Voittamaton Suvorov
Aleksandr Vasiljevitš Suvorov
(1729-1800) on Venäjän suurimman sotilaan maineessa. Hän kävi yli kuusikymmentä
taistelua eikä hävinnyt niistä yhtään. Hänen suorituksensa olivat uskomattomia
ja ennenkuulumattomia. Hän otti rynnäköllä valloittamattomana pidettyjä
linnoituksia, kävi ylivoimaisen vastustajan kimppuun ja löi sen hajalle, hän
ylitti armeijansa kanssa Alpit…
Suvorov sai kaikki mahdolliset
kunniamerkit ja sen jälkeen jo mahdottomatkin. Hänestä tuli erään
taistelupaikan mukaisesti Rymnikin kreivi ja sitten Italiassa saavutettujen
menestysten ansiosta Italian ruhtinas ja lopulta generalissimus. Se oli
arvonimi, jota oli tosin jo pari kertaa annettu ilman erityisen loisteliaita
ansioita, mutta hänen jälkeensä sen sai seuraavaksi Stalin.
Suvorov ei ollut kuuluisa
pelkästään voitoistaan vaan myös omituisuuksistaan ja erikoisesta
huumorintajustaan. Hän halveksi ajan preussilaista sotataitoa, jota taas
useimmat myös Venäjällä ihailivat, mukaan lukien keisarit Pietari III ja
Paavali. Preussilainen doktriini perustui sotilaiden kouluttamiseen tehokkaaksi
koneeksi, joka kykeni lataamaan ja laukaisemaan muskettinsa jopa neljä kertaa
minuutissa. Mikäli linjataktiikan mukaisessa rivistössä oli kuusi riviä, tarkoitti
se laukausta aina parin sekunnin välein. Tämä edellytti kuitenkin äärimmäistä
harjaantumista ja koreografiaa kontramarsseineen. Aikakauden oloissa tulivoima
oli murhaava ja sen ääntä verrattiin ukkoseen.
Venäläinen taktiikka, jonka Suvorov
kehitti, oli aivan toisenlainen. Siinä oleellista oli rynnäkkö ja
pistintaistelu, rukopašnyj boi. Silmämitta, nopeus ja painostus - glazomer,
bystrota, natisk olivat se pyhä kolminaisuus, jonka nimiin Suvorov vannoi. Sotilaille hän teroitti, että kuula olo hölmö
ja vain pistin se olikea vehje. Ensimmäinen vihollinen olikin aina tapettava
pistimellä ja vasta toinen ammuttava.
Preussilaiselle sotataidolle
Suvorov nauroi päin naamaa ja kieltäytyi uskomasta siihen, että taistelua
voitaisiin edeltä käsin suunnitella. Itävaltalaiselle kenraalille, joka pyysi
häneltä suunnitelmaa ennen taistelua hän lähetti tyhjän paperin.
Suvorov panosti myös
kansanomaisuuteen ja sotilaiden kansallisylpeyteen. Se kävi päinsä vetoamalla
oman ortodoksisen uskon tuomaan eksklusiivisuuteen. Hänen kuuluisia
kehotussanojaan taisteluun mennessä olivat: ”Minä olen venäläinen, te olette venäläisiä, Jumala on meidän
puolellamme, kiiruhtakaa tekemään hyvää, eteenpäin, hurraa!” Viimemainitun
sanan etymologiasta, eli siis tästä venäläisestä uraasta ei ole yksimielisyyttä. Se on usein yhdistetty
tataarilaiseen imperatiivimuotoon, joka käskee tappamaan. H-alkuisessa muodossahan
se on levinnyt kautta läntisen sivilisaation.
Suvorov oli lapsena hintelä ja
heiveröinen eikä kelvannut sotapalvelukseen ja joutui sen tähden aloittamaan
uransa suhteellisen myöhään, kun ikätoverit jo olivat upseereita. Vuonna 1729
syntyneenä hän oli jo kaksikymppinen tullessaan musketööriksi maineikkaaseen Semjonovski-kaartinrykmenttiin.
Luutnantti hänestä tuli Inkerinmaan rykmenttiin vuonna 1754 ja vuonna 1762
hänestä tuli eversti ja vuonna 1786 hän sai korkeimman kenraalinarvon general anšef –general
en-chef.
Suvorovin omapäisyys on
legendaarinen, Valloitettuaan vastoin käskyä Turtukain linnoituksen hän sai
peräti kuolemantuomion, mutta Katariina armahti hänet lausuen siivekkäät sanat:
voittajia ei tuomita –pobeditelej ne
sudjat! Sanontaa on myöhemmin Venäjällä käytetty ahkerasti mm.
neuvostoaikana.
Tuona aikana korkeimmatkaan sotapäälliköt
eivät olleet turvassa viholliselta ja Kinburnin taistelussa Suvorov haavoittui
peräti kahdesti. Joskus taistelut näyttävät muuttuneen suoranaiseksi
teurastukseksi. Näin esimerkiksi Rymnikin taistelussa 1789, jossa väitettiin
kaatuneen 20000 turkkilaista, kun venäläisiä kaatui vain 200 ja itävaltalaisia
400. Tuollaisiin lukuihin pitää toki aina suhtautua äärimmäisen
varauksellisesti. Venäläisillä ei ollut käytössänä esimerkiksi turkkilaisiin
verrattuna ylivoimaista sotatekniikkaa. Joka tapauksessa kyse on aivan
epäilemättä ollut siitä, että tapettiin suuri määrä puolustuskyvyttömiä
ihmisiä, ehkäpä antautuneita.
Venäjän ja Puolan välejä hiertänyt
ikuinen veljesviha saattoi lisätä Suvorovin kauhugalleriaansa sen jälkeen kun
tämä valloitti kapinoineen Varsovan vuonna 1794. Kenraali lähetti Katariinalle
viestin: ”Hurraa, Varsova on meidän!” (Ura, Varšava naš), johon keisarinna
lähetti yhtä lakonisen vastauksen: ”Hurraa, sotamarsalkka Suvorov!” Aleksandr Vasiljevitš
oli siis nyt ylennetty jo kenraalienkin yläpuolelle.
Mutta mitä Pragassa oikein
tapahtui? Paikalla ei ollut televisiokuvaajia, mutta muistelmista tiedetään,
että kaupunkia ryöstettiin ja ihmisiä tapettiin summittaisesti. Kyseessä oli
ilmeisesti kosto venäläisten upseerien teloittamisesta. Uhreja on joskus
väitetty olleen jopa 40000. Luvut ovat tällaisissa yhteyksissä aina aivan
epäluotettavia ja selvää on vain se, mitä niillä halutaan sanoa. Puolalaisten
sanoma on, että venäläiset olivat (ja ovat) epäinhimillisiä barbaareja. Hyökkääjä
taas yleensä mainitsee kaatuneiksi vain ”sotilaat”, joiden määrä arvioidaan
10000-20000:ksi, mutta missä mielessä Puolan häthätää kootun kansannousun
osallistujat edes olivat sotilaita ja voitiin tai haluttiin erottaa siviileistä?
Hävitys ei kuitenkaan koskenut itse
Veikselin takaista Varsovaa, jonka porvarit lahjoittivat kultaisen nuuskarasian
”kaupungin säästäjälle”, kuten venäläiset aina muistavat kertoa. Joka
tapauksessa Pragan tarina kuuluu kahden perivihollisen veljeskansan historiaan
yhtenä suurena episodina. Siihen viittasi myös Puškin runossaan ”Venäjän
parjaajille” vuonna 1831. Hän totesi, länsieurooppalaisille, että Pragan nimi
ei sanonut heille samaa kuin venäläisille (ja puolalaisille). Oikeastaan se oli
heille mykkä eikä sanonut mitään, he nyt muuten vain vihasivat noita itselleen
käsittämättömiä venäläisiä:
Оставьте нас: вы не читали
Сии кровавые скрижали;
Вам непонятна, вам чужда
Сия семейная вражда;
Для вас безмолвны Кремль и Прага;
Бессмысленно прельщает вас
Борьбы отчаянной отвага —
И ненавидите вы нас...
Сии кровавые скрижали;
Вам непонятна, вам чужда
Сия семейная вражда;
Для вас безмолвны Кремль и Прага;
Бессмысленно прельщает вас
Борьбы отчаянной отвага —
И ненавидите вы нас...
Puolalaiset
olivat 1600-luvulla olleet herroina ja valloittajina Kremlissä, Pragassa he
olivat teloittaneet venäläisiä… Koko tämä
sukuviha oli eurooppalaisille käsittämätön.
Kaiken järjen
mukaan Suvorovin omallatunnolla oli valtava määrä kuolleita, mutta hän ei
nähnyt asiaa niin. Hän korosti, ettei ollut koskaan allekirjoittanut kuolemantuomiota.
Alaisiinsa sotamiehiin hän suhtautui hellästi kuin isä lapsiinsa ja hänen
”kymmenen käskyään” sotilaille korostavat huolenpitoa rivimiehen terveydestä.
Sairaudet toki olivatkin sotajoukkojen vaarallisin vihollinen. Hän myös
puhutteli sotilaitaan kannustavasti eikä uhkaillen, nämä olivat hänelle
”ihmesankareita” tšudo-bogatyri.
Termihän viittaa muinaisuuden taruolentoihin. Puolassa sana bohater kyllä tarkoittaa nykyisiäkin
sankareita.
Kenraalin
todistetaan myös itse viettäneen yksinkertaista elämää ja jakaneen samat vaivat
ja saman ruokavalion kuin alaisetkin. Suvoroviin on yhdistetty tämäkin runo,
jonka kohteena itse asiassa lienee ollut jokin muu, mahdollisesti myös
fiktiivinen hahmo:
Был русак -
Россию нашу
Всей душою он
любил.
Был солдат - ел
щи да кашу,
Русский квас и
водку пил;
Venäläisenä,
jota tässä siis kuvataan harvoin käytetyllä sanalla rusak, hän siis rakasti isänmaataan koko sydämestään ja sotilaana
hän söi kaalikeittoa ja puuroa ja joi venäläistä leipäkaljaa ja vodkaa. Štši da kaša –pištša naša, oli
sotilaiden yleinen ruokalista. Tosin myös leipä ja tattari olivat perusruokaa
venäläisellä sotilaalla, joka tunnettiin tavattomasta vaatimattomuudesta ja
kestävyydestä. Hän tuli toimeen jopa päivittäisellä pussillisella jauhoja. Tästä
tulee mieleen kyseenalaisen maineen saanut, vaikka varmaan parhaansa yrittänyt
Klingspor, joka Suomen sodassa löi laimin vihollisen takaa-ajon, kun oli hänen
mielestään pakko pysähtyä leipomaan pojille leipää…
Entä miten
venäläinen Suvorov itse asiassa oli? Ettei hän vain ollutkin suomalainen?
Tiedetään kenraalin/sotamarsalkan osanneen suomea ainakin jonkin verran ja
lauleskelleen Italian sotaretkellä suomalaisia kansanlauluja. Toimiessaan
Suomessa 1790-luvun alussa valvomassa linnoitusketjun rakentamista hän saapui
Savonlinnaan paikalliseksi talopojaksi pukeutuneena ja onnistuikin
harhauttamaan paikallisia herroja, jotka ajoivat hänet matkoihinsa, kun
odottivat näet itse Suvorovia tulevaksi…
Suvorov itse
kertoi sukunsa saapuneen Venäjälle Ruotsista eli siis Suomesta, mutta tämä
tapahtui jo vuonna 1622 eli muutaman sukupolven verran ennen hänen syntymäänsä.
Tuohon aikaanhan Käkisalmen lääni oli juuri yhdistetty Ruotsiin ja sieltä lähti
pois myös paljon venäläisiä. Joka tapauksessa kenraali selitti jopa nimensä
olleen alun perin suomalainen: Syvävaara. Tämän voi kuitenkin huoletta panna
vanhan tšudakin eli keppostelijan omalaatuisen hulluttelun tiliin. Näyttää
siltä, että hän kyllä oli oppinut karjalaa Tverin Karjalassa, jossa hän
aikoinaan asui ja taidot olivat ilmeisesti hyödyksi Suomen-kaudella 1791-92.
Silloinhan rakennettiin Kaakkois-Suomen linnoitusketju, mukaan lukien ns.
Suvorovin kanavat Saimaan tykkivenelaivastoa varten.
Suomessa
Suvorovin muisto jäi myönteiseksi. Hän asusteli Haminassa ja seurusteli
paikallisissa vaatimattomissa piireissä ja harrasteli joskus kepposiaan
sellaisten henkilöiden ja ilmiöiden kustannuksella, joista ei erityisemmin
pitänyt.
Suvorovin
muistomerkkejä on useissa paikoin. Pietarin Mars-kentän laidalla on hänen patsaansa,
jossa sankari on puettu muinaskreikkalaiseen sotisopaan eikä muutenkaan taida
olla kovin näköinen. Valtavan Suvorovin kuvan voi nähdä hänelle nimetyn museon
seinälle tehdyssä mosaiikissa. Se sijaitsee Taurian puiston laidalla, entisten
Preobraženski-rykmentin kasarmien vieressä ja kuva esittää ”ihmesotureita”
ylittämässä Alppeja.
”Voittamaton”
Suvorov on tänään venäläisen myyttisen urhoollisuuden symboli. Imja Rossija-projektin kaikissa
äänestyksissä hän pääsi kärkisijoille, viimeisessä niistä hän oli sijalla
kuusi, Dostojevskin ja Stalinin välissä.
Suvorovin
hauta on Aleksanteri Nevskin Lavrassa ja paaden päällä lukee yksinkertaisesti
”Tässä lepää Suvorov” -Здесь лежит Суворов. Tuon sukunimen kantajia on Venäjällä pilvin pimein,
mutta nähdessään tuon haudan jokainen venäläinen ymmärtää kenestä täytyy olla
kysymys ja röyhistää rintaansa isänmaallisen ylentymisen vallassa.
Suvorovin
kohtaloksi on jäänyt tulla tulevina vuosisatoina välikappaleeksi sellaiselle
chauvinismille, joka kohottaa oman kansan muita paremmaksi. Jo Stalin ymmärsi
generalissimuksen käyttökelpoisuuden ja perusti sodan aikana hänen nimeään
kantavan kunniamerkin. Lakkautettujen kadettikoulujen tilalle perustettiin
Suvorovin kouluja, joiden kasvatteja –lapsia univormuissaan- voi Pietarissa tänäänkin nähdä Sadovajalla
sijaitsevan oppilaitoksensa pihalla ja sen liepeillä, joskus kaupungillakin.
Suomalaiset
ovat, luojan kiitos, vapautuneet helppohintaisesta militarismista ja
chauvinismista. Meillä ei edes ole vastaavaa kansallista symbolia. Vai onko?
Marokon kauhukin nousi sentään vain kapteeniksi ja Adolf Ehrnroothin nimeen
taitavat liittyä omat varjonsa, niin kansanomainen ja rohkea kuin hän olikin
herraskaisesta taustastaan huolimatta.
Itse asiassa
meillä vastaava hahmo voisi olla Kustaa II Adolf, mikäli me vielä
ymmärtäisimme, että olimme kerran osa Ruotsia emmekä sen alusmaa. Mutta aina
parempi, jos emme alennu ylvästelemään toisten tappamisella, kuten barbaarit kaikkina
aikoina tekevät.
Suvarov oli ulkoisestikin oikein perustyyppiä itäsuomalaisesta miehestä,näitä kuten Putininkin oloisia pikkumiehiä löytyy itäsuomen kuppiloista. Putinin ulkomuodossa on jotain vanhemmasta Fennanderista. Eikös tuo Linnan kuvaama sotilaiden keskeltä johtama koskela ollut myös yksi muunnos Suhosesta siiis suvarovista.
VastaaPoistaPääasia, että suomalaiset on jumalan valittu kansa.
PoistaMolemmat ovat tärkeitä asioita.
VastaaPoistaJa sitä paitsi Suvorov ymmärsi suomalaisen hammashoidon päälle, jos Topeliukseen on uskominen:
VastaaPoistaSuruissaan istui hän eräänä päivänä apteekkinsa ikkunassa; silloin ajaa siihen kaksi kasakkaa, ne hyppäävät alas hevostensa selästä, vangitsevat hänet, vaikka hän tekeekin vastarintaa ja vievät hänet mennessään täyttä laukkaa laskien. - - - - kasakat kulettavat hänet vahingoittumattomana matalaan majaan; siellä istuu muutamia upseereja punssimaljan ympärillä ja heidän joukossaan muuan karilas mieheksi pitkävartisissa saappaissa. »Toveri!» sanoi hän lyhyesti ja käskevästi, »vedä esille hohtimesi, minun hammastani pakottaa!» Siinä ei auttanut mikään, välskärin täytyi kaivaa esille hohtimensa. Hiin rohkeni kysyä, mitä hammasta pakotti. »Sinä jupiset?» karjasi mies vihaisesti. »En, enhän minä jupise», vastasi välskäri ja repäsi irti ensimmäisen hampaan, joka sattui hänen hohtimiinsa. »Hyvin tehty, poikani! Mars!» Ja välskäri sai 10 dukaattia vaivoistaan. Hänen, ansioluettelonsa oli odottamattomalla tavalla pidentynyt; upseeri, jonka hampaan hän oli reväissyt, olikin Suvoroff.
Tämän kohdan muistan hyvin. OLen ihmetellyt, miten asiantuntemattomasti Topelius, joka yleensä oli tehnyt kotiläksynsä, puhuu Suvorovista. Mutta välskärihän olikin vanha viinaan menevä satuilija.
VastaaPoista