Kuviteltu Suomi
Александр Мелихов, Былое и книги. Эссе. Лимбус Пресс, 2016. 538 с.
Aleksandr
Melihov on kirjailija ja kriitikko, literator
josta sopii myös käyttää vanhaa termiä publitsist,
joka Venäjän intelligentsijan piirissä on kuulunut arvostetuimpiin hamaista
Belinskin ja Pisarevin päivistä lähtien. Tai miksei myös Herzenin, jonka
muistelmiin tämänkin kirjan nimi viittaa.
Mainituilla kirjoittajilla
oli kuitenkin selkeä poliittinen agenda, tarkemmin sanoen zapadnikkiläinen
aikalaiskritiikki. Melihov on selvästi kirjallisempi.
Minusta näyttää
tärkeältä ymmärtää, Melihovia lukiessa, ettei hän edusta mitään poliittista
agendaa, vaan pyrkii syvemmälle. Hänen teemanaan tässä kokoelmassa ovat
unelmat, eritoten kollektiiviset unelmat, jotka ilmenevät niin kirjallisuudessa
kuin vaikkapa politiikassa. Myös kahden henkilön välinen rakkaus kuuluu samaan
genreen.
Kirjan
johdannossa tekijä pohtii kaunokirjallisuuden tarkoitusta ja katsoo, että se
ylentää meidät omissa silmissämme, antaa meille merkitystä. Tämä sillä
edellytyksellä, että olemme laadukkaita lukijoita ja kykenemme ainakin hetkeksi
unohtamaan maailman ja elämään kirjassa.
Voihan kirja
lukijoitaan imarrellakin, mutta todellinen kirjallisuus ei sitä tee. Se ei kaunistele,
mutta kyllä sen sijaan lohduttaa ja sitähän me kaikki tarvitsemme.
Mikäpäs siinä.
Minusta tämä ei ole hullumpi idea sinänsä ja ainakin se on syytä pitää
mielessä, kun luemme Melihovin esseetä Suomen suuriruhtinaskunnasta, joka on
otsikoitu Suomi, jonka menetimme.
Hölmö lukija
tietenkin reagoi jokaiseen sanaan ja ideaan oman vallitsevan ajattelun tasonsa
mukaan ja saa ehdolliset refleksinsä sanoista, joita mainitaan. Esseen, vapaan
pohdiskelun sfäärit ovat hänelle suljettuja, mutta ei voi auttaa.
No, mennäkseni
asiaan, Melihov on lukenut ilmeisellä mielenkiinnolla muutamia venäjäksi
ilmestyneitä Suomen suuriruhtinaskuntaa käsitteleviä kirjoja: Matti Klingen Kaukana ja kotona, Liisa Bycklingin
suomalais-venäläisiä teatterisuhteita koskevan teoksen Отражение русской души в зеркале Севера (Алетейя 2015) ja allekirjoittaneen Itäraja häviää (Столетия соседства, Нестор-история
2012) sekä artikkelikokoelmassa Хельсинки – Санкт-Петербург.
Страницы истории. (Нестор-история 2012) ilmestyneen Suomen 1800-luvun
lehdistön Pietari-artikkeleita koskevan tutkielman.
Tuloksena on
laaja, noin kolmenkymmenen sivun essee, jossa laajasti referoidaan noita
teoksia, joissa selvästikin on aivan uutta tietoa venäläiselle lukijalle. On
niissä sitä kyllä suomalaisillekin, ei sikäli.
Kirjoittajaan
näyttää tehneen vaikutuksen se valtava muutos, joka suomalaisten
Venäjä-asenteissa tapahtui joskus 1800-luvun lopun ja itsenäistymisen välillä.
Toki
suomalaisilla oli pelko selkärangassaan, kuten suomalaisten sanomalehtien
Pietarin-kirjeissä joskus selkeästikin sanottiin. Siitä huolimatta kuvausten
yleissävy oli ehdottomasti hyvin positiivinen. Sivumennen sanoen se oli aivan
erityisen positiivinen Pietariin nähden. Petroskoi ja Moskovakin saivat
osakseen paljon kriittisemmän käsittelyn, vaikka sympaattisesti nekin nähtiin.
Joskus
kirjoittaja näyttää käsittäneen lukemansa hieman väärin, esimerkiksi silloin,
kun hän puhuu suuriruhtinaskunnan kansakielistä, jotka olivat suomi ja venäjä.
Ruotsia ei silloin pidetty sellaisena…
Tässä aivan
ilmeisesti on vedetty liian pitkälle menevä johtopäätös siitä, ettei
ruotsinkielistä rahvasta ennen vuosisadan vaihdetta välitetty ottaa vakavasti.
Siihen ei ollut tarvetta, vaikka sen määrä oli aika suuri. Venäjänkielisten
määrähän taas meillä oli aivan mitätön: vain noin kuusi tuhatta 1800-luvun
lopulla eli 0,2 prosenttia...
Muuten kirjoituksessa
ei ole erityistä huomauttamista. Sen lukee ihan mielellään ja se luultavasti
antaa ajattelemisen aihetta sille osalle venäläistä intelligentsijaa, joka on kiinnostunut
Melihovin henkevistä esseistä. Ei mitään turhaa joukkoa.
Mitä sitten
siihen Suomen menettämiseen tulee, esittää kirjoittaja Suomalaisen separatismin
isäksi Becker-Beyn, joka mahdollisesti herätti hallitsevat piirit huomaamaan
suomalaisen separatismin todellisuuden. Beckerhän myös herätteli suomalaisia
varoittamalla siitä, että enemmin tai myöhemmin edessä on venäläistäminen.
Mutta myös
itsenäistymisellä oli hintansa, ja se oli -Matti Klingeen viitaten- suhteellinen
provinsiaalistuminen, kertoo kirjoittaja. Ja tapettiinhan niitä nuoria miehiä
paljonkin.
Melihov on siis
kiinnostunut noista kollektiivisiksi unelmiksi nimittämistään asioista ja
toteaa, ettei Venäjän imperiumilla ollut sellaista. Sen politiikka vaati
veriuhreja.
Mutta
unelmoidahan aina voi. Mitenkä olisi sellainen lohdullinen skenaario
historiasta, jossa Venäjä olisi vaikkapa perustuslaillinen monarkia tai
parlamentaarinen tasavalta, jonka hallitsevan, teollisen ja rahaeliitin
piirissä suomalaiset nimet olisivat yhtä yleisiä kuin nykyään juutalaiset…
Mutta tässä
tapauksessa asia ei ketään harmittaisi. Sitä paitsi ”vanhempi veli” jopa aivan
erityisesti pitäisi huolta suomalaisuuden erityispiirteistä, joihin sisältyy
hyvä järjestys ja korruption vähäisyys. Imperiumi ei kuitenkaan odottaisi vastarakkautta,
ymmärtäen ettei se ole mikään neitonen, joka elää tunteilleen.
Suomalaisen
kirjallisuuden uutuuksia Venäjällä jonotettaisiin ja suomalaisissa
yliopistoissa loistaisivat Kolmogorovin ja Landaun oppilaat. Menestystarina
siis ja muistuttaa sivumennen sanoen aika lailla Gruusian asemaa neuvostoimperiumissa,
vaikka tämä imperiumi nyt ei ollutkaan se hyvänsuopa Melihovin kuvittelema
Venäjä.
Mutta Becker-Beyhän
se sitten voitti lojalismin. Puuttumatta sortokausiin enempää kuin Suomen
itsenäisyyden tunnustamiseen Melihov siteeraa Klingen kirjan loppua, jossa
senaatti ja sitten eduskunta julistivat Suomen itsenäiseksi ilman sen kummempia
seremonioita.
No, imperiumi siis
menetti kuin menettikin Suomen eikä ole takaisin saanut. Melihovin kuvitelma on
minusta kuitenkin ihan sympaattinen ja sanoisinko, legitiimi, ainahan tällainen sana jotakuta harmittaa. Eihän se
mikään poliittinen ohjelma ole.
Unelmointi on
ihmisen luovuttamaton oikeus. On myös olemassa vähemmän lohdullisia unelmia.
Kansa, joka tuntee itsensä sorretuksi, voi muuttaa sekä oman maansa että sen
ympäristön helvetiksi.
Puola oli
tällaisesta Venäjälle historiallinen esimerkki ja luulenpa, että myös
Stalinille tuli aikoinaan tämä asia mieleen. Kuten Molotov Feliks Tšujeville
haastattelussa sanoi, Suomea ei liitetty Neuvostoliittoon, koska siitä olisi
tullut sen kylkeen parantumaton paise (jazva).
Suomalaiset ovat
erittäin itsepäisiä sanoi Molotov ja toisti saman vielä uudelleen. Erittäin
itsepäisiä. Voihan heidät kuvitella myös lauhkeiksi ja sosiaalisiksi, mutta kuvitelmaksihan
se jää.
"Mitenkä olisi sellainen lohdullinen skenaario historiasta, jossa Venäjä olisi vaikkapa perustuslaillinen monarkia tai parlamentaarinen tasavalta, jonka hallitsevan, teollisen ja rahaeliitin piirissä suomalaiset nimet olisivat yhtä yleisiä kuin nykyään juutalaiset… "
VastaaPoistaSiinäpä kiinnostava vaihtoehtoinen historia. Nythän suomalaiset näkevät unia vastaavista positioista EU:ssa ja joku on onnistunutkin. Joustavuutta isänmaan edun suhteen sekin saattaa joskus vaatia.