Onnen maa
Joskus
1800-luvun lopulla lähti ryhmä venäläisiä talonpoikia etsimään Kitežin
tarunomaista maata, jossa kuulemma vuotivat rieska ja hunaja ja jossa ihminen
eli onnellisena yltäkylläisyydessä. Samottuaan kyllikseen laajalla Venäjällä
talonpojat palasivat kotiin ja kertoivat murheellisen uutisen: Kitežiä
ei ole olemassakaan.
Samanlaisen
retken teki muuan (ja ehkä useampi) venakko, joka muutama vuosi sitten
kirjoitti kokemuksistaan kirjankin, Ryssänä
Suomessa. Kuten edellisessäkin tapauksessa, haaveet yltäkylläisyyden
tuomasta onnesta osoittautuivat pettäviksi. Uskomatonta, mutta totta, vaikka nyt
löytyi se yltäkylläisyyskin.
Leo Tolstoi ja
Maksim Gorki, sadan vuoden takaisen Venäjän ehdottomasti suosituimmat
ajattelijat, olisivat voineet jo ennakolta kertoa, että nämä pikkuporvarilliset
sielut, мещане, haukkuvat väärää puuta. Venäjän edistyksellinen
intelligentsija olisi tälle nyökytellyt ja katsonut pahasti noita jalon kansan
edustajia, jotka olivat suistuneet paheista halpa-arvoisimpaan. Tosin
talonpoikien kohdalla tätä saattoi odottaakin, olisi Gorki pohdiskellut, mutta
toisin olisivat asiat sitten kerran, kun valta olisi jalolla työväellä.
Rakastamiini
latteuksiin kuuluu sen toteaminen, että onni ei ole kulutuksen lineaarinen
funktio. Sillä saattaa olla ja keskimäärin onkin tekemistä kulutusmahdollisuuksien
kanssa, mutta tietyllä, usein jo varsin matalallakin tasolla, sitä kuvaava
käyrä tekee mutkan ja häipyy jonnekin mammonan tavoittamattomiin. Ensin alkaa
mammonan lisäämisestä koituva rajahyöty vähetä ja häviää sitten kokonaan. Ehkä
vaikutus muuttuu jopa negatiiviseksi? Enpä nyt muista, miten noita merkillisiä
korrelaatioita on analysoitu yleisemmällä tasolla. Ainakin maakohtaisesti näin
voi käydä.
Kaikki
tuntenevatkin jo World Values Surveyn,
yli sadassa maassa pitkällä ajanjaksolla tehdyn tutkimuksen, joka kartoittaa
elämänarvoja. Yhteiskunnan kehittyessä arvot kehittyvät yhä maallisemmiksi ja
suvaitsevammiksi. Ihmiskunta joutuu aloittamaan eloonjäämisarvoista, jotka
joissakin Somalian kaltaisissa kaikkein primitiivisimmissä maissa ovat yksinomaan
vallitsevia. Ne sijaitsevat WVS-kartan (KVG= kiitos vain Google!) vasemmassa
alakulmassa ja sieltä oikeaan yläkulmaan edettäessä yhteiskunnan primitiivisyys
vähenee ja rationaalisuus kasvaa. Ihmisen itseilmaisu pääsee kunniaan, pelkkä
eloonjääminen ei enää riitä.
Siellä koillisen
perillä, kunniapaikalla ja kaikille esikuvana ikuisiksi ajoiksi, loistaa
valoaan Pohjantähti Ruotsi, sekulaarisen hedonismin mallimaa. Onko siis siellä
sittenkin Kitežin ihmemaa ja onko meidän kaikkien määrä kerran päästä
sinne tulemalla Ruotsin kaltaisiksi?
On luonnollista,
että tällainen johtopäätös on tehty. Sen ovat tehneet myös WVS:n tutkijat
Inglehart ja Walzel. Euroopan älymystö näyttää seuraavan heitä kuin pässi
narussa. Historian suuri tarina on siis sittenkin löydetty ja kysymykset
yhteiskunnallisen kehityksen suunnasta voidaan unohtaa tarpeettomina. Olemme
löytäneet objektiivisen edistyksen kaavan ja vieläpä empiirisin keinoin!
Mutta toisaalta
voidaan kyllä ajatella, että edistyvät kehitys vie myös kohti rappiota. Näinhän
maailmassa on ennenkin käynyt. Ruotsi on epäilemättä vienyt tietyt kehitystrendit
niin pitkälle, kuin ne voidaan viedä, mutta niinpä se onkin muuttunut helpoksi
saaliiksi loisille, joita historia aina lähettää sinne, mistä on helposti
löydettävissä löysää ja puolimätää ravintoa nälkäisille. Myös viikingit olivat
aikoinaan Euroopan loisia. Mitään itse tuottamatta ne menivät ja ottivat
niiltä, joilla oli. Mutta se on jo toinen juttu.
Sijaitseeko
sittenkään Kitež Ruotsissa? Tätä voi epäillä myös onnellisuustutkimuksen
valossa. Ei Ruotsia voi onnettomanakaan pitää, mutta ei se myöskään ole
ylivertainen malli kaikille. Ei meillä siis ole mitään erityistä syytä pitää
sitä esikuvanamme, sikäli kuin tavoittelemme yleistä onnellisuutta, minkä arvoa
voi myös epäillä. Onko jokaisen onnellisuus aivan varmasti yhtä arvokasta?
Miten mitattaisiin todellinen, Aristoteleen tarkoittama onnellisuus? Ei kai
silloin voitaisi asettaa samalle viivalle Sokrateen ja esimerkiksi pedofiilisen
himomurhaajan onnellisuutta, kuten sosiologit kai joutuvat tekemään
kysellessään henkilökohtaisia tuntemuksia?
Niille, jotka
uskaltavat epäillä WVS:n evankeliumia, tarjoaa ravintoa myös se seikka, että
monien maiden kehitys ei ole kulkemassa pyhää reittiä arvojen maailmankartan
vasemmasta alakulmasta oikeaan yläkulmaan, vaan myös esimerkiksi vasemmalta
oikealle ja vieläpä niin sanoakseni luoteesta kaakkoon, siis poispäin
rationaalisuudesta. Onnikin on oikullista ja monet maat rikastuessaan ovat sen
menettäneet tai ainakin rikastuttuaan kokeneet sitä entistä vähemmän. USA on
muuan esimerkki.
Varsin erikoinen
on Venäjän kohtalo. Se on sijainnut kartan/koordinaatiston vasemmassa
yläkulmassa, rationaalisuuden linnakkeena, tosin varsin suvaitsemattomana,
kuten radikalismin kaudesta rokotuksensa saaneelle sopii. WVS-kartalle ominaisesti
Venäjä on viihtynyt muiden entisten kommunistimaiden seurassa, melko lähellä
esimerkiksi Viroa. Toisin kuin muut, se on viime vuosina kuitenkin siirtynyt
alaspäin, siis kohti etelää, ei nyt suorastaan Somaliaan, joka loistaa etelän
ristinä lounaassa, mutta länsiluoteen suuntaan kuitenkin.
Venäjä on siis
kehittynyt vähemmän rationaalisuuden ja suuremman taikauskon suuntaan ja
samalla onnellisuus on vähentynyt. Kuten tiedetään, Brežnevin kausi väikkyy
monen sovokin muistoissa
kultakautena, jolloin elämä oli vailla huolen häivää, vaikka makkaran
hankkiminen tiesikin suurta vaivaa ja elinolot olivat muutenkin hieman mitä
sattuu. Yhtä kaikki, onnellisuusmittareilla myöhäisen Brežnevin
kauden Venäjä ei jäänyt paljoakaan jälkeen Yhdysvalloista, Sveitsistä tai
Ruotsista.
1990-luvun
talousromahdus vei sitten mukanaan myös onnellisuuden. Moraalinen katastrofi
oli vielä suurempi kuin taloudellinen. Muut entiset sosialistiset maat
saattoivat syyttää ahdingostaan Venäjää, mutta Venäjä ei ketään lukuun ottamatta
juutalaisia ja vapaamuurareita, mutta siihen harva viitsi uskoa.
Aineellinen
hyvinvointi palautui Putinin aikana, olipa Putinista mitä mieltä tahansa.
Vuonna 2012 jo 13% venäläisistä piti itseään melko onnellisina ja 47% etupäässä
onnellisina. Tässä suhteessa ei kuitenkaan vielä saavutettu vuoden 1981 tasoa,
mikä johtuu siitä, että vanhemmat ikäluokat vain kyräilevät, eivätkä enää
suostu muuttumaan onnellisiksi. Vuoden 1975 jälkeen syntyneet sen sijaan suorastaan
pursuavat optimismia, tulkitsee Komsomolskaja Pravdassa asiasta kirjoittanut
Jaroslav Korobatov, jonka vastuulle jätän nuo johtopäätökset.
Mitäpä tässä
muuta kuin toivomaan, että kohtuullinen ja ansaittu onni löytyy siellä kuten
täälläkin. Kitežin maahan enää harva uskoo ja erityisen vaikealta tuntuu
uskoa, että se löytyisi Pohjantähden alta sellaisesta paikasta, jonne käy kova
liikenne lounaan suunnasta.
Erinomaista mietintää taas.
VastaaPoistaAsiaan liittyvä linkki:
http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/syyrian_ruotsin_turvapaikanhakijat_peruvat_hakemuksia-44918
Ei ole Ruotsi onnella edes sotaa pakeneville. Pelottaa olla WVS-kartalla niin ylhäällä ja oikealla. Kotikulmilla parempi.
Venäläiset ostavat ja rakentavat innokkaasti kesämökkeja Suomeen. Minä en sitä lainkaan paheksu, mutta ihmettelen miksei pohjoisvenäjän laaja metsä alue kelpaa? Ovatko syyt teknisiä, juridisia, vaiko jotenkin yhteiskunnan henkisestä ilmapiiristä johtuvaa.
VastaaPoistaMoni sanoo syyksi sen ilmapiirin. Kateellinen naapuri voi vaikka panna tönön palamaan.
VastaaPoistaTuli mieleen juttu menneisyydestä. DDR:n aikaisten lammaspaimenten onnellisuuden kehityksen muurin murruttua, mikä taas oli hyvä asia ja toi valtavalle määrälle ihmisiä halumansa vapauden.
VastaaPoista