Seikkailuni puheavaruudessa
Juuri kun
kansamme oli oppinut ymmärtämään, että sen puhumista ja ajattelua hallitsi diskurssi, ottivat alan miehet ja naiset
käyttöön uuden termin, puheavaruus.
Minusta termi
onkin hyvä. Sen suomenkielisyys ei ainakaan lisää sitä epäselvyyttä, joka noihin
ajattelun suuntaviivoja käsitteleviin tulkintoihin usein liittyy.
Pertti
Alasuutari on käyttänyt käsitettä kirjassaan Tasavalta (Vastapino 2017), joka epäilemättä ansiokkaalla tavalla
analysoi suomalaisen yhteiskunnan muutoksia sen puheavaruuksien muutoksen kautta.
En ryhdy tässä
sen enempää selostamaan kirjaa, jossa on laajasti käytetty aineistona myös Helsingin
Sanomien pääkirjoituksia. Totean, että se on kiinnostava ja että siinä on
jaettu itsenäisen Suomen sodanjälkeinen eli siis toisen tasavallan historia kolmeen vaiheeseen. Moraalitaloudesta on edetty suunnittelutalouteen
ja sitten kilpailutalouteen.
Tiettyjen taustaoletusten muutos, etenkin yhteiskunnasta ja sen roolista puhuttaessa,
on ilmennyt hyvin laajasti.
Kolmas vaihe
-tuo taannoinen- merkitsi yleistä liberalisoitumista ja avautumista, mutta onko
nyt edessä muutos jälleen toiseen suuntaan, pohtii kirjan kirjoittaja lopuksi.
Protektionismi ja rajojen sulkeutuminen niin taloudelliselta kilpailulta kuin
pakolaisilta, taitavat ennustaa jotakin uutta.
En rupea tässä
ottamaan kantaa esimerkiksi siihen, onko nykyinen ja luultavasti myös tuleva
pakolaistulva verrattavissa johonkin aikaisempaan tilanteeseen tai siihen,
millä oikeudella siirtolaisuuden rajoittamista kannattavia näkemyksiä voidaan
kutsua äärioikeistolaisuudeksi. Totean, että itse puheavaruuden tutkiminen on kiinnostava lähestymistapa ja sitä
voidaan tietenkin soveltaa monella tavalla.
Sanoisin myös,
että juuri Helsingin Sanomien
tutkiminen nykyisinä aikoina voisi olla aika antoisaa myös metodisesti
suoritettuna. Intuitiivisella tasollahan sitä tulee harrastettua harva se aamu
ja -mitäpä syntiä salaamaan- siinä on
kyllä saanut toisenkin kerran pöyristyä.
Pöyristyminen toki näyttää nykyisessä
puheavaruudessa kuuluvan ihmisen keskeisiin toimintoihin. Sehän määrittää hänen
suhdettaan maailmaan paremmin kuin mikään muu: Sano minulle, mistä pöyristyt ja
miten paljon, niin minä sanon sinulle, missä sinun paikkasi on. Näin kai voisi
kiteyttää erää aikamme, tai ainakin Helsingin Sanomien puheavaruuden keskeisen
aineksen.
Sana avaruus tuo helposti mieleen sen
maailmanavaruuden, jonka rajat taitavat olla käsityskykymme ulkopuolella ja
jota siksi usein nimitetään rajattomaksi.
Puheavaruuden
kohdalla olennaista kuitenkin ovat juuri rajat. Sallittu ja ymmärrettävä puhe
tapahtuu tiettyjen rajojen sisällä. Muussa tapauksessa se on ymmärrettävää ja
hyväksyttävää vain tietyille erikoisryhmille ja siinä toimiminen vaatii
erityisvalmiuksia.
Minkä muotoinen
tämä avaruus sitten on? Kysymys saattaa olla jopa mieletön, mutta rohkenen
ajatella, että se voisi olla keskeltä pullistunut ja alhaalta tasainen. Sen
katto ei ole kovin korkealla eivätkä seinämät kaukana toisistaan. Väristä en
sano mitään, sillä kuulun ns. värisokeisiin.
Yhtä kaikki, tämän
tilan asukkaat ymmärtävät asioita usein puolesta sanasta. Heille ei yleensä
tarvitse selittää, mikä minkin ilmiön paikka eli sen arvo ja merkitys on.
Tilanne on
jokseenkin sama kuin neuvostolehtien lukijoilla talvisodan aikana. Riitti, kun
toimittaja otsikoi: ”Kuka auttaa Mannerheimia”? Ken auttau Mannergeimal, kysyttiin retorisesti jopa Itä-Karjalan
rajonilehdissä.
Koska
Mannerheimin merkitys suurena pahantekijänä oli tunnettu, voitiin jättää sen
asian kommentointi sikseen ja keskittyä sen sijaan leimaamaan assosiaatiolla
niitä ihmisiä ja ryhmiä, jotka tuota hirviötä tukivat.
Tämän päivän hesarissa on artikkeli Trumpin tukijoille Ruotsi on varoittava
esimerkki. Siihen sisältyy myös joukko Breitbartin
Ruotsia koskevia uutisia ilman kommentteja.
Sen sijaan, että
selitettäisiin lukijalle, missä mielessä nuo uutiset ovat vääriä tai ainakin
hylättäviä, tyydytään vain toteamaan, että Trumpin tukijathan ne sellaisia
levittävät. Pienenä kauneuspilkkuna, joka vahvistaa moniarvoisuuden ja kriittisyyden
vaikutemaa, todetaan sentään, että myös New
York Times julkaisi uutisen, jonka mukaan käsikranaatti-iskut ja
jengiväkivalta järkyttävät Ruotsin keskiluokkaa. Hyi, sanoisin, toivottavasti meni oikein
Ajatus siitä,
että noissa uutisissa olisikin ihan oikeasti syytä huolestumiseen, jää erään
avaruuden rajojen taa.
Toinen artikkeli
kertoo häirinnästä kouluissa. Kyse ei
siis tosiaankaan ole ahdistelusta eikä pelkästään opettajien rumasta ja
moraalittomasta asemansa väärinkäyttämisestä. Myös oppilaat saattavat häiritä
toisiaan, mikä näyttäisi olevan aivan yhtä kuohuttava ilmiö ja kiinteä osa tuon
kaamean, toksisen maskuliinisuuden ilmenemistä tässä alistettujen ja
hyveellisten maailmassa.
Kulttuurin
muutos on kuulemma tapahtumassa, mikä kuulostaa lainomaiselta, mutta jostakin
syystä kuitenkin juuri nyt on ”viimeinen hetki” laittaa tämä asia kuntoon,
kerrotaan jopa ministeritasolta. Hm. Luulen, että jokin puheavaruuden natiivit
ymmärtävät minua paremmin, mistä nyt oikein on kyse. Nollatoleranssista kai ainakin, mitä kaikkea se sitten saattaisikaan
merkitä oppilaiden kesken…
Vilkaisin myös
eilisen lehden kulttuuriosastoa. Siinähän oli varsinainen häirinnän (ei siis
ahdistelun) vastaisen fundamentalismin korkea veisu. Elokuvamaailman puhdistus oli vasta
puolitiessä, rakenteet piti saatettaman uuteen uskoon… oli häpeällistä, että
valtavan merkityksellisestä #metoo-kampanjasta
puhuttiin Oscar-tilaisuudesta niin kovin pliisusti…
No, minä ymmärrän
tätä aihepiiriä kovin rajoitetusti, kun olen aina jäänyt sen kovan ytimen ulkopuolelle,
mikä kyllä nyt harmittaa aika tavalla. Uskon että asia on joidenkin mielestä
elämää suurempi. Ehkä sen pitäisi olla sellainen meidän kaikkien mielestä.
Omasta
puolestani tiedän, että en pöyristy riittävästi, mutta en mahda sille mitään.
Ristiinnaulitkaa nyt sitten.
Tämän päivän
kulttuuriosasto räjäyttää sitten varsinaisen henkisen ydinpommin: Suomesta on tulossa musiikin Pohjois-Korea!
En ollut tiennyt
tätä ja ahmin äärimmäisen uteliaana toimittajan hengentuotetta. Pettymykseni
oli kuitenkin suuri.
Kysymys oli
yksinkertaisesti siitä, että suomalaista kevyttä musiikkia on yhä enemmän alettu
esittää suomen kielellä! Nyt kaikki toivomme kohdistuu yhteen henkilöön, Spotifyn soittopäällikköön: pystyykö hän
kääntämään kehityksen niin, ettei
Suomesta tule musiikin Pohjois-Korea, maa, jossa on van yksi totuus?
Nyt on pakko
sanoa, etten ymmärtänyt asiasta yhtään mitään. Mikä totuus kevyestä musiikista mahtaa löytyä? Miksi on huolestuttavaa,
että lauletaan suomeksi? Mikä estää jokaista musiikista kiinnostunutta
menemästä nettiin ja kaivamasta sieltä sellaista musiikkia kuin ikinä haluaa?
No, tässä olen
kyllä taas kerran sellaisella pohjalla, joka tuntuu hyllyvän jalkojen alla.
Taidan olla koko kuplan ulkopuolella. Luulen, että jos sanoisin jotakin näistä
asioista, ei sitä kukaan ymmärtäisi. Jääköön sitten.
Taitaa olla
pakko sanoa, että nykyisessä puheavaruudessa tunnen olevani kuin orpo piru enkä
liioin tunne erityistä tarvetta päästä sen sisään. Se saattaisikin olla juuri
niin tyhjänpäivänen asia kuin miltä se näyttää, sillä ainakin Alasuutarin
ounastelujen mukaan tuo vanha toinen tasavalta onkin antamassa tilaa kolmannelle.
Luulen, että meidän on kuitenkin syytä välttää käyttämästä siitä muotoa kolmas valtakunta.
Koska
tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, en väitä tietäväni mitään tulevasta
puheavaruudesta lukuun ottamatta sitä, että nykyiset lähtökohdat ja
itsestäänselvyydet, pöyristymisen ja naurun aiheet ovat toisenlaisia kuin nyt.
Puheavaruus on hyvä mielikuva. Puhutaan myös kuplasta. Eikä elämäntunne ole uusi, eikä sen opilliset ilmaisut -- Wittgenstein puhui yleisemmin kielen häkistä, jonka seinien sisään me kaikki sitten syvemmässä mielessä jäämme.
VastaaPoistaItselleni tulevat näinä päivinä mieleen peräkammarin pojat, joista sattumoisin kirjoitin juuri bloginkin. Ne ajatteluamme määräävät avainkäsitteet on naulattu sinne peräseinälle, ja niihin kaikki koettu tiedollinen järki palautuu. Niin sanottu oma minä on nykyisin ismi-identiteetti.
Kun nykyihminen tavoittelee jotain oikein totuudellista, se sanoo itsestään: olen se-ja-se ismi.
Eläköitymisessä on paljon hyviä puolia, mutta paras on, mitä välii-asenne. Tietysti on kiva välillä välittääkin, mutta eihän sen takia tartte yöuniaan menettää, vaikka kieltämättä Suomen lehdistön avaruusseikkailuja seuratessa, mitä välii-asenne joutuu aika usein aika koville. Onhan puheavaruus komea nimi vaikka melkoisen pröystäilevä. Jos joku paljon piereksii, niin ei siitä heti tule avaruudelliset ulottuvuudet mieleen. Kupla on riittävä ilmaus ja ulkopuolinenhan huomaa sen ummehtuneisuuden, jos kurkistaa pika pikaa sen sisälle.
VastaaPoistaSuomessa syntyi viime vuonna vain 50 000 lasta. Me too -kouhotus pelottaa kunnollisia poikia lähestymästä tyttöjä. Seurauksena syntyvyys alenee vielä tästäkin. Saulin ja Vantaan pikku-Antin esimerkki ei taida kannustaa nuoria.
VastaaPoistaSipiä oli aikaisemmin hyvin ahkera pöyristyjä. Nykyisin ollut hiljaisempaa, ei huomannut pöyristyä edes Turun terrori-iskusta.
VastaaPoistaNo, onneksi Niinistö V on pitänyt linjansa, tai ehkä jopa herkistänyt pöyristysliipasintaan.
"Koska tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, en väitä tietäväni mitään tulevasta puheavaruudesta lukuun ottamatta sitä, että nykyiset lähtökohdat ja itsestäänselvyydet, pöyristymisen ja naurun aiheet ovat toisenlaisia kuin nyt."
VastaaPoistaMikään ei ole niin vaikeaa kuin ennustaminen, varsinkin tulevaisuuden, tiesi jo Ahti Karjalainen aikoinaan. Eikä silmä viisain näe vastaisiin, paljon toisinpäin kuin arvellaan tulee tapahtumaan, arveli puolestaan Pindaros.
Vaan eipä silti kannata tyystin luopua yrittämästäkään, sillä se, jolla on edes jonkinlaista haarukointia mahdollisten tai jopa todennäköisten tulevien tapahtumien arviointia ja niihin varautumista silmälläpitäen, on kuitenkin aina jonkinlaisessa etulyöntiasemassa verrattuna niihin, joille asiat "vain tapahtuvat" ja tulevat useimmiten enemmän tai vähemmän yllätyksinä, vaikka ennusmerkit olisivatkin olleet jo hyvän aikaa havaittavissa, jos ja kun vain halua niiden merkille panemiseen olisi ollut.
Tietysti suoranaisesta profetoimisesta tyyliin "...ja on tapahtuva niinä päivinä!" on syytäkin pysytellä tietyn turvavälin päässä, siinä hommassa kun moni ns. viisaskin on usein saanut narrinhatun päähänsä...
-J.Edgar-
Voi pahus, vai ehdittiin sitä ensin tuon diskurssin kääntämisessä! Itse olin hahmotellut käyttäväni opinnäytteessäni sellaista käännöstä kuin 'puhunta' ja katsoa mitä yliopistolla tuumaavat, mutta minkäs teet: Alasuutari kerkesi ensin.
VastaaPoistaNo, hyvä kuitenkin, nyt voin toisaalta viitata häneen ja maalailla avaruutta kaikessa rauhassa; tärkeintä on, että termi on käännetty!
> Tilanne on jokseenkin sama kuin neuvostolehtien
VastaaPoista> lukijoilla talvisodan aikana. Riitti, kun toimittaja
> otsikoi: ”Kuka auttaa Mannerheimia”?
Aika vaihtuu mutta ihminen ei muutu. Toisena päivänä ja toisessa kulttuurissa tuo otsikko vaan kirjoitettaisiin eri tavalla: ”... katso tissikuvat!” Molemmat otsikot perimmältään täyttävät saman perustarpeen inhimillisessä elämässä.
Pravdan toimittajalla itsellään saattoi kuitenkin olla ”ylevämpiä” tarpeita, joita hän ei kuitenkaan työssään saanut toteuttaa. Esimerkiksi tiedon välittäminen lukijalle. Ja noiden Mannerheim -otsikoiden tarkoitus ei välttämättä ollut pelkästään solvata kansan vihollista vaan myös välittää tietoa. Kuvitellaanpa otsikko: ”Keski-Siperian kapinajohtajat on tuomittava ankarasti”. Uutinen ei ole, että pitää tuomita vaan se, että Keski-Siperiassa kapinoidaan. Miten sen kerrot Pravdassa?
Hesarin toimittajilla on sama ongelma edessään. Kielletyt aiheet. Artikkelisi hyvin listaa niitä. Niistä on kerrottava rivien välissä. Rivien välissä välittyvä tieto on lukijalle arvokasta. Ei se moralistinen asenne, jonka kaapuun tuo tieto on kääritty ja vain siksi, että tieto saadaan lukijalle. Aivan kuin Pravdassa aikoinaan. Pitää vain osata lukea.
"Rivien välissä välittyvä tieto on lukijalle arvokasta. Ei se moralistinen asenne, jonka kaapuun tuo tieto on kääritty ja vain siksi, että tieto saadaan lukijalle. Aivan kuin Pravdassa aikoinaan. Pitää vain osata lukea."
PoistaOlet siis sitä mieltä, että ainakin osa Hesarin toimittajista haluaa välittää lukijoille myös tuota kiellettyä tietoa??
Varsin vahva olettamus toimittajien poliittisen orientaation huomioiden.
Ja puheavaruudessahan on pimeää energiaa ja pimeää ainetta, supernovat paukkuvat ja totuus voi helposti lipsahtaa mustaan aukkoon. Puheavaruus sopii nykypäivään. Apoliteian ehdottama sana puhunta on kylläkin kauniimpi sana eikä sisällä avaruussanan äärettömyyttä, joskin puheavaruus kuvaa hyvin ihmisen vajavaista kykyä ymmärtää sen koostumusta ja toimintaa.
VastaaPoista