Epäsankarillisuus, poroporvarillisuus ja
Venäjä
Ihminen lajina
ei oikeastaan periaatteessa ole sankarillinen. Ainakaan läntisen
valistusajattelun mukaan hänen ei pitäisi olla. Jos ihminen kerran on oman
etunsa ja mielihyvänsä tavoittelija, niin miksipä hän riskeeraisi saati uhrautuisi
jonkun muun puolesta? Sankaruus on paradoksaalista.
Kuitenkin näemme
jopa eläimillä käyttäytymistä, jota voisi sanoa sankarilliseksi. Eläimet vaarantavat
itsensä pentujensa tähden ja jopa laumalla on kollektiivista käyttäytymistä,
jossa lauman jäsen ei ole enää pelkkä oman nahkansa suojelija, vaan toimii
yhteisen edun mukaisesti.
Tämä tietenkin
koskee myös ihmisiä, jotka ovat ajan mittaan rakentaneet yhä laajempia ja
mutkikkaampia yhteisöjä. Miten oikeastaan on mahdollista, että joku
Afganistanin rajalla asuva tadžikki taistelee urhoollisesti Neuvostoliiton
vihollisia vastaan jossakin Puolassa ja asettaa peliin henkensä ja terveytensä
kovin vaikeasti hahmotettavan kansainvälisen työtätekevien solidaarisuuden
takia? Tai ehkä sittenkin jonkin muun?
Kiiruhtamatta
vastaamaan tähän, voidaan todeta, että siinä on aiheellinen kysymys. Ei siis
ihme, että aina on todella ollut huomattava joukko niitä, joille oman nahkansa
vaarantaminen muiden takia on vaikeaa ja vastenmielistä. Oman nahkansa säästäjille
venäjässä on oma sanansa, škurnik.
Sen kantana on škura, joka tarkoittaa
juuri nahkaa, taljaa.
Škurnikin ei tarvitse välttämättä olla
pelkuri, hän voi yksinkertaisesti olla viekas laskelmoija tai sitten moraalisesti
välinpitämätön, mahdollisesti hänessä ei ole kehittynyt sivilisaation
hedelmäksi katsottavaa kykyä samaistu sellaisiin yhteisöihin kuin kansakunta tai kansainvälinen työväenluokka. Vanha venäläinen sanaparsi moja hata s kraju, nitšego ne znaju, kertoo,
että oma mökki kun ei ole vaarassa, niin muusta ei välitetä. Toisinhan meitä
opettaa latinalainen sanalasku tunc tua
res agitur, paries cum proximus ardet –silloin on kyseessä sinun asiaasi,
kun naapurin seinä palaa.
Tämä
ymmärrettiin erinomaisesti Ruotsissa talvisodan aikana, jolloin sanonta Finlands sak är vår, ymmärrettiin
todeksi. Tuhannet ruotsalaiset osoittivat todellista sankaruutta lähtiessään
vapaaehtoisina puolustamaan Suomea ase kädessä. Ruotsin hallitusta pidätteli
tästä terve itsesuojeluvaisto ja sen toimia on vaikea mennä arvostelemaan. Se
oli valittu ajamaan Ruotsin ja ruotsalaisten etua ja sen se teki hyvin.
Mutta Venäjällä,
kuten Ruotsissa, Suomessa ja kaikkialla muualla on myös ihmisiä, jotka
vastustavat hallitusta ja koko hallintoa eivätkä tunne tarvetta uhrautua sen
puolesta, päinvastoin. Silloin he saattavat syyllistyä maanpetokseen tai
valtiopetokseen, mikä on kaikissa maissa ankarimmin rangaistava rikos. Tämän
muistanemme hyvin omastakin historiastamme.
Ruhtinas Andrei
Kurbski syytti aikoinaan Iivana Julmaa tyranniksi, joka ei ollut oikea Herran
voideltu, vaan pikemmin saatanallisen demonin vallitsema hallitsija. Hänen jälkiään
seurasivat myöhemmin monet, Ivan Mazepasta aina Andrei Vlasoviin ja Stepan Banderaan.
Kaikilla heillä oli pätevät syynsä petturuuteen eikä ketään voinut syyttää
pelkuruudesta. Olisi ollut helpompaa alistua tyranniaan ja palvella sitä.
Joskus sanotaan,
että toisen vapaustaistelija on toisen terroristi. Tässä tietenkin sekoitetaan
keskenään metodit ja asia: terroristi ei ole vapaustaistelija vaan terroristi,
jos hän kerran käyttää terroristisia menetelmiä. Vapaustaistelijatkin saattavat
käyttää aseenaan terroria, mutta oleellista on, että he vallan näkökulmasta
ovat pettureita. He kantavat nurjaa kilpeä sitä esivaltaa vastaan, jolle he
kerran ovat vannoneet uskollisuudenvalan, vapaaehtoisesti tai ei. Yleensä tuossa
valassa ei koskaan ole mitään sanan ankarassa mielessä vapaaehtoista.
Niinpä petturit
usein ovat samalla toisen osapuolen sankareita. Ehkä sellaisiksi pyrkivät tai
itsensä mielsivät myös ne suomalaiset Pärmin pataljoonan loikkarit, jotka siirtyivät
rintaman toisele puolelle päästäkseen taistelemasta luokkansa kansainvälisen
etujoukon edustajia vastaan. Toki tuo vihollinen koostui enimmäkseen aivan
saman luokan jäsenistä, mutta palveli ainakin toista maata ja toisenlaista
yhteiskuntajärjestelmää.
Ehkä se siis oli jossakin mielessä
sankaruutta, mikäli he itse asian niin kokivat? Kieltämättä asiassa kyllä
haisee oman nahan suojelu, škurnitšestvo.
Sattumoisin se esivalta, jota he nyt palvelivat oli sitä paitsi terrorijärjestelmä,
joka vastikään oli toteuttanut kansanmurhan teloittamalla kymmenisen tuhatta
heidän maanmiestään. Hatun nostaminen tälle porukalle olisi yhtä vaikeaa kuin
se olisi SS:n teloittajille, joiden moraalisia ominaisuuksia Himmler tunnetussa
puheessaan ylisti. Hehän muka tekivät velvollisuutensa, vaikka se oli
vastenmielinen.
Mutta puhuaksemme
vielä venäläisistä epäsankarillisista hahmoista, yleinen tyyppi jokaisessa
kansassa on tietenkin pelkuri, trus.
Pelkäämistä ei voine sinänsä pitää paheena, sehän on normaali ihmisen puolustusmekanismi
ja täysin pelkäämätön tuhoutuu nopeasti missä tahansa. Pelkuruus sodassa
saattaa ilmetä lamaantumisena ja voimakkaina psykofyysisinä oireina, jotka
eivät ole tahdolla hallittavissa. Tällainen yksilö on ollut tapana sodan aikana
leimata epäkelvoksi, mitä hän onkin, mutta ominaisuudestaan häntä ei tietenkään
voi pitää vastuullisena.
Pelkuruus on
kuitenkin häpeällistä. Jos sotilaat eivät täytä tehtäväänsä, he eivät enää ole
sankareita, joita heidän pitäisi olla. Typerä pakeneminen saattaa olla varmin
tie tuhoon, mutta toisaalta pelkkä suojautuminen antaa ainakin jonkin verran
elinaikaa, vaikka vihollinen pääseekin silloin rankaisematta etenemään. Antautuminen
on pelkurin kannalta paras ratkaisu, sillä eloonjääminen on silloin
todennäköisempää kuin taistellessa tai paetessa.
Neuvostoliitossa vangiksi jääneet
julistettiinkin muitta mutkitta pettureiksi. Kuten tunnettua, oletuksen mukaan sosialistinen
yhteiskunta synnytti kansalaisissaan joukkosankaruutta ja sen puuttuminen
osoitti, ettei kyseessä ollutkaan oma
ihminen, vaan vieras elementti.
Stalinilla oli päteviä syitä pelätä petturuutta, sillä mielipidetarkkailu osoitti
koko ajan, että ihmiset olivat kaksinaamaisia.
dvurušniki: julkisesti puhuttiin yhtä, selän takana toista.
Stalinin
komennon vastustamista on pakko pitää tietyssä mielessä legitiiminä ja
periaatteessa myös ihailtavana toimintana. Toisaalta myös isänmaan
puolustaminen oli ehdottomasti oikein ja kunniakasta. Vihollinen valmisteli
kansanmurhaa, ei enempää eikä vähempää. Tilanne oli lievästi sanoen
ristiriitainen, mikä ei Venäjän historiassa ole harvinaista. Tämä historia
heijastuu tänäkin päivänä siinä, miten totaalisen eri tavoin vlasovilaisia ja banderalaisia kohdellaan eri maiden ja piirien historiankirjoituksessa.
Yksioikoisuus tämän asian arvioimisessa olisi yhtä typerää kuin nykyistä
Ukrainan sotaa koskevan läntisen tai venäläisen lehtikirjoittelun nieleminen
sellaisenaan.
Pelkuruus,
petturuus, oman nahan suojelu, kaikki ne ovat yleisinhimillisiä asioita, joille
on aina syynsä. Puheet täysin sankarillisista kansoista ovat demagogiaa, jota
joudutaan aina tukemaan siten, että poikkeukset suljetaan oman joukon
ulkopuolelle, kuten Stalin teki sotavankien kohdalla.
Näiden
klassisten kategorioiden ohella on olemassa joukko, joka jää ja jopa jättäytyy
sankaruuden ulkopuolelle. Kyseessä ovat välinpitämättömät, penseät kadun miehet,
poroporvarit, joita eivät yksinkertaisesti kiinnosta sellaiset asiat, jotka
menevät heidän oman turvallisen jokapäiväisen hyvinvointinsa ulkopuolelle.
Kotiliesi ja perhe, rauhallinen, normaali elämä ilman suuria riskejä ja
maailmaa syleileviä aatteita ovat normaalissa valtiossa suuren enemmistön
unelma ja kutsumus. Itse asiassa juuri sen takia ihmiset poikkeusaikoina
saattavatkin niin päättäväisesti nousta tuota idylliään puolustamaan.
Näin oli ainakin
Suomessa, jossa Mannerheim talvisodan alkaessa julisti kansalle, että se
taistelee kodin, uskonnon ja isänmaan puolesta. Kaikki nämä todella olivat
vaakalaudalla ja niitä puolustamaan todella mentiin vakaumuksesta ja
tositarkoituksella.
Tuo Mannerheimin
kolminaisuus oli aivan ilmeisesti lainattu hänen entiseltä työnantajaltaan
Venäjän armeijasta, jossa keisarit jo ennen Nikolaita ja myös hänen aikanaan
olivat kutsuneet sotilaita taisteluun uskon, valtaistuimen ja isänmaan
puolesta. Hallitsijan tilalla olikin nyt koti. Varmasti hyvä valinta.
Myös poroporvari
ymmärsi talvisodan aikana, että tosi oli kysymyksessä ja että koko hänen
idyllinsä oli uhattuna. Itse asiassa koko toinen maailmansota käytiin
suurimmaksi osaksi noiden halveksittujen poroporvarien voimin. Heittämällä heidät
ääritilanteisiin heistä saatiin piankin muokattua sotilaita, joille vaara,
uhrautuminen ja kuolema olivat jokapäiväisiä naapureita ja jotka käyttäytyivät
sen mukaisesti. Tähän he eivät koskaan olleet pyrkineet.
Yhtäkaikki,
poroporvarillisuuden voittaminen on aina ollut suuri haaste kaikille
fanaatikoille kommunisteista, natseista, feministeistä ja vegaaneista
itsensäkuohitsijoihin, anarkisteihin ja jihadisteihin. Hitler käytti tuon
hänestä surkean penseän psykologian edustajasta nimitystä der korpulente Bierphilister, kaljamahainen poroporvari. Sana Philister juontuu raamatun
filistealaisista, jotka omia valittujen piirejään vaalivat ylioppilaat sulkivat
joukkonsa ulkopuolelle. Jostakin syystä myös porvariskaartilaisten keihäisiin
viittaava Spiesser, Spiessbϋrger tuli
saksassa merkitsemään tuollaista suurista aatteista kiinnostumatonta omissa
nurkissaan elävää ahdasta henkeä.
Venäjällä sana poroporvari joka tapauksessa sai aivan
erityisen kaiun. Maksim Gorki teki hänestä itse asiassa koko inhimillisen
kehnouden ja kelvottomuuden symbolin. Hänen ei tarvinnut keksiä asiaa itse. Sekä
Aleksandr Herzen että Nikolai Tšernyševski ja heidän jäljissään koko venäläinen
älymystö olivat omaksuneet tuon näkemyksen. Niin slavofiilit kuin narodnikit halveksivat poroporvaria, meštšanin ja hänen psykologiaansa meštšanstvo. Tietenkin samalla kannalla
olivat myös Lenin ja hänen seuraajansa. Ivanov-Razumnikin kuuluisa kaksiosainen
teos yhteiskunnallisen ajattelun historiasta Venäjällä on ottanut fokuksekseen
intelligentsijan taistelun poroporvarillisuutta vastaan: siinä on koko
venäläisen älymystön historian juoni!
Meštšanin tarkoitti itse asiassa
sellaisten ihmisten säätyä, jotka asuivat kaupungeissa, mutta eivät olleet
enempää aatelisia kuin kiltoihin kuuluvia kauppiaita. He olivat siis pikkuporvareita, elivät omalla työllään,
kuten esimerkiksi Pietarin suomalaiset nuohoojat tai kotiapulaiset. Termiin ei
liittynyt mitään erityistä äveriäisyyden konnotaatiota, vaikka kyllä
ahdaskatseisuuden ja paikallisuuden. Kantasanahan on paikka –mesto. Toinen pikkuporvariin viittaava
sana on obyvatel, itse asiassa se
tarkoittaa asujaa, jossakin olijaa, siis tavallista,
obytšnij kadun miestä.
Tavallisuuden
luulisi olevan sangen kunniallinen olotila, mutta Venäjän intelligentsija käsitti
asian toisin. Jos kansa oli sankarillista, tai sen piti olla, oli tuon
poroporvarin penseys kaikkein suurin este kaiken hyvän toteutumiselle. Eikö se
itse asiassa ollutkin kaikkein suurin rikos? Mielestäni sekä Gorkilla että
Dostojevskilla on tämän suuntaisia ajatuksia, kuten myös Leninillä.
Leninin mielestä
pikkusielut eivät ymmärtäneet vallankumousta: kaiken maailman Kautskyt menivät
jopa epäilemään Marxin tekstien ehdotonta oikeellisuutta. Poroporvarillisuuden
rajoittuneisuus ja varovaisuus tekivät kaiken radikaalin toiminnan
mahdottomaksi. Meštšanstvo oli tuhottava tavalla tai toisella. Sota, vallankumous,
sisällissota olivat erinomaisia keinoja tähän ja siksi jo sinänsä arvokkaita.
Meštšanstvoa pohti paljon myös Nikolai
Berdjajev. Hänen artikkelinsa Venäjän sielu, Duša Rossii ilmestyi vuonna 1915 ja siinä hän analysoi tuota
ikuista ongelmaa. Miksi Venäjä on niin ristiriitainen, miksi siinä näyttää aina
olevan kaksi äärimmäisyyttä vallalla samaan aikaan, mutta ei sen sijaan tuota
kultaista keskitietä ja keskinkertaisuutta, mihin länsimaat ovat niin
tyytyväisiä?
Berdjajev
selittää, että Venäjä on ”maailman epäporvarillisin maa, jossa ei ole sitä
vahvaa poroporvarillisuutta, meštšanstvo,
joka venäläisiä lännessä niin karsastuttaa. Venäjä on arkielämän vapauden maa (strana bytovoj svobody), jollainen on
poroporvarillisten normien orjuuttamille lännen edistyneille kansoille
tuntematonta ja käsittämätöntä. Ainoastaan Venäjällä ei ole porvarillisten
tapojen painostavaa valtaa eikä poroporvarillisen perheen despotiaa.
Venäläisen
eräänlainen arkkityyppi on strannik,
joka joskus virheellisesti käännetään pyhiinvaeltajaksi. Itse asiassa kyseessä
on kyllä uskonnollinen hahmo ja maankiertäjä, mutta hänellä ei ole mitään päämäärää
paitsi se, että hän pysyttelee virkavallan ulottumattomissa, valtiosta vapaana.
Vailla kotia ja omaisuutta hän on ihmisistä vapain.
Berdjajev näkee
kaikkialla venäläisessä kirjallisuudessa strannik-hahmoja,
niin Lermontovilla kuin Tolstoilla ja Dostojevskilla. Tuollainen henkilö etsii
kaiken näkyväisen elämän ylittävää henkistä päihtymystä, kuten vaikkapa kuohitsijoiden
lahkon perustaja Kondrati Selivanov taikka hlystejä
eli ruoskijoita edustava Grigori Rasputin. Venäläinen sielu ei ole paikallinen
sielu ei poroporvarin nurkkakuntainen sielu ne
meštšanskaja duša, ne mestnaja duša. Venäjä on äärimmäisyyksien maa, kuten
jo Herzen aikoinaan esitti: sille ei kelpaa mikään kultainen keskitie.
Sankaruus on siis sangen ilmeisesti tällaiselle maalle luontevaa ja
tyypillistä.
Mutta teesillä
on myös antiteesinsä: Venäjä on vertaansa vailla olevan serviilisyyden ja
nöyryyden maa, jolta puuttuu tietoisuus ihmisoikeuksista, joka ei kunnioita
inhimillistä arvokkuutta, se on tylsän konservatiivisuuden ja inertian maa,
laiska ja itseensä tyytyväinen. Mutta berdjajevin mielestä tämä tilanne ei ole
luotu ikuiseksi, vaan heijastaa vain maan tiettyä kehitysastetta ja vaihetta.
Venäjä on tullut tähän nykyiseen aikakauteen toista tietä kuin länsimaat ja sen
johdosta sille on jäänyt olemukseensa tietty rakenteellinen trauma, ette
sanoisi vika.
Berdjajev johtaa
asian lempiajatuksestaan: venäläisyyden naisellisesta luonteesta.
Ikinaisellinen prinsiippi das
ewig-weibliche, kuten Goethe sitä nimitti eli venäjäksi vetšno-babskoje on venäläisyydessä
hallitsevana ja maata vaivaa siis miehen, miehuuden puute. Venäjällä ei ole
ollut ritarilaitosta ja muita itsenäisyyttä kasvattavia instituutioita, vaan se
on jäänyt lämpimän kollektiivin syleilyyn.
Venäjällä, kuten
jo slavofiilit selittivät, valtiovalta on aina ollut jotakin ulkoista ja ulkoa
tullutta kuten aikoinaan varjagit. Se ei ole ollut kansan luomaa vaan on tullut
ikään kuin ulkoapäin, kuten sulhasmies
saapuu morsiamen tykö. Senpä vuoksi valtiovalta on vaikuttanut ulkomaiselta,
joltakin saksalaiselta herruudelta. Venäjän paradokseihin kuuluu, että se
on maailman epächauvinistisin maa, väittää Berdjajev. Venäjän intelligentsija
on aina inhonnut nationalismia kuin
saastaa.
Siitä huolimatta
maailman valtionvastaisin kansa on rakentanut valtaisen valtiomahdin ja
maailman anarkistisin kansa tottelee kuuliaisesti virkavaltaa eikä tuo hengeltään
vapaa kansa näytä haluavan elää vapaasti.
Venäjän tahtoo miehelään, vartoo kosijaa,
jonka on määrä saapua korkeuksista, mutta sen sijasta saapukin saksalainen
virkamies… Venäjän olisi kuitenkin sisältään, omasta
itsestään löydettävä tuo kaivattu maskuliininen, yksilöllinen rakentava
alkuperuste, saatava kansallinen alkuvoimaisuutensa hallintaan ja aikaansaatava
immanenttinen maskuliinisen, valaisevan tietoisuuden herääminen. Absurdia kyllä,
kirjoittaja odotti, että tällaiseksi herättäjäksi tulisi käynnissä oleva
ensimmäinen maailmansota.,mutta siltähän niin monet muutkin odottivat paljon
hyvää, eiväthän niin suuret uhrit muuten olleet mahdollisia…
Berdjajevin
mielestä venäläinen messianismi oli nationalismin jyrkkä vastakohta, sehän oli
universaalia tietoisuutta, kansainvälistä ja ylikansallista. Venäläinen kirkon
kansallistaminen oli ongelma. Sehän oli juutalaisuutta kristinuskon sisällä, mutta
ehkä Venäjä kykenisi vapautumaan vallitsevasta kansallisesta rajoittuneisuudestaan
ja esittämään maailmalle uuden sanoman? Ehkä tulevaisuus kuului slaavilaiselle
rodulle, jonka johdossa oli Venäjä?
Venäläisyydessä
feminiinisyys ja maskuliinisuus olivat siis toisistaan erillisinä. Tästä
seurasi venäläisyyden kyvyttömyys kaikessa, mikä oli suhteellista ja
keskinkertaista. Venäläinen, joka tähysi taivaan valtakuntaa, piti kaikkea
epätäydellistä ja keskinkertaista luonnostaan paholaisen valtakuntaan
kuuluvana. Venäjä oli ikään kuin aina ollut ja halunnut olla sekä jotakin
enkelimäistä että hirviömäistä eikä kyennyt riittävästi tuomaan itsessään inhimillistä, sitä mikä on tavallista ja
mahdollista, joskaan ei niin hohdokasta ja täydellistä, kuten voisi sanoa.
Tuntuu siltä,
ettei Berdjajev lopultakaan päässyt eteenpäin pohtiessaan sitä, miten Venäjä voisi
voittaa ikuisen ongelmansa. Maskuliinisen hengen löytäminen ei voinut olla
länsimaisen keskivertokulttuurin istuttamista Venäjälle. Ehkä olisi aloitettava tunnustamalla, ettei Venäjä
ole itää eikä länttä, vaan itä-länttä? Joka tapauksessa, Berdjajev fiilisteli:
Venäjän sielu ei ole porvarillinen sielu –se ei kumarra kultaista vasikkaa ja
yksin tämän vuoksi voi sitä rakastaa loputtomasti…
Upea essee. Itseriittoinen ja omillaan toimeentuleva kansakunta. Kyllä minullakin on käsitys, että he ovat toisenlaisia, mutta sitten tulee se, että he ovat puoliksi meikäläisiä. -Ihan pikku asia; maanpetos on suurempi rikos kuin valtiopetos.
VastaaPoistaSeppo Väisänen
Kiitos hyvästä kirjoituksesta.
VastaaPoistaStalinin lausumaksi väitetään seuraavaa. "Vaatii aikamoista rohkeutta olla olematta sankari Puna-armeijassa".
Käsitykseni mukaan se armeija joka puolusti maatamme viimesodissa oli vielä talonpoikaisarmeija, heillä oli eniten menetettävää. Poroporvarilliset liikemiehet jo tuolloin siirsivät varallisuutaan mahdollisuuksienmukaan turvaan ulkomailleja hakeutuivat itsekkin mieluusti taustan tehtäviin. Tässä onkin tämänajan haaste,en ole olenkaan varma nykyisen city ihmisen lojaalisuudesta isänmaalle vaikeina aikoina.
VastaaPoista"Tuntuu siltä, ettei Berdjajev lopultakaan päässyt eteenpäin pohtiessaan sitä, miten Venäjä voisi voittaa ikuisen ongelmansa."
VastaaPoistaKun Putin pääsi ykköstehtäviin, niin hän määritteli edessä olevat ongelmansa sanalla "неисправимые" eli tarkoitti prosesseja, joiden seuraukset olivat peruuttamattomia. (Toisin sanoen, kuollut ruumis voi joko haudata multiin tai muumioida ihailtavaksi, samoin askarruttaa, jos osa yhteiskunnasta on saanut marxilais-leniniläisen kuolion, niin kuka tulee kirurgiksi, jne.) Venäjähän on itse asiassa maailman lihavin lehmä.
Putinista ei ollut kirurgiksi.
Nykyään venäläinen intellekti pohtii kuumeisesti: "В чем подлинные причины всему происходящему?" / Missä piilevät kaiken tapahtumassa olevan syyt?
Tämä ei ole filosofinen kysymys.
Tämä kysymyksenasettelu vaatii esille tapahtumassa olevan syyllisiä, päitä vadille.
Stalinilaiseen perinteeseen kuului vanhojen rikosten peittäminen uusilla rikoksilla.
Kyllä oli mielenkiintoinen epistola ja Venäjän historian kautta koukkaava analyyttinen kirjoitus venäläisestä sielusta. Täältä rajan takaa ja ennen kaikkea tämän länsimaisen maailmankatsomuksen takaa noita velivenäläisiä on kyllä vaikea jummartaa. Todella.
VastaaPoistaTalvisodan merkitys Suomelle on suuri. Sehän on meidän Pyhä Sotamme niin kuin Suuri Isänmaallinen vastaava on rys.... anteeksi venäläisille.
Arvostan kyllä sankaruutta, mutta henk. kohtaisesti en haluaisi siihen tutustua; enkä missään nimessä poikani kautta, joka on juuri sellaisessa kuolemattomassa iässä eli valmis juoksemaan rynnäkköön vihollista vastaan vaikka avosuon yli.
Siteeraan lempikirjaani ja totean totiset sanat: Parempi elävä koira, kuin kuollut leijona.
Ikävä tosiseikka on, että sankarillisuuden ihailu ja pyrkimys järjestää sille tarvittavat olosuhteet on aina silloin tällöin ryöpsähtänyt esille aivan odottamatta. Normaali hyvinvointi vain taitaa olla joskus liian tylsää. Tuntuu surrealistiselta nähdä vanhojen pasifistien innostuvan puolustusmäärärahoista vaikka puolustus sinänsä on tietysti mitä legitiimisin asia, mutta voisihan siinä nyt ainakin huokaista ja valitella.
VastaaPoistaSano tämä Putinille.
PoistaKun Suuri naapuri aloittaa uusia valloitusretkiä, pikku naapureiden ensimmäisenä ajatuksena ei täida olla pyrkimys osoittaa sankaruutta.
On vaara, että koira kuolee ja leijona jää eloon tappamaan toisia koiria...