Tasanjaon päivänä
On asioita,
joille terve järki ei mahda mitään eikä tiede liioin. Ne kuuluvat ideologioiden piiriin ja ovat siis
luonteeltaan poliittisia eli tahdon asioita.
Kuten jo käsite
ideologia klassisen käsityksen mukaan edellyttää, kyseessä ovat joka tapauksessa
valepukuiset etupyrkimykset, joita ei esitellä suoraan sellaisina kuin ne ovat,
vaan puetaan komeiden ja ylevien käsitteiden kaapuun. Niihin jopa uskotaan,
hartaasti ja kiihkeästi.
Oikeudenmukaisuudella on historian
saatossa tarkoitettu milloin mitäkin, harvoin se on siten ymmärretty, että se
olisi toiminut aivan vallanpitäjien etujen vastaisesti. Sehän on klassinen
ideologian käyttö: vallitsevan tilanteen oikeuttaminen.
Mikään ei
tietysti estä myöskään luomasta vastaideologiaa, jolla koko vallitseva
todellisuus pyritään osoittamaan epäoikeudenmukaiseksi. Sellaiseen saadaan
suurella varmuudella mukaan suuri joukko ihmisiä, jotka eivät koskaan halua
eivätkä pysty kyseenalaistamaan sitä aatetta, jota he kannattavat. He tietävät
vain, että siinä vannotaan heidän nimiinsä ja siis kaiketi ajetaan heidän asiaansa.
Niin sanottu tasa-arvo on tietysti mitä tyypillisin
ideologinen käsite. Englanniksihan sitä tarkoittava sana on latinasta lähtöisin
oleva equality, joka tarkoittaa
samanarvoisuutta ja tasavertaisuutta.
Tälle sukua on equity, joka tarkoittaa oikeutta ja
kohtuutta, mutta myös omaa pääomaa. Siihenhän ihmisellä ainakin on oikeus,
yleisen käsityksen mukaan.
Kantana oleva latinan sana aequitas tarkoittaa joka tapauksessa
tasaisuutta, yhtäläisyyttä ja mielentyyneyttä, mutta myös tasapuolisuutta,
kohtuutta ja oikeudenmukaisuutta. Aequor
merkitsee tasaista pintaa ja meren ulappaa, kuten muistamme Catulluksen
veljensä hautaamisen muistoksi kyhäämästä runosta: Multas per gentes et multa per aequora vectus…
Tasaisuuteen
viittaavat myös alkuperältään saksan Ebenbürtigkeit ja koko romaanisten
kielten perhe: ranskan egalité, italian
uguaglianza ja espanjan igualidad. Ruotsin jämlikhet ja saksan Gleichheit taas viittaavat samanlaisuuteen. No, jämnt merkitsee myös tasaista. Kyllä
jämpti on niin.
Tasaisuus siis
on se asia, jota eri tavoin ilmaistaan ja sitähän samanlaisuuskin tarkoittaa: kun
kaikki on yhtä ja samaa tasaista aavaa, toteutuu näiden sanojen tarkoittama
asia.
Oikeudenkäytössä
pyritään normaalisti tiettyyn tasapainoisuuteen. Sitähän oikeuden jumalattaren
kädessä oleva vaaka tarkoittaa.
Pysähtymättä
miettimään sitä, miksi vaaka on annettu nimenomaan naispuoliselle olennolle,
tuntuu selvältä, että vaaka symbolisoi pyrkimystä asioiden punnitsemiseen puolueettomasti:
vain kyseessä olevan asian kannalta relevantit asiat saavat tulla mukaan
punnitukseen, eivät sen sijaan asiansa punnittaviksi antaneiden ihmisten henkilöllisyys
ja siihen liittyvät ominaisuudet tai suhteet. Siksi oikeuden jumalattaren silmät
ovat sidotut.
Tässä
klassisessa oikeudenkäytön ihanteessa toteutuu siis se vanha periaate, ettei
oikeudenmukaisuus saa olla henkilöstä tai hänen edustamastaan ryhmästä
riippuvaa.
Ei ole vaikea
havaita, miten kaukana tuo periaate on eräiden tunnettujen amerikkalaisten
oikeudenkäyntien maailmasta, joissa henkilön etninen alkuperä tai muut ansiot
nostetaan ratkaisevaksi tekijäksi. Se on myös sovittamattomassa ristiriidassa
ns. affirmative actionin eli
vähemmistöjen hallinnollisen suosinnan kanssa.
Mutta ”positiivista
syrjintää” eli poikkeamista tasavertaisuuden ja oikeudenmukaisuuden klassisista
periaatteista voidaan perustella ja perustellaan henkilöiden edustamien ryhmien tilanteen tasoittamisen eli siis
tasanjaon vaatimuksella, jota kuvaa
parhaiten sana leveling, kun nyt
anglosaksisessa maailmassa ollaan.
Kuten näimme,
itse asiassa jokainen kohouma ja laakso, joka rikkoo aavaa tasaisuutta, on
tietysti myös ristiriidassa aequitas-ihanteen
kanssa. Vain sellainen yhteiskunta, jossa jokainen henkilö ja jokainen ryhmä
olisivat keskenään samanlaisia, kelpaisi silloin ihanteeksi.
Tämä on kaukana
vallitsevasta tilanteesta, kun nyt otetaan side silmiltä ja katsotaan eri
ryhmiä ja otetaan huomioon mistä kukin tulee. Yhdysvalloissa voi kohtuullisen
hyvin ennustaa, että tietystä kortteleista tulee enemmän väkivaltarikollisia
kuin toisista.
Pitäisikö
tuomioita rukata niin, että jokaisen ryhmän edustajat joka tapauksessa saisivat
saman verran kakkua?
Todellisuus
rikkoo pahasti tasanjaon, asioiden tasaisen jakaantumisen periaatetta vastaan,
vaikka vasta se tekisi sokean oikeuden toiminnasta tasapuolista.
Entäpä, jos
yhteiskunnassa vallitsisi absoluuttinen tasanjako? Silloin kukaties myös
oikeuden edessä olisi tuomarin tehtävä helppo, koska lähtökohdat olisivat
kaikille samat.
Ihanteena vanhan
ja ennen maailmassa ainoana oikeana pidetyn näkemyksen mukaan pitäisi olla
yhdenvertaisuus lain edessä ja siis lain ja lainkäytön tasapuolisuus, joka
toteutuu henkilöön katsomatta. Käytännössä ihmiset kuitenkin ponnistavat eri
lähtökohdista.
Nykyisen ns.
tasa-arvoajattelun kanssa oikeuden sokeus on tietenkin jyrkässä ristiriidassa.
Ryhmille ja siis niitä edustaville yksilöillehän jaetaan avokätisesti
etuoikeuksia, joiden ajatellaan edistävän tasaistumista, jota jostakin,
ilmeisesti ideologisesta eli siis poliittisesta syystä pidetään ihanteena
Joka tapauksessa
meillä nyt on suomen kielessä tuo mainio sana tasa-arvo. Senhän voisi ajatella
viittaavan todellakin ihmisen arvoon eikä esimerkiksi hänen edustamansa ryhmän
muista poikkeavaan jakautumaan joidenkin asioiden suhteen.
Biologia ei tue
ajatusta eri ominaisuuksien tasaisesta jakaantumisesta ei rominaisuuksien suhteen,
vaan suorastaan kiistää sen. Tämän jokainen tietää tai tietäisi, jos viitsisi
asiaa ajatella tai kykenisi sen tekemään.
Ajatelkaamme nyt
vaikkapa älykkyyttä. Niin sanottu Gaussin käyrä on sen suhteen naisilla
keskeltä korkea, mutta miehillä laakeampi.
Tämä tarkoittaa,
että keskinkertaista normaaliälykkyyttä tavataan naispopulaatiolla enemmän kuin
miehillä. Jälkimmäisissä taas on enemmän sekä huippuälykkäitä että
keskimääräistä tyhmempiä. Tämä viiteryhmään liittyvä asia ei tee kummankaan
sukupuolen edustajasta vastapuolta parempaa tai huonompaa.
Tiedämme, että
myös sellaiset ominaisuudet kuin taipumus hoivaamiseen, aggressiivisuus,
perhekeskeisyys, riskinottohalu ja monet muut ominaisuudet jakaantuvat sukupuolten
kesken epätasaisesti.
Tilanne on
vastaava kaikkien tunnettujen eläinlajien keskuudessa eikä tässä kannattane
niitä luetella. Kyse ei ole vain siipikarjasta. A propos, olisin kiinnostunut saamaan tietoa siitä, mitä tuloksia
on saavutettu kukkojen ja kanojen roolikäyttäytymisen samanlaistamiseen pyrkivillä
kokeilla. Vai onko niitä edes tehty?
Ihmisen arvon kanssa tiettyyn sukupuoleen
kuulumisella ei ole mitään tekemistä niin kauan kuin elämme yhteiskunnassa,
jossa perhettä ja lisääntymistä pidetään normaaleina asioina. Sitten kun näin
lakataan tekemästä ja pääsemme sukupuolten maksimaaliseen tasoittumiseen, jäänee
jossakin vaiheessa jäljelle vain autio maanpinta, joka ajan myötä kai sekin maksimaalisesti
tasoittuu.
Helsingin
Sanomien tämänpäiväinen merkkipäiväartikkeli Missä Suomessa pesii epätasa-arvo? on tyypillinen ideologinen ja
varsin väsähtänyt yritys lähestyä asiaa, jonka merkitystä ei ole des viitsitty
yrittää ymmärtää.
Tarina naisen eurosta on surkuhupaisa esimerkki
siitä, miten ilmiöiden rationaaliset selitykset torjutaan ideologisista syistä
yhä uudelleen. Väkivallan sukupuolittumisen syynä taas kieltäydytään näkemästä
biologisia tekijöitä, vaikka asia ei ole sokealle
Reetallekaan salaisuus.
Ja mikä kumman
syy on nähdä tasa-arvo-ongelmia siinä, että naisten urakehitys on keskimäärin
toisenlainen kuin miesten?
Kuka niin on
sanonut, että jokaisen ihmisen pitäisi nousta urallaan (monet ihmiset eivät tee
eivätkä edes halua tehdä minkäänlaista uraa) yhtä korkealle. Entäpä elleivät he
halua? Eikö maailmassa voisi olla parempaakin teemistä?
Kuten jo
parinsadan vuoden kokemuksestakin tiedetään, vapaus ja tasa-arvo eivät ole
samaan aikaan mahdollisia. Demokraattinen
Kamputsea oli luultavasti eräs historian tasa-arvoisimmista maista, mutta
mielestäni sen ei pitäisi kelvata meille esikuvaksi.
Ihmisen
irrationaalisuudesta todistaa, että kun 1970-luvulla ruotsalaisilta
opiskelijoita kysyttiin, mikä Euroopan maa oli tehnyt eniten kansalaistensa
hyväksi, oli suosituin vastaus Albania.
Asia on aivan
ymmärrettävä. Albania, kuten myös Kamputsea, oli tosiaan panostanut paljon
tasa-arvoon. Sille oli uhrattu enemmän kuin kohtuullisesti. Mitä vapauteen
tuli, se voitiin kaikin mokomin selittää vain välttämättömyyden ymmärtämiseksi
ja hyväksymiseksi. Näinhän kaikki ideologiat tekevät.
Kuten
ideologialle kuuluukin, feminismi kertoo, mitä ihmisten pitäisi haluta. Vapaassa yhteiskunnassa on kuitenkin jokaisella
oikeus joko kannattaa tiettyä ideologiaa tai viitata sille kintaalla. Myös
jokaisen ideologian vastustamiseen on jokaisella oikeus. Omasta puolestani
käytän mielihyvin tätä oikeutta.
Miten pääsikin unohtumaan venäjän tasa-arvoa tarklittava sana ravenstvo. Siinähän näkyy heti kantana oleva adjektiivi rovnyj, jonka tunnemme mainiosta suomalaisesta ilmauksesta soromnoo! (ven. vsjo rovno -hällä väliä).
VastaaPoistaKiehtovaa, kun avaat suomen kielen lainauksia venäjästä. Yllättävän paljon löytyykin lainasanastoa ja johdannaisia sieltä. Suomi on rikas kieli, sekoitus itää ja länttä tässäkin asiassa.
PoistaIdeologiat ja ismit eivät ole tasa-arvoisia ja tasa-vertaisia etenkään, jos on olemassa absoluuttisia arvoja. Eri ideologioihin uskovat ihmiset ovat siis eriarvoisia ja tasa-arvoisia korkein oppinsa sisällä, jos sielläkään. Muuten he ovat eriarvoisia ja joskus ovat olleet ihmisinä jopa arvottomia. Mm Kambodzhan PolPot toteutti absoluuttisen kommunistisen tasa-arvon, jossa jokainen ihminen pystyi samaan työhön koulutuksesta ja älykkyydestä yms riippumatta. Kurjuuden tasa-arvoahan siinä luotiin. YK ei vaadi arabimaita hyväksymään YK:n ihmisoikeusjulistusta, vaan sharia-lakiin perustuva Kairon julistus riittää. Suomessa halutaan sukupuoletonta maailmaa, mutta samalla monta nais ja miesjohtajaa, samaa palkkaa eri kyvyillä ja työstä ja pian vaikkapa samaa ulkonäköä. Kloonaushan se on tasa-arvoa. Tasa-arvokokeilu epäonnistui myös Amurinmaalla 1870-72. Se se olisi tasa-arvoa, että jokainen saisi vain ansionsa mukaan. Oman osuutensa eikä toisten. Jedem das Seine. Jätetään kuitenkin mainitsematta, missä noin tasa-arvoista oli. Ansaitun hyvää kevättä kaikille.
VastaaPoista"...toteutti absoluuttisen kommunistisen tasa-arvon,"
PoistaJaa jaa sielläköhän kaaderit eivät olleet tasa-arvoisempia kuin toiset, esimerkiksi syöneet paremmin. Uskallan epäillä.
Itse ajattelen, että kaksi hienointa instituutiota, jonka länsimainen elämänmuoto on tuottanut, ovat demokratia ja oikeusvaltio, joka tarkoittaa sitä, että aidosti riippumattomat tuomioistuimet soveltavat demokraattisesti säädettyjä lakeja myös vähemmmistöjen oikeudet huomioiden. Silloin syntyy usein myös oikeudenmukaisuutta.
VastaaPoistaItse en näe, että oikeudenmukaisuus olisi tasapintaisuutta tai -päisyyttä vaan sitä, että jokaiselle annetaan hänelle kuuluva osa. Tuo kuuluvuus taas määräytyy lakien mukaan, jotka tulisi säätää demokraattisesti eli kaikkien ryhmien edut yhteensovittaen.
Kaiken kaikkiaan näkisin oikeudenmukaisuuden pikemminkin päämääränä tai tavoitteena kuin saavutettava ja tuloksena. Se on kuin ympyrän neliöiminen tai piin arvon laskeminen.
Sukupuolten tasa-arvosta en sano mitään, haihatuksena kylläkin aikakaudella. Viisas ei niihin puutu vaan keskittyy hiljaiseen elämän kirjojen parissa tai niihin konkreettisiin asioihin, jotka voidaan saavuttaa.
Tasa-arvon määritelmää ei löydy tasa-arvolaista; ei ainakaan ennen aikaan.
VastaaPoistaOikeudenmukaisuus ei edellytä, että joku riita-asia olisi ratkaistu oikeudessa. Käsite on ollut vasemmistolaisten poliittisten sanajonglöörien kalupakissa vuosikymmeniä.
Minä olen aina jotenkin automaattisesti mieltänyt equitas < equites. Ei sellaista kaikkien samanarvoisuutta ole missään järkevässä yhteiskunnassa hyveenä pidetty.
VastaaPoista> kun 1970-luvulla ruotsalaisilta opiskelijoita
VastaaPoista> kysyttiin
Juuri nuo 1970-luvun opiskelijat ovat nyt vallassa. Ja sen mukainen on Ruotsikin.
Nykyinen nuoriso on kasvanut tietokoneen ääressä. Kokenut lapsuuden seikkailunsa virtuaalisessa todellisuudessa. Ja on nyt pikku hiljaa ottamassa valtaa käsiinsä. Tuota valtaa käyttäen he pyrkivät luomaan yhteiskunnan, jossa todellisuus on monelta osin varsin virtuaalista ja muutettavissa yhdellä hiiren klikkauksella.
Mikäpä siinä. Virtuaalisessa maailmassa voi lähetellä ydinpommeja toisen niskaan hetken mielipahasta. Seurauksenahan on vain ydinsota. Sulje ikkunat, pysyttele sisätiloissa pari päivää ja nettiyhteyden palattua elämä jatkuu taas kuten ennenkin. -- Napin painajista ainakaan ei tule olemaan pulaa.
Tämän päivän tasa-arvoväen ihannemallina näyttää olevan Prokustereen vuode, jossa liian lyhyet venytetään hengiltä ja liian pitkiltä katkotaan ylimenevät osat. Ei siis mitään uutta auringon alla tässäkään asiassa.
VastaaPoistaMissä päin maata tämä Prokustereen
Poistasänkytehdas sijaitsee - vaikuttaa
kyllä virolaisfirmalta mutta.
Miten sanoisin; heräteostos mielessä.
Tästä tasa-arvosta mutta vielä enemmän aiemmasta Ilmari Hiidenlehto-blogistasi tuli mieleen mitä mieltä olet Dario Fernandez-Moreran kirjasta The Myth of the Andalusian Paradise: Muslims, Christians, and Jews under Islamic Rule in Medieval Spain. Kirja on ilmestynyt jo pari vuotta sitten mutta vaiettu kuoliaaksi. Yhdysvalloissa toisin kuin Euroopassa voi tällaisia tutkimuksia kirjoittaa omalla nimellä. Olisi kiva lukea arviosi siitä. Luin kirjan tarkasti ja tein siihen tuhatkunta alleviivausta ja merkintää. Sen myötä karisi viimeinenkin ripe luottamuksesta monikulttuuri- ja tasa-arvotutkimukseen.
VastaaPoistaYmmärtääkseni yhteiskuntatieteissä englantiin on vakiintunut sanaparille equality ja equity merkitykset mahdollisuuksien tasa-arvo ja lopputuloksen tasa-arvo.
VastaaPoistaKuulostaa asialliselta. Kannattaisi meilläkin muistaa erottelu.
Poista