Pereat mundus
Fiat iustitia, pereat mundus! Tätä
lausetta kuulee usein ja joskus on vaikea päätellä, mitä sanoja oikein tarkoittaa.
Pitäisikö oikeuden siis tapahtua, vaikka maailma tuhoutuisi? Siinä tapauksessahan
maailman tuhoutuminen juuri olisi oikeuden vaatimus. Vai tarkoitetaanko, että
lain kirjainta on noudatettava, vaikka tulos olisi absurdi. Rooman
valtakunnassa ihannoitiin joskus lain ankaraa noudattamista, etenkin jos sen noudattaja
tai hänen perheensä joutui asiasta eniten kärsimään.
Vanhat Ruotsin
tuomarinohjeet sentään määräävät, ettei se, mikä ei oikeus ja kohtuus ole, voi
olla lakikaan. Lain tarkoitus on siis säädellä järjellistä menoa eikä toteuttaa
itseään silloinkin kun se on mieletöntä. Myös hallitsijan armo voi yleensä
oikaista sinänsä virheettömiä, mutta mielettömiä päätöksiä. Kenraali Suvorov
sai kuolemantuomion hyökättyään vastoin käskyä, mutta armahdettiin, koska hän
voitti taistelun. Voittajia ei rangaista, tuumasi Katariina II ja antoi
vaarallisen esimerkin. Periaatettahan noudatetaan myös sotarikosten kohdalla.
Koska ihmiselämä
on niinkin monimutkaista kuin on, tarvitaan juristeja, jotka tekevät monimutkaisista
asioista yksinkertaisia ja päinvastoin. Etenkin anglosaksisen Common Law’n maailmasta tunnemme
loputtoman määrän absurdeja ratkaisuja, jotka on saatu aikaan ahneiden,
ahkerien ja kyynisten juristien myötävaikutuksella. Maailma on jäänyt
tuhoutumatta vain siksi, ettei se voi olla kenenkään etu.
Mutta lain
kanssa olemme naimisissa. Ilman sitä tie on avoinna mielivallalle. Vanha
Venäjän tutkija Leonard Schapiro korosti aikoinaan sitä, että juuri formaalisen
lain halveksunta mahdollisti Neuvostoliiton totalitaarisen diktatuurin. Jevgeni
Pashukanis, joka otti sosialismin teorian vakavasti, halusi pyrkiä kohti
lainkäyttöjärjestelmää, jossa ei formaalista oikeutta enää tarvittaisi. Kuten
valtio, myös oikeus olisi kuoleva pois sosialismin oloissa. Hänet likvidoitiin
kansanvihollisena. Lain ongelma ratkesi siten, että muodollinen oikeusjärjestelmä
kyllä säilyi, mutta puolue ei ollut sidottu siihen, kuten ei mihinkään
muihinkaan rajoituksiin. Sehän se maassa ylläpiti diktatuuriaan.
Laki joka
tapauksessa on aina vaan formaalinen järjestelmä, jonka ratkaisut usein ovat
kohtuuttomia. Vanha tokaisu lex dura, sed
lex, ei auta omantunnonarkoja sieluja. Vääryys on vääryyttä ja sellaiseksi
jää, vaikka se muodollisesti täyttäisi kaikki lain vaatimukset. Missä totuus, правда жизни?
Romaanissaan Ylösnousemus, Воскресение, Tolstoi on kuvannut tätä
dilemmaa. Siinähän päähenkilö, sovittaakseen huonoa omaatuntoaan, lähtee
vapaaehtoisesti vankijoukon mukana karkotukseen, vaikka tämä ei millään tavalla
auta oikeuden uhria, joka sitä paitsi henkilönä ei ansaitse mitään erityistä
arvostusta. Mutta ihmisarvonsa hänellä toki on ja ehkä se on mittaamaton?
Nöyrtyköön siis ainakin syntinen sen edessä ja taivaallisen oikeudenmukaisuuden
tunnustaen.
Mutta miten
suuri voisi olla ihmisarvo? Jos se kerran on mittaamaton, ei sitä ainakaan voi
uhrata millekään, mukaan lukien valtion edut. Mutta entä miten se suhtautuu
muihin samanlaisiin arvoihin ja mitä tehdään, kun ne joutuvat vastakkain? Toisin
kuin Jeesus, Tolstoi ei sanonut ”Antakaa keisarille se, mikä keisarin on”. Tolstoin
oppi saattoi hyvinkin olla sitä aitoa kristillisyyttä, jota hän sen väitti
olevan, mutta vajavaisessa maailmassamme ei jalojen yksilöiden rajaton
omantunnonarkuus ja uhrautuvaisuus tuota maan päälle taivasta, vaan helvetin.
Näin ainakin
Nikolai Berdjajev tulkitsi Tolstoin sanomaa omantunnon ehdottomasta
imperatiivista. Hänestä Tolstoin anarkismi oli luonteeltaan saatanallista, siis
kapinaa Jumalaa vastaan. Saatanan tavoin Tolstoi ei hyväksynyt Jumalan töitä, mikäli
Jumala osoittautuisi kyllin röyhkeäksi toimimaan hänen, kreivi Tolstoin
hyvyyden imperatiivia ja jaloa omaatuntoa vastaan.
Tämä asenne villitsi
myös koko Venäjän intelligentsijaa, jota sitten asianmukaisesti rangaistiin
sokeudestaan vallankumouksella. Vallankumous taas nitisti intelligentsijan kuin
torakan. Tätähän Maksim Gorkin Klim
Samgin-romaanin loppu symbolisesti kuvaa.
Dostojevskin
Ivan Karamazov oli myös itse asiassa aivan Tolstoin kaltainen julistaessaan,
ettei maailmassa ole mitään sellaista hyvää, minkä voisi ostaa yhden viattoman
lapsen kyyneleillä. Ei varmaan olekaan, mutta mitä tästä oikeastaan seuraa?
Sekö, että koko maailman on alistuttava niiden ihmisten jaloon tahtoon, jotka
tavoittelevat itselleen moraalisia palkintoja uhraamalla mahdollisimman paljon
omia ja muiden etuja välttääkseen huutavan vääryyden yhdessä ainoassakin
asiassa?
Periaate on hyvä
ja jalo, kysykää vaikka Tolstoilta tai Jeesukselta, mutta onko asiassa mitään
tolkkua ja jos, niin missä se on? Missä ovat rajat? Nekin tarvitaan, että
oikeudesta voisi tulla kohtuutta. Tätä asiaa eivät kenenkään omantunnon
palkinnot muuksi muuta vaikka olisivat suurempiakin.
On selvää, että
vaikka pitäisimme jokaista ihmishenkeä korvaamattomana ja rajattoman arvokkaana,
joudumme useinkin laskelmoidusti uhraaman sen syystä tai toisesta. Kysykää
vaikka lääkäreiltä, joille se on arkipäivää. On paljon asioita, joiden
toteuttaminen varmuudella säästäisi ihmishenkiä, mutta joita ei toteuteta
korkeiden kustannusten vuoksi tai muusta yleisesti hyväksytystä syystä.
Ajatellaan nyt vaikka liikennettä. Siinä pyritään optimaaliseen turvallisuuteen,
ei maksimaaliseen. Muuten yksityisautoilu kiellettäisiin kokonaan.
Tuntuu joskus
siltä, että kuten ennen Venäjän vallankumousta, on meillä nytkin keskuudessamme
ihmisiä, jotka tuntevat kutsumuksekseen taistella kaikkea kohtuutta vastaan
toteuttaakseen sen, mitä pitävät oikeutena. Tämän he tekevät aivan riippumatta
siitä, mitä muut ihmiset pitävät oikeutena, koska vain heidän oma tunteensa
merkitsee jotakin.
Niinpä lakeja
tulkitaan tarkoituksenmukaisesti, pykäliä venyttäen, aina tiettyyn suuntaan ja
julistetaan, ettei maailmassa ole mitään asiaa, joka voisi arvoltaan ja
merkitykseltään mennä yli se, jolle he ovat omistautuneet. Vajavaisessa
maailmassa tämä tarkoittaa sotaa niitä vastaan, joiden moraalitunteita pidetään
halpa-arvoisempina ja joiden etuja pidetään mitättöminä omaan, pyhään asiaan
verrattuna.
Onko tämä
osoitus moraalisesta ylevyydestä vai omahyväisestä naiiviudesta, on se vakava
kysymys, jota itse kunkin olisi syytä vakavasti ja ilman ennakkoasenteita
pohtia. ”Saatanallinen” anarkismi ei ole tässä maailmassa uusi keksintö ja sen
jäljet pelottavat.
Seurausten kanssa ihminen nyt joka tapauksessa joutuu elämään. Yleensä vain sellainen voi suhtautua niihin piittaamattomasti, joka on kasvanut siinä määrin pumpulissa, että niiden todellisuutta on vaikeaa konkreettisesti käsittää.
VastaaPoistaMutta eivät anarkistit ole ainoita, joilla abstraktit periaatteet muuttuvat itseisarvoisiksi fetisseiksi. Myös velkojen takaisinmaksu on joillekin tällainen absoluutti. Siitä on pidettävä kiinni, olipa se miten järjetöntä tahansa, kuten se itsestäänselvästi on, kun velottava on täydellisen maksukyvytön. Ne tahot, jotka tätä periaatetta vaalivat lienevät kuitenkin paremminkin kuin anarkisteja "konservatiiveiksi" itsensä luokittelevia, vaikka lienee joukossa myös "liberaaleja".
Tässä muuten mahdollinen yhteys Merkelin Kreikka- ja pakolaispoliitikkojen välillä: periaatteesta on pidettävä kiinni, seurauksista viis!
Ei ainoastaan yksityisautoilu, jonka vastustaminen on 70 luvun stalinistien ja nykyajan vihreiden agentalla, Bussit, junat ja lentokoneet ovat vahingon sattuessa joukkosurman välineitä. Ajatus maksimoijilla on , että kun liike on loppu, vahinkoja ei ole. Sen jälkeen ihminen menehtyy liikkumattomuuteen, jos nyt on terveysvalistajia uskominen.
VastaaPoistaTie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.
VastaaPoistaTuo ajatelma on ikävän moniulotteisesti yleispätevä, suurimmat julmuudet ja vääryydet perustellaan aina yleisellä hyvällä ja oikeudenmukaisuudella.
Ihmistä rääkkäävä pahuus ottaa nykyään lastentarhantädin pehmeän pyöreän olomuodon ja puhuu empatiaa tihkuvalla äänellä suuremmasta oikeushyödystä puhuessaan suunnittelemistaan sortotoimista.
Yksi ihmissieluun syväkoodatuista tarinoista on tarina kadotetusta/tulevasta paratiisista jonka paluun/toteutumisen esteenä ovat vain nuo kurjat väärin ajattelevat ihmiset joiden tuhoaminen ja näyryyttäminen on siis oikeutettua, suorastaan jalo velvollisuus.
Jakobiinit ovat aina keskuudesamme. Meillä on kaikki syyt pelätä ja inhota heitä.