Miten Dostojevskia on luettava?
Otsikossa on kysymys eikä suinkaan
tyrkytä vastauksia saati luule tietäväni sellaista vastausta, joka on muille
jäänyt salaisuudeksi. Vastaisin siis, jos oikein lyhyesti kärtettäisiin
vastaamaan, etten tiedä. Mutta kukapa edes sitä luulisi. Kysyn siis vain.
Fjodor Mihailovitšin
teksteistä on tehty sellainen määrä analyysiä ja filosofiaa, että heikkopäistä
hirvittää. Mitenpä oikeastaan tohtisikaan pistää lusikkaansa tuohon soppaan,
ellei ole monipuolisesti tutustunut pohdintoihin tekstien polyfonisuudesta, symbolismista,
alluusioista, illuusioista ja ties mistä. Mutta, kuten Aku Ankka, myös Dostojevski
kuuluu kaikille lukijoilleen ja yksi voi ottaa siitä yhden asian ja näkökulman,
toinen toisen. Minä siis otan sen, minkä
löydän.
Kirjailijahan sitä paitsi joutui tienaamaan
elatuksensakin kirjoillaan, joten hiukan siinä ehkä piti myös tarjota
lukijalle, mitä tämä halusi ostaa. Kuka murhasi pappa Karamazovin? Miksi ja
kenen syy tämä oli? Joskus tuntuu, että kirjailija sepitteli aika halpaakin
senttausta henkensä pitimiksi. Pyydän anteeksi, mikäli tämä täysin
maallikkomainen mieleenjuohtuma tuntuu rienaavalta.
Joka tapauksessa Dostojevskilla on
keskenään hyvin erilaatuisia tekstejä. Yhteistä niissä on pyrkimys pintaa
syvemmälle, jopa totuuteen, voisi sanoa, ellei asia herättäisi naurunpyrskähdyksiä
asioita paremmin tuntevilla tahoilla. Mutta ehkä näin ei tapahdukaan.
Mutta mikä on totuus, kysyy lukija,
kuin Pilatus aikoinaan. Pilatusta onkin syytä pitää postmodernismin uranuurtajana
eikä väitteessä ole mitään teennäistä nokkeluutta. Ensimmäinen ja ilmeisin
mieleen tuleva vastaus on, ettei totuutta tietenkään ole.
Vladimir Solovjovin mielestä
Dostojevskin kirjailijalaadun ytimessä kuitenkin on ajatus Jumalan totuudesta,
jonka rinnalla meidän totuutemme, ihmisten itselleen määrittelemä totuus ei ole
muuta kuin valhetta ja rienausta. Ihminen voi rakentaa itselleen yhteiskuntaa
tukeutumalla ihmisten pahuuteen, nujertamalla vastustajat. Sellainen ihanne ei
aseta palvelijoilleen mitään moraalisia ehtoja ja sellaisen ihanteen palvelemiseen
ihminen on ”nykytilassaan ja kaikkine huonoimpine puolineen täysin valmis ja
kelvollinen”. (Käännös Tiina Kartanon).
Tämä tuo mieleen Maksim Gorkin
katkerat sanat vuodelta 1917, kun hän sanoi Leninin saaneen Venäjän kansan
mukaansa antamalla sille luvan käyttäytyä häpeällisesti. Gorki ymmärsi pian,
että tällä hänen näkökulmallaan ei ollut tilausta ja muutti mieltään, kun
konnuus alkoi todella menestyä.
Solovjovin mielestä inhimillisen
moraalisen kokemuksen peruselementit ovat häpeä, myötätunto ja kunnioitus.
Ainakin ne ovat yhtä tärkeitä Dostojevskille kuin ne ovat tarpeettomia ja
naurettavia modernissa tai ehkäpä pitäisi sanoa, postmodernissa yhteiskunnassa.
Joka ainoaan niistä tuntuu liittyvän jokin tunkkainen irrationaalisuuden
elementti, joka estää ihmistä olemaan itselleen riittävä ja ylpeä olento. Niitä
voi pitää myös naurettavina, mutta pikemmin ne tuntuvat heijastavan
tarpeettomia ja periaatteessa jo sivuutettuja ongelmia, jotka kiviriippana
estävät ihmisten onnellista elämää. Ne ovat siis vakavia ongelmia, jotka on voitettava.
Hierarkioiden hävittäminen,
rationaalinen oman edun tavoittelu, oikeus ikuiseen tyytyväisyyteen ja halun
vapauttaminen eri muodoissaan ovat nykyaikaa. Juuri sinulla, möhömahainen,
itsekäs, hillitön ja pelkurimainen pikkusielu on oikeus sanoa: olen maailman
napa! Eikös tunnukin hienolta?
Entä tuo harras kunnioitus
venäläisen kansanihmisen edessä? Oliko Dostojevski todella niin naiivi, että
kuvitteli oppimattomuuden tuovan mukanaan moraalista arvokkuutta ellei peräti
ylemmyyttä? Olivatko nuo musikat mukamas tolstoilaisia Platon Karatajeveita ja
olivatko muka sivistyneet venäläiset sen huonompia ihmisiä kuin talonojat,
vaikka olivatkin hyvinvoivia ja sattuivat ihailemaan länsimaista kulttuuria?
Dostojevski itsekin myöntää, ettei
Venäjän kansa mitään ihanteellista väkeä ollut missään mielessä. Mutta hän oli
kyllä oikeastikin tutustunut siihen pakkotyövuosinaan, joten hän tunsi asioita paremmin
kuin sivistyneistö yleensä. Oleellista lienee ollut, kuten Solovjov arvioi,
että kirjailijan mielestä Venäjän kansa tajusi epätäydellisyytensä, se ei voinut
tyytyväisenä muuttaa omaa epätäydellisyyttään laiksi ja oikeudeksi. Siinä
mielessä tässä kansassa oli säilynyt Jumalan kuva.
Dostojevskin aika on meistä
puolentoista vuosisadan päässä. Oliko hän profeetta, kuten monet olettivat,
Solovjov mukaan lukien? Dostojevskin arvio, jonka mukaan sosialismin
toteuttaminen Venäjällä maksaisi miljoonien hengen, osui ainakin oikeaan. Mutta
säilyikö tuo Jumalan kuva Venäjän kansassa, vai onko se aivan samassa määrin
kuin me lännempänä asuvat päässyt oman itseriittoisuuden ja ylpeyden makuun?
Ne kristinuskon nimiin vannovat
hämärämiehet ja risupartaiset nationalistit, jotka nykyään näyttävät Venäjällä
olevan niskan päällä, ovat puhuneet siitä, miten Kaikkivaltias oli
ihmeellisellä tavalla järjestänyt kommunismin pelastamaan Venäjän kansan sielun
siltä saastalta, jonka liberaali läntinen kulttuuri mädätessään synnytti. Tämä oli
paradoksi, mutta totta. Izborskin häpeämättömät jumalanpilkkaajat keksivät myös
idean pystyttää muistopatsas, jossa kauniin neidon kuvaaman äiti-Venäjän edessä
polvistuvat niin kansalaissodan valkoupseeri kuin punakomentaja. Isänmaa toimii
heille siis kaikkivaltiaana jumaluutena,
joka yhdistää toisiinsa mahdottomat.
Tästä ei ole kuin askel (niin,
minkä kahden asian välinen matka onkaan ”vain askel”?) siihen, että Lenin
julistetaan pyhimykseksi. Tapahtuihan jo Vladimir Suuren kohdalla, että ”missä
synti oli suureksi tullut, siellä armo oli ylenpalttinen”. Onko Jumalalle
mikään mahdotonta ja ellei ole, niin mikä muka haittaisi menoa, kun hänen
palvelijansa panevat toimeksi?
Dostojevski oli suuri patriootti ja
samaan aikaan hän suhtautui Länsi-Eurooppaan, tuohon ”pyhien ihmeiden maahan”
suurella myötätunnolla, johon samalla sekoittui kauhistusta sen rappion tähden.
Ei Eurooppa Venäjä, edes Dostojevskin silmin ollut vihattava, vaan ainoastaan
eksynyt ja ylpistynyt. Se kyllä olikin synneistä ensimmäinen ja perustavin, proton pseudos.
Juuri nyt Putinin väkeä yllytetään
ylpeilyyn ja häpeälliseen käytökseen. Sanoma näyttää menevän hyvin kaupaksi.
Dostojevskilla, todellisella venäläisellä patriootilla voisi olla tästä asiasta
pari sanaa sanottavana, vaikka pelkäänkin että hän ainakin hetkeksi tempautuisi
kaljapatrioottien mukaan huutamaan, ”Крым наш!» Mutta sitten se järki
palaisi, kuten se vielä palaa Venäjän kansallekin. Uskoisin. Totuuden hetki on Putinillakin
vielä edessä.
"Izborskin häpeämättömät jumalanpilkkaajat keksivät myös idean pystyttää muistopatsas, jossa kauniin neidon kuvaaman äiti-Venäjän edessä polvistuvat niin kansalaissodan valkoupseeri kuin punakomentaja."
VastaaPoistaÄiti-Venäjän muistopatsaalla olisi todellista merkitystä, jos sen edessä olisivat polvistuneina kaikki Venäjän keisarit alkaen Iivana Julmasta, samoin kaikki Neuvostoliiton pääsihteerit GPU-apureineen alkaen Leninistä. Mutta venäläiset kirjailijat, alkaen Pushkinista saisivat olla siinä esitettyinä seisten.
"Juuri nyt Putinin väkeä yllytetään ylpeilyyn ja häpeälliseen käytökseen."
VastaaPoistaSe on erittäin helppo tehtävä, koska Putin on vääpeli, joka pääsi presidentiksi, samoin kuin Hitler aikoinaan.
Putinin sotilaskoulutus kylläkin rajoittuu joihinkin yliopiston pakollisiin maanpuolustuskursseihin. Hitler sentään teki ensimmäisessä maailmansodassa oikeasti vaarallisia asioita.
VastaaPoistaJotenkin tästä on maistettavissa menneisyyden
VastaaPoistaolevan näkyvissä selkeästi ajattelijansa edessä
ja tulevaisuuden siintävän takana vain varjona.
Tämä näkemisen-katsomisen taito tämän ajan
poliittisilla typeryksillä on tismalleen päin vastoin.
Procul harum.