Venäjän idea Rurikista Putiniin
Yhtenäistä Venäjää
Rurikista Putiniin ei historiasta löydy ilman määrätietoista etsimistä, kuten
ei löydy yhtenäistä Italian historiaa Rooman perustamisesta nykyiseen Italiaan
tai edes Euroopan historiaa Kaarle Suuresta nykypäivään.
Tässä ei ole
mitään kummallista, sillä Rurik ja hänen veljensä kuuluvat juuri tuohon
mainittuun aikakauteen, jota Euroopassa nimitetään karolingiseksi. Silloinhan
Kaarle Kaljupää, Ludvig Saksalainen ja Lothar jakoivat frankkien valtakunnan,
joka alkoi kehittyä kohti nykyisen Euroopan kansallisvaltioita ainakin noin
jälkiviisauden valossa ja viimein synnytti Euroopan unionin, joka on kehityksen
tähänastinen huippu ainakin tästä päivästä katsoen ja samalla paluuta Kaarle
Suuren aikoihin, jos nimittäin niin halutaan asia nähdä, muuten ei.
Joka tapauksessa
venäläisen idean syntyä voi etsiä lähinnä kahdesta lähteestä: toisaalta itäisen
kristillisyyden juurtumisesta Venäjälle ennen vuosituhannen vaihdetta ja sen
jälkeen ja toisaalta Moskovan ruhtinaskunnan laajenemisesta 1300-luvulta
lähtien eli mongolivallan väistyessä, mikä oli pitkä prosessi eikä
kertasuoritus.
Itse asiassa
tuossa Venäjän maiden kokoamisessa,
jonka Moskova suoritti, oli vastakkain kaksi valtakuntaa ja kaksi kilpailevaa
traditiota eli voidaan puhua kahdesta Venäjästä, joista toinen oli länsimainen
tai ainakin osittain länsimainen Liettuan valtakunta, joka oli liitossa Puolan
kanssa ja edusti läntistä, katolista kirkkoa. Toinen oli Moskova, joka edusti
sekä itäistä kirkkoa että myös itäistä, jopa mongolisperäistä valtioajattelua,
jonka perusideana oli despotia eikä länsimainen feodaalinen ajattelu, jonka
keskiössä oli vapaa ritari.
Moskova
tietenkin sitten muutaman vuosisadan mittaan kukisti ja liitti itseensä kaikki
Venäjän maat, kuten nyt tiedämme, myös Kiovan ja suurimman osan muutakin
Ukrainaa. Tältä osin yhdistäminen vietiin päätökseen vasta Stalinin aikana
vuonna 1940.
Kuuluivatko
Ukraina ja Valko-Venäjä jollakin oikeudella Moskovan yhteyteen on
kiistanalainen kysymys, jossa mielipiteet ovat jyrkästi vastakkaisia. Kyseessä
olivat toki muinaisen Rusin maat, russkije zemli, kuten karolingien
alaisuuteen olivat aikoinaan kuuluneet monet sittemmin itsenäiset valtakunnat,
jotka Euroopan unioni on jälleenyhdistänyt ja siinä sivussa ottanut enemmänkin.
Ehkä sillä on ollut asiaan historian mandaatti. Sehän on ollut argumenteista
suurin sen jälkeen kun Jumalan antamiin valtakirjoihin on lakattu luottamasta.
Joka tapauksessa
Venäjän imperiumi, Rossija, joka oli virallisesti
olemassa vuodesta 1721, ei ollut pelkkä kansallisvaltio, vaan nimenomaan
imperiumi, mutta sen slaavilaista ydintä, jonka muodostivat iso-Venäjä, Valko-Venäjä,
Vähä-Venäjä eli Ukraina ja Punainen Venäjä eli Galitsia, pidettiin enemmän tai
vähemmän yhtenäisenä kokonaisuutena niin itse Venäjän imperiumissa kuin sen ulkopuolella.
Sen sijaan Puola, Suomi, Liettua, Viro ja Liivinmaa olivat kaikki eri
kategoriassa. Ne olivat osa imperiumia, mutta eivät Venäjää, ainakaan aluksi.
Vasta bolševikkivalta
erotti Venäjät taas toisistaan ja sen
romahtaminen jätti ne aivan oikeasti toisistaan erilleen. Paineen hellittäessä
syntyi myös kuohuntaa, mikä on sellaisissa yhteyksissä väistämätöntä. Senhän
voimme todeta myös samppanjapulloa avattaessa. Tämä koskee myös hiilihappoisia
juomia esimerkiksi seltterivettä,
jota meillä nykyään nimitetään vichyksi
tunnetun kylpyläkaupungin vesiparantoloiden tuotteen mukaan.
Moskovan Venäjän
ideana ja ideologiana oli olla maailman ainoa oikeauskoinen valtakunta. Kyseessä
oli itse asiassa juutalaistyyppinen partikularismi, joka julisti omaa paremmuutta
ja ainoana oikeassa olemista. Messianismiakin julistettiin sitten Bysantin kukistuttua,
mutta sen toteuttamiseen voimat olivat aivan liian vähäiset ja se jäi lähinnä
ideologiseksi koristeeksi vailla todellista merkitystä. Poliittisesti Moskova
ei harrastanut tasavertaisia sopimuksia ja neuvottelemista, vaan tunsi vain alistumisen
ainoaan oikeaan komentoon. Tämän saivat kokea Novgorod ja Pihkova, jotka
hävitettiin barbaarisesti edustuksellisine valtiomuotoineen. Sama kohtalo tuli
Ukrainan kasakoiden osaksi. Liettua ja osa Valko-Venäjää säästyivät kauan
Puolan turvissa.
Pietari Suuren
perustaman imperiumin ideologiana ei
kuitenkaan voinut enää olla pelkkä oikeauskoisuus. Itse keisari ei siitä edes
pahemmin perustanut, vaan alisti koko kirkon muitta mutkitta omaksi
työkalukseen, synodin alaisuuteen. Vaikka ortodoksinen kirkko toki edelleen oli
ylitse muiden, olisi varmaankin harhaanjohtavaa väittää, että ortodoksia olisi
ollut Venäjän imperiumin todellinen ideologia. Muita uskontokuntia suvaittiin
imperiumissa, etenkin omilla alueillaan. Esimerkiksi juutalaisille tämä alue tšerta osedlosti kyllä oli tarkoin
rajattu.
Opetusministeri
Uvarovin vuonna 1833 käyttöön ottama ideologia, joka koostui kolmesta osasta,
oikeauskoisuus, itsevaltius ja kansanomaisuus (Pravoslavie, samoderžavije, narodnost), säilyi tässä roolissa aina
bolševikkivallankumoukseen. Se oli sattumoisin myös kilpailija ja vastakohta
eurooppalaiselle kolminaisuudelle vapaus, veljeys ja tasa-arvoisuus. Jo aikanaan
Venäjän ideologia oli vankan konservatiivinen ja käytännössä valtion rooli
muodostui taantumukselliseksi. Siitä vihat, jotka tunnemme esimerkiksi Marxin
ja Engelsin Venäjää koskevista häijyistä kirjoituksista.
Marx ja hänen
seuraajansa eivät olleet ainoita, jotka pitivät Venäjää Euroopan ja koko
maailman taantumuksen tärkeimpänä tukipylväänä. Näin teki koko radikaali ja
liberaali Eurooppa, hallituksia myöten, demokratioista monarkioihin. Venäjän
idea tulkittiin 1800-luvulla ennen muuta periaatteelliseksi
taantumuksellisuudeksi, mitä se olikin. Joseph de Maistren kaltaiset
liberalismin viholliset löysivät Venäjältä henkisen kotinsa.
Pelkkä
taantumuksellisuus on tylsyyttä ja älyllistä aseettomuutta ilmentävä kanta ja
juuri sellaisena näki keisari-Venäjän idelogian myös sen kuuluisa intelligentsija, taisteleva älymystö,
joka näki kutsumuksekseen taistelun valtaa
vastaan ja kansan puolesta. Mikäli
voidaan lähteä siitä, kuten intelligentsija oletti, että koko Venäjän
virallinen kansalaisuusoppi (ideologia) oli vain väkivallan ja riiston naamio,
tarkoitti se sitä, että myös vallan viljelemä puhe Venäjän kansasta ja sen
ominaisuuksista (narodnost) oli osa
samaa yläluokan ideologista petosta.
Venäjän imperiumin
ideologia oli itse asiassa ristiriitainen. Oikeauskoisuus eli ortodoksia oli
eksklusiivista eikä se käytännössä liiemmin pyrkinyt messiaaniseen rooliin,
vaikka lähetyssaarnaajat toki kastoivat paikallisia pakanoita. Kansanomaisuus narodnost, tuskin saattoi tarkoittaa
muuta kuin etnistä venäläisyyttä tai sitten oli oletettava, että etninen
venäläisyys sulki sisäänsä muidenkin kansallisuuksien erikoislaadun ainakin
jollakin tasolla.
Itse asiassa slavofiilien
ajatus venäläisyyden yleisinhimillisyydestä (vsetšelovstšestvo) sisälsi juuri tämän ajatuksen. Venäläisestä
kaikki-ihmisenä vsetšelovek puhui
Dostojevski kuuluisassa puheessaan Puškinin patsaan paljastamisjuhlassa 1880,
mutta idea oli jo paljon vanhempi. Venäläiset eivät romanttisten sielujen
mielestä olleet vain jumalankantajakansa narod-bogonosets,
vaan myös kaikki-ihmisiä, joille
kansallisilla eroavaisuuksilla ei ollut rajoittavaa merkitystä. Venäläinen
sielu oli niin laaja (širokaja) että
se pystyi sulkemaan piiriinsä kaikki muut. Pienille kansoille tällainen ei
ollut mahdollista, he joutuivat pelkäämään oman häilyvän identiteettinsä puolesta.
Niinpä Venäjä saattoi sallia pienille kansoille, kuten suomalaiset, ”täyden
etnografisen itsenäisyyden”, jollainen olisi ollut mahdotonta, jos suomalaiset
olisivat jääneet Ruotsin vallan alle.
Venäläisyyden
idea liittyi siis konservatiivisten romantikkojen mielestä sen fyysiseen ja
henkiseen suuruuteen ja kaikenkattavuuteen. 1800-luvun lopulla tästä ideasta
tuli myös valtiollisella tasolla hyväksytty imperialismin oikeuttaja.
Ulkopuolisen tarkkailijan mielestä nationalismi yhtyi siinä ylhäältä katsovaan
holhoamismentaliteettiin, joka ei hyväksynyt pienten kansojen imperiaalisen
identiteetin puutetta ja partikularismia esimerkiksi Suomessa.
Bolševismi, joka
merkitsi todellista messianismia korkeimmassa potenssissa, vaati koko maailmaa
alistumaan tieteellisinä totuuksina esittämilleen väitteille, joiden mukaan
neuvostoimperiumi oli kokonaan vapaa nationalistisista pyrkimyksistä ja
perustui historian mandaatille ja luokka-ajattelulle.
Se tragikomedia
päättyi aikanaan ja Neuvostoliiton luhistuttua alkoi uuden Venäjän idean
etsintä. Niin uuden Venäjän virallisista symboleista kuin Putinin puheista
voimme ymmärtää, että uusi identiteetti on imperialistinen, Venäjä ei voi olla
muuta kuin imperiumi, koska sen sisällä on kansoja, joiden eroaminen olisi fyysinen
mahdottomuus.
Samalla Venäjä
on tullut avoimesti nationalistiseksi, ainakin se osa älymystöä, joka nyt
näyttää olevan itsevaltiaan erityisessä suosiossa. Paluu ja jopa pyrkimys
vallankumousta edeltävän Venäjän arvoihin ja nimenomaan pääministeri Stolypinin
aikaan näkyy monessa asiassa.
Uusi venäläinen
nationalismi on yhtä kummallista kuin entinenkin. Maassa on yhä useita virallisia
uskontoja, jotka eivät keskenään ole lähellä toisiaan. Niin ortodoksia,
juutalaisuus kuin islam ja buddhalaisuus ovat Venäjän vanhoja uskontoja ja
valtiovallan suojeluksessa. Silti ortodoksinen kirkko on ylitse muiden samoin
kuin venäjän kieli ja etninen venäläisyys. Toki jo venäläisten lukumäärä tekee
tämän välttämättömäksi.
Vanha venäläinen
intelligentsija suhtautui nationalismiin hyvin varauksellisesti. Nikolai
Berdjajev jopa sanoi, että se inhosi sitä kuin saastaa. Itse asiassa vasta se
intelligentsijan kahtiajako, joka ilmeni Vehi-almanakan
ilmestymisessä vuonna 1909 ja johon Berdjajev itsekin osallistui, merkitsi
tiettyä liberaalin nationalismin rehabilitaatiota venäläisen intelligentsijan
piirissä. Toki samalla jätettiin hajurako mustasotnialaisuuteen,
jota voi pitää jonkinlaisena fasismin esiasteena.
Venäjän valtion
tunnustamaa ideologiaa voi halutessa nimittää taantumukselliseksi, koska se
tulkitaan lännessä juuri sellaiseksi. Jopa lähellä presidentin hallintoa
vaikuttavissa piireissä (RISI, Izborskin
klubi) rehottaa villi ideologinen kasvullisuus, josta voi erottaa sekä
ortodoksista fundamentalismia, fasismia, geopoliittista huuuhaata ja puhdasta
chauvinismia, mustasotinalaisuutta ja militarismia. Jos tällä joukolla on jokin
yhtenäinen sanoma, niin se voisi olla ajatus Venäjästä valittuna maana, jossa
kukoistaa luonnostaan kohtalonyhteyteen predestinoitujen kansojen onnellinen
symbioosi. Tähän viittasi Putin pari vuotta sitten Konstantin Leontjevin auktoriteettiin
tukeutuen.
Venäläiset
ilmeisesti ovat jälleen nykyisen ideologian mukaan jumalankantajakansa ja yleisinhimillinen kansa, jonka tehtävänä on
pelastaa ihmiskunta ja jonka helmassa on tilaa kaikille tai ainakin nyt
kaikille Euraasian kansoille. Vanhan ja vakiintuneen slavofiilisen ajattelun
mukaan venäläisyys on kuitenkin luonteeltaan väkivallatonta, joten imperiumin
kutsumuksena ei ole väkivalloin pakottaa muita tulemaan onnellisiksi sen
yhteydessä.
Tällaisia
ideologisia esteitä oli myös Neuvostoliitolla, joka ei periaatteessa koskaan vienyt vallankumousta sinne, missä se ei omien
edellytystensä varassa syntynyt. Kun käytännön tarpeet menivät ristiin periaatteiden
kanssa, otettiin käyttöön käsite ”vastavallankumouksen viennin vastustaminen”
ja homma hoitui.
Periaatteiden
kunnioitus on arvostettava asia ja on tärkeää, että joku tässä maailmassa
uskaltaa vielä puolustaa niitä vanhoja eurooppalaisia arvoja, jotka niin hyvin
muistamme vielä viime vuosisadan puolivälistä. Kansallisena ideana Venäjän
arvot kuitenkin näyttävät pikemmin maan omiin tarpeisiin räätälöidyltä
kierrätystavaralta kuin intellektuaalisesti merkittäviltä innovaatioilta. Ei
myöskään tunnu siltä, että tällä tavaralla olisi merkittävää vientipotentiaalia,
toisin kuin aikoinaan kommunismilla.
Kun historiasta
aina etsitään paralleeleja, tulee nykyisen ajan verrokiksi luonnostaan Nikolai
I:n aika, jolloin koko Eurooppa nousi protestoimaan Venäjän toimista Puolassa.
Vai olisiko peräti verrattava Putinia Aleksanteri II:een ja hänen toimintaansa
Puolan kapinan kukistamisessa?
Mitäpä kirjoittikaan sen ajan tapahtumista
Aleksandr Herzen (käännös Anita Mitroshin, julk. Vesa Oittisen toimittamassa
teoksessa Venäjä ja Eurooppa, Vastapino 2007):
”Vuonna 1861
Venäjällä kaikki tukivat Puolaa. Hallitus itse epäröi vielä pienen chartan ja hirsipuun välillä, suuriruhtinaan
ja Muravjovin välillä kun sen avuksi tuli voimakas käsi, Euroopan diplomatian
käsi sotaisan rauhantahtoisine nootteineen. Tämän aseistamattomalla kädellä
tehdyn puuttumisen aiheuttaman kolauksen vuoksi julma patriotismi valtasi
yhteiskunnan. Kaikki villi, mikä vielä oli piilossa venäläisen sielun
syvyyksissä, paljastui julkeudella, jolla ei ole vertaa uudessa historiassamme.
Puolan ja Nuoren Venäjän kimppuun
hyökättiin. Vasta silloin hallitus tunsi olevansa tarpeeksi voimakas
aloittaakseen kauhean oikeusprosessin ihanteita vastaan, loputtoman prosessin,
joka nielaisi uhrin toisensa perään, levisi koko maahan ja jatkuu vieläkin…”
Venäjällä ei liene
tuohonkaan aikaan ollut erityisiä harhaluuloja messianisminsa mahdollisuuksista
lännessä, mutta kun mätä Eurooppa
yritti itse tulla antamaan oppitunteja arvojen alalla, niin se oli sentään
liikaa. Kyseessä oli sentään Venäjän oma osaamisalue.
Tuossapa myös mietelmiä Venäjän ideasta, vieläpä presiis samalla otsikolla:
VastaaPoistahttp://jaskanpauhantaa.blogspot.fi/2015/03/venajan-idea.html
http://jaskanpauhantaa.blogspot.fi/2014/10/venaja-suojeluvaltio.html
Oma kompetenssini ei riitä kovinkaan perusteellisiin kannanottoihin asiassa, mutta sinänsä hyvin mielenkiintoisia näkökulmia noissa kirjoituksissa kyllä nostetaan esiin.
-G-mies-
Venäjä kansojen vankilasta kohtalonyhteyteen predestinoitujen kansojen onnelliseen symbioosiin.
VastaaPoista"Vanhan ja vakiintuneen slavofiilisen ajattelun mukaan venäläisyys on kuitenkin luonteeltaan väkivallatonta, joten imperiumin kutsumuksena ei ole väkivalloin pakottaa muita tulemaan onnellisiksi sen yhteydessä."
Harvat pääsivät kertomaan siitä, miten gulageissa ihmisiä kohdeltiin: "...teidät tuotiin tänne likvidoitavaksi eikä parantolaan." Solzhenitsyn oli aloittanut perinteen.
"Imperiumin kutsumuksena ei ole väkivalloin pakottaa muita tulemaan onnellisiksi sen yhteydessä." Stalinin Suuret Puhdistukset eli kansalliset operaatiot (обескровили нации) tekivät kuitenkin säännöllisen poikkeuksen tästä slavofiilien toiveajattelusta. Stalin perusteli dialektiikkansa pääteoksessaan.
No, ironiaa ei kai tarvitse alleviivata?
VastaaPoista"Venäjän idea Rurikista Putiniin"
VastaaPoistaMainio kirjoitus, jollaista ei Suomessa vielä ehkä nähty. Jokainen ymmärtäväinen näkee myös, että siinä jokainen kappale on äärimmäinen tiivistelmä, joka loistaa.
Jospa kokisin minäkin kirjoittaa historiaa. Ihan lähteistäni ja lukemastani. Mistä se Sheimeikka tuli,Arkangelistako? Sieltäkö oli satamalaiturilta pöllitty ne persialaissilkit? Miksi Shemeikan asiamiehet eivät jäänneet kiinni. Siksi kai kun tavaraa liikkui niin paljon. Helpompi olisi kai ollut tulla Volgaa ylös Kaspialta ja sitten lasketella loppumatkasta Riikaan. Vai oliko Väinäjoella kunkin saksalaiskartanon kohdalla tullilaituri?
VastaaPoistaAsiasta vaikenee Aki Kaurismäen syvyyspsykologinen osattoman kuvaus mykkäleffassa Juha joka kirkuu korvillemme ja päin näköä keitä olemme. Tästä oli hieno oopperakin joku vuosi sitten, jossa homma kävi Vaalimaan tien Shellillä ja Pietarin mafiahemmojen vaiheilla. Todella vaikuttavia elonkoosteita. Taiteilijoiden talentti työntää koko historiallis-sosiologisen osaston tien oheen.
Heiltä henkeä vetäneenä sanoisin Kreikasta kun siellä on sokratesta liikkeellä. Eilen Tsipras puhui Agoralla parlamentissa ja vaati Saksalta 160 mrd euroa sotakorvauksina. Suomea asia koskee koska korvausta kysytään vuoden1941 viivästyksestä juhannukseen, ja koko läntistä maailmaa koska sotasesongin alun lykkäys lyhensi hyökkäyksen etenemismatkaa ennen talvisesongin aiheuttamaa pyssäystä. Talvi 1941-42 jäähdytti hyökkäysketjun fiilinkiä. Lykkäys sieltä Mussolinin Albanian ja minkä rintamilta ; piti Saksan itsensä tulla suorimaan kun eivät rohjeneet jättää kaakonkulman selustaansa Kreikan asevoimia pitämään sillanpääasemaa auki liittoutuneille.
Puolustusministeri Nikos Paraskevopoulos ja oikeistomielisempi herra -telkkarissa Brysselistä näytetyssä itsevarmuudessaan ja maailmassa viihtymisessään- lisäsi, että elleivat rahat ala ilmaantua hän takavarikoi Keikasta saksalaisten omaisuuden. Sitähän piisaa hotelliketjuina ravintoloina panimoina mersukauppoina.
Vaatekaupoista en tiedä, jo sillon kun minä siellä kävin uimareissulla oli bikinien yläosat viety. Näillä on ortodokseilla on sellaiset koulut, että vielä voivat käyttää älyllisiä ja historian kulun sukupolvittain modifioimia pysyviä argumentteja. Eli olisi rakennemuutoksen paikka. Pitäisi avata usko uus, kanavaa vaihtaa viiihteelle.
10.3.-15 Financial Timesissä ensimmäiseksi pannussa Letters yleisönosastossa Francesco Caselli kertoo klubilla kuullusta traagisesta kokouksesta kun eurovirkailjat "nauroivat ääneen" kreikkalaisten esitellessä keinoja kerätä liikevaihtoveroa, sitä alvia siis. Ajatus oli että turistit ja asiakkat velvoitettaisiin vastaanottamaan kuitti ostoksistaan. Tälle naurettiin. Caselli kertoo Italissa tällaisen olleen käytäntönä 1990-luvun sekavuuksissa (itsekin muistan sen matkoiltani ja erityisiä poliisijoukkoja autojensa kyljissä jotain Police finance). Vielä tepsivämmän ja konstin FT:n juttu kertoo Argentiinasta, ihan insentiivin samasta asiasta. Siellä kauppiaille jaettiin arpalippuja, joita ojenettiin asiakkaille kuitteina! Valtion lainoissa Euroopassa lyhennys- ja korkovuorot usein arvottiin. Kun korko oli arpajaisvoitto ei sitä tarvinnut kaikille maksaakaan ! Osallistuivat arpajaisiin.
Niin ja kun Englannin nousu 1688 ja kuningasmestauksen jälkeen tukevasti alkoi 1700-luvulla valtionvelka vakiinnutettiin isolta osaltaan ikuiseksi, siitä konsolisoidusta maksettiin 3 prosentin korkoa. Se kävi tietysti myös maksuliikenteessä eikä vain seissyt kirstuissa (nykyisin varjopankeissa tihutöissä ; kertoisin tästäkin häpeäkseni lukemaani, jos olisi korvia).
Teollistumisen alkuvaiheen kauppiaat panivat omia seteleitä liikkeelle omilla paikkakunnillaan, joissa ne kiersivät laajasti ja vilkastuttivat maailmaa Intiaa myöten. Ja Suomea kun tervaa tarvittiin.Jukka Sjöstedt
Shemeikka kuulostaa kovin ukrainalaiselta (Шемейко?). Sattumoisin Uhtuan Shemeikkojen suku oli Juhani Aholle hyvin, hyvin vihainen tuosta karikaryyistä, jonka hän rehellisestä laukkuryssästä piirsi.
VastaaPoista