Jussi Juonion nauru
Seura-lehdessä oli ja taitaa olla
vieläkin sarjakuva Jussi Juonio ja Matti Mainio. Siinä seikkailee kaksi
viiksekästä herraa, toinen lyhyt, toinen pitkä.
1950-luvulla
miesparit olivat huvittavan genren normina: Ohukainen ja Paksukainen, Majakka
ja perävaunu, Abbott ja Costello, Pekka ja Pätkä ja niin edelleen. Ei siinä
asiassa mitään sellaista ollut, mitä nykyinen lukija heti ajattelee. Koomisuus
vain hyötyi kahden erilaisen tyypin yhdistämisestä.
Jotenkin tuntuu,
että sarjakuvat olivatkin 1950-luvulla ylivertaisia nykyisiin verrattuna.
Voihan siihen ikäkin vaikuttaa, mutta en taida olla yksin tällä kannalla.
Katsokaapa vain vaikkapa Sarjakuvalehti-nimistä
julkaisua ja sitten nykyisiä alan tuotteita.
No, joka
tapauksessa muistan, miten eräässä sarjassa Matti Mainio kuuli äkkiä Jussin
nauravan hillittömästi ja meni katsomaan, mistä on kysymys. Hän huomasi
ystävänsä ja huonetoverinsa seisovan silityslaudan ääressä edessään kuuma rauta
ja palaneet housut.
Matille Jussi
selitti, kun naurultaan sai puhutuksi, että on huomannut, miten paljon mukavampaa
on nauraa kuin itkeä. Itku taas tuli siitä, että Jussi oli tullut polttaneeksi
Matin housut.
Argumentaatio,
jossa ei ollut sinänsä mitään vikaa, ilmeisesti vain raivostutti Matin, sillä
seuraavassa kuvassa Jussi istui lattialla silmä mustana ja tähtiä katsellen.
Vähän aikaa hän oli aivan ymmällään.
Seuraavassa
kuvassa kuitenkin näemme hänen taas nauravan hillittömästi.
Mitä me tästäkin
opimme, en tiedä. Selvää joka tapauksessa on, että Jussi, jossa kaiketi oli
aika lailla intellektuellin vikaa, pyrki radikaalisti hallitsemaan
emootioitaan. Sitä paitsi hän pyrki ns. positiiviseen ajatteluun.
Voidaan sanoa,
että koko yritys meni farssiksi, kun siitä koitui vain selkäsauna. Mutta entäpä
jos nuo emootiot, jotka liittyivät mielentilan ilmauksiin (nauraminen, itkeminen)
olivatkin aitoja? Ehkä Jussi siis todella myös tunsi mielihyvää nauraessaan?
Siinä
tapauksessa hänestä olisi tullut niin sanottu uusi ihminen ja sehän on asia,
johon radikaalit ovat pyrkineet jo pari sataa vuotta. Silloin lupaus uudesta
uljaasta maailmasta olisi jo miltei lunastettu ja voisimme horjumattomalla
uskolla jatkaa eteenpäin Jussi Juonion viitoittamaa tietä.
Pidän selvänä,
että Jussilla ja hänen kaltaisillaan ei uudenaikaisten käyttäytymismalliensa
suhteen ollut kyse pelkästä valehtelemisesta ja/tai teeskentelystä. Kyllä
itsesuggestio on ihan todellinen voima, joskaan ei kaikkivoipa.
Jussin
tapauksessa urhoolliselle yritykselle elää täysin rationaalista elämää antoi
erityistä hohtoa se, että siihen ryhtyi yksilö, yksinäinen uranuurtaja ilman
vertaisryhmän apua.
Vertaisryhmän
(lauman) tavattoman vaikutuksen havaitsee jokainen, joka seuraa vaikkapa häntäapinoiden
pakonomaista taipumusta tehdä kaiken samoin kuin kaikki muutkin tekevät. Sama
ilmiö tietenkin on havaittavissa myös nuorisokulttuurissa eikä vain siinä.
Jos Jussi olisi
saanut vaikkapa vain Matin seurakseen rationaalista emootioiden herruutta tavoittelemaan,
hänellä olisi inhimillisesti katsoen ollut paljon paremmat lähtökohdat.
Ongelmana
kuitenkin oli ns. kova todellisuus, jossa intressit menivät ristiin: Jussi oli
nimenomaan polttanut Matin housut eikä omiaan. Päinvastaisessa tapauksessa
olisi molemmille saattanut nauru kelvata ja tarpeeton väkivaltainen kohtaus
olisi voinut jäädä kokonaan tapahtumatta.
Aina kun kuulen
tai luen lehdistöstä, miten tavattoman valtavan vaikutuksen tekee meihin
kaikkiin tämä tai tuo ilmiö, muutun hieman skeptiseksi.
Se vaikutus,
joka erilaisilla tapahtumilla meihin ja heihin on, riippuu aina suuresti siitä,
millainen suhde meillä asiaan on. Mikäli omat housumme ovat kysymyksessä, se on
sangen läheinen, mutta mikäli ne ovat jonkun muun, on asia toinen.
Tiettyä
totuuttahan on myös niissä sananparsissa, joiden mukaan vierasta kärsimystä ei
ole. Venäläisittäin sanotaan että чужой боли нет. Tämä asenne on kuitenkin
mahdollinen vain Jeesukselle, jolle ajan ja paikan rajoituksia ei ole olemassa.
Täällä
vajavaisessa ajassa ja paikassa voimme sen sijaan todeta, että ihmiset kertyvät
yhteen fanittamaan milloin mitäkin tyhjänpäiväistä asiaa ja kehittävät sen
johdosta suuria tunteita. Venäjäksi faneja muuten nimitetään paitsi tuolla alkuperäisellä
nimellä fanatik, myös nimellä bolelštšik,
joka johtuu sanasta bolet –sairastaa.
Nämä sairastajat tuntevat vain oman kivun.
Toki
tämä on tavattoman banaalia ja tuntuisi sietämättömältä ajatella, että ihmisen
kehitys on tuomittu jäämään tälle asteelle. Eikös siinä jo olekin se polttouunien
logiikka valmiina?
Human fellow-feeling,
se tunne, joka ilmenee vaikkapa säälinä, on se luonnollinen asia, johon meidän
kannattaa toivomme perustaa, mutta silläkin on luonnolliset rajansa. Pyhimykset
ilmeisesti olivat henkilöitä, jotka eivät näitä rajoja tunteneet, mutta he ovat
aina poikkeuksia.
Uuden
ihmisen pitäisi kuitenkin muuttua säännöksi. Muussa tapauksessa kyseessä
ei ole ihmisen muuttuminen vaan vain se poikkeus, luonnonoikku, joka ei
maailmoja mullista.
Nikolai Tšernyševski,
kulttimaineen saaneessa ja myös Leniniä elähdyttäneessä kirjassaan Mitä on tehtävä? edellytti, että uudet
ihmiset ilmaantuvat vähitellen. Heitä saattoi jo tavata siellä täällä, mutta
vasta, kun he olisivat tarpeeksi lisääntyneet ja muuttaneet ympäristöään,
alkaisivat heidän käytöstapansa tulla yleiseksi laiksi. Nuo uudet ihmiset
olivat maan suola, sanoi Tšernyševski.
Oliko
myös Jussi Juonio sellainen? Minun mielestäni ehdottomasti kyllä. Itse asiassa
hän kelpaa hyvin koko nykyisen älymystön mallikappaleeksi ja esikuvaksi. Eikö
meidän kaikkien pitäisi ponnistella tullaksemme Jussi Juonion kaltaisiksi?
Nauru kannattaa aina. Tutkittu juttu on, että tekonaurukin saa elimistössä samantapaisia muutoksia, kuin oikea nauru. Itseasiassa mikä tahansa kuvitetu toiminta saa herättää kehossa samoja juttuja kuin toimintakin. Siis ei muuta kuin sohvalle löhöömaan ja naureskellen kuvittelemaaan kuinka on kuntosalilla puhisemassa. Tulokset ei kai nyt ole aivan yks yhteen oikean tekemisen kanssa, mutta paremmat kuin totisena löhööminen.
VastaaPoistaMinusta tuo lyöjä edustaa nykymittapuulla agressiivista impulssejaan hallitsematonta alaluokkaa. Tietysti kun tuo sarjakuva piirrettiin housut olivat suomalaisen mediaanipalkkaan nähden arvokkaat. Nykyään tuo tuskin naurattaisi ketään kun kyseessä tuossa kontekstissa tuskin olivat mitkään mittoje mukaan tehdyt housut.
VastaaPoistaAmerikkalaista kulttuuriahan se. Vrt. Johtaja Tiitinen ennen poliittista korrektiutta.
VastaaPoista