Sankarinaiset ja pyhimykset
Ihmislajille on
ominaista, että se seuraa tiettyjä yksilöitä, joita jotkut tutkijat merkkaavat
kreikkalaisella alfa-kirjaimella.
Alfat herättävät
ihailua ja saavat osakseen arvostusta, joka on sitä ylenpalttisempaa, mitä
naiivimpaa yleisö on. Tyypillinen fanitusikä sijoittuu puberteettiin ja on
normaalia, että karvankasvua aloitteleva lapsi haluaa ehdottomasti tulla
ihanteensa klooniksi. Hän on siihen nähden täysin kritiikitön.
Ihanne
kasvaa tuon ikäisillä kuin itsestään epäjumalaksi eli idoliksi. Siinä ei ole mitään kummallista. Se on vaihe, joka on
käytävä läpi matkalla aikuisuuteen.
Mikäli myös
aikuisten kulttuurille on tyypillistä, että murrosikäisten käyttäytymismallit
muodostuvat keskeiseksi normiksi, johon kaikkea muuta verrataan, on mielestäni
syytä huoleen. Tässä nykyisessä Hollywood-kulttuurin maailmassa, jossa myytävät
hengentuotteet mitoitetaan yksitoistavuotiaan tasolle, se on kuitenkin ollut
sääntö jo hyvän aikaa.
11-vuotiaan
henkinen taso on se, jolla on suurin mahdollinen kattavuus koko ostokykyistä
väestöä ajatellen. Siksi miljoonat kannattaa sijoittaa sellaiseen. Toki osa
tavaraa suunnataan myös erityisesti pari vuotta vanhemmalle joukolle, koska
seksin myyminen esimurrosikäisille ei oikein onnistu.
Joka tapauksessa
sankari on tässä bisneksessä se
keskeinen asia. On selvää, että jokainen keskenkasvuinen yksilö tarvitsee
sellaisen, etenkin sen jälkeen, kun on havainnut, ettei oma isä olekaan
kaikkivoipa.
Myös yhteisöt
kaipaavat kukin sankariaan. Kilpailevien ryhmien sankarit saattavat itse
asiassa olla aivan samanlaisia, mutta tuntuu siltä, että samaan aikaan voi sama
henkilö olla vain yhden ryhmän sankari, ainakin mikäli nuo ryhmät ovat
kilpailusuhteessa.
Vai onko
esimerkkejä siitä, että, sanotaan nyt joku potkupalloilija tai muu jonglööri
olisi jossakin vaiheessa yhden joukkueen tai maan sankari ja sen jälkeen jonkin
toisen? Silloinhan hän muuttuisi viholliseksi?
Muistan kyllä,
että Kalevi Hämäläinen oli aikoinaan Sulkavan urheilijoiden (SU-41) sankari,
mutta muutti sitten Juvalle ja paikalliseen seuraan. Asiasta ei syntynyt
verikostosuhdetta, mikä ehkä johtuu siitä, ettei kyseessä ollut joukkuelaji.
Muistamme myös
Yrjö Maunu Sprengtportenin, joka harjoitti ansiokkaasti Savon jääkäreitä, mutta
meni sitten vihollisen puolelle ja sai ansaitusti kuulan ruhoonsa, tosin ilman
kohtalokasta tulosta. Mielestäni hän lakkasi olemasta meikäläisten sankari
puolta vaihdettuaan, vaikka moni kirjailija onkin häntä puolustanut.
Sankareista on
tullut ajan mittaan paljonkin kirjoitettua yleisellä tasolla. Naissankarit tai
ehkä paremminkin sankarinaiset olen joka tapauksessa jättänyt vähemmälle.
Nykyaikainen
lukija tietenkin tuntee tarvetta kysyä miksi näin olen tehnyt ja teeskentelee
siis tyhmää. Naissankarien vähäinen määrä historiassa johtuu tietenkin heidän
harvinaisuudestaan kansallisina tai muina ryhmän symboleina ja esikuvina.
Tietenkin heitä
on ollut: hallitsevista keisarinnoista pyhimyksiin ja taiteilijoihin. Arkielämän
sankarillisuutta on tietenkin ilmennyt naisten piirissä valtavasti kautta
vuosituhansien siinä kuin sen vastakohtaa, mikä tietenkin on yleisempää, koska
sankarillisuudelle ei muuten tulisi mitään arvoa.
Ehkäpä
todellinen (!) tasa-arvo vaatiikin meitä olettamaan, että sankarillisuus on
jotakin, jota kaikilla on ehdottomasti yhtä paljon. Asia täytyy vain niin ymmärtää,
ja tässä asiassa tiedotusvälineet tulevat ehkä suorittamaan ratkaisevan työn
matkallamme läpi myöhäispatriarkaalisen yhteiskunnan instituutioiden.
Uusimmassa ”laatulehdessä”
on laaja artikkeli (nais)kirjailijasta, jonka luoma sankarityttö on hypännyt
kerrostalosta pelkkään sateenvarjoon turvautuen.
Minuun tarina ei
tehnyt erityistä vaikutusta. Tein saman tempun noin kymmenvuotiaana talon
tikkailta ja sen sijaan, että olisin saanut osakseni ihailua, oli äiti hyvin
vihainen. Sateenvarjot olivat tuolloin kalliita.
Kun sateenvarjon
täysin kelvoton teho putoamisen jarruttajana oli paljastunut, tuntui koko asia
aika nololta. Silloin ei vielä ollut noloutta ylistäviä vertaisryhmiä tai alan
sankareita, jollaisesta samassa lehdessä on myös pitkä tarina. Tyhmyys nyt vain
oli sitä, mitä oli, vailla hohtoa. Sai se joskus sädekehäänsä huumorin kultaa.
Kuitenkin
varsinaiset sädekehät kuuluivat tuon ajan käsityksen mukaan pyhille.
Jeesukselta ei kukaan voinut kiistää oikeutta sellaiseen ja taisipa meilläkin
koko pyhä perhe kuvissa valaistua sellaisen avulla. Mitään haloota asiasta ei
protestanttisessa maassamme nostettu: kaikkihan me syntisiä olimme ja pyhitys
tuli sola fide, sola gratia, propter
Christum, jos nyt oli tullakseen.
Tämä tuli
mieleeni, kun Lontoossa uteliaisuudesta ostin Julia Pierpont-nimisenhenkilön
kirjoittaman kirjan nimeltä The Little
Book of Feminist Saints. Virago, 2018, 189 s.
Kirjassa oli -usein
sädekehän ympäröimällä kuvalla varustettuina- sata lyhyttä tarinaa naisista ja
vain naisista. Siis ilmeisesti jonkinlaisia oman joukkueen sankareita, jotka
olivat kunnostautuneet taistelussa vihollista vastaan.
Kun vilkaisin
hyllyssäni olevaa kirjaa, Tessa Paulin kirjoittamaa kirjaa pyhimyksistä (An Illustrated Dictionary of Saints,
Southwater 2011, 159 s.), saatoin havaita, että nuo oikeat pyhimykset olivat hyviä
ja sankarillisia ihmisiä, jotka olivat kehittyneet kohti jumalallisuutta,
joskaan eivät tietysti koskaan sinne päässeet.
Joka tapauksessa
he olivat voittaneet, kuka enemmän ja kuka vähemmän, inhimillisen heikkouden
eli siis itsensä. Kuka kunnostautui siveydellään, kuka uskonvarmuudellaan, kuka
hellämielisyydellään ja kuka viisaudellaan.
Palvelivatko he
jotakin asiaa tässä maailmassa? Itse asiassa eivät, sillä evankeliumin asia ei
ollut periaatteessa mikään yhtä puoluetta ja sen etuja tässä maailmassa tukeva
doktriini, vaan kaikille avoin ja jopa velvoittava ilmoitus.
Mutta tämä
kaunis periaate toki usein tykkänään unohtui myös kristityiltä, ainakin
katolilaisilta, uskoisin. Mutta
Pierpontin pyhimykset ovatkin itse asiassa aivan muuta, kuten jo itse
sankarigallerian koostumus osoittaa. Siellä ovat niin Michelle Obama ja Hillary
Clinton kuin Madonna ja Pussy Riot…
Herää tietenkin
kysymys, mitä virkaa tällaisilla pyhimyksillä on ja millaiseen ajatteluun koko
juttu mahtaa perustua. Kirjoittaja vastaa, että kyseessä ovat jumaloinnin
arvoiset henkilöt (worthy idols), jotka
ovat ylittäneet heille osoitetun roolin.
Ennen ja ehkä
hieman nykyäänkin katoliset pyysivät pyhimyksiä rukoilemaan puolestaan: Santa Maria, ora pro nobis! On kiinnostavaa ajatella, mihin näiden pyhimysten
palvojat pyrkivät. Kukaties myös heille on varsinaisesti tärkeää vain hagiografia -simppeli ja kaunisteltu
sankaritarina moraalisena esikuvana, totta tai ei.
Ehkäpä he voimaantuvat ajatellessaan, että myös
heillä on -joskaan nyt ei kuolematonta sielua ja ääretöntä arvoa Jumalan
silmissä- onni kuulua kuviteltuun
yhteisöön, jonka muuan edustaja on sentään saanut aikaan merkittäviä asioita?
En rupea tässä
pohtimaan tämän pakanallisen kultin mahdollisia korollaareja tämänpuoleisen ja vajavaisen ihmisen palvontana.
Jumalallistumista en noissa pyhimyksissä voi havaita Totean vain, että idolinsa
kullakin. Onko kyseessä edistysaskel keskiaikaan verrattuna vai ei, voi kukin
itse päätellä.
Nyt kuulemma
ollaan sitten kyhäämässä vastaavanlaista suomalaista sankarinaisten kokoelmaa.
Sikäli kuin ennakkotiedoista voi päätellä, galleria tulee olemaan pitkälti
analoginen amerikkalaisen vastineensa kanssa. Toivottavasti siinä nyt sentään
vältetään ne pahimmat naiiviudet, jotka Pierpontin kirjaa vaivaavat.
Asia nimittäin
on niin, että suomalainen nainen on itse asiassa jo kauan sitten ohittanut sen
tason, jota silmällä pitäen nuo pyhimykset on valittu. On huolestuttavan
vähä-älyistä lapsellisuutta, mikäli meillä ruvetaan apinoimaan asioita, jotka
kuuluvat aivan toiseen kulttuuriin.
Professori Vihavaisen tarina Kalevi Hämäläisestä kerrottiin minulle Juvalla nuorena ollessani toisin. Hämäläinen, joka pärjäsi ladulla paremmin kuin kanssaihmistensä jaa varsinkin hiihtopomojen kanssa, asui Juvalla ja edusti Juvan Urheilijoita kunnes riitautui seuran kanssa ja siirtyi edustamaan Sulkavan Urheilijat 41:tä. Maakuntaviesteissä hän tästä huolimatta hiihti Juvan vaakuna rinnassaan ja edusti siis kotipitäjäänsä. Ymmärsin kuitenkin niin, että hän myöhemmin palasi Juvan Urheilijoihin. Hämäläisellä on patsas Juvan urheilupuistossa, mutta hänen kohtalonsa ei aktiivikauden jälkeen ollut kovin onnellinen.
VastaaPoistaKiitos tarkennuksesta! Vaikka olin suuri Hämäläisen ihailija, en jostakin syytä tuntenut tätä tarinaa,ymmärsin siis väärässä muodossa.
Poista> Muistamme myös Yrjö Maunu Sprengtportenin, joka
VastaaPoista> harjoitti ansiokkaasti Savon jääkäreitä, mutta
> meni sitten vihollisen puolelle
Tietenkään unohtamatta Carl Gustaf Emil Mannerheimia, josta tuli sankari vasta sen jälkeen, kun oli vaihtanut puolta.
Tässä tuleekin esille kysymys siitä, mikä on sellaisen uskollisuuden arvo, joka on vannottu instituutiolle, esimerkiksi urheiluseuralle tai valtiolle. Onko uskollisuus urheiluseuralle kuitenkin lopulta uskollisuutta jokaiselle fanille erikseen ja yksilöllisesti, erona vain että mittakaava on massiivinen?
Mannerheim oli vannonut uskollisuutensa TSAarille ja aina TSAarin vaihtuessa olisi joutunut uskollisuutensa uusimaan. Ja vastaavasti HÄNen KEIsarillinen KORkeutensa olisi joutunut ilmoittamaan onko edellisen TSAarin kanssa tehty sopimus vielä voimassa. TSAarihan on suvereeni niin kuin on valtiokin omiin alamaisiinsa nähden.
Taidamme kohdella Sprengtportenia epäoikeudenmukaisesti. Eikö mitä suurimmassa määrin Armefeltin ohella hänen ansiotaan ollut, että Suomesta tuli perustuslaillisesti johdettu Suuriruhtinaskunta.
VastaaPoistaTäysin mahdollista. Näitä "Erään petturin puolustuksia" onkin vaikka millä mitalla ja Suomessa harva nykyään pitää häntä petturina. Siis nykyään. Mutta silloin hän sai mitä ansaitsi.
PoistaSprengtportenista sen verran, että on muistettava hänen olleen oman aikakautensa ihminen eli 1700-luvun aatelinen. Silloin oli luonnollista, että aatelismies saattoi siirtyä toisen ruhtinaan palvelukseen, jos joutui hakaukseen oman ruhtinaansa kansssa. Aatelisupseerit olivat tietyn kansanvälisen säädyn jäseniä. Ranskassa oli ennen vallankumousta ruotsalaisille, oma royal suedois -rykmentti.
PoistaNo totta kai. Mutta maanpetturina häntä silti yleensä pidettiin.
Poista"...jumaloinnin arvoiset henkilöt (worthy idols"), kuten Madonna Louise Veronica Ciccone. Huh huh... Arvaan, että suomalaisessa naispyhimysopuksessa tullaan esittelemään ainakin Saara Särmä ja Rosa Meriläinen. Siinä vasta jumaloitavia! - Dissidentti
VastaaPoistaMiksi pyhimyksistä pitää olla luterilaisessamaassa huolissaan? Jo 1600-luvun henkinen johtajamme Isak Rothovius piti niitä tarpeettomana paavilaisena hölynpölynä.
VastaaPoistaSiksi juuri. Kerran pääsimme jo pois keskiajasta, mutta taas se pukkaa päälle.
Poista"On huolestuttavan vähä-älyistä lapsellisuutta, mikäli meillä ruvetaan apinoimaan asioita, jotka kuuluvat aivan toiseen kulttuuriin."
VastaaPoistaTämäpä se taitaa olla ns. vihervasemmiston ongelma noin yleisemminkin. Sieltä Ameriikastahan ne agendat ylipäätäänkin tunnutaan omaksuttavan, ja ilmeisesti yhä useammin ilman sen sanottavampaa lähdekriittisyyttä tai muutakaan sen itsenäisempää ajattelua. Nämä kaikenlaiset identiteettipoliittiset vouhkaamiset nyt vaikkapa esimerkkinä mainitakseni (ei tarvitse kuin katsella vaikkapa saamenkielisiä uutisia tämän havaitakseen).
En ole Amerikan yhteiskunnallisten olojen erityistuntija, joten en osaa esittää tarkempaa arviota siitä, kuinka hyvin nuo agendat sitten kuvaavat sikäläistä todellisuutta ja kuinka päteviä rohtoja ne mahtavat tarjota sikäläisiin (sinänsä toki olemassaoleviin) ongelmiin (veikkaisin kylläkin, että tuskinpa ne useimmiten edes kovinkaan hyvin oikeaan osuneisiin premisseihin tukeutuvat sielläkään).
Mutta kun tuo paletti sitten siirretään sen kummemmitta pohdiskeluitta toiseen maanosaan, ja aletaan pelaamaan sikäläistä peliä eurooppalaisella pelialustalla, niin lopputulokset sitten ovatkin hieman, no tuota noin, eriskummallisen näköisiä. Ja niitä sitten pitäisi vielä kumartaa muitta mukinoitta kuin jotakin kultaista vasikkaa. Jokin globaalistumisen lieveilmiö kai tämäkin sitten on. Siihen sisältyvästä syvällisemmästä viisaudesta en kylläkään ole järin vakuuttunut ainakaan tähänastisten kokemusten perusteella...
-J.Edgar-
Enpä todella halua tietää nykypimatsujen valitsemia naisidoleja, koska arvelen sieltä löytyvän Pastori Marjaana Toiviaisen. piispa Irja Askolan, Tarja Halosen ja sen semmoisia naisoletettuja. Joukkoon kyllä hyvin mahtuisi muutama munaton mieskin, joita kyllä nyky Suomessa riittää.
VastaaPoistaIhailtavan älykästä kommentointia, jatka samaan malliin!
PoistaVähintään kaksi noista kolmesta tulee naissankarigalleriaan vastoin kantaani. Itse sijoittaisin sinne Elina Lepomäen...ei pirkule kun ei tule mitään muuta mieleen. Ei ainakaan Sirkka Hämäläistä tai Lapuan korppukotkaa.
PoistaPussisen akka, merkittävä naisihminen!
VastaaPoista"Sillä miltäpä elämä lienee välillä maistunutkin, niin Pussisen akka ei koskaan menettänyt uskoaan, että enempi sitä on vettä kuin paskaa..."
Poista