Periferian itsenäistyminen ja
menneisyydenhallinta
Kalmarin unioni
näyttää jälkikäteen arvioiden olleen tuomittu epäonnistumaan. Tanskalla oli
siinä johtoasema ja sen intressit suuntautuivat etelään. Pohjoinen periferia
oli tärkeä vain verojen ja raaka-aineiden lähteenä. Myös jälkeenpäin paljon
ihasteltu Hansa oli tuskin muuta kuin saksalaisten kaupunkien väline niiden
omien intressien ajamiseksi muiden kustannuksella. Molempien kanssa me
ruotsalaisetkin jouduimme aikoinaan sotimaan päästäksemme vapaaksi niiden
vaikutusvallasta. Silloin siis, kun olimme ruotsalaisia, hyviä Ruotsin miehiä,
kuten sanottiin.
Suomen
vapautuminen Ruotsista tapahtui sen sijaan toisenlaisissa ja melko
ainutlaatuisissa merkeissä. Vapaussotaa ei tarvittu, päinvastoin kuin unionista
ja Hansan ikeestä irtauduttaessa. Voidaan tietenkin sanoa, ettei irtautuminen
silti sodatta onnistunut, mutta saimme onneksi naapuriapua, jota vastaan
urhoollisesti taistelimme, ymmärrettävää kyllä, siis oman aikansa näkökulmasta.
Mutta tällainen
tulkinta Suomen sodasta Suomen vapaussotana olisi toisen aikakauden näkemysten
sijoittamista menneisyyteen. On tärkeää todeta, että vaikka Suomi sinänsä eli
siis suomalainen identiteetti oli olemassa, mitä seikkaa jotkut minulle
käsittämättömästä syystä haluavat vähätellä, ei ollut olemassa Suomen
vapautusliikettä. Sprengtportenin ja Jägerhornin vehkeilyt eivät vielä
sellaiseksi riitä. Me hyvät Ruotsin miehet puolustimme maatamme vihollista
vastaan. Sanon tämän yleisesti savolaisteni puolesta.
On kysymys sinänsä,
olisiko tuollainen vapautusliike voinut 1800-luvulla syntyä, mikäli Suomea ei
jo vuonna 1809 olisi liitetty Venäjän valtakuntaan. Olen jokseenkin varma
siitä, että se olisi syntynyt ja että ruotsalaiset olisivat kaikin keinoin
pyrkineet sitä tukahduttamaan. On tietenkin myös mahdollista, että koko liike
olisi sitten pysähtynyt ja näivettynyt vähäpätöiseksi, kun paikallinen älymystö
olisi pysynyt lojaalina Tukholmalle, koska vaihtoehtoakaan ei olisi ollut. Liikkeestä
olisi tullut vain maakuntapuuhailua. Venäjän valtakuntaan kuuluvassa Suomessa
kansallinen liike sen sijaan sai ikään kuin ajolähdön. Oli vain ruvettava
suomalaisiksi, tahtoi tai ei.
Yhä useammin on
alkanut törmätä käsitykseen, että Suomi olisi ollut Ruotsin yhteydessä
siirtomaa. Asiasta on ilmestynyt hiljattain parikin hyvää kirjaa, Nils Erik
Villstrandin Valtakunnanosa ja Herman
Lindqvistin Kun Suomi oli Ruotsi.
Pidän niiden todistusvoimaa riittävänä. Puheet kolonialismista ovat
anakronistista projektiota. Sen sijaan tietenkin pitää paikkansa, että Suomi
oli riiston kohteena, mutta niinhän kaikki periferia yleensä aina on.
Koko Ruotsi oli
periferiaa Kalmarin unionivaltakunnassa, kuten Suomi nytkin on periferiaa
Euroopassa. Vain harvoin pystyy perifeerinen valtakunnanosa saamaan nettohyötyä
keskukselta. Tällainen poikkeus oli mitä ilmeisimmin Suomen suuriruhtinaskunta
Venäjän keisarikunnan yhteydessä. Viittaan tässä Markku Kuisman tuoreeseen
kirjaan. Toisena vastaavana hyötyjänä pidän Ahvenanmaata itsenäisen Suomen
yhteydessä. Mikä on ollut Kreikan, Espanjan ja Irlannin asema EU:ssa jääköön
tässä pohtimatta.
Normaalia
kuitenkin on maailman sivu ollut, että periferian resursseja riistetään, eli
viedään pois seudulta, koska se on luonnon järjestys. Suomen kasvukeskukset
ovat saaneet Pohjois-Suomesta raaka-aineita, koskivoimaa ja ihmisiä, eli siis voimavaroja,
joita tuo alue itse ei ole tarvinnut eikä kyennyt hyödyntämään. Itse asiassa
siis voidaan myös ajatella, että kyse on todennäköisesti ollut
molemminpuolisesti edullisesta symbioosista. Vasta, kun molemmat osapuolet
yhdistävät resurssinsa, syntyy synergiaa ja hyvinvointia, joka muutoin jäisi
syntymättä. Tätä eivät tietoisuuteen heränneet patriootit yleensä halua
tunnustaa, vaan maalaavat suhteen yksipuoliseksi riistoksi.
Tavallista myös
on, että jälkikäteen esille kaivetaan epäoikeudenmukaisuuksia, joista ei aikoinaan
protestoitu. Protestin puute tosin saattoi perustua siihen, että vaihtoehtoja
ei ollut näkyvissä vaikka itse epäkohdat olivat ilmeisiä. Vaihtoehdon ilmaantuminen
vaatii rauhallisissa oloissa monia edellytyksiä ja siihen saakka yleensä
tyydytään olemassa olevaan kehykseen, eikä yritetä potkia aisan yli. Sitten kun
syntyy kaksoisvalta, kuten vuonna 1917-18, on näyttämö sisällissodalle valmis.
Tsaarin Venäjä
on monessa suhteessa erikoislaatuinen esimerkki imperiumista, joka
normaalioloissa onnistui ylläpitämään merkittävää sisäistä koheesiota, vaikka
se todennäköisesti riisti periferiaansa parhaan kykynsä mukaan, kokonaisuuden
eli käytännössä keskuksen hyödyksi. Suomi, kuten todettiin, jäi tässä suhteessa
aluksi syrjään, mutta asia pyrittiin sittemmin korjaamaan, joskin huonolla
menestyksellä. Joka tapauksessa kaikkien kansallisuuksien edustajat palvelivat
imperialismia uskossa ja totuudessa. Siellä olivat niin suomalaiset kuin
saksalaiset, juutalaiset kuin puolalaiset ja kreikkalaisiakin oli. Mannerheim
kuuluu hyvään ja arvovaltaiseen seuraan.
Neuvostoliitto
jatkoi imperiumin perintöä, nyt uusin tunnuksin ja sekin onnistui huomattavan
hyvin integroimaan periferian palvelukseensa. Neuvostoisänmaallisuus ei ollut
pelkkä sisältöä vailla oleva propagandaväite, kuten niin sanotussa Suuressa
isänmaallisessa sodassa saatiin havaita. Toki neuvostototalitarismi oli
häikäilemätön terrorijärjestelmä, joka pakotti lähes kaikin käytettävissä
ollein keinoin jokaisen taistelemaan itsensä puolesta.
Totta on sekin, että saksalaisten
vapauttamilla alueilla syntyi yhteistyötä miehittäjän ja kantaväestön kesken.
Saksalaisten ”vapautusmission” voi kuitenkin katsoa epäonnistuneen. Neuvostovallan
kaltoin kohtelemat ukrainalaiset ja gruusialaiset taistelivat uhrautuvasti
hyökkääjää vastaan. Tosin hyökkääjä ei liioin pyrkinytkään kovin paljon
panostamaan ”vapauttajan” rooliin, vaan noudatti pikemmin sitä ”kovuutta”,
jolla Hitler kuvitteli pystyvänsä alistamaan itäiset alueet. Stalinin
saavutukset samalla alalla olivat jääneet häneltä ymmärtämättä.
Nyt jälkikäteen
joka tapauksessa imperiumista irronneet kansat katsovat menneisyyttään uusin
silmin ja näkevät yleensä myös sodanaikaisen taistelunsa sortona. Suuret
mullistukset, kuten yllättävä itsenäistyminen suorastaan pakottavat näkemään
myös menneisyyden uudessa valossa. Niinhän meillekin kävi. Itsenäisyys, jonka
mahdollisuutta ei aiemmin yleensä otettu vakavasti, olikin yhtäkkiä tosiasia ja
kävi tarpeelliseksi selittää, miten historia oli siihen meitä valmistanut ja
miten kansa oli sen puolesta taistellut.
Tässä yhteydessä
on sopivaa unohtaa, että venäläiset, valkovenäläiset ja ukrainalaiset
niputettiin länsisissä arvioissakin aina yhteen, kun analysoitiin
neuvostoimperiumia. Näitä pidettiin käytännössä saamana ”slaavilaisena” kantakansallisuutena,
jonka edustajat olivat etnisen alkuperänsä takia ilman muuta luotettavia. Sitä
paitsi nuo kansat olivat –ja yhä ovat- niin sekoittuneita, ettei kukaan olisi
edes saanut selville oliko sellaisella henkilöllä, jonka nimi päättyi
liitteeseen –enko, -ko, juk, tšuk tai
–ski tai vitš oikeastaan muu, kuin
isovenäläinen identiteetti, mikäli silläkään oli oikeasti merkitystä, kun näet
tuo uusi Sowjetmensch oli
valtiopatriootti, kuten Klaus Mehnert kertoi.
Kukaan, alleviivaan,
ei kukaan vakavasti otettava henkilö pystynyt kuvittelemaan tilannetta, että Ukrainasta
tehtäisiin kansallisvaltio, mikä edellyttäisi erottautumista isovenäläisistä,
moskaleista. Vain banderalaiset pystyivät siihen, mutta he olivatkin historian
kosto Stalinille, kiitos siitä, että hän täydensi Ukrainan kansallisen
yhdistämisen liittämällä siihen läntiset alueet.
Useimpien
neuvostotasavaltojen itsenäistyminen oli sekin yllätys, jonka puolesta ei kenenkään
tarvinnut varsinaisesti taistella. Toki patriootteja ja entusiasteja voitiin
historiasta aina löytää, mutta itse irtautuminen imperiumista tapahtui
rauhallisella sopimuksella, mitä voi pitää mullistavana historiallisena
uutuutena. Ukrainasta muuan tutkija on käyttänyt nimitystä ”epätodennäköinen
valtio”, mikä tuntuu melko osuvalta. Kyseessähän on maa, jonka voi sanoa
syntyneen vahingossa ja jonka rajat eivät muotoutuneet niinkään historiallisen
kehityksen tuloksena kuin Neuvostoliiton kommunistisen puolueen mahtikäskyllä.
On totta, että
Venäjän keisarikunnan yhteydessä ”Vähä-Venäjää” eri tavoin sorrettiin ja muun
muassa sen kielellisiä oikeuksia poljettiin. Cosi fan tutti. Neuvostovallan vuosina jälkimmäinen asia sentään
pitkälti korjaantui, vaikka toisaalta Moskovan terrorihallinto sai
vastuuttomalla politiikallaan maassa aikaan ennennäkemättömän tuhoisan
nälänhädän.
Ukrainalainen
nationalismi ja ”ryssäviha” on ymmärrettävä ja luultavasti jopa väistämätön
ilmiö maassa, joka on yllättäen saanut itsenäisyyden ja joutuu henkisesti
erottautumaan menneisyydestään. Sitähän meilläkin viljeltiin vakain tuumin kun
se aika oli. Tuollaiseen prosessiin liittyy usein menneisyyden radikaali
uudelleenarviointi ja sen mukaisesti sen tarkastelu tietystä
epähistoriallisesta perspektiivistä, eli ”tirkistysaukosta” käsin. ”Lustraatiot”
eli käytännössä taannehtivat rangaistukset uusien normistojen mukaisesti
kuuluvat tuollaisen epänormaalin aikakauden ilmiöihin.
Kieliriidat ja
jopa etniset puhdistukset ovat olleet arkipäivää entisissä
neuvostotasavalloissa, kuten ne olivat kerran meilläkin. Kansakunnan ja valtion
nuoruuteen kuuluu ilmeisesti aina ylilyöntejä, kun kansallinen itseihailu
muuttuu kielletystä asiasta normiksi. Nyt sitä alkavat innolla harjoittaa myös
sellaiset tahot, jotka pysyivät visusti lojaaleina niin kauan kuin keskusvalta
oli vahva. Nyt on arvojen uudelleenarvioinnin aika, pullo kuohuu yli, kun
tulppa on avattu.
Yllättäen
itsenäistyneellä Suomella oli valmiina kaikki tarvittavat valtion elimet samoin
kuin Ukrainallakin. Sinä suhteessa elämä ”siirtomaaisännän” yhteydessä oli tehokkaasti
valmistanut molempia itsenäisyyteen. Suomi kuitenkin joutui välittömästi jo
itsenäistymisvaiheessa käymään kansalaissodan, joka samalla oli vapaussota ja
mitä painokkaimmin sellaiseksi tulkittiin, vaikka muutkin tulkinnat olisivat
olleet mahdollisia, kuten sittemmin on osoittautunut.
Ukrainassa kansalaissota
alkoi pitkällä viiveellä, mutta on luonnollista, että myös sen
vapaussotaluonnetta on nationalistisella taholla voimakkaasti korostettu,
vaikka ei käykään kieltäminen, että sotaa käyvät ennen muuta Ukrainan
kansalaiset. Rajan yli tulee toki vapaaehtoisia Venäjältä kuten Itä-Karjalaan
tuli vuosina 1921-22 Suomesta. Molemmissa tapauksissa mukana oli lomalla olevia
sotilaita.
Muuan sodan
seurauksista on ollut kansallisten ristiriitojen voimakas korostuminen maassa,
jossa kerran yleisesti pidettiin venäläisiä veljeskansana, johon ukrainalaisia
yhdistivät tuhatvuotiset siteet, joiden katkaisemista tuskin pidettiin lainkaan
mahdollisena. Muistan, miten venäläiset hymyilivät säälivästi, kun joitakin
vuosia sitten spekuloin Venäjän ja Ukrainan välisen sodan mahdollisuudella.
Eihän sellaista voinut olla, kuten jokainen asioita tunteva ymmärsi.
Mutta jotakin
sen tapaista me olemme viime vuosina saaneet todistaa. Eurooppa ja USA näkevät
Ukrainassa vain ja ainoastaan itsenäisen valtion, jota vastaan Venäjä on
suorittanut laittoman aggression ja jonka separatisteja se yhä tukee,
mahdollistaen sisällissodan jatkumisen. Kansainvälinen yhteisö
luonnollisestikin lukee lakia eikä opiskele historiaa, vaikka se saattaisi olla
hyödyllistä. Mutta jokainenhan tässä maailmassa joutuu omalla järjellään pärjäämään,
ellei jostakin ilmesty Zwangsherr,
joka määrää kaapin paikan.
Ukrainan
kansallinen erottautuminen ja uusi tapa tarkastella historiaansa ja kansojen
keskinäissuhteita sen sijaan nähdään Venäjällä falskina ja jopa peräti
fasistisena vääristelynä. Banderalaisia taitavat olla, ellei peräti benderiläisiä, tuon kuuluisanTurkin alamaisen, Ostapin väkeä kenties.
Perinteinen ajatus kahden kansakunnan historiallisesta symbioosista jatkaa kuitenkin
yhä Venäjän puolella yhä elämäänsä ja venäläisten Ukrainassa kohtaamaa sortoa
pidetään alastomana ja ansaitsemattomana väkivaltana. Venäläisen asenteen
vahvuutena on, ettei se ole äskettäistä keksintöä.
Luulen, että
kaikkien osapuolten kannattaisi yrittää konstruoida menneisyyttään niin sanotun
historismin hengessä. Ne lähtökohdat, joista asioita nykyään tarkastellaan,
ovat historiallisesti uusia. Aseellisen taistelun synnyttämä katkeruus ruokkii historiallisesti
uusia näkökulmia ja häivyttää tietoisuudesta sen, miten asiat aikoinaan
koettiin. Menneisyydellä on kuitenkin oma arvonsa eikä sitä voi poiskaan
pyyhkiä. Ukrainalaiset olivat kerran venäläisiä siinä kuin suomalaiset olivat
ruotsalaisia. Se oli valtiokansallisuutta.
Mielikuvituksessa Ukraina, kuten kerran Suomi,
muuttuu nyt ikuiseksi siirtomaaksi ja sorron uhriksi sen sijaan, että haluttaisiin
nähdä ne myönteiset tekijät, joita jokaiselle periferialle sentään myös ainakin
jossain määrin koituu imperiumin yhteydessä ja joiden muistaminen olisi myös
haluttaessa mahdollista. Kerran sitä haluttiin, nyt ei. Itsenäistymisen
kurkistusaukko tarjoaa menneisyyteen kapean ja tarklituksenmukaisen näköalan,
joka voi sinänsä kyllä koostua faktoista, mutta ei ole koko tarina.
Sellaistahan historia on, enkä tarkoita vain Venäjän kulttuuriministeri
Medinskin notorista historiankäsitystä.
Suomessa
vapaussota/kansalaissodan historiallinen käsittely, Vergangenheitsbewältigug suomalaisittain, on ollut pitkä prosessi,
joka itse asiassa pääsi alkamaan vasta sitten, kun osapuolten edustajat olivat
jo siirtyneet manan majoille tai ainakin syrjään aktiivisesta
yhteiskunnallisesta toiminnasta. Miten mahtanee Ukrainan historialle aikoinaan
käydä? Tällä hetkellä on syytä pelätä, ettei onnetonta kansalaissotaa kyetä
lopettamaan ennen kuin maa kokee täyden taloudellisen katastrofin, jonka
poliittiset seuraukset ovat laskemattomat.
Suomen
kansalaissodan jatkumisen teki mahdottomaksi Brest-Litovskin rauha, jonka
seurauksena Venäjä jäi käytännössä pois pelistä ja voitiin keskittyä sodan
kansalaissotaluonteeseen eli likvidoida totaalisesti punaisten vastarinta.
Ukrainassa vastaavaa ei ole tapahtunut ja tuskin voi tapahtua. Sodan häviäjät
ovat joka tapauksessa näkyvissä. Paikallisen väestön ja koko Ukrainan talouden
ohella myös ajatus Venäjän ja Ukrainan ikuisesta veljeydestä kuuluu sodan
uhreihin ja Venäjä voi unohtaa suunnitelmansa vetää naapurinsa takaisin
läheiseen yhteistyöhön. Häviäjiin kuuluvat myös Euroopan unioni ja
kansainvälinen valuuttarahasto, jotka saavat hoitaakseen Ukrainan
konkurssipesän.
Ukrainalainen
nationalismi on varmasti kuulunut sodan ”hyötyjiin”, mutta onko silläkään
tulevaisuutta? Tuleeko Ukrainasta niin sanottu epäonnistunut valtio? Tämä alkaa
näyttää jo varsin todennäköiseltä ja se on myös suuri vahinko. Se seutu, joka
kerran symbolisoi Venäjän vaurautta, olisi voinut päästä parempaan. Siitä olisi
voinut tulla kelpo valtiokansakunta, kunnon kansallisvaltiota siitä ei tule
ilman järjetöntä väkivaltaa.
"Normaalia kuitenkin on maailman sivu ollut, että periferian resursseja riistetään, eli viedään pois seudulta, koska se on luonnon järjestys. Suomen kasvukeskukset ovat saaneet Pohjois-Suomesta raaka-aineita, koskivoimaa ja ihmisiä, eli siis voimavaroja, joita tuo alue itse ei ole tarvinnut eikä kyennyt hyödyntämään. Itse asiassa siis voidaan myös ajatella, että kyse on todennäköisesti ollut molemminpuolisesti edullisesta symbioosista. Vasta, kun molemmat osapuolet yhdistävät resurssinsa, syntyy synergiaa ja hyvinvointia, joka muutoin jäisi syntymättä. Tätä eivät tietoisuuteen heränneet patriootit yleensä halua tunnustaa, vaan maalaavat suhteen yksipuoliseksi riistoksi."
VastaaPoistaHarvemminhan se aivan puhdasta nollasummapeliä on ollut. Oikeastaan oleellisempi kysymys onkin se, millaiseksi ns. vaihtosuhde muodostuu, ts. syntyykö niitä aitoja synergioita. Ja jotkut nyt vain aina ovat tasa-arvoisempia kuin ne toiset, tässäkin. Olihan Suomi eräänlainen Ruotsin puolisiirtomaa, samoin kuin vaikkapa Lappia (tai Itä-Suomea) voi pitää eräänlaisena sisäisenä puolikoloniana. Toisaalta esim. Kekkosen tavoitteisiin kuului myös syrjäisempien seutujen saattaminen osalliseksi myös kehityksen myönteisemmistä tuloksista, joten liikennettä toiseenkin suuntaan on ollut.
"Toki patriootteja ja entusiasteja voitiin historiasta aina löytää, mutta itse irtautuminen imperiumista tapahtui rauhallisella sopimuksella, mitä voi pitää mullistavana historiallisena uutuutena."
Taitaa ollakin niitä harvoja tapauksia historiassa, jolloin the Imperiumi on romahtanut ilman ajautumista veriseen sisällissotaan. Tätähän syystäkin pelättiin 90-luvun alussa, ja oli tietysti syytäkin, kun muistaa aiemmat historian kokemukset vastaavan tyyppisistä tilanteista. Ja tähän vielä mustana hevosena x-NL:n ydinaseiden omistajuuteen liittyvät kysymykset, niiden ainakin osittaista päätymistä kontrollin ulkopuolelle kun oli myös aiheellista pelätä.
"Kieliriidat ja jopa etniset puhdistukset ovat olleet arkipäivää entisissä neuvostotasavalloissa, kuten ne olivat kerran meilläkin."
Tällöin demokraattinen enemmistö = sotilaallinen ylivoima, oikeusvaltio = verikosto, väestöpolitiikka = etninen puhdistus.
Mutta joo, se niistä, joten omasta puolestani blogistille oikein hyvää, herkullista ja rauhallista Joulunaikaa!
J.Edgar
Siinäpä on Ukrainan nationalisteilla sormi suussa EUn jäsenenä, kun EU alkaa lähettää kymmeniä tuhansia pakolaisia per vuosi taakanjaon nimissä. Mutta tätä ei tietysti kerrota ennen liittymistä EUhun kuten sitä ei kerrottu suomalaisillekaan.
VastaaPoistaOnnistunut historia vaikka, sanon tämän yleisesti savolaisteni puolesta, olivatkin käytännöllisesti katsoen täysin luku- ja kirjoitustaidottomia instituutioita 1800-luuvulla perustettaessa. Palkittu tohtori Tuomioja pjongjangilaisineen huolehtii Historioitsijat ilman rajoja yhdistyksessä ettei historiaa käytetä poliittisiin tarkoituksiin.
VastaaPoistaSavolaiset saattavat olla Suomen ukrainalaisia. Tyhmät ja pöyhkeät etelän eläjät naureskelevat oikeiden ihmisten puheenparrelle, häpäisevät kalakukkoja syömällä niitä tolkuttomalla tavalla ja ovat jopa väärentäneet nimistön kartoissamme. Joskus suunnittelen vielä ratsastavani uskollisten savolaisteni kärjessä sinne, missä rienaus vallitsee ja riistäjät riekkuvat.
VastaaPoistaSen jälkeen koittaa kansan kauan kaipaama itsenäisyys ja vallitsee ikuinen harmonia, kunhan saadaan ensin selvitettyä, missä puhutaan oikeaa savon kieltä ja ketä saa sanoa sudeettisavolaisiksi ja ketä ei. Mutta siihen asti vaalikaamme vielä tätä haurasta sopuamme, joka perustuu vain tyhmyyteen ja tietämättömyyteen kuten monet muutkin hyvät asiat.
Tjuosta tuli mieleen, oli kerran aikoinaan keväällä kuopiolaisen miehen lehtiilmoitus haaparannalla ilmestyvässä lehdessä "Etsitään kesänajaksi pientä kiva kesähommoo.." :P
Poista"Sodan häviäjät ovat joka tapauksessa näkyvissä. Paikallisen väestön ja koko Ukrainan talouden ohella myös ajatus Venäjän ja Ukrainan ikuisesta veljeydestä kuuluu sodan uhreihin ja Venäjä voi unohtaa suunnitelmansa vetää naapurinsa takaisin läheiseen yhteistyöhön. Häviäjiin kuuluvat myös Euroopan unioni ja kansainvälinen valuuttarahasto, jotka saavat hoitaakseen Ukrainan konkurssipesän."
VastaaPoistaToisinaan tulen vain itse pohtineeksi, kuinka lopullinen Ukrainan kääntyminen kohti länttä lopulta mahtaakaan olla. Koetko todella, että kääntyminen jälleen kerran kohti itää on aivan mahdotonta Ukrainan kohdalla? Donbassin sota ja Krimin menetys ovat kovia paloja purtavaksi ja suuri annos ylpeyttä nieltäväksi, mutta entä jos lännestä löytyy pelkkää pettymystä?
Niin, tuskin se lppullinen on. Eihän Ukraina ole lainkaan yhtenäinen tuossa suuntautumisessaan. Sen jakautumisen kahdeksi vatioksi luulisi olevan järkevä ratkaisu, mutta melkoinen osa väestöä jää pakostakin väärään yhteyteen, ellei kykene tuntemaan olevansa kotonaan myös toisen osapuolen seurassa.
VastaaPoista