Naisten ehdoilla
Minua on aina
vähän huvittanut ja olisiko nyt pöyristyttänytkin tapa puhua siitä, miten
asioita tehdään jonkin aivan tietyn ryhmän ehdoilla.
Sellainen ajattelu haisee.
Kun rauha
tehdään kahden osapuolen välillä toisen esittämillä ehdoilla, merkitsee se sen
toisen kannalta ehdotonta antautumista, ei enempää eikä vähempää.
Toisin sanoen
kyse on kompromissittomuudesta ja haluttaessa voi käyttää myös tuota mainiota
ja yleviä tunteita nostattavaa sanaa nollatoleranssi.
Nykyaikainen
yhteiskunta perustuu -näin katsottiin yleisesti vielä hiljattain- kykyyn tehdä
kompromisseja ja siis sietää sitä, että eri osapuolet aina asettivat omia
ehtojaan. Jotta yhteiselo olisi mahdollista, piti noiden ehtojen pakostakin
olla mahdollisimman joustavia. Jokainen yleensä ymmärsi asian ja virittäytyi
sen mukaan, ellei halunnut oman asiansa kärsivän tarpeettomasti.
Ihanteena kompromisseihin
valmis, joviaali sosiaalisuus tietenkin oli vähän tylsä tai pahempaakin. Niinpä
totalitaarisesti ajattelevat ovat olleet aina valmiit sen hylkäämään, hinnalla
millä tahansa eli olipa vaihtoehtona mikä tahansa.
Jo Hitler ymmärsi, ettei sosialidemokraatista
tai lihavasta olutmahaporvarista (Der
korpulente Bierphilister) koskaan voinut saada hyvää natsia, mutta kireästä
kommunistista sellainen syntyi kuin luonnostaan.
Niinpä on hyvin
luontevaa, että tietty ryhmä yhteiskunnassamme koko ajan koettelee
suvaitsevaisuuden rajoja ja asettelee mielivaltaisesti uusia normeja syyttäen synkästi
muuta ihmiskuntaa, ellei tämä elä tai edes ajattele niiden mukaisesti.
Liberaali
yhteiskunta on epäilemättä tylsä ja mitäpä sanoikaan itse Ilmestyskirja noista penseistä, jotka eivät olleet kylmiä eivätkä
kuumia? Nehän eivät kelvanneet enempää taivaaseen kuin helvettiin…
Liberaalin
yhteiskunnan perusominaisuus on, ettei sillä ole ulkopuolelta annettua
päämäärää. Päämäärä on itse keksittävä ja kun meitä ihmisiä on kovin paljon
erilaisia, on selvää, että noita päämääriä on paljon ja erilaisia. Tätä
maailmaa ei kerta kaikkiaan voi rakentaa jonkin ryhmän ehdoilla, ilman pakkoa.
Muut eivät ehdoitta antaudu ja hyvä niin.
Toki ihanteita
saa ja pitääkin olla. Ihmiskunnan historia on täynnään toinen toistaan ylevämpiä
näkemyksiä siitä, millaisia ihmisten tulisi oikeastaan olla. Altruismin suuri
aika taisi alkaa Nasaretin suuren pojan (tai miesoletetun) vuorisaarnasta, vaikka onhan sitä vastaan rikottu, luoja paratkoon.
On myös totta,
että nasaretilaisia aatteita voidaan pitää hyvin naiiveina ja sitä paitsi syyllistävinä.
Nykyään ne kuuluvatkin lähinnä henkisten museotavaroiden piiriin ja muodissa
ovat sen sijaan ryhmäkuntaiset pyrkimykset, joiden edistämistä eräänlaisen
totaalisen sodan logiikan mukaisesti pidetään asianmukaisena.
Kyseessä on siis
nollasummapeli, jossa toisen voitto on toisen tappio ja oman ryhmän voiton
edistämiseksi eivät mitkään keinot ole liian huonoja. Tarkoituksesta tai tuloksestahan
ne merkityksensä saavat.
Ei tietenkään
ole sattuma, että juuri tällä hetkellä naisasia on totalitaarisen ajattelun
kärjessä ja vetää kaiken maailman hörhöt puoleensa. Se sattuu tarjoamaan juuri
niin latteaa ja intellektuaalisesti sopivan tasoista toimintakenttää kaikille
niille, joille epäviihtymys moniarvoisessa yhteiskunnassa tuppaa käymään
sietämättömäksi.
Se, joka on
tutustunut Neuvostoliitossa vuonna 1937 vallalla olleeseen diskurssiin, näkee
tässä kaikessa hyvin paljon tuttua.
Silloinhan
oletettiin, että maailmanhistorian uusi ja entisiä verrattomasti korkeampi
yhteiskunnallinen taso on juuri saavutettu. Sosialistinen
yhteiskunta nimittäin oli toteutunut. Muistutettakoon vielä niille, jotka
eivät tiedä, ettei Venäjällä oletettu siirrytyn sosialistiseen yhteiskuntaan
vuoden 1917 kaappauksen jälkeen, vaan siihen kului vielä 20 vuotta.
No, siinä sitä sitten
oltiin, mutta vaikka lehdistö kuinka rummutti sitä, että kaikki oli nyt
muuttunut ja jopa ihmisten psykologia ja koko käytös olivat aivan uudenlaisia,
niin naiivi kansalainen luuli yhä näkevänsä kaiken samanlaisena kuin ennenkin.
Vaikka elämä oli
tullut paremmaksi ja iloisemmaksi, ei
kunnon sapuskaa meinannut löytää millään. Vaikka lehdet olivat täynnä
loistavasti virnuilevia naamoja ja hyvin ravittuja vartaloita, oli ympärillä
ihan samoja pärstiä (morda) kuin
ennen sosialismin koittoa. Tästä sitten jurnutettiin ympäristölle ja salainen
poliisi kuuli kaiken.
Niinpä
aloitettiin nollatoleranssikampanja.
Maassa oli todettu ulkopuolelta, kapitalismin ja imperialismin piiristä
tunkeutunutta vaikutusta ja se oli hävitettävä. Sen levittäjät oli kitkettävä
juurineen (vykortševyvat).
Bolševikillä
ei sana koskaan eronnut teosta eikä saanut erota! Kaksinaamaiset (dvurušniki)
oli tuhottava, sillä heillä ei ollut paikkaa uudessa kulttuurissa. Tässä
mentiin nyt bolševikkien ehdoilla.
No, se oli surullinen
tarina ja satojatuhansia pistoolinluoteja käytettiin uudenlaisen puheavaruuden
varmistamiseksi. Lopullisia muutoksia ei kuitenkaan vain syntynyt.
Miten sanookaan
latinalainen sananlasku: Naturam expellas
furca, tamen usque recurret. Luonto se vain pukkaa takaisin vaikka
ikkunasta, jos sen ovesta ulos heittää.
Olen usein
pohtinut sitä, miksi kukot käyttäytyvät aina jotenkin stereotyyppisesti. Paitsi
kiekumista, niillä on monia muitakin tapoja, jotka poikkeavat selvästi
kanamaisuudesta.
Onko kyseessä
todellakin biologinen eroavaisuus? Itse asiassahan kukkojen perimä on miltei
identtinen kanojen perimän kanssa? Eikö ole mahdotonta ajatella, ettei noita
eroja kyettäisi ympäristövaikutuksilla kumoamaan? Eikö tässäkin viime kädessä
ole kyse kulttuurista?
Kun tätä
tieteenalaa puutteellisesti tunnen, en ole selvillä siitä, onko nykyään
olemassa koelaitoksia, joissa pyritään ehdollistamaan kukkoja kanamaiseen
käytökseen ja päinvastoin. Tulosten täytyy joka tapauksessa olla merkittäviä
myös ihmislajin kannalta, olivatpa ne millaisia tahansa. Muistan, että Konrad
Lorenzilla oli jotain siipikarjaa, jota hän äkseerasi. Millaisia mahtoivat olla tulokset?
Aamun Helsingin
Sanomista luen, että van kolmannes tuossa lehdessä esiintyvistä henkilöistä on
naisia. Kuulostaako tämä kauhealta?
Enemmistö
toimittajistakin näyttäisi olevan naisia, joten ehkä tämä vääristymä (mikä muu
se voisi olla?) johtuu heidän väärästä ehdollistumisestaan. Ehkä kyseessä ovat
menneisyyden jäänteet (perežitki prošlogo)
tai ehkä miehinen vaikutus tihkuu lehteen ulkopuolelta?
Mitä ihmettä
voikaan merkitä se, että sukupuolten eli ikään kuin biologisten luokkien keskinäissuhde
on lehden luomassa julkisuudessa tuollainen?
Rikososastossa
se varmaankin tarkoittaa, että sekä tekijät että uhrit ovat yleensä miesoletettuja.
Asian kai voi muuttaa vain muuttamalla rangaistavien rikosten jakautumaa siten,
että molemmat sukupuolet saavat rangaistuksia yhtä paljon ja yhtä kovia. Miksi
me oikeastaan pidämme tyypillisiä naisten rötöksiä jotenkin lievinä?
Entä muissa
osastoissa? Lehdethän noteeraavat yleensä sotia, onnettomuuksia ja
katastrofeja. Olisiko niiden sijasta keskityttävä enemmän muotiin,
seurapiirijuoruihin ja missikisoihin? Tässäkin lehdessä käsitellään myös
kodittomia, joiden populaatiossa sukupuolijakautuma on vino. Olisiko saatava
enemmän naisia tähänkin joukkoon vai riittääkö aidoksi ratkaisuksi se, että
kuvataan vain avustustyöntekijöitä?
Kysymyksiä, kysymyksiä!
Jokainen journalisti ymmärtänee sen, että kuuluisaksi tai ainakin mainituksi
tuleminen on jokaisen naisen ylivertainen toive ja ehkä monen miehenkin.
Mahtaneeko tässäkään toteutua edes pyrkimysten tasa-arvo -käyttääkseni idioottimaista
termiä- sitä en tiedä.
Joka tapauksessa
hesarin puheavaruudessa näyttää
olevan selvää, että ainakin kahden sukupuolen edustajien tulisi
ihanneyhteiskunnassamme saada yhtä usein nimensä lehteen (eli äänensä kuuluville, mitäs muuta se voisi
olla?). Muu on vinoutumaa ja menneisyyden jäännettä.
Minulla on kyllä
pistänyt silmään se, että aina niissä tapauksissa, jolloin se on mahdollista,
hesarin kuvissa esiintyy nainen, vaikka hänen oletettu sukupuolensa edustaisi
alalla pientä vähemmistöä.
Uskon kyseessä
olevan tietoinen valinta ja kysynkin, miten suuri määrä lehden kuvissa esiintyvistä
henkilöistä edustaa mitäkin sukupuolta. Olisin kiinnostunut myös niistä
erilaisista sukupuolisista varianteista ja niiden esiintymisfrekvensseistä.
Kyllähän tätä
lehteä toimitetaan naisten ehdoilla, mutta sille pitäisi löytää myös lukijoita.
Vai ovatko lukijat sittenkin sellainen taho, jonka näkemykset voidaan ja
pitääkin ignoroida? Ideologian toteutuminenhan se tärkeä asia tässä maailmassa
on vai kuinka?
Täyttä asiaa.
VastaaPoistaYleisten kansalaisvapauksien ja kirjaimellisesti vapaamielisen yhteiskunnan perusteisiinkohdistuvaa todellista uhkaa ei haluta nähdä. Hyvä että näillä aidon suvaitsevaisuuden periaatteilla kuitenkin on vankat puolustajansa!
Minulla on nostalgisia muistoja jostain kaukaa takavuosikymmeniltä, jolloin sanomalehden tai television saattoi avata siinä toivossa että sieltä voisi s a a d a itselleen ajattelemisen aihetta -- tai edes jotain. Että näillä tiedotusvälineillä olisi siis jotain a n n e t t a v a a .
VastaaPoistaTänäkin aamuna tv oli ykköskanavalla auki, mutta ainoatakaaan sellaista hetkeä en enää kokenut. Jos tv olisi henkilö joka istuisi samassa aamiaispöydässä, olisi tunnelma aika vaivautunut. Silloin ei -- sen lisäksi ettei vieraalla olisi mitään annettavaa -- itsekään enää tietäisi mitä tällaiselle ihmisenä, hmmm, aivan avuttomalle tapaukselle voisi tai pitäisi sanoa. Eli niin kauas on jouduttu, ettei puheavaruus kulje enää kumpaankaan suuntaan.
Tämä naisistumisen tai "feminismin" normipaine on yksi niistä kaikkein tyhjimmistä ja tyhmimmistä jutuista. Kuka jaksaa suhtautua siihen mitenkään? --
Se on jotenkin juuri niin huteraa hattaraa, ettei sen vakavampaa puolta -- sitä että sekin on oire demokraattisen ja autenttista etiikkaa tavoittelevan yhteiskunnan romahtamisesta ja narsistisen kulttuurin valtaanpääsystä -- kukaan jaksa nostaa esiin.
Sokean individualismin vallassa yksilöiden itseidentiteetti paradoksaalisesti muuttuu ismi-identiteetiksi, ja ideologioidensa läpitunkemat yksilöt kykenevät vain lyömään erilaisia leimoja toistensa otsiin. Yleisillä opeilla niitä toki perustellaan, mutta hyvinkin henkilökohtaisella yksilötasolla koetaan.
Ilmianto- ja irtisanoutumiskulttuuri on jo keskellämme -- ja se jos mikä on nimenomaan totalitaristisille järjestelmille ominainen. Ideologinen puhdasoppisuus samoin. Ja tuo mainittu nollatoleranssi. Niin myös yhä useammin esiin nousevat vaatimukset väärien ideologioiden julkituojien rankaisemisesta. Jne.
Ja sitten tulee se mielestäni mielenkiintoisin kysymys ja kynnys: missä vaiheessa tämä olemuksellinen totalitarismi muuttuu lopullisesti t e o k r a t i a k s i ? -- Silloinko kun otsiin lyödyt leimat ovat kuin polttomerkkejä, ja kun yhteiskunnassa vallitseva normipaine kasvaa niin suureksi, että yksilöt alkavat ohjautua k u n n i a n - ja h ä p e ä n t u n t o j e n mukaan? Silloin todella ollaan taannuttu teokratian asteelle.
Jos joku jo pohtii tällaisia, hänen on siis parempi olla enää lukematta Hesaria tai avaamatta televisiota. Sillä siellä ei näitä kysymyksiä kukaan kysy -- siellä eletään jo täydellisten tunnustuksellisten totuuksien vallassa ja normipaineita vain kasvattaen.
Pane se tv kiinni ja avaa radio (1)! Sieltä ja kirjasta löydät ajatuksia.
PoistaTaidatkos asian paremmin sanoen. Ajatus hesarista inhimillisenä kahviseurana on puistattava. "Jos kirjoja ois he, en lukisi heitä"...
VastaaPoistaKiintiöajattelun mukaan vain se ratkaisee, mitä on jalkojen välissä. Pätevyys, asiantuntemus jne. ovat täysin toisarvoisia. Hölmöläisten touhua.
VastaaPoistaKylläpä tuli ärtynyt olo heti aamutuimaan, kun näki Pravdan etusivun! Naisvouhotus alkaa olla jo aivan absurdia. Kohta aletaan vaatia, että sukupuolettomillekin pitäisi olla kiintiöt. Tämä marginaaaliryhmähän on on kovin trendikäs näinä aikoina.
VastaaPoistaTerveisin nim. Hävettää olla nainen
Verratkaa esimerkiksi isänpäivän uutisointia. Suht asiallista eikä mitään hössötystä https://www.hs.fi/paivanlehti/12112017/
VastaaPoistaOlisiko feminismiä syytä käsitellä myös kirjamuodossa? Jyräys on jo sitä luokkaa, että herkempää hirvittää. Eikä (juuri) kukaan sano vastaan.
VastaaPoistaOnko Hesarin päätoimittaja "muunsukupuolinen"?
VastaaPoista"mitäpä sanoikaan itse Ilmestyskirja noista penseistä, jotka eivät olleet kylmiä eivätkä kuumia? Nehän eivät kelvanneet enempää taivaaseen kuin helvettiin…"
VastaaPoistaHelvettiin menivät että pätkähtivät.
Jaa. Siis Laodikean seurakunta. Ainakin Amen oksensi heidät suustaan. Olisiko sitten pirulle ollut käyttöä?
VastaaPoista