Jäikö edistys jo pois muodista?
Luulen, että
historioitsijat tulevaisuudessa, unohdettuaan historiankirjoituksen rönsyilevät
syrjäpolut, taas pyrkivät muodostamaan Pentti Renvallin aikoinaan määrittelemiä
rakennekokonaisuuksia. Kun he silloin
yrittävät sijoittaa niihin meidän aikakauttamme, he ehkä toteavat, että se oli hyvin
syvää murroskautta, jolloin Euroopan vuosisatainen rationaalinen
edistysajattelu koki katastrofin.
Ehkäpä murros tapahtui suunnilleen 2000-luvun
alussa, paradoksaalisesti pian sen jälkeen kun Francis Fukuyama oli ehtinyt
julistaa historian loppuneen. Ymmärrän, että Fukuyama ajatteli valistuksen
projektin voittaneen ja jatkavan sen jälkeen kukoistustaan hamaan maailman
tappiin saakka. Ehkä kuitenkin kävi niin, että projektin loppuun saattaminen
merkitsikin sen tyhjenemistä. Yksi tie oli kuljettu loppuun eikä sille jatkoa
näkynyt. Nyt olemme vielä liian lähellä asioita pystyäksemme tätä näkemään.
Edistys on
länsimaisessa kulttuurissamme ollut kauan keskeinen avainkäsite.
”Vanhanaikaisuus” on riittänyt minkä tahansa asian mitätöimiseen aivan viime
aikoihin asti. 2000-luvun autot ovat varmuudella tehokkaampia kuin 1950-luvun
mallit, vaikka näyttäisivät tylsemmiltä. Nykyiset puhelimet ovat jotakin aivan
muuta kuin 1980-luvun kapulat, puhumatta 1800-luvun telefooneista. Ja onhan
aikamme yhteiskunta kaikkien hyvyyksiensä suhteen historiassa aivan omaa
luokkaansa ja vuosi vuodelta parempi! Kurja se poliitikko, joka on edistyvää
kehitystä vastustanut!
Pitkään tähän
tilaan jo saatiinkin pyrkiä. Edistysajatus nousi lähtökiitoon valistuksen
aikana. Jo aiemmin toki uskottiin maailman kehittyvän eli siis tavallaan
edistyvän Jumalan suunnitelman mukaisesti kohti loppuaan eli tuomiopäivää. Varsinaista
kulta-aikaa oli kuitenkin vaikea sijoittaa tuohon ilmestyskirjan maisemaan,
koska kaikkien ei vielä tuolloin kerrottu pääsevän taivaaseen. Harva myös
lienee ollut tässä suhteessa ihan varma itsestään. Se oli vielä sitä aikaa se,
ja yhteiskunnan alemmissa kerroksissa se jatkui vielä viime vuosiin saakka.
Sen sijaan
kulttuurin huipulta katsoen, eritoten renessanssin perspektiivistä kulta-aika
näytti olevan antiikin ylittämättömien saavutusten maailmassa. Niitä voitiin
jäljitellä, mutta tuskin ylittää. Klassisen Kreikan helleenistä kautta jokaisen
sivistyneen ihmisen oli pakko kunnioittaa suurena aikakautena, jonka tasolle
voitiin pyrkiä, mutta tuskin kauemmas päästä.
Valistus alkoi jo
olla itsevarmempi, mutta sitäkin aikakautta kalvoi epäilys omasta
turmeltuneisuudesta, minkä Rousseau toi kaunopuheisesti esille. Ehkä olisikin
parempi olla jalo villi tai vaikkapa Swiftin kuvaama jalo hevonen kuin
kulttuurikehityksen turmelema ihminen? Ihminen taisi pohjimmiltaan olla suuri
paska ja yhä pahemmaksi tulossa? Niin sanottu edistys saattoikin viedä väärään
suuntaan. ”Ihmiset lisääntyivät ja sitä mukaa myös heidän pahuutensa” toisteli
myös 1800-luvulta oppinsa ammentanut mummoni lehteillessään virsikirjaansa. Hän
kuului vielä ns. pitkään keskiaikaan.
Nicolas de
Condorcet, joka tapauksessa, uhkaavaa teloitusta pakoillessaan vuonna 1794
rohkeni luonnostella ja perustella ihmishengen edistyksen suuret linjat ja näki
niissä selvän edistyvän suunnan kohti parempaa. Seuraavana vuonna postuumisti
ilmestyneessä teoksessaan Esquisse d'un tableau historique des progrès de
l'espirit humain hän otti kantaa
myös rotujen ja sukupuolten tasa-arvoisuuden puolesta. Ihmisjärjen kehittyessä
tulisivat myös yhteiskunta ja ihminen paremmiksi ja tasa-arvo lisääntyisi
hyvien kesken.
Toki hän oli vain yksi monista edistykseen
uskovista. Taantumus alkoi Ranskan vallankumouksen aikaan jo muodostua
äärimmäiseksi kirosanaksi ja siitä pitäen edistysuskoiset ovat halunneet
leimata konservatiivejakin ihmiskunnan vihollisiksi. 1800-luvulla sama meno
vain yltyi ja sai yhä lisää potkua tekniikan hurjasta kehityksestä. Järjen
hedelmäähän se oli kaikki tyynni. Edistysuskon kruunasi lopulta 20. vuosisadan
marxilainen totalitarismi, joka pyhitti itsensä historian mandaatilla
absoluuttisen järjen olennoitumaksi ja demonisoi vastustajansa, jotka tietenkin
asianmukaisesti tuhottiin.
Ei ole mikään uutinen, jos sanotaan, että valistuksen
projekti on nyt kriisissä ja edistysusko sen mukana. Rationaalisuus ja
tasa-arvo ovatkin yhteiskunnassa toteutuneet siinä määrin, että kehityksen
edelleen jatkaminen samaan suuntaan tuottaa pelkästään surkuhupaisia tuloksia
ja kääntyy vastakohdakseen.
Meillä ei enää liene erityistä aihetta
olettaa, että tulevaisuus olisi luonnonlain varmuudella rationaalisempi tai
ainakaan tasa-arvoisempi kuin nykyhetki. Monet eivät ehkä pitäisi sellaista
mahdollisuutta edes kovin suotavana, vaikka näille käsitteille keksitään yhä
keinotekoisempia sisältöjä ja voivotellaan, että ne ovat vielä kovin kaukana
toteutumisestaan. Demokraattisen Kamputsean jäljet kuitenkin pelottavat
ja monet muistavat vielä, miten naapurissa julistettiin, että puolue on
aikamme järki, kunnia ja omatunto. Se oli joka suhteessa huono noissa
rooleissa.
Edistyksen polku on yksinkertaisesti käyty
loppuun siinä mielessä kuin se joskus ymmärrettiin. Niin sanottu pitkä
keskiaika on väistynyt rationaalisuuden tieltä ja uskonnon valta ulottuu enää
vain marginaalisiin aineksiin.
Uusi irrationalismi on kuitenkin nopeasti
kasvamassa. Synkretistiset huuhaaliikkeet ovat monessa maassa jo suurempi todellisia
uskovaisia yhdistävä tekijä kuin varsinainen kirkko. Wiccat ja muinaisuskovaiset,
puunhalaajat ja Gaian palvojat heittävät nyt tietoisesti aivot narikkaan ja
hyppäävät hulluuden piiriin elämyksiä hakemaan. Perinteinen uskonto
mysteereineen on heille aivan liian vaikea, vaativa ja liian vähän palkitseva.
Järki taas ei lupaa mitään innostavaa.
Rationaaliseksi kansalaisuskonnoksi ei enää
ole tarjolla edes tuota taannoista eskatologista marksismia puolueeksi nimitettyine
kirkkoineen. Myöskään isänmaa ei enää sytytä joukkoja ainakaan ellei saada
aikaan sotaa, luoja siltä varjelkoon. Tarjolla elämäntehtäväksi olisi vielä mammonan
lisäämisen mahdollisuus, mutta se ei enää voi mainittavasti lisätä hyvinvointia
eikä lupaa mitään elämää suurempaa. Päinvastoin se uhkaa koko maailmaa
turmiolla. Sitä paitsi mammonan lisääntyminen juuri täällä meidän
kulttuurissamme ei enää ole ilmeinen kohtalomme. Sen väheneminen on jopa
todennäköistä.
Itse asiassa meillä on jo hyvän aikaa
vaikuttanut suuntaus, jota voisi nimittää taantumukselliseksi
hurmahenkisyydeksi. Yleensä vihrein tunnuksin varustautuneet ihmiset,
enimmäkseen nuoret, kieltävät aineellisen kasvun arvon ja pyrkivät palaamaan
yksinkertaisempiin oloihin. Usein liike saa kvasiuskonnollisia muotoja etenkin
ruokavalioon liittyen. Muitakin tabuja kannatetaan ja usein hyvin kiivaasti,
ydinvoiman vastaisuudesta turkisten tuomitsemiseen, rokotusten hylkäämisestä lisääntymisestä
luopumiseen.
Pyritään siis takaisin, pois sivistyksen
turmeluksesta, kuten Rousseau kerran. Uutuutena kuitenkin on, ettei ”luonto”
enää riitä esikuvaksi, siihenhän toki kuuluvat tappaminen ja lisääntyminen
aivan keskeisesti. Hurmahenkisessä taantumuksellisuudessa on vahva
luonnottomuuden elementti sen tunnuksista huolimatta.
Tämän liikkeen syvin eetos on joka
tapauksessa jyrkässä ristiriidassa vanhan edistysajattelun kanssa.
Paradoksaalista kyllä, siihen pyritään kuitenkin kaikesta huolimatta ymppäämään
vanhan edistyksen tasa-arvopyrkimystä, joka nyt ulotetaan erityisesti
marginaaliryhmiin, vammaisista ja perversseistä aina mielipuoliin ja pummeihin.
Ilmeisesti tällä taholla uskotaan taantumuksen voivan jotenkin yhdistyä
edistykseen, kunhan asia oikein oivalletaan.
Näyttää siltä, että valistuksesta juontuvan
edistyksellisen rationaliteettipyrkimyksen rinnalla kehittynyt taantumuksellinen
rousseaulainen sivilisaation vastaisuus on tässä devotio modernassa nyt
voittanut kasvinkumppaninsa järjen 10-0. Suunta on siinä joukossa jo kääntynyt.
Foucaultilainen antirationalismi on
luonnollinen metodi ja liittolainen niille, jotka kokevat länsimaisen
rationaalisen kulttuurin liian pitkälle kehittyneenä, ahdistavana ja
riittämättömänä. Kaikesta historismista ja rationaalisuudesta vapaana se toimii
aina kun tarvitaan argumentteja sen osoittamiseksi, ettei sivilisaatiomme
ansaitse kunnioitusta eikä edes hyväksyntää.
Uskonnollisista merkityksistä tyhjentynyt
kulttuuri ei enää tunne kulkevansa kohti Ilmestyskirjan viimeistä tuomiota,
mutta toisaalta tämä järkeen pettynyt uusi maailma ei myöskään enää
lainomaisesti tunne edistyvänsä kohti kultakautta. Tuo tarunomainen utopia
sijoitettiin aikoinaan usein vuoteen 2000. Ehkäpä se itse asiassa toteutuikin
juuri silloin ja sitten kaikessa hiljaisuudessa jäi taa?
Nykyinen etujoukkomme joka tapauksessa
näyttää kokevan, että ihmiskunta luisuu kohti rotkoa ja tulee tuhoutumaan
ennemmin tai myöhemmin. Tällä ikävällä matkalla kannattaa kaikin mokomin
jarruttaa kaikkea kehitystä ja niinpä taantumuksen ja takapajuisuuden
etumerkistä edistyksen sijasta tulee a priori positiivinen.
Usein hämmästellään sitä, että
viherradikaali suuntaus viihtyy niin hyvin maahamme hakeutuvien islaminuskoa
tunnustavien henkilöiden kanssa. Asia on sikäli mystinen, ettei tämä
tulokkaiden joukko suinkaan ole kiinnostunut ekologisesti kestävästä kulutuksen
vähentämisestä tai tasa-arvon äärimmäisestä venyttämisestä ad absurdum.
Itse asiassa se on aivan päin vastaisella kannalla, kiivaastikin.
Ehkäpä tämä ilmiö saa selityksensä siitä,
että noita toisen sivilisaation piiristä saapuvia tulokkaita pidetään alentuvasti
jonkinlaisina autenttisina jaloina villeinä, jotka antirationaalisuudessaan
aidosti edustavat sellaista mennyttä maailmaa, joka näyttää väikkyvän taantumususkon
elähdyttämien radikaalien ihanteena.
Olihan toki kerran sellainenkin kultainen
tai ehkä paremmin vihreä aika, jolloin ihminen ei polttanut hiiltä eikä öljyä
eikä elänyt yli varojensa. Lienee myös selvää, että sen rippeitä vielä löytyy
jostakin vuoristojen syrjäkulmilta ja siis myös meille hakeutuvien
turvapaikanhakijoidenkin joukosta. Sen sijaan sieltä ei löydy sitä
rationaalisuutta ja tasa-arvoajattelua, joka lännessä kehittyi 1700-luvulta
lähtien. Perinteisestä näkökulmasta tämä on hyvin pitkä miinus, mutta lunatic
fringe näkee sen plussana.
Mikäli haalimme tänne suuria alakulttuureita
takapajuisista maista, ei meidän tietenkään kannata olettaa, että he jakaisivat
kanssamme sen rationaalisuden, joka kehittyi läntisen edistyksen myötä
vuosisatojen mittaan. Lienee kuitenkin myös yhtä turhaa odottaa, että heidän
uskonnollinen taantumuksellisuutensa tukisi viherradikaalia, luonnotonta
taantumuksellisuutta, ainakaan pitemmän päälle.
Ehkäpä heikot ja vahvemmatkin signaalit
paljastavat, että jo nyt on syntynyt tilanne, jossa rationaalisuus on yhä huonommassa
huudossa ja jossa klassinen edistysajatus on menettänyt merkityksensä. Sen
sijaan yhteiskunnassa kilpailevat keskenään vihamieliset ja toinen toistaan
taantumuksellisemmat ryhmittymät. Siinä dystopiassa konflikteja ei kyetä
ratkaisemaan rationaalisesti, koska kummallakaan osapuolella ei ole siihen
halua eikä valmiuksia. Argumenttien sijasta mellakoidaan, uhriudutaan ja
kahliudutaan ketjuilla milloin minnekin. Tulevaisuudelta ei tavoitella enää
mitään nykyistä parempaa eikä menneiden sukupolvien saavutuksia kiitetä, vaan
herjataan niitä. Rationaalisuuden sijasta nostetaan jalustalle mielettömyys
kaikissa muodoissaan.
Silloin, kuten tulevien aikojen historioitsija
kukaties voi todeta, järjen aikakauden voidaan lopullisesti katsoa päättyneen.
Siitä, mikä nyt näyttäisi olevan ehkäpä vain lunatic fringen mellastusta,
tulee ankaran suvaitsematonta valtavirtaa, joka ehdoin tahdoin tuhoaa sen,
minkä rakentamista länsimainen sivilisaatio kerran piti suurena tehtävänään.
Kun olen rörmäillyt paikkakunnalleni saapuneisiin pakolaisiin, yhtään beduiinia ei ole pettymyksekseni vastaan tullut,vaan ainoastaa puolivillaisia juppinuoria. Mainitsemasi yhtenäiskultuurin murtuminen taitaa kuitenkin olla oman entisen vältaväestön pirstoutuminen nuorison omaksumien alakultuurien kautta. Nyt isänmaallisuuden etuvartiona toimivat skinhead nuoret ovat identiteetiltään pohjumiltaan globaalin ilmiöntuotteita. Aidot isämaalliset pussihousu ikl isäntämiehet ovat muuttaneet mananmajoille.
VastaaPoistaRaamatussa on kertomu SImsonista, joka tuhoaa vihamiehensä ja itsensä. Viha vihollisia kohtaan ylittää oman selviytymishalun. Se on ajaton totuus. Vaikka vihreät tietäisivät yhteiskunnan tuhoutuvan, he kannattavat sitä, koska samalla tuhoutuisi se, mitä he vihaavat. Tästä päästään mielenkiintoiseen ideaan.
VastaaPoistaIhminen on pohjimmiltaan paha. Yhteiskuntiin syntyy omat Simsoninsa, jotka yrittävät tuhota sen. Ehkä näemme tilanteen, missä Kiina on absoluuttinen numero yksi maailmassa. Jos yrität olla Simson Kiinassa ja tuhota yhteiskunnan, olet kuollut tai loppuelämän vankilssa. Järki voi olla länsimaissa ohi, mutta ehkä se alkaa kukoistamaan Kiinassa? Länsimaan voit tuhota sisäisesti, Kiinaa et.
Kuten sanotaan, moderni ihminen pelastuu omien valintojensa kautta. Palkittu kuopioloinen kirjailija valitsi luovuutensa lähteeksi punavanki-isoisänsä sijaan Mannerheimin aviottoman lapsen, jonka löysi kirjaansa Viipurista. Ei iske sukupuutto ihan vähällä.
VastaaPoista" Argumenttien sijasta mellakoidaan, uhriudutaan ja kahliudutaan ketjuilla milloin minnekin. Tulevaisuudelta ei tavoitella enää mitään nykyistä parempaa eikä menneiden sukupolvien saavutuksia kiitetä, vaan herjataan niitä. Rationaalisuuden sijasta nostetaan jalustalle mielettömyys kaikissa muodoissaan."
VastaaPoistaKyllä.
Kyllä tässä eurooppalaisuuden ja meillä täällä suomalaisen elämisenmallin vaikea-asteinen pudotuspeli on menossa. Kovaa keskustelua on käyty ennenkin, mutten muista vastaavaa tappelunhalua kahden-kolmen viime vuosikymmenen ajalta kuin mikä on ollut maan tapa viime kesästä lähtien.
Uusi hallitus, Immonen, unelmaväki, Nato-into/ryssäfobia, pakolaisvyöry, lakkopäivä, pakkolait/säästöt, seksuaaliahdistelut....ja koko yhteiskunta on radikalisoitunut.
Tosin taidamme vain virrata mukana, sillä vaikka maa muuttuu ja rationaalisen läntisen sivivilisaation purkamisprojekti on kovaa vauhtia menossa luulen ettei meistä 99,999 prosenttia ole valmis muuhun kuin seuraamaan tapahtumia sivusta hampaita purren (kuulun samaan seuraajien joukkoon itsekin).
Joku esitti tämän läntisen globalisaation irvikuvan toteuttamisen potin korjaajaksi ja voittajaksi Kiinan. Kulttuuriltaan vahva ja itsetuntoinen, rajansa tunteva ja itse vetävä sivilisaatio voi ollakin hyvä arvaus.
t. foobikko
Käykääpäs katsomassa vaikkapa Zaitgaist elokuva advendum, siinä on varsin purevaa sivilisaatio kritiikkiä, suoraan yhdysvaltain onnelasta.
PoistaKäykääpäs katsomassa vaikkapa Zaitgaist elokuva advendum, siinä on varsin purevaa sivilisaatio kritiikkiä, suoraan yhdysvaltain onnelasta.
PoistaEdistyksen aikakausi ei ole suinkaan loppunut, vana vasta alkanut. Ihmiset ovat viime vuosikym-meninä ottaneet huikeita askeleita kehityksessä eteenpäin. Ihmisten välinen tasa-arvo on lisääntynyt ja maailmanlaajuinen köyhyys on vähentynyt. Ihmiskunnan nykyajan kohtaamat ongelmat eivät ole mitenkään tavattomia tai järisyttävän suuria maailmanhistoriallisesta näkökulmasta katsottuna. Oman vuosisadan edistysaskelia on vaikeaa havaita, koska ongelmat nousevat helpommin esille ja saavat enemmän näkyvyyttä nykyajan mediassa kuin ihmiskunnan suuret positiiviset saavutukset. 2000-luuvn tieteelliset saavutukset ovat vähintäänkin olleet merkittäviä lentävien autojen puuttumisesta huolimatta.
VastaaPoista