Kapinakin siitä sitten tuli
Joel Lehtonen, Sorron lapset, Karisto 1923, Punainen mies, Karisto 1925.
Joel Lehtonen on
minusta kansalliskirjallisuutemme kärkiryhmää. Hänen tuotantonsa on hieman
epätasaista ja joskus tuntuu, kuin asialla olisivat eri ihmiset. Vaikkapa Sorron lasten ja Henkien taistelun maailma on aivan erilainen kuin Lintukodon ja Kerran kesällä-tarinan.
Ehkä taustalla
oli kaksisuuntainen mielialahäiriö? Jälkimmäiset kirjat ovat valoisia ja
viehättäviä, edelliset synkkiä ja masentuneita, itsemurhan lähelle vaipuvia.
Sorron lapset jakaantuu oikeastaan kahteen
osaan, joista jälkimmäinen on julkaistu myös erillisenä nimellä Punainen mies. Kaivoin kirjan pitkästä
aikaa esille, sillä sehän kuvaa kohtalokasta ja tavallaan ajankotaista vuotta
1917 ja päättyy kansalaissotaan, jota kuvataan lähinnä epilogissa, mutta siinä
sitten varsin siekailematta kaunistelematta.
Suurta suomalaista
sivistyneistöromaania on haikailtu iät ja ajat ja onhan niitä ollut
kandidaattejakin. Mikäli oikein synkkä ja karikatyyrimäinen kelpaisi, voisi
suositella Maria Jotunin Huojuvaa taloa.
Se taitaa kuitenkin olla liiaksi karikatyyri. Itse tunnustan nauraneeni ääneen
sitä lukiessa. Anteeksi.
Hieman sama
koskee myös Lehtosen Sorron lapsia.
Siinä kuvataan pikkukaupungin säätyläistöä varsin armottomasti, mitä yleensä
pidetään ansiokkaana. Kuvaus on kuitenkin ulkokohtaista ja sitten se riistäytyy
skandaalijutun karikatyyriksi ja menettää uskottavuutensa.
Romaanin alkuosa
kuitenkin vaikuttaa asialliselta ajankuvalta, vaikka sen masentava tylsyys
saattaa enemminkin perustua kirjoittajan omaan henkiseen tilaan kuin hänen
kuvaamaansa aihepiiriin.
Kuitenkin, ajankohdan
tavaton seksuaalikielteisyys, mihin vaikutti muun muassa kuppataudin syystäkin
herättämä kauhu, on epäilemättä autenttista.
Joka tapauksessa
lukijan tekee mieli tehdä keskushenkilölle samoja huomautuksia kuin Ilmari
Kianto teki nuorelle minälleen lukiessaan vanhoja päiväkirjoja: ”No, annahan
nyt mennä, ei tuo ikuinen haikailu vie koskaan yhtään minnekään!”
Kirjassa
hitaasti ja tuskallisesti kehittyvä omituinen rakkaustarina on näet suorastaan
kiusallinen ja asia näyttää johtuvan molempien osapuolten kauhunsekaisesta
suhtautumisesta seksiin. Naisen kohdalla kysymys ei ole vain pikkuporvarillisen
perheen arvoista, vaan myös heränneen pappiskodin perinnöstä.
Mutta se siitä. Sorron lapsia ei oikeastaan kukaan kyllä
näytä sortavan, paitsi heidän oma yliminänsä, joten lukija jäänee pohtimaan
otsikon merkitystä.
Punainen mies sitten on oikeastikin
punainen, opettaja Kullervo Akilles Sarvi, Suomen ainoan diktaattorin kaima
siis.
Vuoden 1917
tilanteen kehittymistä kirjassa kuvataan varsin uskottavasti ja jopa
historiallisen tarkasti. Siinä tulevat tilanteen eskaloitumiseen vaikuttavat
asiat esille kronologisesti aivan oikeassa järjestyksessä ja epäilemättä myös
niiden psykologinen vaikutus ja ihmisten mielialojen muuttuminen on kuvattu
asianmukaisesti, ainakin uskottavasti.
Asian
kiinnostavuus on siinä, että Lehtonen, niin valkoisten puolelle kuin antaakin
keskushenkilönsä asettua, ei suinkaan sokeasti mene minkään puolueen mukaan.
Osansa saavat
niin saksalaismieliset, ententen
kannattajat, lojalistit ja bobrikovilaiset kuin sosialistit ja viimein esille
sukeltavat kotibolševikit. Mielialat ovat liikkeessä, mielipiteet ja näköalat
muuttuvat tapahtumien virrassa, kaikkialla toimii moraalisesti vajavainen,
pieni ihminen.
Kirjan kuviteltu
tapahtumapaikka muistuttaa Loviisaa ja saattaa hyvin olla, että siellä tosiaan
tapahtui paljonkin sellaista, mistä kirjassa kerrotaan.
Joka tapauksessa
muuan kirjan kiinnostava piirre on se suuri rooli, jonka saa gulaššaus,
joka aikansa julkisuudessa olikin hyvin huomattu ilmiö.
Ylivoitot ja
palkkojen kohoaminen synnyttivät aluksi tiettyä euforiaa, joka loppui kuin
seinään, kun patterityöt lakkasivat samoin kuin elintarvikkeiden maahan tuonti.
Palkansaajan
tilanteen huononeminen ja nälänhädän uhka vaikuttivat ajan psykologiaan voimakkaasti.
Keinottelulla luotiin helposti omaisuuksia, joten tilanne oli analoginen
sosialistisen komentotalouden kanssa: se, joka kehtasi, rikastui.
Myös suomalainen
talonpoika, hän, johon sivistyneistö oli pyhästi uskonut, paisuikin äkkiä
herraksi. Pahimmillaan uusi omanarvontunto näkyi siinä, että elintarpeita
yksinkertaisesti kieltäydyttiin antamasta muille. Sitä paitsi hintakehitys
vuonna 1917 oli sellainen, että näin ilman muuta myös kannatti tehdä. Sopiva
aika oli vielä tulossa, se vain täytyi hoksata.
Isidor
Tistelberg, kirjan keskushenkilö, maanmittari ja poikamies on aika tylsä
tyyppi, vailla merkittäviä henkisiä harrastuksia, tärkeimpänä mielenkiinnon kohteena
oma masennus, kunnes muusa löytyy ja sitten toinenkin.
Masennus on
joissakin kulttuureissa endeemistä ja pidän mahdollisena, että se on myös
ominaista tietyille aikakausille. Sellaisestahan kertoo 1800-luvun alun käsite maladie du siécle tai sadan vuoden
takainen muotisana spleen.
Muistelen, että
myös japanilaisessa kulttuurissa masennuksella olisi ollut erityisen suuri
rooli, mistä myös kertoisivat suuret itsemurhaluvut. Espanjalainen aburrido taitaa olla saman asian sikäläinen
ilmenemismuoto.
Yleisinhimillinenhän
itse asia on. Siihen liittyy usein kaikkien arvojen romahtamisen kokemus tai sitten
odotusten ja mahdollisuuksien, kunnianhimon ja ylikriittisyyden ristiriita,
tuloksena pettymys maailmaan.
Sen suhteellinen
keskeisyys kulttuurissa tiettyinä aikoina voi varmaankin myös liittyä suureen
pettymykseen poliittisen historian alalla.
Suomen
itsenäistyminen, Suomen kansan nousu itsenäiseksi maailman kansojen keskuuteen
tapahtui sellaisella tavalla, ettei herkkä runoilijasielu voinut olla siitä
järkyttymättä.
Itse
sotatapahtumia ja terroria hän ei edes jaksanut kuvata. Sen sijaan iljettävyyden
huipentumaa vain referoitiin. Tilanteen kehittyminen sen sijaan kuvattiin
ymmärryksellä ja paneutuen. Itse se masennus, jota kirjassa kuvataan, saattaa
hyvinkin kuulua pikemmin kirjoitushetkeen.
Tämä tulkinta ei
ole mitään muuta kuin spekulaatiota ja Lehtosta paremmin tuntevat tietävät
asian paremmin. Ainon itsekin tutustua heidän tulkintoihinsa, mutta kirjoitinpa
nyt ensin tuon ylläolevan, ettei unohtuisi. Älkää siitä loukkaantuko.
Sotaa edeltävistä kirjailijoista mun silmissä ykkönen. Pitääpä laittaa Punainen mies listalle
VastaaPoistaRakastunut rampa eli Sakris Kukkelman, köyhä polseviikki, Muisitnhan tämän Lehtosen teoksen. En lukentu, muttatelevisoinit oli hieno.
VastaaPoista