Mitä sodat Suomelle merkitsevät?
Sota loppui jo, tekee mieli joskus sanoa
niille, jotka ylen määrin innostuvat taisteluiden muistelemisesta. Kuitenkin ne
ovat niin keskeinen osa kansallista tarinaa, että niiden tulkinnat ovat aina
keskuudessamme. Jotenkin meidän on itsellemme selitettävä, mistä niissä oli
kysymys ja nämä selitykset muuttuvat aikojen kuluessa.
Sodat
tarkoittavat yleensä valtioiden
välistä väkivaltaa, politiikkaa toisin keinoin, kuten on sanottu.
Kansallisvaltioiden ollessa sodan osapuolina, sodista tulee kansakuntien välisiä, elleivät ne ole
ainakin osittain myös kansakunnan sisäisiä ja silloin kukaties ideologisia,
luokkaluonteisia, kuten sisällissodat yleensä ovat. Joskushan nekin ovat
kansallisia.
Valtioiden ja
kansakuntien kannalta sodat ovat keskeisiä peruskokemuksia. Niissä ovat
kyseessä yksilöä suuremmat arvot. Tällöin myös sotien tarkastelussa tulevat
valtioiden ja kansakuntien kohtalot keskeisiksi ja inhimillinen,
henkilökohtainen taso jää toissijaiseksi.
Onhan kansakunta yksilöä verrattomasti
suurempi ja arvokkaampi suure, jos niin halutaan ja näinhän on haluttu modernissa
Euroopassa, jos muuallakin. Ainakin näihin asti. Voi olla, että nyt monet
haluaisivat asian olevan toisin.
Kun
tarkastelemme oman maamme kokemien sotien historiaa ja kysymme, mitä sodat ovat
sille merkinneet ja nyt merkitsevät, tulee ensimmäisenä vastaan valtion ja kansakunnan taso. Vielä 1900-luvun ensi puoliskolla ja jopa
1960-luvulle saakka ne olivat itseoikeutetusti pääroolissa sodan narratiivissa.
Toki konkreettisella
eli primitiivisellä tasolla lähimpänä on aina jokaisen oma nahka eli yksilön
kokemus ja kohtalo. Koska vielä 1900-luvun ensi puoliskolla kuitenkin joka
tapauksessa oletettiin, että itse kunkin henkilökohtaisen olemassaolon
korkeampana tehtävänä oli palvella kansakuntaa ja velvollisuutena oli totella
valtiota, pidättäydyttiin nostamasta yksilön kärsimyksiä muiden asioiden yläpuolelle.
Sehän olisi ollut häpeämätöntä.
Valtiot yleensä
syntyvät sodasta ja kansakunnat ovat paljolta valtioiden tuotteita, vaikka asia
usein halutaan ymmärtää toisin päin. Joka tapauksessa sellainen valtion käymä
sota, johon kansakunta ei osallistu
olennaisessa roolissa, on pakostikin jotakin epäilyttävää ja kyynistä
politikointia, jossa ihmishenget ovat vain maksuvälineitä.
Sellaisiksi voinemme luonnehtia erinäisiä
imperiumien operaatioita kaukana emämaasta. Ranskan muukalaislegioonan
kaatuneiden haudalla on aina teksti mort
pour la France, jossa isänmaallinen paatos on siirretty imperialismin
käytäntöön. Luulen, ettei se toimi erityisen hyvin.
Suomen
kansalaissota vuonna 1918 oli valtion
käymä sota vain ahtaan juridisessa mielessä, ei aidosti. Se ei suuntautunut
suoraan toista valtiota vastaan eikä myöskään ollut aidosti kansakunnan käymä sota, sillä myös
vastapuoli edusti enimmältään samaa kansakuntaa.
Luokkakantaisesta
näkökulmasta koko kansakunnan käsite haluttiin joskus selittää
merkityksettömäksi ja keinotekoiseksi. Näin teki Kullervo Manner sanoessaan
1920-luvulla, että koko juttu Suomen
kansasta on harha. Todellisuudessahan muka oli olemassa vain keskenään
taistelevia luokkia.
Aivan
vastaavasti saatettiin luokkanäkökulmaa väittää keinotekoiseksi, kun asioita
tarkasteltiin kansallisten silmälasien läpi. Nykyään Mannerin näkökulmalla
taitaa olla monta ymmärtäjää. Aikoinaan jopa Lenin piti tiukasti kiinni siitä,
että kansakuntia on turha kieltää, sillä ne ovat olemassa.
Osapuolten
näkemykset olivat vuoden 1918 jälkeen niin sovittamattomassa ristiriidassa,
että kansallispäiväksi piti määrätä suhteellisen neutraali vaihtoehto, kuudes
joulukuuta vuoden 1917 sangen riitaisen eduskunta-äänestyksen muistoksi
(100-88).
Talvisodasta ei
koskaan tullut vuoden 1918 sodan jatkoa
ja loppunäytöstä, vaikka näin aluksi kansalle julistivat sekä Mannerheim
-riidanalaista menneisyyden tulkintaa tarjoten- että voitonvarma ja sillä
elämöivä SKP. Sen sijaan siitä tulikin todellinen kansakunnan sota, siis
vapaussota.
Uskomattoman
yksituumainen taistelu oikeaksi tunnetun asian puolesta valapattoista
hyökkäystä vastaan tekee talvisodasta todellisen kansakunnan ja valtion
vapaussodan, vaikka ei suinkaan ole itsestään selvää, että siinä panoksena oli
itsenäisyys, enempää kuin se oli itsestään selvää vuonna 1918.
Molemmissa
tapauksissahan itsenäisyys ei de jure
ollut edes uhattuna, mutta de facto
kyllä. Suuri erottava tekijä näiden kahden sodan välillä oli, että kun
edellisessä itsenäisyydestä, itsemääräämisestä ja jopa kansakunnan
olemassaolosta uskoi sodassa olevan kysymys vain noin puolet kansasta, uskoi
jälkimmäisessä näin lähes koko kansa. En nyt puhu siitä, oliko syytä uskoa vai
ei.
Vapaussotamme
seuraava näytös oli sitten jatkosota. Vaikka sen eroja talvisotaan nähden on
haluttu korostaa ja etsiä, jäävät ne sittenkin aika pinnallisiksi. Valtaosa
kansaa uskoi tälläkin kertaa taistelevansa vihollisen valapattoista hyökkäystä
vastaan. Kansakunta taisteli ja pysyi koossa. Se oli talvisodan kanssa yhtä
lailla kansakunnan sota ja siis vapaussota.
Kansakunnan
jakaminen kahtia ei viholliselta koskaan onnistunut, vaikka se sitä kovasti
yritti. Poikkeuksena voidaan pitää vuoden 1918 sotaa, mutta silloin ei kansakunnan
kahtiajako ollut ulkoisen vihollisen aikaansaamaa, vaikka näinkin yritettiin
aikanaan asiaa selittää. Silloin kahtiajaon syyt olivat kotoperäiset.
Jatkosodan
jälkeen kansakuntaa yritettiin jakaa kahtia ex
post facto, kun se sodan aikana oli epäonnistunut. Sotaan syyllisiksi
leimatut ja heidän kannattajansa haluttiin selittää syypäiksi kansan
kärsimyksiin. Kun suomalaiset itse päästettäisiin ja jopa pakotettaisiin
selvittämään välejään, viriäisi luokkataistelu, joka tekisi työn Neuvostoliiton
puolesta.
Erityisen
kriittinen tekijä tässä pelissä olivat sosialidemokraatit, joiden toiminnan ”paljastaminen”
ja vaikutusvallan likvidointi mahdollistaisi uudenlaisen näkökulman sotaan: se
olikin ollut kansan kärsimysnäytelmä, jonka vastuuttomat ja rikolliset
syylliset olivat siitä hyötyneet. Todellinen, oikeutettu taistelu olisi pitänyt
käydä kansakunnan sisällä. Velvollisuutensa pettänyt näytelmän konna oli
sosialidemokraattinen puolue ja sen johto.
Tämä vakaa ja
nykynäkökulmasta kukaties jopa ymmärrettävä yritys epäonnistui täydellisesti. Sotaan
osallistuneet eivät kokeneet olleensa imperialisteja, fasistien kätyreitä,
saati sotarikollisia. He olivat tehneet velvollisuutensa, joka oli kaiken
vaativa, mutta myös oikeutettu ja he olivat onnistuneet.
Kokemus oli ennen
muuta tämä, niin paskareissusta kuin
muuten voitiinkin puhua. Vaihtoehtoiset tulkinnat eivät menneet läpi.
Myöhemmät
sukupolvet ovat sittemmin ja erityisesti parina viime vuosikymmenenä nostaneet
esille ja etusijalle yksilön ja hänen oikeutensa, hänen kärsimyksensä ja
menetyksensä. Velvollisuuksia, jotka ulotettaisiin koskemaan jopa hengen ja
terveyden asettamista alttiiksi, ei tämä näkökulma useinkaan ole ottanut huomioon.
Sellaisia asioita se ei edes tunne.
On kiinnostavaa
huomata, että itsenäisyyspäivästä onkin tullut sotien muistopäivä. Sotien
vaatimat uhrit tulkitaan sodissa annetuksi uhriksi. Se, ja itsenäisyyden
säilyttäminen liittyvät erottamattomasti yhteen. Niiden erottamista toisistaan
ei viime vuosikymmeninä olekaan vakavasti yritetty, vaikka sekään ei periaatteessa
olisi mahdotonta.
Asiaan liittyy
se, ettei vuoden 1918 sodan muisteleminen ole kuulunut itsenäisyyspäivään,
vaikka asian voisi kuvitella olevan aivan toisin. Ehkäpä viime aikoina on
tämäkin asia muuttunut?
Tämä kehitys on
ymmärrettävää ja viittaukset vuoden 1918 sotaan lopetettiin lyhyeen jo
talvisodan aikana. Silloin tavallaan tunnustettiin, että aikanaan oli sittenkin
käyty sisällissotaa eikä kansakunnan yhteistä sotaa vapauden puolesta.
Sellainenkin sota tuli, mutta vasta parin vuosikykmenen viiveellä.
Kun tarkastelee
sotiemme historian tulkintojen muuttumista, voi huomata varsin selkeitä
siirtymiä. Selkein muutos koskee vuoden 1918 sotaa, jota on ruvettu
tarkastelemaan yhä yksinomaisemmin irrallaan koko vapaussota-aspektista. Ikään
kuin sodalla ei olisi ollut mitään merkitystä Suomen ja Venäjän suhteelle.
Sekä
kansalaissodan että myös muiden sotien kohdalla voi havaita myös sen, että
kansallinen aspekti on painunut yhä enemmän taka-alalle. Sen paikalle ovat
tulleet yksilön kokemukset ja kärsimykset ja hänen perusoikeuksiensa
loukkaukset. Tämä koskee erityisesti uudempaa akateemista tutkimusta.
Tietty
aikakauden muuttuminen näyttää kuitenkin tulevan esille siinä, että samaan
aikaan on ns. ruohonjuuritasolla virinnyt entistä suurempi mielenkiinto
taisteluiden historiaan ja kansallisiin rituaaleihin, vapaussotien juhlimiseen.
Tuntemattoman sotilaan tulkintojen
historia saattaa kuvata parhaiten jatkosodan tulkintojen yleistäkin
muuttumista. Ilmestyessään vuonna 1954 kirja oli pahennusta herättävä
skandaali, jonka ”matala katse” tuntui julkealta ja vulgaarilta suuren
isänmaallisen sankaritarinan yhteydessä.
Jo seuraavana
vuonna filmattu samanniminen elokuva loi itse asiassa koruttomia ja aidosti
kansallisiksi tulkittuja sankarihahmoja, jotka ovat lähtemättömästi juurtuneet
kansalliseen mytologiaan.
Myöhempi, Rauni
Mollbergin filmatisointi puolestaan oli selvästi yksilöiden uhraamisen
mielettömyydelle omistautunut tragedia ilman romaanin tai Laineen filmin lopultakin
onnellista ja kohottavaa loppua.
Viimein vuoden
2017 filmi on tavallaan palannut juurilleen. Sekin on kertomus yksilöistä sodan
kourissa, mutta ainakin minä kuvittelen pystyväni lukemaan sitä samaan tapaan
kuin kansan enemmistö ilmeisesti on kokenut klassisen Tuntemattoman: se oli kansakunnan selviytymistarina, vaikka sanaa kansakunta ei siinä koskaan mainitakaan
ei taideta puhua edes Suomesta. Se
oli sankaritarina ilman onttoa paisuttelua ja tyhjiä käsitteitä.
Mutta miksi muistella vain vuoden 1918 sotaa ja toista maailmansotaa? Miksei muistella myös Suomen sotaa? Onhan silläkin ollut merkitys kansakunnan syntyyn, ehkäpä vielä suurempikin.
VastaaPoistaNo iliman muuta. On muisteltu ja tullaan muistelemaan, mutta ei aina kaikkea kerralla.
PoistaSitähän muisteltiin ihan urakalla 2008-2009.
PoistaTästä kyllä tulaan sitten siihen että nuo sodat hiljalleen katoavat ihmisten mielistä. Itsellä 70-luvun lopulla syntyneenä on vielä jotain kosketuspintaa sotiin koska isovanhempani elivät sota-aikaan. Mutta onko enää 2000-luvulla syntyneille talvisota sen kummempi historiallinen detalji kuin Suomen sotakaan?
VastaaPoistaTasan 100 vuotta sitten oli kotikaupungissani punaisten valta. Se oli melko säyseää diktatuuria. Ihmettelen, että paikallislehti ei ole suonut tälle historian vaiheelle rivin riviä. Johtuuko se siitä, että punaiset lakkauttivat ko. lehden, vai siitä, että päätoimittaja astui virkaansa toisen paikkakunnan ilmaisjakelulehdestä?
VastaaPoistaOlen kysynyt itseltäni,
VastaaPoistamiksi [suomalaiset], kun asuttivat korpimaata aikakaudella, kun leipä otettiin jo viljasta, rakensivat kirkkoja? Eikö niukat resurssit olisi pitänyt suunnata tuotannollisempiin investointeihin? Vaikka rakentaa meijereitä tai vastaavaa.
Ja vastannut:
Piti tietää, kuka on ystävä ja kuka vihollinen. Onko kaukaisuudesta lähestyvä hevosmies tulossa ryöstämään sadon vai onko hänellä ystävän aikeet? Sen voi tietää vain säännöllisesti toistuvin yhteishetkin oma-heimolaisten kesken. Kerran viikossa pidettävässä jumalanpalveluksessa. Näissä koko kyläkunnan kokouksissa jokainen voi päivittää oman kasvomuistinsa jokaisesta toisesta samaan ystävien joukkoon kuuluvasta henkilöstä.
Mikään yhteistoiminta, edes rengin palkkaaminen, ei onnistunut, jos et tuntenut ystäviä ja erottanut heitä vihollisesta. Jokaisella oli sosiaalisen hierarkian mukainen arvonsa ja se mahdollisti resurssien keskinäisen jakamisen. (Voiko tämän rengin lähettää markkinoille, jne olivat kysymyksiä joihin piti tietää vastaus.)
Kyllähän talvi- ja jatkosota säilyvät ajankohtaisina kaikille rintamamiesten perheissä kasvaneille loppuun saakka. Siinä mielessä sodat eivät lopu, että ne vaikuttavat tietoisuudessa niin kauan kuin tietoisuus niistä säilyy. Kai tätä todistaa sekin, että täysin "turhan elokuvan" katsojaluvut ylittävät neljässä kuukaudessa miljoonan katsojan rajan.
VastaaPoistaAsiaa vain lievästi liipaten: Mitä mieltä Vihavainen on Oula Silvennoiselle Suomen akatemian myöntämästä yli 400 000 euron tuesta holokaustipropagandan levittämiseksi? Hankkeen kuvauksessa luvataan mm. "luovaa lähteiden tulkintaa". Herää kysymys, että miksi annetaan valtava summa "tutkijalle", joka asettaa historiatieteen perustan eli lähteiden loogisen tulkinnan toisarvoiseen asemaan "luovuuden" nimissä. Onko holokaustipakkomielle leviämässä nyt Suomeenkin? Amerikan yliopistothan se on jo tuhonnut.
VastaaPoistaMitä propagandaa holocaustissa muka on? Juttuhan on täysin selvää pässilihaa. Se miten paljon Suomi ja suomalaiset asiasta tiesivät sota-aikana on luku sinänsä. Jotain aavistusta joillakin oli. Ja löytynee varmaa niin suomalaisia jotka omin silmin näkivät yhtä sun toista. Muutkin kuin ne eräät suomalaiset SS-miehet Ukrainassa.
VastaaPoistaMitäkö? No mieti nyt asiaa. Aikalaisnäkökulmasta koko holokausti oli sivujuonne, ei sodan keskeisin asia. Kannattaa oikeasti lukea aikalaisia kirjoituksia. Esimerkiksi Paasikiven, John Colvillen ja marsalkka Alanbrooken päiväkirjoissa ei löydy juuri mitään mainintoja koko holokaustista. Ja etenkin Colville ja Alanbrooke olivat taatusti parhaiten informoitujen joukossa.
VastaaPoistaHolokaustipropagandan pääpyrkimyshän on tehdä siitä toisen maailmansodan tärkein asia. Asia, jonka kautta pitäisi käsitellä jokainen yksityiskohta. Ja sellainen tulkintahan on historiatieteellisesti täysin kestämätön. Lue vaikka Matti Klingen ajatuksia aiheesta.
Amerikan yliopistoissa tutkitaan nykyisin paljon enemmän holokaustia kuin Amerikan sisällissotaa. Jokaiselle rationaalisesti ajattelevalle on kuitenkin selvää, ettei kyseinen painotus ole historiatieteellisesti millään tavalla kestävä. Pohjimmiltaan holokaustikeskeinen historiankirjoitus, mitä punikki-Oula harjoittaa, on vain jatkumo bolshevistiselle ajattelulle historiasta työkaluna "oikean asian" edistämiseksi. Onko näet sattumaa, että holokaustikeskeiset "tutkijat" ovat myös poikkeuksetta suvakkeja?
Holokaustipropagandalle on myös ominaista sen uskonnollishurmoksellinen henki, ts. holokaustikeskeiselle "tutkijalle" aihe on kuin Jumalan sanaa, jota ei saa käsitellä normaalein historiatieteellisin menetelmin. Ne tutkijat, jotka eivät "puoluelinjaa" noudata, leimataan välittömästi vähintään epäilyttäviksi. Hyvänä esimerkkinä Oula Silvennoisen raivotautinen hyökkäys eversti Sampo Ahtoa kohtaan.
VastaaPoista