Työn kirous
Albert Camus’n
päiväkirjamerkinnöissä (Carnets
1935-1942) törmäsin pohdiskeluun työn merkityksestä.
Kirjoittaja toteaa, että nykyään
(1937-1939) puhutaan paljon työn ylevyydestä/arvokkuudesta (dignité).
Tämä on
kuitenkin petkutusta, hän väittää. Vain vapaasti valitussa työssä on arvokkuutta.
Itse asiassa vain joutilaisuudella on moraalista arvoa. Vain
keskinkertaisuuksille se on vaarallista, arvelee tuo ilmeisesti neroksi
identifioituva kirjailija.
Työ sen sijaan
murskaa tasapuolisesti jokaisen, se on nöyryyttämisen metafysiikkaa käytännössä
eivätkä sitä kestä parhaimmatkaan…
Kirjailija
tuumii, että asiat kannattaisi kääntää toisinpäin ja tehdä työstä joutenolon
hedelmä. Sunnuntaina harjoitetulle askartelulle onkin tosiaan ominaista tietty
arvokkuus, kun työ yhdistyy leikkiin…
Kirjoittajan
mielessä näyttää siis olleen spontaanin, vapaaehtoisen toiminnan asettaminen
pakotetun palkkaorjuuden vastakohdaksi.
Entiselle
Algerian kommunistipuolueen jäsenelle kysymykset työstä, köyhyydestä ja
vallankumouksesta olivat läheisiä. Tuberkuloosi puolestaan toi lähelle kuoleman
ajatuksen ja sitä kautta eksistentiaalisen kysymyksenasettelun.
Edellä olevasta
fragmentista näyttää heijastuvan se käsitys työstä, jonka hyvin tunnemme sadan
vuoden takaisista ja vanhemmista kirjoista. Työn luonne oli 1930-luvun lopulla
maataloudessa yhä pitkälti sama, kuin se oli ollut vuosituhansia ja tehtaissakin
jo teollisen vallankumouksen läpimurrosta lähtien. Itse asiassa liukuhihna saattoi
pahentaakin tilannetta.
Tuolloin työksi
niitetty toiminta oli enimmäkseen kurjaa, niin sanotusti vieraantunutta
toimintaa, jossa ihminen luopui tietyksi ajaksi omien halujen ja tarpeiden
palvelemisesta. Työ oli tavallaan pieni kuolema, jossa ihminen sitouduttiin omille
tarpeille vieraaseen rooliin, jotta saataisiin niukka elanto ja vähäiset
vapaahetket, joita saattoi sanoa omikseen.
Työ oli siis
kirous, jonka riistäjät tai pikemminkin riistojärjestelmä, oli langettanut
riistettäviensä ylle. Vapaahetket olivat se asia, jolloin ihminen saattoi toteuttaa
itseään. Myös Marxin vävypoika Paul Lafargue oli julkaissut kirjan Oikeus laiskuuteen, joka nykyään on
suomennettukin.
Marxilaisen
mytologian mukaan työhön liittyvä vieraantuminen oli poistettavissa poistamalla
riisto, mikä teki työstä omaa, työntekijää itseään hyödyttävää toimintaa.
Tämä kaikki oli lopultakin
kovin korkealentoista, eikä näytä siltä, että omistussuhteiden muutoksilla
olisi käytännössä ollut vaikutusta työviihtyvyyteen. Työn muodot ja metodit
säilyivät entisellään, mutta palkkaus vain heikkeni sen jälkeen, kun Venäjällä
oli kaapattu valtiollinen valta bolševikkien käsiin. Lakkoliike oli aluksi
hyvin vilkasta, mitä kommunistiset historiankirjat eivät mainostaneet, mutta
joka nykyään on hyvin dokumentoitu asia.
Joka tapauksessa
bolševikkien
ohjelmassa oli työolojen parantaminen ja vapaa-ajan lisääminen aina tärkeällä
sijalla ainakin tavoitteena. Tämä siitä huolimatta, että työn sosialistisessa
yhteiskunnassa (sellaisen katsottiin toteutuneen vuoden 1936 loppuun mennessä)
julistettiin muuttuneen kirouksesta ihmisen ensimmäiseksi tarpeeksi.
Mutta
tarvittiinhan sitä vapaatakin. Jo bolševikkien (Venäjän
sosialidemokraattinen työväenpuolue) vuoden 1903 ohjelmassa vaadittiin
8-tuntista työpäivää ja viikottaista 42 tunnin yhtämittaista vapaata. Kyseessä
oli siis ns. englantilainen viikko, jossa lauantaina tehtiin lyhennettyä
päivää. Sitä paitsi vaadittiin kiellettäviksi ylityöt ja yötyöt.
Vuoden 1919
ohjelmassaan bolševikit lupasivat jo lyhentää varsinaisen työpäivän
kuusituntiseksi. Sen päälle itse kukin pääsisi palkallisesti osallistumaan
hallinnollisiin tehtäviin tai opiskelemaan kahdeksi tunniksi päivässä.
Kuukauden
mittainen loma kaikille oli tulossa, mutta rajoittui toistaiseksi kahteen
viikkoon. Muutenkin nuo pykälät käytännössä vesitettiin, mutta onhan myös jo tavoitteilla
sinänsä oma merkityksensä.
Nämä tavoitteet
olivat kovin edistyksellisiä, mutta eväti pelkästään kommunismille (puolue oli
vuonna 1918 muuttanut nimensä kommunistiseksi) ominaisia. Suunnilleen yhtä
jalkaa neuvostomaan kanssa toteutettiin sosiaalivaltion rakentamista ja
työsuojelua monissa muissakin maissa, etenkin pohjoismaissa.
Itsehallinnollisia
kommuuneja samassa merkityksessä kuin
Venäjällä, ei tosin muualla pyritty luomaan eikä pian kyllä enää Venäjälläkään,
vaikka puolueen nimikin oli jo muutettu juuri noiden kommuunien mukaan.
Merkittävää
kyllä, bolševikkien
vuoden 1903 ohjelma oli lähes samanlainen kuin meidän sosialidemokraattisen
puolueemme Forssan ohjelma samalta vuodelta.
Kommunistisessa
yhteiskunnassa, jota sitten vuonna 1961 ryhdyttiin rakentamaan ja luvattiin
valmista tulevan vuonna 1980, ei kai periaatteessa olisi edes tarvittu erityistä
työaikaa, saati palkkaa, koska työ oli muuttunut ihmisen ensimmäiseksi
tarpeeksi ja luovuuden toteuttamisen kentäksi ja sitä sopi tehdä kykyjensä
mukaan. Hyödykkeitä sai jokainen tarpeidensa mukaan eikä suorituksensa
perusteella.
Jostakin syystä
työajaksi luvattiin joka tapauksessa kuusi tuntia päivässä ja 35 tuntia
viikossa. Todettakoon, että etenkin naisiin kohdistuvalla työsuojelulla oli
ohjelmissa aina tärkeä sija. Tehottoman ja kaiketi tylsän ja orjuuttavan
kotitalouden korvaamisen keskitetysti järjestetyllä lastenhoidolla,
vaatehuollolla ja ravitsemuksella ajateltiin vapauttavan naisen ihan oikeaan
tehdastyöhön ja muuhun sitä vastaavaan tuottavaan toimintaan, mikä lisäsi
huimasti hyödykkeiden tuotantoa.
Käytännössä
Neuvostoliitossa lähinnä luvattiin sitä, mitä pohjoismaissa samaan aikaan
toteutettiin. Kaikkein suurin ihmistä työn orjuudesta vapauttava tekijä oli
varmasti kuitenkin tekniikka, sen kehitys.
Tekniikan
kehittyminen sekä teki työstä kevyempää ja kiinnostavampaa, että myös monin
kerroin tuottavampaa. Kun Camus totesi ”työläistensä” ansaitsevan kaikesta
kurjuudesta vain surkean rahamäärän, jolla saattoi vain hyvinä päivinä juoda
ihan oikeaa maitokahvia, kasvoi työtuntia kohti ostettavan hyödykemäärän arvo
etenkin toisen maailmansodan jälkeen niin meillä kuin muualla, huimaavaa vauhtia.
Näin tapahtui
kaikkialla, vaikka Neuvostoliitto, jonka olisi teoriassa pitänyt johtaa
kehitystä, jämähti paikalleen. Ei senkään suoritus surkea ollut vielä
1960-luvun näkökulmasta, mutta 1980-luvulla asiat olivat jo toisin.
Mutta nyt olemme
sitten tulleet tilanteeseen, jossa rahaa kyllä on, mutta työn arvokkuudesta taas puhutaan paljon. Itse asiassa puhutaan ihmisen arvokkuudesta,
joka kärsii vastikkeettomina armopaloina annetusta rahasta, kuten se joskus kärsi
tarkoituksettomasta työstä.
Suomen paljon
puhutun aktiivimallin tarkoituksena
lienee ainakin osittain ollut parantaa tilannetta juuri tässä suhteessa, vaikka
sen käytännön toteutus onkin saanut ankaraa kritiikkiä.
Mutta työhän ei
oikeasti ole vakiotavaraa. erilaiset työksi kutsutut asiat poikkeavan
toisistaan kuin yö ja päivä. Pahinta ilmeisesti on niin sanottu Sisyfoksen työ,
jossa olennaista on sen turhuus. Sellaista, turhauttavaa työtä teetettiin aikoinaan
myös rangaistuslaitoksissa ja sellaisella tapettiin joskus tuhoamisleireillä
ihmisiä.
Tämän
muistaessaan on kiinnostavaa nähdä vaikkapa New
York Review’n kirjeenvaihtopalstalla runsaasti ilmoituksia, joissa pariutumiskandidaatti
kaiken muun hyvän ja kauniin ohella mainitsee olevansa workaholic.
Mitähän ihmeen
hienoa siinäkin nähdään? En muista sen sijaan koskaan huomanneeni sellaista
ilmoitusta, jossa itsensä markkinoija sanoisi suoraan olevansa alcoholic. Toisiinsa verrattavia addiktioitahan
nämä kuitenkin kai ovat.
Vanhan käsityksen
mukaan ihminen pystyy todella toteuttamaan parhaat taipumuksensa vain vapaa-ajalla.
Kansalliskirjastomme leimassa eivät suotta ole sanat Otium sapientis -viisaan lepo. Itse asiassa kai sitten kaikki nuo kuukausipalkkaiset
uurastajat ovatkin siellä lepäämässä, vaikka väittävät tekevänsä työtä?
Mutta se taitaa
olla menneen maailman näkökulma asiaan.
Myös sana schola trunnetusti tarkoittaa
vapaa-aikaa. Se oli vielä hiljattain niukka resurssi ja vain rikkaille
mahdollinen. Työlle omistautunut rahvas ei siitä liiemmin saanut nauttia. Mutta
nyt on toisin.
Se vapaa-aika,
jota työttömillä on yllin kyllin, on nyt puolestaan koettu ongelmalliseksi.
Totta kyllä, erilaiset työttömien yhdistykset ovat järjestäneet toimintaa, joka
näyttää muistuttavan Camus’n tarkoittamaa spontaania vapaa-ajan työtä.
Luultavasti se ainakin osittain toimii jopa hyvin.
Kuitenkin
näyttää siltä, että myös puute todellisesta, mielekkäästä tuotannollisesta tai
ainakin luovasta toiminnasta on nykyisenä automaation aikakautena todellinen.
Moni tuskin
kaipaa sitä työtä, jota vielä äsken tehtiin koneen jatkeena tai suorastaan
voimakoneen sijaisena maata muokattaessa tai tehtaan liukuhihnan äärellä. Se lähenteli
useinkin sitä Sisyfoksen työtä.
Sen sijaan
sellainen luova toiminta, jota tehdään vaikkapa omaa taloa rakentaessa, taitaa
olla nykyään harvinainen palkinto ihmiselle. Puuttuvat mahdillisuudet
sellaiseen eivät kuitenkaan paradoksaalisesti johdu enää työn kaikkinielevästä
herruudesta, vaan työn puutteesta.
Työ on nykyään
yhä harvempien privilegiona, mutta yleensä juuri sen kautta ihmiset saavat
mahdollisuuden päteä omissa ja muiden silmissä. Sen puuttuessa jäävät myös
tulot pieniksi ja esimerkiksi rakennusprojektit voi unohtaa.
Työ on siis
tosiaan muuttunut kirouksesta siunaukseksi, mutta ongelmana on, että sitä
riittää yhä harvemmille.
Elinolot ovat kuitenkin
myös nykyajan työttömällä monin verroin paremmat kuin pitkää työpäivää tekevä
palkkatyöläinen saattoi vielä sata tai edes viisikymmentä vuotta sitten kuvitella.
Kirous on sen
sijaan työttömyys, joka nykyään kuitenkin merkitsee ennen muuta ylenmääräistä
vapaa-aikaa, ei sen sijaan nälkäkuoleman uhkaa, kuten Camus’n maailmassa vielä
saattoi olla.
Santeri Alkio
kirjoitti sata vuotta sitten useaan otteeseen sellaisesta tylsästä turhautumisesta,
jonka aiheutti palkollisasemaan kuuluva, toisen hyväksi tehtävä työ ilman
kiitosta ja tarkoitusta.
Mikäli rengit
eivät löytäneet luovan työn palkintoa, esimerkiksi käsityöstä, saattoi unelmaksi
paremmasta maailmasta ja itsetoteutuksesta muodostua vain petollinen hetken
humala, johon joskus, ylen harvoin oli edes mahdollisuuksia ja jonka vallitessa
sitten saatettiin tehdä vaikka murhia.
Tällaista nuorta
miestä Alkio kuvaa teoksessaan Palvelusväkeä,
(WSOY 1904, 134 s.) ja luulenpa, että vastaavanlaista elämäntunnetta voisi
löytyä nykyajastakin. Nuoret miehet saattavat jäädä henkisesti heitteille
riippumatta siitä, onko heillä vapaa-aikaa liikaa tai liian vähän.
Avainsana taitaa
yhä, kuten jo sata vuotta sitten, olla se arvokkuus (dignitas), joka löytyy mielekkäästä, parhaimmillaan luovasta työstä
ja mielekkäästä vapaa-ajasta, ei niiden runsaudesta tai puuttumisesta sinänsä.
Kun näin toimit, voitat: "Uskon yksilöön. Liberaali näkemykseni on, että politiiikan tehtävä on auttaa ihmistä toteuttamaan potentiaalinsa. Ei kertomalla kuinka tulee elää elämäänsä, vaan tehdä valinnat mahdollisiksi; vapauttaa potentiaalit. Ottamalla valtaa niiltä, jotka sitä itselleen kasaavat. Haastamalla perityt etuudet. Rikkomalla etuoikeudet. Antamalla jokaiselle mahdollisuus elää elämäänsä niin kuin haluaa"
VastaaPoistaAika hyvin, senkin parturi.
PoistaIisalmen Sanomien vanhassa mainoksessa Timo Soinin oppi-isä Veikko Vennamo pyrki eduskuntaan kutsumalla maakuntaa etelän herrojen siirtomaaksi.
VastaaPoistaTimo Soini, siirtomaaherra.
"pariutumiskandidaatti kaiken muun hyvän ja kauniin ohella mainitsee olevansa workaholic....Mitähän ihmeen hienoa siinäkin nähdään?"
VastaaPoistaTuohan on selvää: sellainen mies vakuuttaa olevansa kyvykäs ja valmis kustantamaan vaimolleen sen elintason, jolle amerikkalaiset naiset ovat niin persoja. Sillä yleensäkin treffeillä nousee nopeasti esiin kysymys, paljonko tienaat.
Noh, onnistuihan NL tässä suhteessa yhdessä asiassa: naisten 50 vuoden eläkeikä! Kun naisten elinikä on miehiä huomattavasti pidempi, ehtivät vielä nauttiakin siitä. Siitä on vain ongelmia nykyhallinnolle.
VastaaPoista