Taiteen tarhoista
Pitirim Sorokin,
Komin suuri poika joutui aikoinaan lähtemään Bolševikki-Venäjältä ns.
”filosofien laivassa” vuonna 1922. Lenin oli lopullisesti tuskastunut
intellektuelleihin, jotka eivät taputtaneet hänen idiotismeilleen eivätkä
liehitelleet hänen väkivaltahallintoaan.
Hyvä näin,
Sorokinista tuli Amerikassa varsin huomattu sosiologi ja historianfilosofi.
Hänen jokseenkin hurja maailmanhistorian synteesinsä ”Aikamme kriisi” ilmestyi
myös suomeksi suurena vuotenamme 1952.
Olin tuolloin
vasta juuri oppinut lukemaan, joten kirjan tutkistelu jäi minulta pakostikin myöhempään
ajankohtaan. Oli se joka tapauksessa vaivan väärtti. Vaikka Sorokinin sinänsä
kunnianhimoinen kvantitatiivinen metodi ei kaiken kaikkiaan juuri vakuuta, on
siinä monia kiinnostavia pointteja. Yksi niitä koskee taiteen kehitystä ja sen
lainomaista taantumista tietyissä historian vaiheissa.
Kulttuurien
kehitys tässä maailmassa on syklistä, Sorokin opettaa. Spenglerin tavoin hän
näkee kulttuurikehityksen ilmentävän perusprinsiippiään kaikilla inhimillisen
toiminnan aloilla. Kulttuurisen syklin ”aistisessa” vaiheessa eettiset
periaatteet suhteellistuvat ja jäljelle jää vain karkea nautinnonhalu,
tekopyhyys ja raaka väkivalta. Toden ja valheellisen, oikean ja väärän, ruman
ja kauniin välinen ero käy yleisessä tietoisuudessa yhä epäselvemmäksi. Samalla
tietenkin häviää myös itse kulttuurin olemassaolon oikeutus ja sen nauttima
arvonanto.
Kun kulttuuri ei
arvosta enää itseään ei kenelläkään ole erityistä syytä kiinnostua siitä ja
silloin katseet kääntyvät vieraisiin kulttuureihin. Ennemmin tai myöhemmin
siirrytäänkin sitten uuteen aikakauteen, joka on ”ideainen” ja perustuu uskon
ehdottomiin totuuksiin. Tässä välissä ilmeisesti koemme yleisen synkretistisen
sekoilun, joka on tällaisille ajoille tyypillistä. Sehän taitaakin jo olla
menossa.
Taide ja yleensä
korkeakulttuuri heijastelee uskollisesti aikaansa. Jossakin kulttuurikehityksen
vaiheessa opitaan lopulta tekemään täydellisyyttä hipovia ihanteellisia
luomuksia: ihmishahmoisia jumalia, madonnamaisia hyvyyden ja pyhyyden
ilmentymiä, lapsellisen viattomuuden perikuvia, näkemyksiä luonnosta, jotka
tempaavat taikapiiriinsä. Sellaisiahan Euroopan museot ovat yhä täynnä.
Mutta kun
kulttuuri jatkaa kehitystään, häviää tällainen taide ja aletaan tuottaa luomuksia,
jotka eivät enää muistuta esikuviaan. Kaavamaisten ja viitteellisten muotojen
ohella nähdään kuvia hirviöistä, rujoudesta, rumuudesta. Väärin ja vajaasti
piirtämisestä ja maalaamisesta, luonnottomista hahmoista, kummallisista
väreistä, groteskeista asennoista ja halveksuttavia ja inhottavia tunteita
esittävistä teoksista tulee normia antavia. Kaiken täytyy muistuttaa pikemmin
niitä kuin klassisen kauden ihanteellisuutta. Tämän muutoksen huomaa minkä
tahansa suuren eurooppalaisen taidemuseon kokoelmista kun muistaa katsoa
teosten syntymisen ajankohdan.
Oma aikamme ei ole ainutlaatuinen. Vastaavaa
on tapahtunut ennenkin ja jopa useasti. Nykyään taas niin suuresti ihannoitu
keskiaika merkitsi kuin merkitsikin taiteen rappiota ja barbariaa, jossa
antiikin saavutukset kaikessa aistillisessa täydellisyydessään tuhottiin tai
aktiivisesti unohdettiin ja palattiin kömpelöön tuherteluun, joka kuitenkin
paljon paremmin palveli askeettista uskonvarmuutta. Siitä sitten oli hyvä
kehittyä edelleen.
En väitä, että
Sorokinin ajatuksenjuoksu oli juuri tällainen, enkä nyt onnistu mistään
löytämään hänen kirjaansa, mutta tällaisena sen olen mielessäni säilyttänyt.
Hänen näkemyksensä joka tapauksessa tuli spontaanisti mieleen, kun viimeksi
kuluneen kuukauden aikana olen kierrellyt taiteen pyhättöjä Lontoossa,
Berliinissä, Pietarissa ja vähän Tukholmassakin. Kävin myös Ateneumissa, mutta
en kostunut siitä oikein mitään, kun varsinainen taide loisti poissaolollaan.
1800-luvun
jälkipuoliskolta poikkeavana kapinaliikkeenä alkanut uusi klassismin vastainen virtaus
(käytän omia teknisiä termejäni kuvaamaan havaitsemaani ilmiötä) näkyy myös
kaikkien länsimaiden kuvataiteessa. Tuntuu siltä, että suuren taiteen suuri
kukoistus sattuu myös juuri samaan aikaan. Täydellisyys saavutetaan juuri ennen
romahdusta, jonka räjähdysaallot tavoittavat kaukaisimmankin kulmakunnan
suunnilleen jo ensimmäisen ja viimeistään toisen maailmansodan seutuvilla.
Tunnustan heti,
etten muista tai edes ymmärrä taiteen teoriasta mitään ja puhun vain sen
katselijana ja käyttäjänä. Oma tapani kokea taidetta pohjautuu epäilemättä
menneen maailman naiiviin perintöön. Se ei kelpaa minkäänlaiseksi auktoriteetiksi,
enkä toki siihen pyrikään. Eräistä merkeistä voin päätellä, että saatan edustaa
enemmistöä, millä ei tietenkään ole mitään normatiivista merkitystä. Puolet
ihmisistä ovat joka tapauksessa keskimääräistä lahjattomampia myös tällä alalla
ja saatan kuulua heihin. Tähän viittaa jo värisokeuteni. Mutta tämä ei ole
tässä tärkeätä.
Kulttuurin
huippuedustajien joukko on kullakin aikakaudella se tekijä, jolla on
merkitystä. Se saattaa olla hyvinkin pieni, minkä ei tarvitse horjuttaa sen
asemaa aikakauden auktoriteettina. Se joka tapauksessa päättää, mitä tehdään ja
epäilemättä saa merkittävää tyydytystä siitä mitä tekee ja teettää. En tiedä,
onko ongelma, etteivät nämä luomukset tuota samaa tyydytystä suurelle
enemmistölle. Mikäli tuo plebs haluaa
kokea kauneutta rumuuden sijasta tai myönteisiä asioita kielteisten sijasta, on
sillä toki siihen oikeus ja sen sopii aina mennä vanhojen mestarien töitä
säilyttävään museoon tai vain sopiville nettisivuille.
Etujoukon roolin
oikeutus on joka tapauksessa problemaattinen asia. Voidaan havaita, että se
pitää oikeutenaan ylenkatsoa rahvaan makua, mutta tuskin se kuitenkaan voi
todistaa olevansa objektiivisesti sitä parempi. Mutta toki jo itse massasta
erottautuminen, distinction Pierre
Bourdieun mielessä on merkittävä sosiaalinen toiminto ja arvo sinänsä.
Sorokinin
ajatukset taiteen kehnontumisesta (halpuuttamisesta?) tulivat joka tapauksessa
etsimättä mieleen, kun viikonvaihteessa menin heti Venäläisen museon mestareiden jälkeen ihailemaan Marmoripalatsin modernin taiteen kokoelmia.
Toisin kuin edelliset, jälkimmäiset tuntuivat keskimäärin jonninjoutavilta,
huolimatta esimerkiksi Picasson omakätisestä signeerauksesta ja hienosta
esillepanosta.
Kontrasti vanhaan
oli erittäin jyrkkä. Parhaimmillaan myös nuo uudemmat teokset olivat
esimerkiksi huvittavia, kuten pieni Pietari Suuren patsas vetämässä perässään
nykyaikaista matkalaukkua, ehkäpä lentokentällä. Kehnoimmillaan näytti olevan
kyse kasasta romua, jonka tiettävästi olisi pitänyt panna katsoja ajattelemaan
jotakin. Poroporvarillisissa aivoissa ei kuitenkaan syntynyt mitään reaktiota.
Vitsillä on aina arvonsa, mutta miten suuri se oikeastaan on verrattuna suvereenin
mestarin taitoon ja näkemykseen?
Toisin kuin Marmoripalatsin useimmat näyttelyt –itse
rakennuksesta en puhu mitään- Venäläinen
museo sen sijaan näyttää perusnäyttelyllään edustavan jonkinlaista
kulttuurin huippua, josta on ehkä mahdotonta panna paremmaksi. Psykologisesti
on ymmärrettävää, että tuollaisten mestareiden varjossa läpimurtoa yrittelevä
taiteilija on aikanaan masentunut ja hylännyt koko ajatuksen upeasta
luomuksesta. Miksi töherrys olisi huonompaa kuin taide? Julistetaanpa nyt
sitten että se onkin parempaa!
No, muistan
hyvin sen käänteentekevän Pravdan pääkirjoituksen vuodelta 1936, jossa
hyökättiin ”töhertäjätaiteilijoita” eli ”formalisteja” vastaan О художниках-пачкунах, enkä
ole lainkaan imponoitunut niistä täysstalinismin luomuksista, joissa tuon
artikkelin jälkeen sitten vanhaa ihanteellisuutta uusissa oloissa ainakin
kiivaasti yritettiin elvyttää. Eivät ne juuri parempia ole kuin saksalaiset
Hitlerin ajan aikaansaannokset, joiden katseleminenkin on kärsimystä. Missä
sitten syy lienee?
Lähes yhtä
jonninjoutavalta vaikuttaa se Ilja Glazunovin tuotanto, jolle nykyään on
omistettu kokonainen mahtava museo Moskovan parhaalla paikalla. Aatteellisuutta
siitä löytyy vaikka muille jakaa ja mystis-patrioottisen sanoman näkee jo sadan
metrin päähän, mutta päällimmäiseksi vaikutelmaksi jää, että koko kokoelma
kuuluu aitovenäläisen pošlostin piiriin.
Se näyttää korealta ja haisee pahalta. Muutama aidosti kiinnostava teos
museossa toki on.
Tuolla taiteella
on aivan ilmeisesti mahtavia kysyjiä ja joku Izborskin dosentti voi ehkä aivan
oikeastikin sitä ihailla, mutta sen kiiltokuvamainen samankaltaisuus
1940-50-lukujen stalinismin kanssa lyö silmille. Tästä taiteesta ei ehkä puutu
paljon mitään, mutta siinä on kyllä jotakin liikaa. Myönnän, että se tuntui
hyvin kiinnostavalta vielä joskus 1980-luvun ja 1990-luvun vaihteessa, mutta
sen aito sanoma taisi olla aikaansa sidottu ja pian ohi mennyt.
Ehkäpä
tyylisuunnat eivät taiteen arvon kannalta ole niin tärkeitä kuin sen eetos: pyrkimys
rehellisyyteen, mikä ei ole sama asia kuin poliittinen paatos. Pateettiset
teokset ovat harvoin vaikuttavia. Logos tuskin kuuluukaan kuvataiteen
retoriikan piiriin, vaikka aikamme näyttää harrastavan saarnaamista taiteen
sijasta.
Vanha kunnon
Johann Wolfgang sanoi joskus, ettei taiteilijan tehtävänä olut puhuminen, vaan
näyttäminen, luominen: Schaff Bilder, Künstler,
rede nicht! Taiteilija, joka agitoi ajankohtaisen politiikan puolesta,
tuhlaa aikaansa. Hänen kannattaisi mieluummin mennä toimittajaksi johonkin
laaduttomaan lehteen.
Toisaalta taide
kiinnostaa myös tilaajia ja maksajan valta on suuri. Venäjällä on vallan edustajilla ja sen mukaisesti
myös valheellisuudella, mielistelyllä ja panettelulla aina ollut kulttuurissa
suuri rooli, niinpä sillä on myös ollut intohimoiset vastustajansakin, myös
taiteessa.
Mutta näinhän se
asia on muuallakin. Venäjä on kaikesta huolimatta vahvasti kiinni yhteisessä
eurooppalaisessa perinnössämme, päättipä sen poliittinen johto mitä tahansa. Kukko
ei sielläkään käskien laula eikä suurta taidetta synny tilaamalla.
Ehkäpä me emme
enää tule näkemään suurta klassisen taiteen nousua tällä mantereella. Tämä
koskee luultavasti myös Venäjää. Sorokinin hahmottelema ”aistinen” kulttuuri ei
ole mahtikäskyllä muuksi muutettavissa. Sen luoman taiteen tuotteet ovat jo peruuttamattomasti
irtautuneet klassisesta perinnöstä ja muuttuvat yhä yhdentekevämmiksi sitä
mukaa kuin niiden tökeryys lisääntyy. Sorokin näki tarkasti kehityksen suunnan
jo kolme sukupolvea sitten.
Mahtaneeko tuo
mainittu, mahdollisesti tulossa oleva Sorokinin ”ideainen” kulttuuri sitten
olla jo pitkällekin kehittynyt? Elämmekö jo piankin aikaa, jolle ovat
tunnusomaisia uskon varmuudet? Missä me niitä näemme? Vai olemmeko jo täälläkin
todella siirtymässä uskonsotien kauteen, jossa koko arvojen järjestys muuttuu? Mitähän
kaikkea siihen aikakauteen mahtaa kuulua? Edistystä ei ainakaan.
Uudenlaisen,
osaamattomien tekijöiden usein tyhjänpäiväisen taiteen piiriin olemme jo
ainakin siirtyneet. Menneisyyden chef-d´oeuvret
eivät kuulu enää tähän päivään. Sikäli Sorokinin profetia näyttää pitävän
paikkansa, niin uskomattomalta kuin se kaiken kaikkiaan tuntuukin.
Jo vain on niin makiaa röykyttämistä,
VastaaPoistaettei mokomaa tyhmempi edes äkkää.
Tämän kunniaksi tarjoan froualleni
konjakin sikäli mikäli suostuu sen
nielaisemaan.
Huomio taiteenkin syklisestä kehityksestä on osuva. Tusinataiteen oikeutus tuntuu kohtuu usein olevan oikeaoppinen maailmankatsomus ja oikeanlainen tiedostaminen, vaikka tällainen taide itsessään loukkaisi sekä kauneudentajua että katsojan älykkyyttä. Tämä koskee niin kansallissosialistien, reaalisosialistien kuin nykypäivänkin tiedostavia taiteilijoita.
VastaaPoistaSuomessakin on keskusteltu taiteen roolista ja "taiteilijoiden punavihreästä kuplasta". Jonkin aikaa sitten luin Saska Saarikosken kirjoituksen HS:sta, jossa viitatiin myös nykyisiin taiteilija-apurahoihin. Huomioni kiinnittyi kohtaan, jossa kerrottiin, että taiteilija-apurahojen merkittävin vaikutus on se, että nykyään vain 20% kirjailijoista käy töissä kirjoittamisen ohessa.
Esim maahanmuuttokysymyksessä mielestäni olisi loogista, jos oikeisto vaatisi rajoittamatonta maahanmuuttoa (saadakseen Suomeenkin ryysyköyhällistön, jonka palkkavaatimukset on minimaaliset) ja vasemmiston vastustaisi (koska rajoittamaton maahanmuutto heikentää Suomessa asuvien köyhien asemaa). Kuten kaikki tiedämme, vassarit on hyvin vahvasti pro-maahanmuutto porukkaa. Tämä selittynee osittain sillä, että taitelijoiden tehtävänä olisi nähdä maailma "pienen ihmisen näkökulmasta" ja tuoda esiin niitä hiljaisia ääniä, jotka muuten jäävät kuulumatta. Kuitenkin taiteilijat eivät enää kohtaa tavallisia ihmisiä heidän omassa todellisessa elämässään (työssään), vaan viihtyvät lähinnä Rööperin ja Kallion taitelijakapakoissa kehuen toisiaan, joten he eivät myöskään kohtaa tavallisia suomalaisia ja heidän todellisuuttaan.
Tämän vuoksi kysyn: onko taide mennyt rikki? Ovatko taideapurahat rikkoneet suomalaisen taiteen?
Luin Sorokinin suomennetun painoksen hetki sitten, kiitos blogin pitäjälle tästä kirjoituksesta.
VastaaPoistaKirja on mielenkiintoinen varsinkin kun ottaa huomioon ajankohdan jolloin se on kirjoitettu. Vertaukset historiaan, syklisyys, arvojen käsitteleminen ja peilaus tulevaisuuteen, hetkeen jota nyt elämme, oli suorastaan kutkuttavaa luettavaa. Taidanpa lukea kirjan uudestaan.