Yhteisen kansan maailma
Perttu Immonen, Suomen rahvaan historia. Kolmen suvun elämää
keskiajalta 1800-luvulle. Atena 2017, 639 s.
Rahvaan silmin
on tätä meidänkin maamme historiaa jo enimmäkseen katseltu aina 1960-luvulta
lähtien. Se on aikaisempaan verrattuna merkittävä näkökulman muutos ja välillä
jo tuntui siltä, ettei siitä enää mitään kiinnostavaa uutta heru.
Rahvaan elämä
nyt oli aika köyhää, tylsää ja ennalta arvattavaa. Sukupolvi toisensa jälkeen
hoiti samat perusasiat ja häipyi tästä maailmasta jättäen jälkeensä vain
geeninsä, jos niitäkään.
Toisaalta, kuten
vanha sananlasku sanoo, jokainen aikakausi on yhtä lähellä taivasta, tai yhtä
kaukana ja sama koskee kansaluokkia. Rahvaan taholla jokainen kohtasi samat
eksistentiaaliset kysymykset kuin yhteiskunnan huipulla, kieli ja ajattelu vain
poikkesivat toisistaan. Yläluokat kykenivät ilmaisemaan asioita ja jättämään
niistä muiston.
Suomessa on
rahvaan historialle poikkeuksellisen hyvät edellytykset. Tämä koskee sekä
väestökirjanpitoa että juridisia asiakirjoja. Toisaalta maastamme puuttui
keskushallinto, joten tutkijoiden luonnollisena kenttänä ovat olleet juuri
rahvaan ja paikallisyhteisöjen elämää koskevat asiakirjat eikä suurpolitiikka.
Järkälemäisiä,
ankaralla tutkimustyöllä synnytettyjä paikallishistorioita löytyy meillä sellaiset
hyllyrivit, että ne lyövät hämmästyksellä jopa suurvaltojen edustajat. Kyseessä
eivät ole mitkään puolihuolimattomasti tehdyt pitäjänkirjat, vaikka niitäkin
löytyy, vaan tutkimukset, jotka on otettava vakavasti.
Mutta ehkäpä
kaikki oleellinen alkaa jo olla tälläkin alalla tehty? Toki ne, jotka eivät
tyydy siihen tietoon, että heillä varmasti on maamme vaiheissa ollut tuhansia
ja taas tuhansia esi-isiä, voivat tutkia sukulinjojaan (usein vain sitä yhtä
ainoaa, miespuolista) ja katsoa, keitä suvussa nyt ainakin on ollut.
Mutta rahvaan
ihmiset yleensä löytävät menneisyydestä vain rahvasta, vaikka nykyinen DNA-tutkimus
paljastaneekin vielä paljon säätyläisveren injektioita, joita aiemmin on vain
epäilty. Samalla menevät sitten linjat uusiksi.
Mikäli rahvaaseen
kuuluvat esi-isät kuitenkin olivat kunnollisia ja maksoivat veronsa, ei heistä
kovin paljon dokumentteihin jäänyt. Erilaiset lurjukset sen sijaan jättivät
jälkeensä kiinnostavampaakin aineistoa. Mutta mitä itua olisi lueskella
kymmenien sukupolvien kronikkaa, jossa suurin osa porukkaa todennäköisesti on
ns. kunnon kansalaisia?
Perttu Immonen
on löytänyt hedelmällisen tavan käsitellä näitä kelpo ihmisiä, joista harva on
jaksanut kiinnostua. Hän on valinnut kolme sukua eri puolilta Suomea siten,
että ne edustavat erilaisia ympäristöjä:
Kokkolan
kaksikielistä rannikkomiljöötä, Rantasalmen savolaista kaski- ja
rajaseutualuetta ja Sastamalan peltoviljelyyn keskittynyttä kyläyhteisöä.
Näiden alueiden
elinolosuhteet ja instituutiot poikkesivat kiinnostavasti toisistaan ja ne myös
kukin omalla tavallaan reagoivat niihin yhteisiin koettelemuksiin ja
innovaatioihin, joita historia toi mukanaan: kyseessä olivat niin sosiaali- ja taloushistorialliset
kuin poliittisen ja sotahistorian tapahtumat, kirkkoa ja uskontoa unohtamatta.
Tässä historian
suuressa virrassa tulevat myös sukujen kohtalot kiinnostavammiksi ja ne
osoittavat havainnollisesti, mitä tarkoitti vaikkapa Narvan taistelu yhden
suvun näkökulmasta. Sitähän se tarkoitti, että taas yksi mies kuoli ja piti
löytää joku tilalle.
Epäilemättä
sankarikuninkaiden gloorialla oli oma merkityksensä myös rahvaan näkökulmasta.
Sodat Euroopassa merkitsivät myös kurkistusaukkoa suureen maailmaan. Mutta
hinta oli kova.
Katovuosien ja
sotien merkitys rahvaalle on tietenkin tuttua sinänsä. Asian esittäminen tietyn
suvun ja kyläkunnan näkökulmasta joka tapauksessa antaa sille lisää perspektiiviä.
Amerikan
vapaussota taas näkyi Kokkolassa suurena nousukautena, jolloin terva meni kuin
kuumille kiville. Kun sota loppui, se kyllä huomattiin ihan konkreettisesti
jokapäiväisen elämän ehdoissa.
Hyvä idea on
myös kansatieteellisen aineiston melko runsas käyttäminen ja sen sijoittaminen
tiettyihin konkreettisiin aikoihin ja paikkoihin. Itse asiassa kirjoittaja
tietenkin kuvittelee asioita aika lailla, mutta historiallinen mielikuvitus on
täysin legitiimi asia. Liian pitkälle viety lähdepositivismi tuottaisi vain
toisiinsa liittymättömiä, lukukelvottomia fragmentteja.
Kirjoittaja
toteaakin, ettei hän ole ruvennut sijoittelemaan tekstiinsä sellaisia sanoja
kuin varmaankin, luultavasti tai mahdollisesti.
Kyllä lukija muutenkin asiayhteydestä ymmärtää, ettei kirjoittaja ole ollut
joka paikassa kärpäsenä katossa, asia vain on riittävän todennäköinen muiden
seikkojen takia.
Poliittinen
historia riepotteli aikanaan kaikkiakin maamme alueita. Kokkolassa saatiin
kokea Suomen sodan aikana esivallan vaihtuminen peräti kolmeen kertaan ja joka
kerran annettiin myös uudelle esivallalle asianmukainen uskollisuudenvala.
Rantasalmella
taas sijainti Turun rauhan (1743) rajalla paradoksaalisesti paransi
paikkakunnan tilannetta. Sen johdosta sinne keskittyi paljon aatelista
upseeristoa ja sitten myös triviaalikoulu ja kadettikoulu.
Kun raja sitten
muuttui Karjalan palauttamisen johdosta 1812, entiset suuruuden edellytykset
alkoivat hiipua.
Sivumennen
sanoen, Ruotsin kuningas Kustaa IV Adolf tuli maailmaan Rantasalmelta kotoisin
olleen hovitallimestari Munckin avustuksella, tarkoittaen makuuhuoneessa eikä
synnytyshuoneessa annettua avustusta.
Munckin rooli
asiassa on jäänyt hieman epäselväksi, mutta kirjoittaja pitää mahdollisena,
että Kustaa IV itse asiassa olisikin rantasalmelaista sukua.
Niin tai näin,
kovin suurta kunniaa asiasta ei koidu, ottaen huomioon kuninkaan maineettoman
kohtalon.
Käyttämällä
rinnakkain kolmea sukua ja kolmea aluetta kirjoittaja on onnistunut luomaan kiinnostavan
ja jopa varsin tiiviisti alkuperäislähteisiin perustuvan yleiskatsauksen Suomen
rahvaan historiasta.
Minua siinä kiinnosti
erikoisesti Sulkavan naapuripitäjä, Rantasalmi ja joitakin pitäjille yhteisiä
teemoja, kuten koulumestari Hörning, kirjassa tuleekin esille. Sulkavan tapaan
myös Rantasalmi jakaantui veskansaan ja
muakansaan, Edelliset jäivät Venäjän
puolelle, vaikka samassa vanhassa kirkossa yhä rajan takaa käytiinkin.
Olipa sekin varsin
erikoislaatuinen aikakausi, joka nykyään on suotta painunut unholaan. Savo oli
ennen Vanhan Suomen palauttamista sellainen pussinperä, että se oli vaarassa
taantua.
Kun yritän
miettiä, mitä uutta kirjasta opin, tulevat mieleen lähinnä Munckin tapaukseen
verrattavat kuriositeetit. Suuria yleistyksiä kirjassa on vältetty ja
kirjoittaja päättää opuksen Suomen syntymään.
Tämä on ihan
hyvä ratkaisu, lukija huomaa kyllä kehityslinjat. Tässä kirjassa suomalaisen
rahvaan monet kasvot maalataan varsin kiinnostavasti, alueeseen ja aikakauteen peilattuna.
Kirja on hyvin kirjoitettu ja kiinnostava. Suosittelen!
"Toisaalta, kuten vanha sananlasku sanoo, jokainen aikakausi on yhtä lähellä taivasta, tai yhtä kaukana"
VastaaPoistaOliko se sananlasku vai oliko se peräti Ranke historismin tulkkina? Jos oli (mistä olen epävarma), niin "taivaan" paikalla taisi olla "Gott", mikä nykyisin tietenkin on mahdollisimman "mediaseksitöntä" ja kai noloakin, ainakin tiedehenkilöille.
Taisipa hyvinkin olla. Joku kiinalainen sananlasku on saman tyylinen.
VastaaPoistaHieno arvio, kiitos ja tässähän oppii paljon historiantutkimuksesta kuin merkittävistä rantasalmisista. Muistaakseni Heikki Turunen määritteli tuon maa- ja vesikansan eron niin, että ensimmäinen katsoo aamulla säätä taivaalta ja jälkimmäinen veden heijastuksesta. Onko tässä perää vai onko tuo pelkkää runoilua?
VastaaPoistaEnsi kertaa kuulen.Ehkä se joskus oli niin. Mummoni oli veskansasta, minä vähän niinkuin rajalta.
PoistaSe huone, jossa Munck tavalla tai toisella avusti Kustaa IV Adolfin alkuunpanoa, on linnassa, jonka on myöhemmin hankkinut omistukseensa suomalainen maahanmuuttajanainen. Hän saattaa omistaa sen vieläkin. Hän kertoo, että hänen perheensä teki linnavierailuja ja hän luuli kaikkien ruotsalaisten asuvan linnoissa. Niinpä hän hankki yhden linnan itselleenkin.
VastaaPoistaToinen professori
PS. Ei kai se Munck vain ollut kotoisin Rantasalmen Saparomäeltä? (Tämän ymmärtävät vain hiukan vanhemmat ihmiset.)
Vai oli Ruotsin kuningas rantasalmelaista sukua. Olihan Rantasalmella sulttaanikin, josta on tehty elokuva. Itse oli Rantasalmella taimitarhalla kesätöissä v. 1965.
VastaaPoistaEhdottomasti lukemisen arvoinen kirja. Minusta mielenkiintoisinta oli se miten kuninkaiden ja muiden johtajien sodat ja muut teot vaikuttivat kaukaisen rahvaankin elämään, eräissä tapauksissa autioittivat talot ja lähes lopettivat suvun.
VastaaPoistaHieno arvio ja hieno suositus! Kirja, joka saa vihdoin meikäläisen taas lukemaan.
VastaaPoista