Perunat, koirat ja Preussi
Fredrik Suuren hauta Potsdamissa on
karun yksinkertainen ja pienehkön marmorilaatan päällä on aina perunoita,
ainakin eilen, siis lauantaina oli.
Vieressä on muutamia samanlaisia
laattoja, mutta niihin ei ole kirjoitettu ihmisten, vaan koirien nimiä.
Fredrikin rakkauden koiriinsa ymmärtää vain toinen koiranystävä ja minusta se
on hieno ominaisuus. Asiaa ei lainkaan pilaa se, että myös Hitler oli suuri
koiramies. Hänen vegetarianismiaan en kyllä ymmärrä.
Asian kääntöpuoli on, ettei
Potsdamiin haudattua kuningasta jumaloinutta, mutta häneltä varsin karun kohtelun
saanutta kuningatarta ole mailla halmeilla. Ei näy merkkejä myöskään
kamaripalvelijoista, joihin kuninkaalla oli hyvin lämmin suhde.
Mutta toki moinen eksentrismi sopii
filosofille. Fredrik oli itse hautakammionsa suunnitellut ja rakennuttanut. Se
oli ilmeisesti hänen todellinen huolettomuuden (Sans souci) tyyssijansa ja hän pyysi viemään ruumiinsa sinne ilman
seremonioita, lyhdyn valossa, joutoväen silmiltä salassa.
Näin ei käynyt, vaan Vanha Fritz nostettiin kansakunnan kaapin
päälle puolijumalana ja pysyi sellaisena Bismarckiin ja Hitleriin asti.
Nykyiseen hautaansakin hän pääsi vasta hiljattain ja suuren juhlinnan kera,
tietenkin.
Itse asiassa ostamani puoli tusinaa Fredrik-julkaisua
(osa lapsille) jatkavat kohteensa jumalointia. Lukukirja-Fritz on mukava ja
joviaali setä, jolla tosin on murhaava äly, mutta sehän kuuluu nerolle.
Vanha Fritz kuului sitten ja kuuluu
yhä saksalaiseen tarustoon sen sympaattisimpiin kuuluvana hahmona. Hän se
juurrutti perunan viljelyn maahansa ja pelasti asukkaan nälänhädältä, hän teki
maastaan suurvallan, hän tuki tieteitä ja taiteita, perusti oopperan ja
rakennutti komeita palatseja. Musikaalisena ja filosofisena nerona hän
seurusteli vertaistensa kanssa, Voltairesta Bachiin.
Fredrikin valistuneisuus on oma
lukunsa. Lukukirja-Fritz kunnioittaa
maansa lakia eikä tee interventiota omaksi hyväkseen, vaikka typerän myllärin
tuotantolaitos kolisee hänen korvansa juuressa, hän poistaa kidutuksen ja
sensuurin, hän suvaitsee muita uskontoja ja lupaa vaikka rakentaa moskeijoita,
jos muhamettilaisia tulee maahan.
Mikä ero verrattuna vaikkapa Hitleriin!
Fredrikin ratsastajapatsas Unter den
Lindenillä oli alamaisten rakastama kuten hyvän kuninkaan muisto muutenkin.
Kerrotaan että Hitlerin tultua valtaan joku desperado meni ja pisti hevosen
kaulaan runon:
Komm’ mal nieder, alter Reiter,
es geht nich weiter
mit einem Gefreiter!
Fritzille siis oli tilausta,
eivät kaiken maailman korpraalit pystyneet hommia hoitamaan.
Totta tai ei, tässä joka
tapauksessa oli lyyriseksi pisaraksi tislattuna se ihannekuva vanhasta Fritzistä
ja tämän edustamasta aidosta saksalaisuudesta, siitä, josta Hoffman von
Fallersleben runoili tuon niin sympaattisen ja koskettavan laulunsa:
Deutsche Frauen, deutsche Treue,
Deutscher Wein und deutscher Sang
Sollen in der Welt behalten
Ihren alten schönen Klang,
Uns zu edler Tat begeistern
Unser ganzes Leben lang –
Deutsche Frauen, deutsche Treue,
Deutscher Wein und deutscher Sang!
Deutscher Wein und deutscher Sang
Sollen in der Welt behalten
Ihren alten schönen Klang,
Uns zu edler Tat begeistern
Unser ganzes Leben lang –
Deutsche Frauen, deutsche Treue,
Deutscher Wein und deutscher Sang!
Lauluhan tunnetaan paremmin alkusanoistaan
Deutschland, Deutschland, über alles. Joka tapauksessa se
luultavasti yhäkin herättää kaksinaisia tunteita: Toisaalla on tuota Gemütlichkeitia,
jonka olen yleensä kääntänyt lupsakkuudeksi
ja toisaalla taas maantieteellisiä haaveita, joita naapurit ainoinaan oppivat
säikähtämään.
Fritziä kyllä oli syytä pelätä oikeastaan
kaikkien. Ennen taannoista Berliinin matkaa luin taas Rudolf Augsteinin kirjan Kuningas ja perilliset.
Kirja on lyhyesti sanoen lukukirja-Fritzin
teurastus. Der Spiegelin perustajan,
sanavalmiin Augsteinin kuvaamana nerosta piirtyykin hyvin vastenmielinen kuva.
Ihmisenä Fritz kuvataan tietenkin
narsistiksi, mutta myös täysin tunteettomaksi sellaiseksi. Hän oli ihmisvihaaja,
joka suoranaisesti halveksi alamaisiaan sangen demokraattisesti alimmasta
ylimpään.
Muuta demokraattista itsevaltiaasta
ei löytynytkään eikä se toki edes hänen asemaansa olisi sopinut, vaikka muuta
kyllä on annettu ymmärtää.
Suorastaan kaameaa on lukea, miten
kuningas, kirjoittaessaan sodan yleisistä periaatteista, kehottaa viimeisenä
keinona käyttämään jopa syyttömien henkilöiden perheen ottamista
panttivangiksi. Itse hän ei kainostellut tuhota arvorakennuksia ilman
asiallista sotilaallista syytä eikä ihmishenki merkinnyt hänelle enempää kuin
numeroa tilastoissa. Tässä hän muistutti Napoleonia.
Kiiltokuva lakia kunnioittavasta
tieteen ja taiteen suosijasta tuhoutuu Augsteinin käsittelyssä. Hän vertailee
kuninkaan tieteelle ja taiteelle antamia summia siihen haaskaukseen, jota
tehtiin aivan tarpeettomasti. Erityisen tuhlaavaisuuden vertauskuvaksi nousee
Potsdamin Uusi palatsi, eikä suotta.
Fredrik halusi tehdä vaikutuksen muihin ruhtinaisiin ja epäilemättä sekin
saattoi olla omalla tavallaan asiallinen pyrkimys.
Kun kuitenkin samaan aikaan sodissa
surmattujen omaisille ja invalideille herui rahaa äärimmäisen niukasti,
paljastuvat kuninkaan preferenssit räikeästi. Kulttuurin suuruuksillekaan ei
määrärahoja herunut. Sitä paitsi Fredrik halveksi saksan kieltä ja saksalaista
kirjallisuutta aivan avoimesti eikä panostanut niiden kehittämiseen.
Saksalaista filosofiaa hän ei tuntenut eikä
arvostanut. Itse hän selitti olevansa ranskalainen, siis sivistykseltään.
Fredrikin sotien vaatimien uhrien
määrä oli todella valtava, mutta kannattaa toki kysyä, miksi hän niitä kävi.
Oliko kyseessä todella valtion olemassaolo, ei ainakaan aluksi ole suinkaan ilmeistä.
Joka tapauksessa täysin häikäilemätön sodan käyttö politiikan välineenä oli
Fredrikille luonteenomaista. Hän ymmärsi itsekin, ettei kyseessä ollut vain raison d´êtat, vaan myös turhamaisuus.
Samaa perinnettähän sittemmin
jatkoi Bismarck ja sen jälkeen Hitler. Vaihtelevalla menestyksellä.
Lukukirja-Fritz tietenkin onnistui
kaikessa minkä teki. Lukukirjassa ei kannata pohdiskella hänen ottamiaan
riskejä ja sitä vastuuta, jonka hän sotimaan lähtiessään otti niiden sadoista
tuhansista uhreista. Sen sijaan niissä voidaan kyllä mainita Brandenburgin
hallitsijasuvun ihme: Pietari III:n ilmestyminen ex machina pelastavaksi enkeliksi.
Mutta entäpä jos Venäjän keisarinna
Elisabeth olisikin elänyt vaikkapa pari vuotta kauemmin? Silloin Preussi olisi
hajotettu eikä Unter den Lindenillä
olisi Fredrikin ratsastajapatsasta. Silloin militarismiinsa tukehtuvasta
Preussista ei olisi tullut suurvaltaa Euroopan politiikkaan. Silloin Puolakin
olisi jäänyt jakamatta ja niin edelleen.
No, kuvitella voi kaikenlaista.
Joka tapauksessa parinsadantuhannen miehen vakinaista armeijaa ylläpitävää
Preussia ja sen antamaa menestyksen reseptiä Saksan historialle ei olisi ollut
olemassa, mikäli kaikki olisi sujunut niin sanoakseni normaalisti.
Itse asiassa Napoleon sitten
myöhemmin tuhosikin Fredrikin luomuksen kuin korttitalon, huolimatta siitä,
ettei hänen armeijansa ollut se täysin epäinhimillinen koirakoulu (käytän nyt
huonoa sanaa), johon kuningas alisti alamaisensa.
Keppikuri kujanjuoksuineen ei
jäänyt preussilaiseksi erikoisuudeksi. Venäjällä sillä oli omat fanaattiset
kannattajansa Pietari III:sta Nikolai I:een. Sen tehokkuus oli kuitenkin
epäilyttävää. Fredrikin armeijassa jouduttiin koko ajan pelkäämään sotilaiden
karkaamista, sen sijaan esimerkiksi Venäjällä kyettiin Suvorovin johdolla
huippusuorituksiin me-henkeä nostattamalla.
Fredrikin aikaan ei edes vielä
ollut kehitetty kansanopetusta, joka sitten myöhemmin oli itävaltalaiseen
verrattuna ylivertainen ja jolla selitettiin myös 1860-luvun sotilaalliset
menestykset.
Vanha Fritz oli todella hyvin
omalaatuinen ja omituinen hahmo ja ansaitsee sekä meidän että saksalaisten
kiinnostuksen.
Tulee kyllä miettineeksi, miten
paljon kansanomainen historiakuva oikeastaan edes voi poiketa siitä
lukukirjakuvasta, joka kaikille kansalaisille joudutaan antamaan.
Saksan
historian museossa en ainakaan minä havainnut kriittisyyttä Fredrikiä ja
hänen perintöään kohtaan. Sen sijaan siellä oli keskeisellä paikalla vanhan
Fritzin puku, hieman kuin idoliksi nostettuna.
Fragen
an die deutsche Geschichte-näyttelyssä Gendarmenmarktilla en nyt tällä kertaa
ehtinyt käymään enkä enää muista, mitä siellä olisi tästä aihepiiristä ollut.
Itseruoskinta joka tapauksessa
sopisikin kovin huonosti varsinaiseen kansakunnan
historian museoon. Idea täydentävästä museosta, joka Berliinissä on
toteutettu, on siksikin hyvin kiinnostava.
Sellaista kaipaisi myös esimerkiksi
noiden äsken perustettujen Venäjän historian museoiden (Rossija -moja istorija) rinnalle. Saapa nähdä, joko ne piankin
tulevat.
A
propos, milloin meille saadaan Suomen historian museo? Se olisi kovin
kiinnostava ja tarpeellinen. Tuskinpa teen suurtakaan syntiä, mikäli sanon,
että maamme historia on poikkeuksellisen kiinnostava ja jännittävä.
Suurvaltojen sovinistit eivät
tällaista näkemystä haluaisi pienten valtioiden edustajille sallia, mutta se on
heidän ongelmansa.
Chriter Pursiainen julkaisi viime syksynä kehtovan kaksoielämekerran Fredrik II:sta ja hänen hovimuusikostaan Phiplle Emanuel Bachista eli toisesta Suurest Bachista. Hyvin kiintoisa , plajon asioita, joisat en mitään tiennyt. Fredrikin isä oli mielipuolisen ankara, kuritti poikaansa raskaati tai oikeammion pahoinpiteli. Fredrik yritti paeta naapurivaltioon, mutta jäi pakomatkallaan kiinni ...
VastaaPoistaMafH
Tiedän, että kirja on olemassa. Christer ei lähettänyt, vaikka annoin osoitteen...
VastaaPoistaMeinasin jo blogin alussa ryhtyä kirjoittamaan kommenttia Rudolf Augsteininin kirjasta kunnes luinblogin loppuun. Augsteinin kirja lienee ainoita esityksiä suomeksi Fredrik II:sta, vaikkaa sitä rasittaa vielä saksalainen sodan jälkeinen henkinen krapula, vähän liikaakin. Faktat lienevät kuitenkin kohdallaan.
VastaaPoistaPreussin ongelma oli siinä, että se tarvitsi aina lisää maata ja verotuloja ylläpitääkseen riittävää armeijaa tuon alueen puolustamiseen. Ratkaisematon yhtälö, joka ratkesi vasta NATO:n myötä: Saksa keskittyy makkaraan, autoihin ja ylimääräisiin budjetteihin USA:n hoitaessa pääosin puolustuksen.