Kalifornialainen kuningaskäärme ja Espanjan kehitys
Gran Canarialle on ilmestynyt kalifornialainen kuningaskäärme. Mistä
lienee tullut?
Aikoinaan muuan lapsukainen
ylpeili, ettei hänen mökkisaarellaan ollut lainkaan käärmeitä tai jos oli, niin
olivat muualta tulleita. Ja sama oli tilanne myös Kanarialla, tarkemmin sanoen
siellä niitä ei ollut minkään sorttisia.
Endeeminen tuo laji ei siis ole,
vaan muualta saapunut. Ehkäpä se on laivojen konteissa luikerrellut? Vai
olisiko joku herostraattista kunniaa havitellut henkilö sellaisia peräti
tuonut? Vähänkö on maailmassa tyyppejä, jotka omistavat kaiken tarmonsa
esimerkiksi tietokonevirusten keksimiseen. Mutta oli miten oli, nyt niitä
sitten on, eikä kukaan usko, että ne lähtisivät kokonaan pois. Paratiisi on
tavallaan menetetty ja tavallaan saanut asianmukaisen lisänsä.
Koko Espanja on tainnut viimeisten
puolen vuosisadan mittaan kokea aika hurjan kehityksen. Muistan miten vielä
1980-luvulla ainakin Kanaria oli aivan eri maailmasta kuin kallis kotomaamme.
Se oli vähän kuin muusta maailmasta irrallaan halpoine hintoineen,
nakurantoineen ja vapaine viinoineen. Kanta-asukkaille muutos oli varmasti
huikea. Paikallinen nuoriso ja vanhempikin väki pukeutui vielä sunnuntaisin
juhlapukuihin ja vaikutti arvokkaalta, kun taas arkisin viihdytettiin riettaita
turisteja ja hankittiin varoja säädylliseen elämään. Perinteiset elinkeinot
olivat jääneet turistiteollisuuden jyräämiksi.
Öljymaille öljy yleensä on kirous
erityisen varmasti se on sitä primitiivisille maille, joissa se tuhoaa vanhan
elämäntavan arvoineen kaikkineen. Intiaanien reservaatit ja Venäjän pohjolan alkuasukaskansat
ovat kokeneet kovia, kun sinne tuli sivilisaatio, jonka piti tuoda siunausta.
Muistan kuinka muuan rouva, joka oli matkustellut Tšukotkalla (Tšuktsien
niemimaa), tuli vakavasti puhumaan siitä, että olisi perustettava stipendi,
jonka turvin jokunen nuori siitä maailmasta saisi vuosittain saapua
opiskelemaan Pietariin, jotta tuonne jumalan hylkäämään maahan siirtyisi
käsitys siitä, että toisinkin voi elää. Ei siis välttämättä ikuisessa humalassa
ja saastassa.
Tuota aloitetta saatoin vain
lämpimästi kannattaa, vaikka minulla ei ollutkaan mitään mahdollisuuksia antaa
konkreettista apua. Toivotaan, että sitä on jostakin tullut. Tämän jalon sielun
aloite kuitenkin ilmeisesti kosketti vain valtavan ongelman kulmaa. Paratiisit
alkavat kuulua menneisyyteen ja apu, jota ulkoa tuodaan, usein tuhoaa
kohteensa. Kaiken uudistumisen pitäisi alkaa tai ainakin saada aktiivinen
voimansa paikalliselta väestöltä.
Tämän oli huomannut myös Gorbatšov,
joka kirjassaan ”Näin sen muistan” (suom. Mirko Harjula, Minerva 2015)
muistelee ja pohdiskelee perestroikan ongelmia ja odotuksia. Totalitarismin
näivettämä Venäjä reagoi uudistuksiin tavallaan. Sen muuttaminen kansalaisyhteiskunnaksi
ei ollut mikään kertasuoritus, joka olisi ollut yhdellä tai kahdella taikatempulla
suoritettavissa, kuten ”näkymättömän käden” uskontoa tunnustavat lienevät
moniaalla kuvitelleet.
Mutta melkoinen transitio se joka
tapauksessa on Venäjälläkin tapahtunut, vaikka toisin kuin yleensä kukaan
arvasi. Uudet, musertavat voimat saapuivat sinne, missä oli totuttu elämään
aivan toisin. Mikään ei Venäjällä pian ollut entisensä, kun uudistukset kerran
oli aloitettu. Ainoa oikea ideologia paljastui humpuukiksi ja siihen, mitä oli
nimitetty pappispimitykseksi ja imperialistiseksi propagandaksi, alettiin suhteutua
suurella hartaudella.
Espanjassa kaikki taisi mennä
toisinpäin. Maa, joka vielä 30-luvulla ja olennaisesti aina Francon ajan eli
aina tuonne 1970-luvulle oli hyvin uskonnollinen ja klerikaalinen, on
kerrassaan uudestisyntynyt. Popkulttuuri, urheilu ja konsumerismi ovat
korvanneet traditionaalisen elämäntavan ja uskonnon, jonka hiipumisen näkee jo
syntyneisyysluvuista. Elintaso, joka vielä muutama vuosikymmen sitten oli
kuvittelemattomissa, näytti ainakin hetkeksi tulleen jokaisen ulottuville. Nyt
toki hoidetaan krapulaa, mutta irtiotto menneestä on selvä.
Suomalaisille Espanja oli täyttä
eksotiikkaa vielä sotien jälkeen. Ennen sotia merimieslauluissa kerrottiin,
että mennään Ranskaan ja Espanjaan ja sinnehän sitä mentiinkin, lähinnä suolaa
hakemaan, Välimeren satamista. Myös viinit maistuivat suomalaisille jo ammoin
ja vähintäänkin kirkossa itse kukin pääsi tämän eliksiirin makuun. Joel
Lehtosen romaaneissa monet ovat persoja vanhalle väkevälle Malaga-viinille,
jota käytettiin myös kirkkoviininä. Ehkä vieläkin käytetään.
Vielä hiljattain oli Espanja myös
kummallisten ja barbaaristenkin huvien luvattu maa. Härkätaistelut olivat ja
ovat hiukan vieläkin säilyneet Espanjassa samaan aikaan kun karhun kiusaamiset
ja kukkotappelut on pohjoisempana jo ammoin kielletty. Nehän olivat kyllä olleet
esimerkiksi Britanniassa suosittuja, meillä tietääkseni eivät.
Joka tapauksessa härkätaistelun
törkeä barbaarisuus kiehtoi suuresti monia paradoksaalisesti kai vitalisteihin
luettavia henkilöitä, joista Hemingway on tunnetuin. 1960-luvun elokuvassa
(Francesco Rosi, Sangre y arena,
Verta ja hiekkaa) koko tämän bisneksen tylsä raadollisuus tuotiin katsojan
eteen. No, saattaa siinä olla arvoja, joita en ymmärrä. Ehkä joskus pitää mennä
katsomaan.
Joka tapauksessa tämä instituutio
on niin arkaainen, että se on varsin pitkälle lyönyt leimansa siihen kuvaan,
joka ihmisillä on ollut Espanjasta. Siihen kun vielä lisää mantillat, siestan ja flamencon,
niin ollaankin jo hyvin, hyvin kaukana Impivaaran elämänmenosta. Eipä ollut
sattuma, että eräässä 1930-luvun laulussa vanha kapteeni kaipailee nimenomaan
Espanjaan, johon Barcelonakin laskettiin. Itse asiassa hän oli sinne ilmeisesti
itsekin purjehtinut Venäjän lipun alla, jota suomalaiset laivat myös käyttivät.
No, näin hän muisteli:
silloin mies olin riehakas aivan
pulskein kapteeni pulskimman laivan
nyt tunnen suonissain vanhuuden vaivan,
leini taas, ahdistaa, lasi antakaa!
Mennyt ilo on Espanjan
menköön lasi tää pohjahan!
Vielä Outsiderin Pekka Lipposen
seikkailuissa Espanja kelpasi eksoottiseksi taustaksi, vaikka toki Maghrebin
maat ja Meksiko olivat ilman muuta parempia ja eksoottisempi. Meksikoonhan myös
Simo Penttilän Herra ja ylhäisyys oli siirtynyt seikkailemaan. Mutta myös joka pojan
lukemistoon kuuluvissa El Coyotessa
ja Zorrossa oli jotakin
espanjalaista. Taisivat olla siellä kirjoitettuja.
Kaikki on siis myös Espanjassa
muuttunut, mutta tuskin aivan siten, kuin olisimme arvanneet. Espanja on hyvin
eurooppalainen ja sen maurilainen perintö näkynee lähinnä ihmisten ulkonäössä. Reconquista ja katolisten kuninkaiden missio vietiin kerran loppuun, mutta onko
mikään tässä maailmassa pysyvää? Ceutan ja Melillan kautta Espanja ulottuu yhä
Afrikkaan ja Kanarian saarillekin saapuu yhä uudelleen noita onnettomia
afrikkalaisia maastamuuttajia, joille ei omassa maassa ole kyetty aikaansaamaan
elinmahdollisuuksia.
Typerintä, ja kohtalokkainta, mitä
länsimainen kulttuuripiiri ja siihen luettuna sen espanjalainen rajamaa voivat
tehdä on tietenkin kumartaa tulijoille ja tarjota heille välittömästi kaikki
kantaväestölle kuuluvat edut. Kehitysapu lienee vasta toiseksi tuhoisinta.
Työttömyys Espanjassa on nyt huikeissa lukemissa ja syntyvyys hyvin matala eli
se siis muistuttaa tilannetta Suomessa. Ilmeisesti muutama meikäläinen talousoppinut
on valmis tarjoamaan sinne samoja lääkkeitä kuin meillekin: ovet auki kaikelle
maahanmuutolle ja kohtapa on alkava mahtava kasvun kierre, joka takoo
hyvinvointia kaikille… Ja tämän rihkaman paljouden ansiosta maailma pelastuu!
Ja samalla alkaa uusi
historiallinen sykli, joka palauttaa kaiken taas sellaiseksi kuin se oli reconquistaa edeltävinä kultaisina
aikoina? Pohjois-Afrikasta saadaan uusi ja entistä laajempi käsitys
demokratiasta ja ihmisoikeuksista? Kukapa hänen tietänee…
Mieleen tuli vanhan työtoverin kertomus ensimmäisestä ulkomaanmatkastaan juurikin Kanarialle. Porukka saapui hotelliin, veivät tavarat huoneisiin ja olivat valmiita kirmaamaan kadulle, huomatakseen että hotellin aulassa oli baari. Istuivat siihen ja huomasivat paikan viihtyisäksi ja juomat halvoiksi. Eivät päässeet ulos saakka kahden viikon reissulla, eivätkä juomat ja tarjoilu loppuneet.
VastaaPoistaAsun Malagan seudulla ja jostain syystä täällä ei juurikaan notku joutavia veneillä tulleita tai Melillan aidan yli kavunneita.
VastaaPoistaTuristialueiden rantapaseoilla heitä näkee kyllä myymässä jäljitelmiään, mutta se on kovaa työtä se, eikä heitä sitten määrällisesri ole kovinkaan paljon. Andalusian sosiaalietuudet taitavat sittenkin olla rajalliset, joten tulijat häipyvät suoraan pohjoisemmaksi. Joka tapauksessa Malagan keskustassa tai rautatieasemalla notkujia ei näy. Kerjäläisiä kylläkin, mutta päältä päin on vaikea sanoa, kuka on alkuasukas, kuka on paikallinen mustalainen ja kuka on Romaniasta.
"Työttömyys Espanjassa on nyt huikeissa lukemissa ja syntyvyys hyvin matala eli se siis muistuttaa tilannetta Suomessa."
VastaaPoistaMitä yhteyttä tällä itsestäänselvällä perusasialla on Kalifornialaiseen kuningaskäärmeseen?
Molemmat ovat tämän ajan ilmiöitä. Mikäli ymmärsin lukemani oikein.
PoistaMiten määritellään käsitteet:
- 'itsestäänselvä'
- 'perusasia'
Jos jokin asia on itsestään selvä, niin siitä ei tarvitse kertoa uutisissa. Vai tarvitseeko? Jos tarvitsee, niin miksi? Asiahan on kertomattakin itsestäänselvä.
Paratiisissakin on varjoja, vaikka ei luulisi.
VastaaPoistaValoisa tulevaisuuden visio:
VastaaPoista- Vanhustenhoitoon robotteja...
- Autonkuljettajiksi robotteja...
Siltä se näyttää. Pahinta, mitä voi olla, on työ, sillä se tarkoittaa tehottomuutta.
VastaaPoistaAivan niin. Nokia lähti, mutta onneksi tuli peliala tilalle. Se tahkoaa Suomelle hyvinvointia... Niinhän?
PoistaKäärme on tullut jäädäkseen.
VastaaPoista