Valtaistuin ja sen haltijat
Tohtori Johnson
(Samuel) lausahti joskus, että ravintolantuoli on ihmisonnen valtaistuin: a tavern chair is the throne of human
felicity. James Boswellin esikuvallinen ja kohdettaan suuresti ihaileva
elämäkerta kertoo tuon suuren miehen olleen periaatteidensa mittainen ja useasti
istuneen ravintolassa. Johnsonin kantapaikka oli Lontoon Cityssä sijaitseva Ye Olde Cheshire Cheese, jossa voi yhä
käydä, jos onnistuu huomaamaan sen pikkuruisen kujan, jonka varrella tämä
pienoinen pubi sijaitsee. Pari viikkoa sitten se sattui Cityn kiireettömänä
sunnuntai-aamuna olemaan vielä kiinni.
Mutta Johnsonin
asunto, joka yhäkin on siinä lähellä, oli vielä tavernaakin vähäpätöisempi.
Eipä ihme, että sieltä oli pakko päästä usein pois. Onneen tuskin kuitenkaan riitti pelkkä pääsy pubi-ilmaan, seurahan
se oli tärkeintä ja se intellektuaalinen ilmapiiri, jossa ajatukset pääsivät
lentoon ja jossa syntyivät ne kuolemattomat aforismit, joita tuo ”luonnottomassa
määrin englantilainen olento” niin runsaasti lahjoitti kuulijoilleen.
Muistan, että
jossakin vaiheessa pyylevä Johnson lopetti alkoholin käytön, mikä lienee ollut
viisasta. Ehkäpä myös rasvaisen ruoan vähentäminen tuli mieleen. Ehkä sisäinen
ääni kertoi, en tiedä. Oma kokemukseni viittaa kuitenkin siihen, että
ravintolapöydässäkin ruoan laatu yhdistettynä sopivaan seuraan, riittävään
nälkään ja toisaalta sen nauttimisen tapa ovat olennaiset tuon mainitun felicityn kannalta. Määrä on se, joka
tappaa ei laatu.
Nykyaikainen
englantilainen pubi on usein viihtyisä paikka, mikäli siellä sattuu olemaan
riittävästi tilaa eikä yleisö ole mielettömästi juovuksissa, kuten aina silloin
tällöin tapahtuu. Sunnuntain pubilounaiden roastbeef
on usein suussa sulavan herkullista ja itse asiassa tavallinen purjomakkara
muusin kera särvittää loistavasti päivän ensimmäistä tuoppia, sitä, joka
maistuu toiseksi parhaalta. Tarjollahan on aina myös hyvää sinappia.
Kaiken kaikkiaan
Johnsonin alussa mainitun kuolemattoman aforismin synty nimenomaan
lontoolaisessa pubissa on tuskin sattuma. Uskon, että siihen on syntyhetkellä
vaikuttanut hyvä ale tai lager, jonka hiilihappo kohauttaa pikku hiprakan
päälle yhtäkkiä kuin kuohuva samppanja. Suotta ei ole sanottu, että olut on
antanut ihmiskunnalle enemmän kokemusta taivaasta, kuin kaikki rukoukset
yhteensä.
Saksalaiset ovat
oppineet liittämään olutseidelinsä kyytipojaksi
myös pikku snapsin. Usein se näyttää olevan Jägermeisteria,
mitä pidän melko kelvottomana tavarana. Kunnon Kirsch olisi paljon parempaa, ellei oikeata vodkaa sitten ole
saatavilla. Muuten: venäläisillä on tästä osuva sananparsi: пиво без водки –денги на ветер… Jos latkii olutta ilman vodkaa,
on se sama kuin heittäisi seteleitä tuuleen.
Tätä koulukuntaa
en varauksettomasti kannata, vaikka ymmärrän idean perusteet. Venäläinen humala
on perinteisesti ollut kova ja nopeaa nousua suosiva. Paitsi että moinen on
epäterveellistä, mennään siinä helposti muutoinkin överiksi. Eihän se hauskuus
siitä synny, että sekoittaa päänsä viinalla. Siinä näet helposti pääsee aivan
toisenlaiseen tulokseen. Johnsonin muusa ei taida viihtyä älyttömästi
mökeltävien kännikalojen seurassa.
Alkoholi oikein
ja taitavasti käytettynä kyllä avaa mielen lukkoja ja vapauttaa älyn ja
tunteen. Mutta kaiken tämän se voi myös tuhota ja perusteellisesti voikin.
Mielestäni
nykyiset pietarilaiset ravintolat vastaavat usein aika pitkälle niitä
vaatimuksia, joita voidaan asettaa tuolle Johnsonin ylpeälle käsitteelle throne of human felicity. Ruoka on usein
erinomaista, palvelu luontevan ystävällistä ja reilun meiningin hengessä
saattaa saada vaikkapa ilmaisen vodkaryypyn.
Juuri tällä hetkellä ravintoloissa on myös
mukavasti tilaa. Viikonvaihteessa olin parissakin gruusialaisessa paikassa,
Gribojedovin kanavalla sijaitsevassa Chachassa
ja Sulikossa ulitsa Vosstanijalla.
Jälkimmäisessä sattui olemaan melkoisesti gruusialaisia, muun muassa suurehko
hiprakoituva seurue, jonka aiheuttama kohtuullinen meteli ei olut lainkaan
häiritsevää. Kontrasti erääseen Covent Gardenin pubiin pari viikkoa sitten oli
räikeä.
Mutta alkoholi
saattaa tuottaa muutakin kuin hetken huumaa. Muuan kiinnostava asia on ns.
kohmelo (ven. похмелье, lat. crapula). Venäläiset itse suhtautuvat
siihen usein ikään kuin sairautena, joka on parannettava vaikkapa juomalla
suolakurkkulientä, рассоль.
Sattuipa myös juuri hiljattain silmiini ruokalista, jossa oli mainittu pohmelnyj sup –krapulakeitto. Netistä
olen myös oppinut käsitteen krapulamättö,
joka voi olla esim. rasvaisen suolaista pizzaa. No, toivotan onnellista
paranemista kaikille myrkytyksen oireista toipuville ja ymmärrän heitä. Ei se
välttämättä ole leikin asia lainkaan.
Mutta asialla on
myös tietty niin sanoakseni taiteellis-esteettinen ulottuvuutensa. Origo
kirjoitti joskus krapulan eri (arvo)asteista. Hänen mielestään alhaisin niistä
oli merkonomikrapula, joka oli
pelkkää pahaa oloa. Sitä parempi oli taiteilijakrapula,
jonka vallitessa päähenkilön tekee yhtäkkiä mieli avata joku klassikko, jota
normaalitilassa syvästi kauhistuu, soittaa vanhalle heilalle tai tehdä jotain
muita vastaavia urotöitä. Omaa luokkaansa oli sitten ammattilaiskrapula, jossa asiat muuttivat havaittavaa muotoaan:
kaikki alkoi näyttää kummalliselta, kukaan ihminenkään ei ollut normaalin
näköinen.
Jotakin
tutunomaista olin vanhan mestarin luokittelussa havaitsevani ja se toi myös
mieleeni naistutkimuksemme Nestorin, Mies Reenkolan teokset. Muistelmissaan Reenkola
kertoi, että hänen isänsä, senaattori Heikki Renvall oli neuvonut aina
hyödyntämään myös ns. jälkipäivän tarjoamat mahdollisuudet. ”Ensimmäinen päivä
on kuin kuopan kaivamista, raakaa työtä. Vasta toisena päivänä henki leijailee
vapaana turhan kritiikin kahleista ja silloin rakennetaan pilvilinnat”. Luulen, että tämä muistinvarainen siteeraus
on lähellä originaalia, varoitan mahdollisesta vähäisestä muistivirheestä.
Kun poika kysyi,
mitäs sitten tehdään, kun tulee se kolmas päivä, oli vastauksena, että sitä
kannatti kavahtaa. Jos oli ollut hyvässä seurassa, se keksisi kyllä kolmanneksi
päiväksi jotain muutakin tekemistä, vaikkapa kalastusta. Mutta, intti poika,
ainahan saattaa tulla tilanne, että kolmantena päivänä on aivan pakko jatkaa
alkoholin nauttimista. Miten siihen olisi suhtauduttava? ”Siinä tapauksessa”,
kertoi isä, ”minä olen aloittanut laskemisen alusta…”
Tohtori Johnson,
kuten sanottu, lopetti aikanaan alkoholin nauttimisen ja teki siinä epäilemättä
viisaasti. Human felicity ei voi eikä
saa olla yhdestä kemikaalista kiinni. Jo ihmiskunnan ylpeys nousee tällaista
vastaan.
Ja ei sen viinan
kanssa ole leikkimistä. Joka ei usko, lukekoon Salomon Saarnaajaa (löytynee netistä). Tämä viisas mies kuvasi viinin
turmiollisuutta suunnilleen samaan tapaan kuin hän toisessa kohtaa luonnehti
naisen vaarallisuutta ja oli mielestäni oikeassa. Nuo molemmat saattavat parhaassa
tapauksessa koitua suurimmaksi siunaukseksi ja pahimmassa viheliäisimmäksi
kiroukseksi. Ei kuitenkaan kannata luulla, että ne ehdottomasti olisivat vain
ja ainoastaan jompaakumpaa.
Niin kummallinen
on tämä maailmamme. Mitäpä sanoikaan naisista Johnson, tuo aikansa viisain mies:
"Nature
has given women so much power that the law has very wisely given them
little."
Venäläiset ymmärtävät mielestäni hyvin syvästi tuon sairauden olemusta. Krapulan kahteen ensimmäiseen arvoasteeseen saa uutta näkökulmaa siteeraamalla muistinvaraisesti Tsehovia, ketäpä muutakaan: "Elämanjanoaan hän luuli janoksi ja koetti sammuttaa sitä viinillä."
VastaaPoistaKomppaan.
PoistaSiis oliko sama Johnson joka esitti teorian jonka mukaan isänmaallisuus on roiston viimeinen pakopaikka?
VastaaPoistaKuten karjalaiset sanovat: "häähähän hää".
PoistaJohnsonin väite naisten suuresta voimasta pitää kyllä paikkansa, mutta lain perustelu kyllä ontuu ja pahasti. Tosiasiahan on että kaikki naisten aseman huononnukset ja vähättelyt ovat kautta aikojen olleet vanhojen tai muuten vain munattomien miesten ilkeyksiä. Täällä lännessä Johnsonin aikaiset asenteet alkavat olla jo historiaa, mutta musulmaaneilla naisten voiman pelko on elinvoimainen tänäkin päivänä, eikä näillä näkymin ole minnekään poistumassa, vaan piemminkin päinvastoin. Nythän sitä tungetaan melkoisella joukolla takaisin länteen. Huvittavinta on, että nimenomaan femakot ja uut sen semmoiset eivät näe tulokkaiden moraalituomisissa mitään ongelmallisuutta.
VastaaPoistaKuten Boswell kertoo, Johnson oli mainio aviomies, joka huolehti vaimostaan mallikelpoisesti.
VastaaPoista