Kaupunki-ilma ja valtion käsi
Keskiajalla tunnettiin
sanonta ”kaupunki-ilma tekee vapaaksi”. Sillä tarkoitettiin, että maaorja, joka
oli onnistunut livahtamaan kaupunkiin ja oleskelemaan siellä tietyn ajan,
katsottiin vapautetuksi entisestä alistussuhteestaan. Kaupungeilla oli usein
myös omat lakinsa ja oikeuskäsityksensä. kun entinen maalainen oli vaihtanut identiteettiä,
ei hänen enää voitu soveltaa entisiä normeja.
Hyvien
alamaistensa, kartanonherrojen parasta ajattelevat hallitsijat pystyivät
kuitenkin Venäjällä julistamaan tämän säännön mitättömäksi, kaupungit olivat
siellä vähävoimaisia ja karkaajat haettiin kaikkialta, mistä kiinni saatiin.
Oli kuitenkin vielä mahdollisuus paeta villille arolle, kasakoiden joukkoon.
Ennen pitkää valtion raskas käsi sai sitten otteen heistäkin.
Joka tapauksessa
on kurja hallintoalamainen yleensä aina ja kaikkialla löytänyt jonkin, toki
usein vain teoreettiseksi jäävän tavan paeta rankaisevaa ja verottavaa kruunua.
Joskus maailmassa kruunun toimenkuvaa kokonaisuudessaan leimasikin juuri sen
väkivaltamonopoli, jonka toiminta turvattiin veroryöstöllä. Vastasuorituksiakin
kruunulla oli antaa, nimittäin turva ulkopuoliselta väkivallalta. Se taas
tarkoitti, ettei siirtyminen naapurimaahan yleensä ollut erityisen helppoa.
Toisaalta aina
joskus hallitsijat huomasivat tilaisuutensa, kun joku heistä alkoi
kohtuuttomasti ahdistella alamaisiaan. Hugenotit
pakenivat Ranskasta aurinkokuninkaan aikana mikä minnekin ja useimmiten
myötävaikuttivat uuden isänmaansa taloudelliseen nousuun, kuten vaikkapa
Berliinissä. Sama koski Espanjasta paenneita moriskoja, jotka katolisten
kuninkaiden ajasta lähtien joutuivat kotimaassaan ahtaalle ja lopulta
saivat yksinkertaisesti lähtöpassit ilman tutkintaa ja tuomiota.
Vastaanottajia
lähtijöille riitti, sillä oli aikoja, jolloin suvaitsevaisuus kannatti.
Amerikkahan muodostui kerran turvapaikaksi kaikille vainotuille ja pystyi myös
tarjoamaan heille elämisen edellytykset. Sinnepä siis suunnistivat esimerkiksi
asevelvollisuutta Venäjän armeijassa pelkäävät suomalaiset nuoret miehet siinä
kuin pogromeja pakenevat Venäjän juutalaiset. Koko Pohjois-Amerikan
asuttaminenkin oli alkanut vainottujen puritaanien joukkomuutosta.
Mutta ihmisillä
voi olla kaikenlaisia syitä pakenemiseen. Yksi syy on rangaistuksen tai yleensä
koston pelko. Kostajahan voi olla myös muu kuin valtio. Ne, jotka ovat
ylläpitäneet maassaan hirmuhallintoa, tietävät joutuvansa siitä maksamaan niin
pian kuin heidän valtansa päättyy. Silloin on parasta karistaa kotimaan pölyt
jaloistaan ja siirtyä sellaiseen paikkaan, josta ei saada kiinni eikä
palauteta. Viertolan isännän härkien henki omallatunnollaan Jukolan veljekset
suunnittelivat kruunun leipiin siirtymistä, mutta kun tuo leipä oli aika
niukkaa ja karua, jäi tämäkin aie toteutumatta.
Pikkurötökset
unohdettiin kerran myös niiden miesten osalta, jotka liittyivät Ranskan muukalaislegioonaan.
Taisipa siellä olla melkoinen määrä vanhoja natsejakin. Menneen maailman
oloissa oli yleensä tai ainakin joskus mahdollista löytää turvapaikka myös
lurjukselle, jonka jalkojen alla maa poltteli. Joku pystyi aina hänestäkin
hyötymään. Niinpä saatiin uusi identiteetti ja voitiin aloittaa elämä alusta.
Ajat ovat
tässäkin suhteessa luultavasti muuttuneet. Vanhan identiteetin hävittäminen ja
uuden luominen ei nykytekniikan aikana liene erityisen helppo tehtävä.
Luultavasti uuteen isäntämaahan ilman papereita saapuneissa on paljon niitä,
jotka ovat toiminnallaan vanhassa kotimaassa ansainneet ankaran rangaistuksen.
Ei ole mahdotonta, että nämä rikokset aina jossakin vaiheessa kyetään selvittämään
ja vaatimaan tekijöitä tilille. Maailman lähihistoria on täynnä joukkomurhia.
Suuri osa niistä keskittyy juuri samoille alueille, joista pakolaisvirrat nyt
on hallitsemattomasti päästetty sisään Eurooppaan.
Nykyään tuskin
erityisesti kaipaamme täällä pohjoisessa sitä työvoimaa, jota saapujat
kykenevät tarjoamaan. Tästä seikasta asioita tuntevat näyttävät olevan varsin
yksimielisiä eikä siitä sen enempää. Niin ne ajat muuttuvat. Kulttuuriset ongelmat
ovat vielä luku sinänsä ja niihin liittyy myös käsitys yksilön arvosta ja
ihmishengen hinnasta.
Suurimmassa
osassa maailmaa näyttää yhä vallitsevan lex
talionis eli oikeuskäsitys, jonka mukaan vahinkoa kärsineiden on saatava
maksaa sen aiheuttajalle samalla mitalla. Siis esimerkiksi hengestä maksetaan
hengellä. Monilla alueilla tämä tarkoittaa käytännössä verikostoa, jossa myös
täysin syyttömät sukulaiset voivat joutua uhreiksi. Sellaisia käsityksiä meilläkin
näyttää keskiajalla olleen.
Miniminä oikeustajun
kannalta näköjään pidetään moniaalla sitä, että itse henkirikoksen tekijä saa
samanlaisen kohtalon kuin hänen uhrinsa. Järjestäytyneessä yhteiskunnassa tästä
huolehtii valtiovallan kova käsi, joka ansaitsee kansan kunnioituksen juuri
sillä, että se pitää yllä kuria ja järjestystä, sisäistä ja ulkoista. Ja eihän
esivalta suotta miekkaansa kanna, kuten sanassa sanotaan.
Roistot haluavat
tietenkin aina välttää ansaitsemansa kohtalon, tämä juuri kuuluu heidän
toimenkuvaansa ja tekee heistä sen, mitä he ovat. Niinpä voimme suurella varmuudella
odottaa, että juuri kaikkein pahimmat lurjukset valtaavat ensimmäiset paikat siirtolaislaivassa
silloin, kun maa alkaa poltella jalkojen alla. Tätä ei tietenkään pidä käsittää
niin, ettei väkivaltaa pakenevien joukossa olisi myös viattomia ja avuttomia todennäköisiä
uhreja, joiden ainoa synti on kuuluminen väärään klaaniin tai uskontokuntaan.
Toki Suomeenkin
tänä syksynä saapuneiden joukkoon kuuluu myös naisia, lapsia ja vanhuksia,
jotka lähtökohtaisesti herättävät tiettyä luottamusta. Ei heitä juuri nyt kovin
paljon ole ollut, mutta tämä kysymys ei kuulu tähän.
Olennainen
kysymys turvapaikan hakijoiden kohdalla kuuluu: mihin perustuu se vaara, jolle
hakija altistuu, mikäli hän palaa kotimaahansa? Onko uusilla vallanpitäjillä
perusteltua aihetta vaatia hänen luovuttamistaan, voidakseen toteuttaa
oikeudenmukaisuuden edellyttämät asiat?
Tämän kysymyksen
äärellä törmäämme helposti kulttuuriseen muuriin. Mikäli joku,
sanokaammeLähi-Idän kristitty on repinyt koraanin kotimaassaan tai mikäli
esimerkiksi joukkoraiskauksen uhriksi joutunutta naista uhkaa kivitystuomio,
olisi maamme arvoa alentavaa luovuttaa tällaiset henkilöt kotimaassaan tuomittaviksi.
Tämä johtuu siitä, että pidämme tuon kaltaisia rangaistuksia barbaarisina ja
perusteettomina. Meillä ei ole mitään velvollisuutta kunnioittaa islamilaista
lakia, jonka ymmärrämme ilman muuta epäoikeudenmukaiseksi. Edellä mainitut ”rikokset”
eivät meillä täytä mitään rikoksen tunnusmerkkejä.
Tilanne on
kuitenkin toinen, kun puhutaan terrorista tai muusta harkitusta murhaamisesta.
Saatamme joutua tilanteeseen, jossa meidän maahamme livahtanut henkilö on
todistettavasti syyllistynyt joukkomurhaan. Kysymys kuuluu silloin, onko maamme
velvollisuutena tarjota tällaiselle henkilölle turvapaikka rikoksistaan? Onko
hänen kotimaassa tekemiään rikoksia arvosteltava tässä tapauksessa tekopaikan
lakien mukaan vai meidän?
Jokainen
muistanee ruandalaispastorin tapaukseen liittyneen farssin, joka maksoi
maallemme tolkuttoman määrän rahaa ja jonka tuloksena syyllinen välttyi
sellaiselta kohtalolta, jota hänen kotimaassaan pidettäisiin rangaistuksena.
Pelkäänpä, että olemme vaarassa luisua tilanteeseen, jossa pahantekijät näkevät
maassamme turvapaikan, jonne voi aina pujahtaa, mikäli on vaarassa saada
kotimaassaan ansaitun rangaistuksen.
Maamme ei
kuulemma voi luovuttaa rikoksentekijöitä sellaiseen maahan, jossa on voimassa
kuolemanrangaistus. Näin olen kuullut kerrottavan, mutta ei oikein usko sitä.
Onko todellakin niin, ettei meiltä esimerkiksi luovuteta Yhdysvaltoihin
rikollista, joka kiistattomasti osoitetaan syylliseksi johonkin niistä
lukuisista rikoksista, joista tuossa maassa on määrätty kuolemanrangaistus? Jos
asia on näin, voimme odottaa meillekin rikosturistien tulvaa myös siltä
suunnalta. Ulkopuolisena olen ymmärtänyt, että meidän vankiloissamme
vallitsevat muutenkin upeat olosuhteet amerikkalaisiin verrattuna. Ovatkohan
pakolaistilastoissa esiintyvät Yhdysvaltain kansalaiset juuri tätä kategoriaa?
Mutta ehkäpä
maamme seuraamuslaitosta (rangaistuksista
kai olemme luopuneet) uhkaava vaara, mikäli sellaista on, ei niinkään tule
kaukaisesta lännestä kuin Lähi-idästä. Mikäli siellä alkaa levitä käsitys,
jonka mukaan Suomen ilma ”tekee vapaaksi” ja että on yleensä olemassa tällainen
säikkymättömien idioottien maa, joka soveltaa vakavimpiinkin rikoksiin omia,
käsittämättömän helläkätisiä sääntöjään, voivat asianomaiset virastomme kaiken
todennäköisyyden mukaan odottaa loputonta tulijoiden jonoa. Kyseessä ovat suurella
todennäköisyydellä etenkin sellaiset henkilöt, joiden pitäisi omankin
oikeuskäsityksensä mukaan saada aivan toisenlainen kohtelu, kuin mikä on täällä
mahdollinen.
Kaiken tämän
taustalla on tietenkin muuan suuri kysymys: voiko Eurooppa soveltaa itse
ihailemiaan ”eurooppalaisia arvoja” myös muualla maailmassa ja erityisesti
sellaisilla alueilla, joilla niitä ei ihailla, vaan halveksitaan?
Kysymys on siitä,
että uskonsotien aika päättyi meillä jo satoja vuosia sitten, kun se taas
noilla nykyisillä ongelma-alueilla näyttää vasta alkaneen. Meidän on kaikin
mokomin syytä pysyä noista sodista syrjässä, mutta se edellyttää myös sitä,
että emme tee maastamme turvasatamaa sellaisille henkilöille ja ryhmittymille,
joiden arvot poikkeavat jyrkästi omistamme, mutta jotka tietenkin mielellään
käyttävät hyväksi kaikkea sellaista, mitä maailma vastikkeetta tarjoaa.
Kirjoitus osuu asian ytimeen.
VastaaPoista"...voiko Eurooppa soveltaa itse ihailemiaan ”eurooppalaisia arvoja” myös muualla maailmassa ja erityisesti sellaisilla alueilla, joilla niitä ei ihailla, vaan halveksitaan?"
Sotarikollisten ja massamurhaajien hoiva- ja hoitokoti ei ole se visio Suomesta, jota itse kannatan. Jospa annetaan noiden hoitaa asiansa ihan keskenään niitä täältä mestaroimatta, kun eväämme eivät kuitenkaan mestarointiin riitä.
Nyt stain ensign kerran lukea, mistä sanonta "kaupungin ilma tekee" vapaaksi" on ilmeisesti saanut alkunsa.
VastaaPoistaOngelman nimi on hyvinvointivaltio. Jos sitä ei olisi, ei olisi varaa rahoittaa hulluutta. Eli verojenmaksajat, hävetkää.
VastaaPoistaHullut päivät tekee vapaaksi.
VastaaPoista-Stockmann, kunnes saksalaiselta kalskahtavasta nimestä tuli rasite Venäjällä
Mainittua hutupappia ei hennottu luovuttaa edes varta vasten Ruandan kansanmurhia käsittelevälle tuomioistuimelle. Ruandassa oli muuten kuolemanrangaistus poistettu.
VastaaPoistaMeillä eri oikeusasteet halusivat reissata Afrikassa kera tulkkien.
Hullu maa ja aina hullummaksi tulee, Suomi.
Jos emme luovuta teloittajia Irakiin, niin Irak ei takuulla ota vastaan kielteisen päätöksen saaneita turistejaankaan.
Kyllä Suomen pitäisi luovuttaa väkivaltarikolliset tuomittavaksi kotimaihinsa, joissa rikokset on tehty. Millä ihmeen perusteella tuomiot pitäisi antaa Suomessa, jossa ei ole tapahtunut mitään.
VastaaPoistaElämäntapa-väkivaltaisten ja uskonnon ongelmakäyttäjien turva- ja terapointikodiksi matkalla kyllä ollaan kuten blogisti ja Matias K totetavat.
VastaaPoistaKaiken huipuksi me onnittelemmme vielä em. sentimentalismista itseämme ja toteamme sen ylpeinä vahvaksi demokraattisiseksi pohjoismaalaisuudeksi ja todisteeksi korkeasta luovuttamattomasta etiikastamme.
Kummastakaan "vahvuudestamme" kansanvaeltajat eivät pääsääntöisesti piittaa, se on heille ei-mitään, vitsi, heikkoutta, alistumista ja pehmoa, jota on ihan pakko käyttää hyväksi.
Minua nauratti kun eräältä sivulta luin tähän kaikkeen voimakkaasti reagoivan hätääntyneen ihmisen parahduksen, jossa hän naivisti uskoi ja toivoi armeijamme ammattisotilaita tilanteen pelastajiksi.
En viitsinyt viedä tuota oljenkortta häneltä ja todeta armeijamme virkamiesten olevan läntisen liberaalin globalismin virkamiehiä mallioppilaan suoritustasolla.
Tiedän että poliisissa ja varmaan armeijankin piirissä kiehuu mutta valtion palvelijan kädet ja suu ovat sidotut. (En todellakaan mitään sotilasjunttaa kaipaa, mutta tuo toivomus oli minusta eräänlainen hätähuuto lapsellisuudessaan, heikko signaali joita pitäisi kuunnella.)
Niputan itse nykyään yhteen Schengenin, euron, uuden liittovaltio EU:n ja ehkä jopa Natonkin, koska totean, että tavallisen eurooppalaisen ihmisen asiaa tämä läntinen relativistinen liittokunta ei mitenkään havaittavasti vaikuta puolustavan tai edistävän. Jos on Nato - miksi ei ole maanosalla edes rajoja? Ei ummarra.
Länsi on hieno asia. Suomen paikka on siellä. Mutta en varmasti ole ainoa joka kokee ja näkee tämän uuden lännen olevan jotakin muuta kuin mitä se oli ennen. Väärennetty länsi, kaapattu länsi? Ja seuraukset luemme ulkorajoilta tänne perukoille saakka, tai siis rajoilta joita Euroopalla ei enää ole.
jk
Jihadismi on vain pieni osa islamin oppia, uskonopin kysymyksissä jihadistit voivat taistella ideologisesti vain omien uskonveljiensä kanssa, kirjoittaa prof. Jakob Skovgaard-Petersen Jyllands Postissa ja heittää avaukseksi keskusteluun, pitäisikö pakolaisia auttaa muodostamaan vapautusarmeija. Muslimit ovat tärkeitä Euroopalle siinä mielessä, että he ovat niitä, joiden ensisijassa tulee taistella ISISiä vastaan: muslimit ovat ISIS-liikkeen uhreja, sen sotilaallisia vihollisia ja sen ideologisia vastustajia.
VastaaPoistaNyt on käynnissä kamppailu islamin opista, ja jihadistit ovat pieni vähemmistö. Heidän strategiansa on sentähden tehdä oma maailmankatsomuksensa näyttämään uskottavammalta muiden muslimien mielissä. Toisin sanoen heitä vastaan voi taistella uskonnollisesti ja ideologisesti vain heidän omat uskonveljensä.
Monet muslimit sanovat, ettei ISISillä ole tekemistä islamin kanssa, vaikka ISIS-taistelijat eivät millään lailla peitä sitä, että he taistelevat islamin ja Allahin nimeen. Eikö näiden muiden tulisi lähteä sotimaan ISISiä vastaan islamin nimen 'väärinkäytön' vuoksi? Eihän meidän eurooppalaisten asia ole taistella heidän uskonsotaansa?
Juuri näin.
PoistaPakolaisia pitäisi auttaa naapurimaissa rakentamalla tehokkaat leirit sinne ja ratkaista konflikti sotilaallisesti muodostamalla tuollainen armeija. Miljardien käyttäminen tarjoamalla meikäläinen elintaso näille tänne mistä lie syistä tulleille herrasmiehille on idioottimaista ellei suorastaan psykoottisen harhaista varojen hukkaanheittämistä. Ei siitä sen enempää.
Mutta unohdat mainita, että tämän tiellä on suurvaltapolitiikkaa. Kaikki haluavat kyllä tuhota ISISin, mutta ISISiä ei saada tuhotuksi, koska eri tahojen edut menevät niin pahasti ristiin. Tarvittaisiin myös diplomaattista ratkaisua USAn, Venäjän, EUn, Assadin, kapinallisten välillä. Oma lukunsa on kurdien ja Turkin konflikti, jossa jokainen suomalainen on luonnollisesti kurdien puolella.
Noam Chomsky, Putin ja muut, jotka ovat todenneet, että USA on luonut ISISin -- ei tietenkään tarkoituksellisesti vaan "blowback-vaikutuksena" -- ovat aivan oikeassa. EU, Ranska etunenässä ovat mukana liemessä. Ja suomalaiselle veronmaksajalle syntyy tästä sekoilusta loputon piikki.
Selvennys: tuon armeijan luomisen tiellä on toisin sanoen kysymys siitä, minkä ja kenen puolesta se taistelisi? Ei voi vain mennä paikan päälle ja sanoa, että haluaa taistella ISää vastaan ...
PoistaIrak oli Bushin Vietnam ja Syyria on Obaman Irak.
PoistaPoliisi on jo ruvennut vuotamaan tietoja. Milloinkahan kouluista alkaa kuulua? Siellä nimittäin törmätään varsin kummallisiin asioihin päivittäin, islamin aiheuttamiin.
VastaaPoistaMuslimien on ryhdyttävä tekemään pesäeroa kulttuurinsa kielteisiin piirteisiin. Kristitytkään eivät enää vetoa Vanhan testamentin kansanmurhakäskyihin vaan tuomitsevat ne.
Tämä on ongelma, johon on tosiaan syytä kiinnittää huomiota. Sikäli on hullua muttei yllättävää, ettei kelvoton mediamme ole vaivautunut asiaa käsittelemään.
VastaaPoistaViimeaikaisissa turvapaikkasekoiluissa on paljastunut meikäläisen etiikan nyrjähtäminen, kun eritrealaisille myönnetään turvapaikkoja sillä perusteella, että Eritreassa joutuu armeijaan.
Ylipäätään koko turvapaikkapolitiikan etiikka on nyrjähtänyttä. Suomeen on päästetty tuhansittain asepalvelusikäisiä irakilaisia, joita ei näytä oma yhteiskunta kiinnostavan. Nämä liberaalin individualismin sokaisemat tulevat tänne kuvitellen ties mitä ja päätyvät paariaksi vuosikausiksi; varattomuudessaan, (kieli)taidottomuudessaan ja asunnottomuudessaan he ovat täysin riippuvaisia huollettavia. Samaan aikaan elinkeinoelämä kuvitellen ties mitä hoputtaa yhteiskuntaa antamaan näille pian työluvat mutta vaatii sen kantavan samalla täyden vastuun näistä. Heidän joukossaan kiekuvat tietyt yrittäjyyttä ylistävät nollapäät, jotka rinnastavat nämä ressukat Sinebrykoffiin ja Fazeriin, samalla kehuen näiden basaaritalouskulttuuria "yrittäjyysmyönteiseksi".
Kenen etiikkaa tämä on?
Tosiasioista huonosti perillä olevien ja pohjattoman arroganttien "asiantuntijoiden" (ne jotka väittävät "tosiasioiden" osoittavan, että näin suomen tuleva työvoimapula korjataan), sentimentalististen typerysten ja mahdollisesti joidenkin psykopaattien, jotka haluavat tuhota hyvinvointivaltion seurauksista välittämättä.
PoistaMuslimimaissa sanotaan, että väestöräjähdys on länsimaista propagandaa. Koraani opettaa, että vääräuskoisia voi huijata. Muslimit etsivät syyllisen muualta kuin omiensa parista, ja siihen Eurooppa ja USA ovat sopivia. Länsimaista tulevat kaikki ongelmat: sodat, katastrofit, luonnon tuhoutuminen, jopa tulivuoren purkaukset ovat USA:n järjestämiä. Ja länsimaalaiset naiset ovat huoria, on siis kunnon muslimin velvollisuus käyttää heitä hyväksi. Eivät tietenkään koulutetut muslimit usko näitä tarinoita, mutta heidän on vaiettava. Propaganda vaikuttaa kouluttamattomiin, joita on suurin osa Suomeen tulijoista.
VastaaPoistaMullahien toive on tehdä Euroopasta islamilainen. Vaikuttaa siltä, että he onnistuvat. Hitaasti, mutta varmasti. Tämähän toimii kuin käsikirjoituksen mukaan.
Käsittääkseni tosiaan on niin, että Suomi ei luovuta Yhdysvaltoihin ihmisiä siinä tapauksessa, että näitä syytetään sellaisesta rikoksesta, josta voi seurata kuolemantuomio, kuten ei muutkaan EU-maat. Käytännössä yhdysvaltalaiset oikeusistuimet voivat sopia, että kuolemantuomiota ei anneta ja luovutus voidaan tehdä, jos asiat muuten ovat kunnossa. Amerikkalaiseen oikeuskulttuurinhan kuuluvat erilaiset etukäteiset sopimukset tuomioista syytetyn kanssa.
VastaaPoistaEiköhän tässäkin tapausessa saada aikaiseksi jonkinlainen toimiva käytäntö. Suomen kannalta helpointa lienee, jos tällaiset henkilöt yksinkertaisesti vain toimitetaan Haagiin sotarikollisina.
Aivan käytännöllisesti ajatellen Haagin sotarikostuomioistuin olisi varmasti melkeinpä paras ratkaisu, sillä vuosikausien oikeuskäsittely riisuu näiden ihmisten glorian tehokkaasti sympatiseeraajien silmissä. Ei Eichmannkaan Jerusalemissa ollut kovin vaikuttava, fanittamiseen innoittava hahmo. Hänestäkin olisi voinut tulla toisissa oloissa myyttinen hahmo natsigalleriaan.