Kapusiinien aika
Kapuze tarkoittaa saksaksi huppua (lat.
capuccio). Niitähän käytti ja kai vieläkin käyttää muuan munkkiveljestö (sanaa
ei kai pitäisi tässä käyttää, mutta en muista miten se korvattaisiin), ordo fratrum minorum capuccinorum, joka
kuuluu fransiskaaneihin. Kyseessä olivat siis vähemmät huppuveljet.
Sanaan törmäämme
myös cappuccino-kahvin yhteydessä ja puhuttaessa kapusiiniapinoista. Molemmat
ilmeisesti muistuttavat noita veljiä jollakin tavalla. Ikävä kyllä, myös
kaikenlaiset rötöstelijät näyttävät tuntevan vetoa huppuihin ja esiintyvät
oikeudenkäynneissä niihin verhoutuneina.
Kerrotaan, että
tuomari oli kerran eräälle kapusiinikandidaatille tiuskaissut: ”tämä ei ole
mikään sirkus”, minkä jälkeen tämä oli luopunut piiloleikistään. Normiksi
kuitenkin näyttää tulleen, että huppuleikkiä leikitään ainakinn kaikissa
lehdistöä kiinnostavissa oikeudenkäynneissä. Vielä jokunen vuosikymmen sitten
näin ei tehty. Joissakin tapauksissa se olisikin ollut mahdotonta siksi, että
syytetty oli raudoissa ja vanginpuvussa.
Miksi
oikeuslaitos on lähtenyt tälle tielle? Onko kyseessä vielä syylliseksi
osoittamattoman syytetyn luovuttamaton oikeus pysyä tunnistamattomana? Mistä sellainen on saatu? Vai onko instituutio
syntynyt jossakin historian vaiheessa ja miten ja miksi? Entä mihin tällainen oikeus
perustuu, kun syytetyn henkilöllisyys joka tapauksessa on julkista tietoa?
Eikö kyseessä
ole pikemminkin oikeuslaitoksen arvoa alentava farssi, jota harrastavat
ilmeisesti vain todella syylliset. Se, joka pitää kiinni syyttömyydestään ei
ryhdy moiseen pelleilyyn. Itse asiassa kyseessä on nykyään jo naurettava
rituaali, johon muistan osallistuneen jopa Matti Nykäsen, jonka ulkomuoto ei
ole kenellekään suomalaiselle salaisuus.
Vähänkin
merkittävämmissä tapauksissa lehdistö joka tapauksessa onkii selville rikollisen
henkilötiedot ja kuvan, jotka julkaistaan. Miksi ei julkaistaisi? Ei kuvan
julkaiseminen mikään lisärangaistus ole. Rikoksellaan juuri rikollinen itse on
hankkinut sen arvostuksen, joka hänelle siitä kuuluu. Jos henkilö on syytön, ei
hänellä ole mitään salattavaa –kaikkein vähiten ulkonäkönsä.
Mikäli hän on
syyllinen ja siis pian taas vapaalla jalalla, on kansalaisilla oikeus tietää,
minkä näköinen onkaan se lurjus, joka herätti niin suurta mediahuomiota. Mikäli
taas tuomio sekä väärä että langettava, ei tieto ulkonäöstä lisää mitään
oleellista syyttömän kärsimyksiin. Mikäli oikeuslaitos lähtee siitä, että sen
tuomiot normaalistikin ovat vääriä, sen kannattaisi katsoa peiliin ja tehdä
johtopäätöksiä.
Jospa siis
jätettäisiin nuo kapusiinileikit oikeuden istunnoissa. Siihen on vielä yksi vakava syy. Nykyään näet
pidetään myös ruumiin kieltä merkittävänä ilmaisukanavana, joka välittää
kommunikaatiosta jopa kymmeniä prosentteja. Mikäli syytetty kätkee kasvonsa,
hän kieltäytyy siltä osin näyttämästä ruumiinkieltään - sitä, miten reagoi
syytteisiin. Tämä puuttuvaksi jäävä informaatio saattaa olla ratkaisun kannalta
merkittävää ja joskus ehkä peräti ratkaisevaa.
Johtopäätös on,
että se oikeuden puheenjohtaja, joka sallii nämä apinoille sopivat leikit, ei
täysin toteuta velvollisuuttaan totuuden selvittäjänä, eli hän fuskaa. Se on outo menettely
prosessissa, jonka pitäisi tinkimättömästi pyrkiä vain ankaraan totuuteen.
Itsenäisyyspäivänä
joukko väkivaltarikollisia hyökkäsi taas tapansa mukaan laillista mielenosoituskulkuetta
vastaan, naamioituneena, kuinkas muuten. Tämäkin on jo muodostunut perinteeksi:
muka mieltään osoittavat ihmiset kieltäytyvät näyttämästä keitä he ovat. Minkä
arvon tuollaiselle mielenosoitukselle voi antaa? Sehän kertoo vain, että jotkut
käyttäytyvät lakien ja hyvien tapojen vastaisesti, mutta keitä he ovat?
Ilmeisesti ainakin henkilöitä, joilla ei ole uskallusta avoimesti ilmaista. henkilöllisyyttään.
Toiminnasta
päätellen itsenäisyyspäivän riehujat eli kaiketi itsenäisyyden vastustajat olivat
huligaaneja ja arvattavasti taparikollisia tai muuta pohjasakkaa, jolle tuosta
toiminnasta oli peräti maksettu. Ehkä porukka oli verrattavissa siihen
ostettuun roskajoukkoon, jonka Marx ja Engels kertoivat Napoleon III:n
aikoinaan värvänneen työläisiä vastaan? Mutta mistäpä tiedämme. Poliisi taisi selvittää
vain muutaman huligaanin henkilöllisyyden. Lieneekö naamioitumisesta annettu
sakkoja?
En ole kuullut,
että se järjestyssääntö, joka kieltää naamioituneena esiintymisen julkisella
paikalla, olisi kumottu. Jouluna ja vappuna siitä ymmärrettävästi voidaan
joustaa. Siitä huolimatta näkyy kaduilla yhä useammin kiireestä kantapäähän
naamioituja, mahdollisesti naispuolisia hahmoja, joiden henkilöllisyydestä ei
jää jälkiä esimerkiksi valvontakameroihin. Kuten muiden maiden esimerkki
todistaa, tämä on turvallisuusriski.
Olisi kiinnostavaa tietää, onko poliisi puuttunut
asiaan sakoilla tai edes huomautuksilla. Entä mitä ns. kotouttamista hoitavat
tahot ovat tehneet asialle? Joskus tuntuu siltä, etteivät kyseiset henkilöt
edes ymmärrä missä he ovat ja millaisen viestin naamioituminen antaa
ympäristölle. Mistään kotoutumisesta ei naamiaisia leikkivien kohdalla kannata puhuakaan.
Ilmiö on surullista katsottavaa.
Ehkäpä muutoksen
oireita sentään on ilmassa. Lehdistä on saatu lukea, että Lahdessa on joku
nuori mies ollut syytettynä naamioitumisesta sen vuoksi, että hän oli esiintynyt
valkoinen pahvitötterö päässään. Asia liittyi turvapaikanhakijoiden saapumiseen
paikkakunnalle, mutta tiettävästi tötterö otettiin päästä jo ennen heidän
saapumistaan, joten kyse ei ainakaan voinut olla herkkien ihmisten
pelottelusta, korkeintaan sellaisen suunnittelusta. Lehtikuva asiasta kyllä
tuli ja sen mukana maailmanlaajuinen julkisuus, mutta journalistithan tekevät
ns. työtään ja katteettomat sensaatiot näyttävät nykyään kuuluvan sen
huippusaavutuksiin. Mutta ei tällainen saa oikeuden tuomioihin vaikuttaa.
Mutta ei mitään
niin typerää, ettei jotain myönteistäkin. Jos naamioitumisesta kerran jotakuta
rangaistaan, on rangaistava muitakin. Muussa tapauksessa lainkäyttö on räikeän
sortavaa. Ehkäpä ajan henki on nyt tässäkin asiassa jo muuttumassa ja saamme nuo
kapusiinit tässä maassa kaikkialla normaalin, sivistyneen käytöksen piiriin.
Öööh... Se naamioituminen on sallittua ennen oikeudenkäyntiä kun lehdistö on vielä salissa. Heti kun istunto alkaa, niin tuomari määrää syytetyn paljastamaan päänsä.
VastaaPoistaKiitos tiedosta. Miksihän se silloin lienee sallittua? Saako myös mennä pöydän alle?
VastaaPoistaVarmaan se tuli samaan aikaan kun ihmisoikeudet Suomeen eli vuoden 1995 paikkeilla.
Poista"Niitähän käytti ja kai vieläkin käyttää muuan munkkiveljestö (sanaa ei kai pitäisi tässä käyttää, mutta en muista miten se korvattaisiin) [--]."
VastaaPoista"Ordo" on nykysuomeksi "sääntökunta".
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaJostain syystä tuli tuplaklikkaus, jota en onnistunut kokonaan poistamaan. Ehkäpä blogisti ystävällisesti poistaa nämä kaksi jälkimmäistä kommenttiani.
PoistaJostain syystä tuli tuplaklikkaus, jota en onnistunut kokonaan poistamaan. Ehkäpä blogisti ystävällisesti poistaa nämä kaksi jälkimmäistä kommenttiani.
PoistaEn minä yleensä mitään poistele. Eikös sinne bittimaailmaan mahdu kaikki ilman ongelmia?
VastaaPoistaMeinasin kommentoida tuon saman kuin Mechelange. Sääntökunta kyllä kuulostaa poliittisesti korrektimmalta kuin munkkiveljestö, joten jälkimmäinenkin on varmasti hyvä pitää elossa kielessämme.
VastaaPoistaOlet täsmälleen oikeassa. Kun 1990 - luvun alussa toimin käräjätuomarin sijaisena Helsingissä, salissa en sallinut huppuja. Enkä sallisi vieläkään. Tie ei kuitenkaan vienyt oikeuslaitokseen sen pidemmäksi aikaa. Se on oikeastaan harmi, sillä rohkea alioikeustuomari pystyisi saamaan aikaan paljon, perustelemalla ratkaisunsa mahdollisimman avoimesti ja johtamalla prosessia kaikella lain hänelle suomalla vallalla, joka vieläkin on melkoinen, mutta jota tuomarit eivät oikein uskalla käyttää. Toisin sanoen tarttumalla tähän tekopyhyyden kulttuuriin isän kädellä. Hänestä ei helposti eroon päästäisi.
VastaaPoista