää, kunnes kapitalistinen massatuotanto teki hygieniatuotteet, saippuan, mahdolliseksi kaikille. Lääketiedekin pääsi tekemään oman osuutensa. Naisten ei tarvinnut enää olla tiineenä jatkuvasti, vaikka luterilaisen käsityksen mukaan piti ottaa vastaan kaikki lapset jotka jumala antoi. Siis tulevia kirkkoveron maksajia.
Naista ei kirkossa saanut päästää alttarille: saastaisuus ja oppimattomuus. Se on historiallisesti lyhyt aika kun naispappeus tulikin mahdolliseksi.
Helppohintainen feminismi on myöskin tosiasia, mutta se on ilmiönä ehkä vain poliittinen, marxilainen, hyväksikäytettäväksi.
Ei 1600-luvun naisten asemalla ole paljon relevanssia tämän päivän feminismin kannalta, saati nyt tämän kunnian.
PoistaToki voi todeta, että sinnepä olisimme jääneetkin, ellei olisi riittänyt miehistä tarmoa elinolojen muuttamiseen.
No näinhän se on. Menneisiin vääryyksiin emme ole voineet omalta kohdaltamme mitenkään vaikuttaa, joten niihin vetoaminen on lähinnä "orjalaivojen terva"- tyyppistä argumentaatiota. Enpä siksi jaksa suuremmin vaivata itseäni ainakaan tämäntyyppisellä elämäntuskalla. Ja mitä esim. erilaisiin "lasikatto"-ilmiöihin tulee, niin on syytä muistaa, että naisilla on yleensä suojanaan myös se lasilattia. Pahimmin elämän murjomat kun ovat yli 90 %:sesti miehiä. Mutta ketäpäs tämä kiinnostaa.
PoistaTosin tässä ehkä olisi syytä tarkentaa, tarkoitetaanko nyt ns. ensimmäisen aallon "minnacanthilaista" feminismiä, jolle oli omana aikanaan aivan kiistämätön tilauksensa, ja joka auttoi osaltaan parantamaan paitsi naisten, myös lasten asemaa. Vai tarkoitetaanko 60-luvulla nousutta toisen aallon feminismiä, joka kohdisti vielä osittain huomionsa ihan oikeisiinkin epäkohtiin, mutta jossa oli myös jo rutkasti ylilyöviä ja vinksahtaneitakin piirteitä mukana. Puhumattakaan sitten tästä postmodernilla ajalla nousseesta kolmannen aallon feminismistä, mikä lähinnä tärähtäneiltä tuntuvine queer- ym. teorioineen on suurimmalta osalta täyttä humpuukia.
Kaikkineenkin "taistelevalla" feminismillä olisi tänä päivänä sijansa lähinnä nykypäivän kehitysmaissa, erityisesti islamilaisessa maailmassa ja Afrikassa, mutta jostakin kumman syystä nämä muutoin ah niin tiedostavat feministimme ovat näiden kulttuurialueiden ongelmista enimmäkseen hiljaa, jopa huomiota herättävässä määrin... Länsimaiden ja eritoten Pohjoismaiden osalta jonkinlainen "ylläpitotaso" taitaisi jo olla enimmäkseen riittävä.
-G-mies-
50 Shades ei ole historian ensimmäinen suosittu fantasia siitä, miten avuton tyttönen taltuttaa vaarallisen miljönäärin itselleen, mutta todennäköisesti kuitenkin huonoiten kirjoitettu ja epämiellyttävin sellainen. Ehkä sen suosio on taas yksi todiste siitä, miten valtakulttuurin painostaessa sukupuolineutraaliuteen sekä miehekkäät että naiselliset vaistot johtavat tuollaiseen banaaliin ja pinnalliseen toimintaan - miehet pumppaavat kuntosalilla vaikka niillä lihaksilla ei juurikaan ole merkitystä toimistoduunissa ja naiset haaveilevat saavansa turpaan miljonääriltä.
VastaaPoistaNaiset haaveilevat _saavansa_ miljonäärin.. turpaanveto ei ole ehkä siinä se olennainen juttu. Anastasia S. taisi olla aika vähissä varoissa alkaessaan vehtailla Psykopojan kanssa. Aika moni samassa tilanteessa suostuisi aika paljoon, jos on jackpot näkyvissä.
PoistaKyllä siinä on kysymys ihan raa'asta nautinnosta. Joskut siitä maksavatkin, mutta eihän rahalla mitään aitoa saa.
Poista"Kirjoittaja sanoutuu irti maskulismista, jolla kylläkin on ansionsa feminismin paljastana. Se on kuitenkin viime kädessä vain jälkimmäisen peilikuva. Eihän miehen kuulu kitistä sorrettua asemaansa eikä vastata pikkusieluisuuteen ja kataluuteen samalla mitalla. Kunnia edellyttää jotakin muuta ja jos sen ymmärtää ja hyväksyy, avautuu maailma jo toisenlaisena, ei enää miesten ja naisten kilpakenttänä."
VastaaPoistaOsittain samaa mieltä. Esim. MGTOW-liikkeen omaksumia uhridiskursseja voinee pitää lähinnä feminismin vastaavien inversseinä. Valittaminen voi tietysti helpottaa omaa pahaa oloa ja osattomuuden tunnetta ainakin lyhyellä aikavälillä, mutta ei silti tarjoa mitään tehokasta hoitokeinoa itse ongelmaan. Ja diagnoosienkin oikeellisuudesta voidaan toki olla perustellustikin montaa mieltä.
Tätä ei kuitenkaan pidä sekoittaa siihen tutkimukseen ja debattiin, jossa tuodaan esiin niitä aivan oikeita ja jopa raadollisen todellisia epäkohtia, joita miehet, siis varsinkin ne vähän vähemmän alfat, joutuvat niin usein omassa elämässäänkin kohtaamaan. Onhan esim. kiistaton tosi, että avioliitosta on tullut erityisesti länsimaissa miehen kannalta aikamoinen taloudellinen ja oikeudellinen riski. Joten onko se sitten ihmekään, jos yhä harvempi mies tuntee erityistä halua, intohimosta puhumattakaan, siihen sitoutumiseen, jos tältä voidaan koska tahansa potkaista jalat alta, huolimatta siitä, että olisi siihen saakka osannut muuten pelata ihmissuhteissan ihan kaikin puolin mallikkaasti? Omakohtaista kokemusta tästä ei onneksi ole, mutta pariakin tapausta suht läheltä seuranneena voin kuitenkin väittää edes jotakin asian näistä puolista tietäväni.
Ja muutenkin varsin voimakkaasti feministisillä sävyillä painotettu indokrinaatio (Luojan kiitos, ettemme sentään ole tässä asiassa vielä "edistyksellisyyteensä" pakahtuvan Ruotsin tasolla!) ei varmasti ole poikien ja nuorten miesten kasvun ja kehityksen kannalta mikään ideaalitilanne, vaan myös tervettä miesnäkökulmaa kaivattaisiin rutkasti lisää. Varsinkin niiden poikien osalta, jotka ovat esim. yh-perheistä, tms. syistä vailla kunnollista miehen mallia kasvamaan joutuneita. Ja mallioppimiseenhan niiden sukupuoli-identiteettienkin omaksuminen pitkälti perustuu, vaikken toki biologiankaan osuutta asiaan mitenkään vähättele. Poikien kun olisi hyvä saada hieman myönteisempääkin mentorointia osakseen, kuin vain vihaisen moittivia kehotuksia "ottaa itseään niskasta" ja "olla mies", ilman että edes annetaan neuvoja siihen, miten tämä voisi tapahtua... Jostakin feministisestä syyllistämisestä nyt puhumattakaan, johon jo edellä viittasin.
Mutta kaikkineenkin, tää postaus olis hyvä! :)
-G-mies-
Kari S. teki aikoinaan tasa-arvoon liittyvän pilakuvan, jossa mies lehteä lukiessaan ihmetteli, kuinka naiset nykyään haluavat olla miehen veroisia. Vaimo siihen: "Minäkin ihmettelen sitä; pitäisi sitä nyt vähän korkeammalle pyrkiä."
VastaaPoistaFeministejä, jotka ovat kiinnostuneita naisen absoluuttisen arvon kasvatuksesta, tarvitaan. Helppohintaiset feministit eivät olisi saaneet aikaan mitään kehitystä. He olisivat sanoneet:"Miehetkään eivät saa äänestää, kun me emme saa!"
Jaa-a. Mielenkiintoista jutustelua. Hännikäisen teoksia ja kirjoituksia lukeneena hiihdän vähän samoja latuja kuin v. havu, joka kyselee mikä kirjassa on ns. oikeaa mielipidettä/asiaa ja mikä on sitten Hännikäiselle tyypillistä provokaatiota?
VastaaPoistaTietenkin tässä tilanteessa, jolloin yhteiskunnassamme pohditaan ihan vakavasti teemoja tyyliin, notta "sukupuoli on pelkästään sosiaalinen konstruktio" - ja mietitään Ruotsin malliin sitä, miksi naisten mukaan nimetyt kadut ovat niin lyhyitä ja sijaitsevat peräti kaukana Tukholman keskustasta; puhumattakaan siitä "tasa-arvoisen aurauksen ongelmasta" - niin on todettava, että Hännikäisen kirjan kärjistykset (?) ja pohdinnat miehen ja naisen rooleista ja länsimaisen yhteiskunnan arvotyhjiöstä lienevät enemmän kuin paikallaan.
Runon ja sanan ystävänä ynnä realistina pelkään kyllä että Hännikäisen kirjan kohtalo noudattaa myös N:n sanoja:
"Ylitse kasvoin ihmisten, jos puhun - kuka kuulee sen?" Tai sitten EI. Pitääpä käydä hankkimassa tuo kirja.