Järki palailee pätkittäin
James Watson,
toinen Nobel-palkituista DNA:n löytäjistä erotettiin vuonna 2007 laboratorion
johtajan virasta siksi, että hän oli arvellut, että geneettiset tekijät
vaikuttaisivat afrikkalaisten eurooppalaisia alhaisempaan älykkyyteen.
Kyseessä ei siis
ollut mikään vihan lietsonta etnistä ryhmää kohtaan, vaan aivan
yksinkertaisesti normaali oletus havaitun asiaintilan mahdollisista syistä. Kyseessä
tuskin myöskään oli niin sanottu valistumaton arvaus.
Valistuksen
soihtua symbolinaan pitävän vapauden jumalattaren maassa moinen lausunto
rangaistiin kovimmalla mahdollisella tavalla, iskemällä henkilön ammatillisen
elämän ytimeen. Rankaisijat tuskin itsekään uskoivat olevansa parempia
asiantuntijoita, mutta tiesivät kyllä sen sijaan, miten olla poliittisesti korrekteja.
Toisen kerran
sama henkilö aiheutti skandaalin kysymällä parilta juutalaiselta geneetikolta,
milloin he ryhtyvät selvittämään syitä siihen, että juutalaiset ovat niin
paljon muita fiksumpia.
Koska tämäkin lausahdus
myös aiheutti hirmuisen haloon, Watson on kiistänyt koko asian, mutta tottahan
se on, vakuuttaa David Reich, joka on The
New York Timesin tuoreessa numerossa (International
Edition) pohdiskellut ’rodun’ käyttöä modernin genetiikan kannalta. Reich
oli itse tuota kauheaa kysymystä kuulemassa.
Tilanne
julkisuudessa (ja kaikki, mikä ei ole salaista ojulkista…) on meilläkin ollut
ja yhä on se, että kuka tahansa tomppeli kuvittelee olevansa oikeutettu
ennakolta julistamaan kenen tahansa ammattimiehen tutkimukset pätemättömiksi,
mikäli niistä saadaan epäkorrekteja tuloksia.
Kukapa ei muistaisi
meidän toimittajanplanttujemme sankarireportaaseja Tatu Vanhasesta. Samassa arvojen
Ankkalinnassa mekin jo elämme, valitettavasti.
Nyt Reich on joka
tapauksessa hyvin huolestunut siitä asiasta, että tutkimus todella tuottaa yhä enemmän sellaisia tuloksia, joita on
totuttu pitämään poliittisesti aivan
epäkorrekteina. ”Rodulla” on kuin onkin merkitystä. 1970-luvulta lähtienhän
oletettiin, ettei se ole muuta kuin sosiaalinen konstruktio.
Nyt on kovaa
vauhtia tulossa suuri määrä uutta tutkimusta, jonka tuloksilla Reich ei ryhdy
spekuloimaan, mutta joka hänen käsityksensä mukaan mitä todennäköisimmin antaa
erinäisille tahoille aihetta pilkata sitä akateemista traditiota, joka kiisti
rotujen eli siis geneettisten populaatioiden välisten keskimääräisten erojen merkityksen.
Tässä taitaa
siis käydä samoin kuin meidän historiaamme kuuluvan suomettumisen kanssa. Sen
olemassaolo kiistettiin aikanaan kiivaasti, journalistien taputtaessa asialle
yksimielisesti, mutta tietyt piirit
eivät ottaneet kiistäjien argumentteja vakavasti.
Kun asia sitten
myöhemmin tavallaan tunnustettiin, oli monille mahdotonta myöntää, että
poliittisesti epäkorrektit väärinajattelijat olivatkin olleet koko ajan
oikeassa.
Asia on
ymmärrettävä. Yleensä nuo epäkorrektit kriitikot esittivät asioista vulgaareja
tulkintoja, jotka murjoivat asiat aivan vääriin kaavoihin ja irrottivat niitä
konteksteistaan. Siitä huolimatta kritiikki saattoi itse perusasioissa osua
oikeaan, jopa sietämättömän oikeaan.
Ymmärrän, että
tilanne rotujen kanssa on nyt analoginen. Ihmisrotujen olemassaolo ja niiden
väliset suhteellisen merkittävät perinnölliset erot ovat tosiasia, jonka kuka
tahansa normaalijärkinen ihminen on aina nähnyt ja tulee näkemään.
Toinen asia on,
ettei tällaisten erojen tunnustamisella voi tai ainakaan pidä tukea rasistisia näkemyksiä. Ne taas kuuluvat politiikkaan
eikä politiikka koskaan ole ollut luonnontieteen alaan kuuluva asia, vaikka amerikkalaisella
poliittisen korrektiuden kulttuurilla onkin ollut selvää taipumusta sekoittaa
nämä keskenään.
Reich esittää ”pulmaansa”
ratkaisun, joka on aivan banaali, mutta omassa ympäristössään kukaties rohkea
ja innovatiivinen. Hän ottaa esille sukupuolten väliset erot ja toteaa, että ne
ovat keskimäärin (siis
populaatiotasolla) erittäin suuria ja selvästi luonteeltaan biologisia.
Sen sijaan, että
teeskenneltäisiin, ettei eroja ole, voidaan itse kutakin ihmistä kohdella
yksilönä ja pyrkiä ”voimaannuttamaan” hänet riippumatta siitä, millaisen käden
hän on saanut, kun elämän kortteja jaettiin.
Tuottaapa
tutkimus millaisia tuloksia tahansa, kirjoittaa Reich (ja tässä kohtaa huomaan
alkavani jännittää tulevaisuuden takia), on ne kohdattava ennakkoluulottomasti
ja luottaen siihen, että olemme kyllin
kypsiä käsittelemään mitä tahansa tuloksia.
Kun itse kuulun
viime vuosisadan alkupuolella syntyneisiin, kuulostaa tämä tietenkin aivan triviaalilta.
Onhan se normaalin terveen järjen mukaista. Omassa kontekstissaan se näköjään
on kuin onkin vallankumouksellista, mistä voi vakuuttua vaikkapa lukemalla
samassa lehdessä olevan David Brooksin kolumnin
Speaking as a white male…
Brooks
muistuttaa mieliin, että joskus muinaisina aikoina oli tapana, että itse kukin
ilmaisi asioista oman mielipiteensä ja vastasi siitä.
Pikkuhiljaa
ilmestyi ajatusten markkinoille kaikenkarvaisia šarlataaneja (kirjoittaja ei
käytä tätä sanaa), jotka alkoivat analysoida itse kunkin mielipiteitä lähtien
siitä, mitä ryhmää nämä edustivat. Ryhmän nauttimien privilegioiden määrä
sitten määräsi sitä edustavien henkilöiden mielipiteiden arvon…
Olen jo tässä
pitkähkön elämäni varrella saanut ihmetellä monenlaisten muotien kehittymistä,
mutta tämän sielunsairauden viimeaikainen leviäminen myös meidän maahamme on
kyllä harvinaisen surullinen osoitus siitä apinointitaipumuksesta, joka ns. kulttuuripiireissä
vallitsee.
Amerikkalaisessa
yhteiskunnassa jako eturyhmiin on perusteltavissa ainakin politiikan
näkökulmasta, mutta sen tuominen Suomeen, olkoonkin että parin vuosikymmenen viiveellä,
ei todellakaan ole osoitus kriittisen ajattelun korkeasta tasosta.
Brooks huokaisee
(näin minusta tuntuu), että saamme ehtimiseen kuulla puheenvuoron aloitettavan
sanoilla: ”latinonaisen näkökulmasta…”, ”homona olen sitä mieltä…”, ”juutalaisena
sanoisin…”.
Kuitenkin inhimillisen
arvokkuutemme perustana on kykymme (ja velvollisuutemme) ajatella ja päättää
itse. Tämä ryhmäajattelu taas sotii sitä vastaan. Se on nyt hämmästyttävän radikaalisti
muuttamassa koko järjestelmämme epistemologisia perusteita, päättelee
kirjoittaja, joka ei taida pitää näkemästään.
Reichin sinänsä
varovaisesta ulostulosta voi päätellä, että postmodernismin taistelu terveen
järjen tuhoamiseksi on joutumassa vastatuuleen luonnontieteen kovien tulosten
johdosta. Brooksin kirjoitus ei sinänsä kerro vastaavasta kehityksestä
amerikkalaisessa puheavaruudessa, mutta onhan sekin sentään jonkinlainen
huutavan ääni korvessa.
On kummallista
ajatella, että tällaisia kriittisiä artikkeleita lukeakseen täytyy turvautua
ulkomaisiin ns. laatulehtiin. Vai voisiko joku kuvitella niiden julkaisemista
jonkin meikäläisen valtamedian sivuilla? Mutta ehkä niitä tulee? Kysymys on kai
lähinnä siitä, tuleeko niitä jo tänä vuonna vai vasta muutaman vuoden
viiveellä.
Nyt on pakko olla eri mieltä blogistin kanssa.
VastaaPoistaOmissa tutkimuksissani olen tullut seuraaviin tuloksiin:
a) koirarotuja ei ole olemassa - villakoiraa ei susikoirasta erota mikään
b) testosteroni ja estrogeeni ovat kemiallisesti täsmälleen sama aine
c) x-kromosomi ja y-kromosomi ovat itseasiassa yksi ja sama kromosomi
Uskoisin, että jatkotutkimukselleni on rahoitusta helposti saatavissa tiedostavien tieteentekijöiden tuella.
Kyllä roduilla ainakin se ero on, että ainoastaan valkoihoinen voi vakavissaan väittää, että rotuja ei ole olemassa.
VastaaPoistaSiinä vaiheessa kun ollaan valmiit kiistämään tieteen tulokset poliittisen korrektiuden nimissä, ollaan lysenkolaisuudessa. Sitten kun kielletään tutkiminenkin poliittisen korrektiuden nimissä, ollaan jo stalinismissa, olipa se vihreää, vasemmistolaista tai feminististä.
VastaaPoista"Kysymys on kai lähinnä siitä, tuleeko niitä jo tänä vuonna vai vasta muutaman vuoden viiveellä."
VastaaPoistaIkävä kyllä Suomessa on aina ollut niin, että täällä on ollut yksi vallitseva Totuus, jota vastaan pullikoivat ovat saaneet kärsiä. Sitten aikanaan on tullut Korjausliike. Liekö syynä se, että pienessä maassa täällä ei ole ollut kilpailevia valtakeskuksia, esimerkiksi yliopistolaitoksessa Helsingin yliopistolle.
Nythän se järki palaa Suomessakin: Metroasemilla jaettavassa maaliskuun Voima lehdessä (Vasemmistoliiton & anarkistien julkaisu) julistetaan "Vastakkainasettelun aika on nyt!'". Hyvin on propaganda uponnut kun seuraa Suomen tapahtumia. Työnvieraksujaliitto kuulemma opastaa työvoimatoimistoissa miten välttää työnteon, Sipilän eduskuntamainoksessa "Suomi epäkuntoon". "Voimailijat" ovat "voimansa" tunnossa! May the Force be with you!
VastaaPoistaJos perustelee jotain aloittamalla "homona/juutalaisena/latinona sanoisin..." syyllistyy argumenttivirheeseen, koska n=1 tai ainakin lähellä sitä. Senpä takia omalle (vinksahtaneelle) mielipiteellä saa kummasti painoarvoa kun puhuu jonkun ryhmän nimissä sen edustajana - lupia kyselemättä, tietenkin.
VastaaPoistaJo koulussa lapsille opetettiin muinoin, että kukaan ei voi puhua toisten puolesta. Paljon on vettä sen jälkeen virrannut koulun vessassa, kun nykyisin kaikki ovat niin tasalaatuisia että numeroarvostelusta todistuksessa voidaan luopua.
Tänään pitkän matikan yo-kokeen tehtävässä numero 10 Annukka ja Fareed ratkaisivat jonkun tehtävän, mitä kokelaan tuli sitten kuvailla tehtävänään.
Kuinka monta "fareedia" Suomessa vuosittain kirjoittaa pitkän matikan? Yksi? Tuskin enempää.
Näissä älykkyystutkimuksissa (ja erityisesti niiden uutisoinnissa) vain tökkii se, että yksiselitteistä älykkyyden määritelmää ei ole olemassa. Toki voidaan mitata älykkyysosamäärien eroja eri väestöryhmissä, mutta silloin ei pitäisi vetää mutkia suoriksi ja julistaa, että jotkut ovat toisia älykkäämpiä. Sinänsä pidän kyllä näitä ÄO tutkimuksia mielenkiintoisina.
VastaaPoistaOlipa älykkyyden määritelmä mikä hyvänsä, älykkyysosamäärä ennustaa hyvin yksilön menestymistä opinnoissa ja työelämässä.
PoistaTotta maar ne tutkimustulokset ovat problemaattisia eli siis vaativat selitystä. Niinhän tiede toimii. Kieltäminen ja ennalta tietäminen taas ovat tieteenvastaisuutta.
VastaaPoistaParveileminen ja vastuuton poukkoilu osana isompaa laumaa on ihmisapinalle luonnollinen käyttäytymismuoto.
VastaaPoistaMeillä Euroopassa se on saatu vähenemään vuosisatoja kestäneen kristillisen kasvatuksen avulla ja siinäkin pitänyt antaa periksi tuolle luonnolliselle käyttäytymismallille: Ihminen ei lopultakaan jaksa kestää tätä poikkeamaa luonnollisesta käyttäytymisestä vaan tarvitsee armon. Ilman armoa ei elämä voi jatkua tällaisena, jossa ihmisellä on henkilökohtainen vastuu teoistaan, kuin me (täällä kristillisessä maailmankolkassa) sen tunnemme ja elämme.