Vallankumouksen aurinko
Борис Колоницкий, «Товарищ Керенский»:
Антимонархическая революция и формирование культа «Вождя народа». Март-июнь
1917 года. Новое литературное обозрение 2017, 511 с.
Kerenskistä on
kirjoitettu paljonkin. Richard Abrahamin luonnehdinnan mukaan hän oli ”Vallankumouksen
ensi rakkaus” ja tämä onkin ilmeisen onnistunut kiteytys.
Neuvostokaudella
Kerenskin nimeä ja mainetta tietenkin pyrittiin kaikin tavoin polkemaan lokaan
ja jälkikäteen hän toki onkin suuren epäonnistumisen merkitsemä, lähes koominen
hahmo.
Suomessa jokainen
tuntee vieläkin sen renkutuksen, joka esittää Kerenskiä suuren taikinan alustajana, jolta Suomi onnistuu pääsemään karkuun.
Vanha ystäväni Boris
Kolonitski tuntee tuon lorun myös ja esittää sen kirjassaan. Huomattakoon että
venäläiset vallankumouksen tutkijat ”löysivät” Valtionarkiston venäläiset
sotilasasiakirjat 1970-luvun lopulla ja ovat sen jälkeen aina muistaneet
hyödyntää myös niitä. Uranuurtaja tässä asiassa oli G.L. Sobolev, joka myös on
kirjoittanut kirjan Kerenskistä.
Kolonitski,
entinen Pietarin Eurooppalaisen yliopiston vararehtori muuten, on jo vuosia
tutkinut sitä mentaliteettia, joka ilmeni Venäjän vallankumousvuodessa 1917.
Poliittinen
historia ei ole hänelle itsetarkoitus, vaan yksi sen henkisen ilmapiirin
selittäjistä, joka Venäjällä vallitsi noina hurjina aikoina. Häntä kiinnostavat
erityisesti ihmisten reaktiot ajan ilmiöihin: keisariperheen imagon
muuttuminen, työläisen omanarvontunnon kehitys ja johtajien osakseen saama
arvostus ja vastustus.
Poliittinen
historia siis kuuluu tässä lähestymistavassa taustaan, mutta toki se saattoi
olla myös ratkaisevassa roolissa, kun suhtautuminen johtajaan muuttui. Näinhän
tapahtui Suomessa.
Tarina Kerenskin
Suomessa nauttimasta tavattomasta arvostuksesta on tuttu, olen sitä itsekin
tällä palstalla referoinut ja halutessa voi myös katsoa, mitä lehdet meillä
kirjoittivat suuren ministerin vieraillessa Helsingissä keväällä 1917.
Sehän oli yhtä
ylistystä. Kerenski laski seppeleen itsensä Runebergin (Maamme-laulun ja Porilaisten
marssin runoilijan!) patsaalle, suuteli senaatin varapuheenjohtaja Tokoita ja
sai valtavat ja kauan kestävät suosionosoitukset puhuessaan Työväentalossa.
Suomalais-venäläistä
veljestymistä täydensi Itämerenlaivaston uuden komentajan, amiraali Maksimovin
puhe. Tämähän oli puoleksi suomalainen ja osasi suomea ja ruotsia. Laivaston päätukikohta
Helsinki oli tärkeä sotaa käyvän maan nurkkapylväs ja innostuneet sotilaat
lupasivat tehdä siellä velvollisuutensa.
Suomalaiset
vastasivat Kerenskin muiskuihin samalla mitalla ja käydessään parantolassa
(Kerenskin munuainen oli muuten hieman aiemmin leikattu Suomessa), Kerenski sai
koululaisdelegaation luokseen laulamaan. Ylioppilaat tietenkin myös osoittivat laulaen
kunnioitustaan.
Olipa siinä
syytäkin. Siinä oli oikeuden mies
(oikeusministeri), joka oli vapaan Venäjän symboli ja myös Suomen vapauttaja ja
sen laillisten oikeuksien palauttaja. Mitä muuta olisi voinut vaatia?
Osoittautui,
että voitiinhan sitä. Ministeri innostui puheessaan lupaamaan suomalaisille
kaiken mahdollisen, mitä vapaa kansa saattoi haluta. Ylioppilaille hän julisti, ettei näiden koskaan
pitäisi alistua orjuuteen.
Sitten ilmeni,
että Suomen kansa, tai ainakin eräät ministerin sosialistiset aateveljet
halusivat käytännössä itsenäisyyttä, vieläpä keskellä suursotaa. Siis tämän valtalain.
Kuten Kolonitski
huomauttaa, Kerenski ymmärsi hyvin, että mikään vakavasti otettava poliittinen
voima (bolševikit
eivät vielä olleet sellainen) Pietarissa ei olisi voinut moista projektia
kannattaa eikä yksi ministeri tietenkään ratkaista tämän luokan kysymyksiä.
Koko Venäjän
kohtalon ratkaisemista vartenhan oli määrä pitää ja sitten pidettiinkin vaalit
yleisellä ja yhtäläisellä äänioikeudella ja näin valittu Perustava kokous, Venäjän demokratian satavuotinen unelma, tulisi näistä
perustavaa laatua olevista asioista päättämään.
Niinpä Väliaikainen
hallitus hajotti Suonen eduskunnan, ja Kerenski sai meillä petturin ja
imperialistin leiman. Muualle Venäjälle tämä imagon muutos ei vielä ulottunut.
Muualla
Venäjällä Kerenski kultti nousi kevään ja vielä kesänkin kuluessa ylenpalttiseksi
ja Kolonitskin huomio keskittyy juuri tähän periodiin.
On kiintoisaa
havaita, että johtajan hahmo sai suorastaan yli-inhimillisiä piirteitä. Nikolai
Berdjajev kuvaa, miten kirjailija Andrei Belyi kertoi jonkinlaisessa hurmoksessa
nähneensä Kerenskin puhumassa joukoille. Yhtäkkiä oli valo langennut taivaasta ministerin
päälle ”… ja näin ”uuden ihmisen”… Se on ih-mi-nen!”
Kyseessähän oli
aikakauden ajatus yli-ihmisestä. Tässä
tapauksessa Berdjajev kuitenkin nauroi koko asialle ja närkästytti Belyin
pahanpäiväisesti. Mainittakoon, että Kolonitski on havainnut lähes koko
kulttuurieliitin olleen suuria Kerenski-faneja.
Kerenskin kultti
kumpusi kuitenkin syvemmältä kuin älymystön kummitusten täyttämistä aivoista.
Häntä nimitettiin vallankumouksen ”neroksi”, ”symboliksi” ja jopa ”auringoksi”.
”Johtaja” (вождь) oli myös
Kerenskin luonnollinen epiteetti huolimatta siitä, että vallankumouksen henki, ”volnost”
oli syvästi auktoriteetin vastainen. Mutta Kerenskihän oli demokraatti ellei
peräti itse demokratia.
Samanlaatuista
henkilöpalvontaa kohdistettiin samaan aikaan pariin muuhunkin henkilöön, muun muassa
venäläisen marxismin isään Plehanoviin, joka kyllä jostakin syystä sai vain
vähän seuraajia. Myös Miljukovin kultista voidaan puhua.
Ylisanat eivät
olleet tässä ilmapiirissä vieraita. Kulkulaitosministeri Nekrasov sanoi: Kerenski ei ole meille vain ministeri eikä
edes vain kansantribuuni. Itse asiassa hän ei ole enää edes inhimillinen
olento, vaan demokratian symboli.
Kolonitski
huomauttaa, että samaan aikaan esimerkiksi bolševikit eivät vielä palvoneet
johtajiaan. Itse sanaa ”johtaja” käytettiin niiden piirissä lähinnä ironisessa mielessä.
Ajatus siitä,
että myöhemmät neuvostokauden henkilönpalvonnan ilmiöt liittyvät samaan
mentaliteettiin, on tietenkin lähellä ellei peräti väistämätön.
Asiaa symbolisoimaan
Kolonitski nostaa esille erään aikalaiskirjoittajan, joka kysyy ”Ketä olisi nyt
palveltava? Ketä pitäisi nimittää todelliseksi johtajaksi? Ketä pitäisi
seurata?”
Jonkin aikaa
siinä roolissa sitten oli suurella menestyksellä Kerenski ja sitten myöhemmin
seurasi muita. Huomattakoon, että vielä 1920-luvulla Neuvostoliitossa korostettiin
massojen ensisijaisuutta kaikessa, vaikka samaan aikaan jo luotiinkin johtajien
kultteja.
Kun tarina
Kerenskin paosta naiseksi pukeutuneena keksittiin bolševikkikaappauksen jälkeen, oli
tarkoituksena tietenkin mahdollisimman perusteellisesti nolata
yli-inhimillisiin mittoihin kasvaneen sankarin maine. Siitä Kolonitski ei tässä
kirjassa vielä kerro.
"jälkikäteen hän toki onkin suuren epäonnistumisen merkitsemä, lähes koominen hahmo."
VastaaPoistaSanoisin, että pikemminkin traaginen. Kerenski oli Venäjän viimeinen mahdollisuus demokratiaan. Lokakuun vallankumouksen jälkeen sellaista mahdollisuutta ei enää ollut. Sitä osoittaa parhaiten demokraattisesti valitun perustuslakia säätävän kansankokouksen (?) tragikoominen lopetus.
Niin, tragediahan se oli, mutta hahmosta nyt tehtiin koominen.
VastaaPoistaPerustuslakia ei sentään aiottu säätää kansankokouksella, vaan kansalliskokouksella (Учредительное собрание), vaikka tuota sanaa ei sen virallisessa nimessä olekaan.
Mitä mieltä venäläiset nykytutkijat ovat siitä, olisiko Kerenskillä ja väliaikaisella hallituksella ollut mitään mahdollisuuksia jäädä valtaan vai oliko bolshevikkivallankumous väistämätön. Ainakin vihattu ja epätoivoinen sota olisi pitänyt lopettaa.
VastaaPoistaEn ole sellaisia spekulaatioita lukenut. Ainakin Korniloviin olisi olut suhtauduttava toisin.
PoistaPerheystäämme, ploliittisen historian professori L.A. Puntila tapasi Kerenskin New Yorkissa joskus vuonna 1967. Puntila kertoi juuri käyneensä Leningradissa, jolloin Kerenski välittömästi korjasi "Sankt Peterburg". Eihän tästä kulunut kuin 25 vuotta kun nimi palautettiin.
VastaaPoistaMafH