Sankarien maine ei häviä
Donn Byrne, Garibaldi. The Man and the Myth. Modern English
Publications 1988, 117 s.
Hesarin
kulttuuriosastosta ilmenee, että joku on nyttemmin pahoittanut mielensä tämän
maailman pylväspyhimysten raakuudesta ja koonnut rötöstelijöistä erityisen
gallerian, Mulkerot.
Mitäpä
sanoakaan, todellisina suurmiehinä on aina pidetty niitä, jotka ovat tappaneet
eniten kanssaihmisiään. Sehän jo sinänsä korottaa heidät normaalin ihmisyyden
yläpuolelle. Miksi tyytyä vähempään?
Toinen patsastelevien
sankarien laji ovat kyllä tosin kirjailijat ja taiteilijat, mutta onhan
heissäkin paljon niin sanottuja vihapuhujia. Sitä paitsi naissuhteissaan myös
eurooppalaisen kulttuurin suurimmatkin sankarit näyttävät olleen vähintäänkin
holtittomia, ellei pahempaa. Ja mikäs olisikaan tässä maailmassa keskeisempää
ja miksi?
Lienee aika jo
palauttaa järjestys ja peruuttaa kunnianosoitukset kaikilta noilta konnilta
aidossa metoo-hengessä. Jos
jalustalle vielä pitää joku asettaa, kai hänen sitten on oltava ainakin suvaitseva
ja poliittisesti korrekti henkilö ja niin edelleen. Itse asiassa parissakin
nykypuolueessa saattaisi olla sopivia kandidaatteja.
Mulkerot tässä maailmassa eivät
tietenkään ole rajoittuneet vain hallitsijoihin ja valloittajiin.
Intellektuellien piirissä heitä vasta löytyykin, kuten Paul Johnson mainiossa
kirjassaan on osoittanut (ns. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=paul+johnson
).
Siitä huolimatta
ja ehkäpä juuri siksi kaikkia nuoria ja muuten lapsellisia ihmisiä kiehtovat
romanttiset sankarit, jotka mistään välittämättä syöksyvät taistelemaan
paremman maailman puolesta.
Taistelussa uhrataan
aina ihmisiä ja siihenhän sen suuruus perustuukin. Tavallinen poliittisesti
korrekti kansalainen ei sen sijaan taistele lainkaan ja jos taistelee, tekee
sen ehdottomasti ja tarkoin säädellyissä rajoissa. Keisari tai joku muu vastaa
sitten siitä, mistä tulee vastata.
Romanttiset desperadot ovat toista. Kirjallisuuteen
jalo rosvo ilmaantui jo viimeistään Schillerin Karl Moorin hahmossa ja Byronin Corsairissa
oli myös sankari, jota kaikkien poroporvarien tuli katsoa ylöspäin.
Mutta ihan oikea
sankari, merirosvo ja vapaajoukkojen päällikkö oli Giuseppe Garibaldi. Hän oli
kymmenien sotaretkien mies ja kahden maailman sankari, joka oli kantanut vapauden
lippua niin kaukana Uruguayssa kuin kotoisessa Italiassa.
Garibaldista, merimiehestä
ja köyhän laivurin pojasta tuli aikansa ehkä kuuluisin ihminen. Se johtui
niistä lukemattomista taisteluista, johon hän osallistui kokoamiensa
vapaajoukkojen avulla.
Kouluttamattomat
ja kurjasti aseistetut vapaajoukot olivat 1800-luvun alussa vielä täyttä
tavaraa monissa sotatoimissa ja sellaisistahan puhutaan myös vaikkapa
tunnetussa Reinin vahti-laulussa.
Vuosisadan
puolenvälin jälkeen ranskalaisten nopeasti ampuvat takaaladattavat kiväärit sen
sijaan olivat jo aivan ylivoimaisia garibaldinien
tussareihin nähden.
Itse asiassa
vielä vuosisadan puolivälissä Garibaldin vähälukuisten joukkojen väitetään tietyssä
vaiheessa olleen lähes vailla ampuma-aseita ja takoneen itselleen piikkejä
maalaisseppien pajoissa. Hyökkäys teräaseilla olisi sitten ollut
menestyksellinen tapa lyödä vastustaja.
Saattaahan se
olla. Klassinen pistinhyökkäys joka tapauksessa lienee yleensä ollut hyvin harjoitetun
ja kurinalaisen joukon taistelutapa. Mikäli rivistöihin saatiin tarpeeksi
kylvettyä luoteja ja raehauleja, petti urhoollisinkin väki jossakin vaiheessa,
kuten vuoden 1709 esimerkki osoittaa (siis Poltava).
Garibaldin
seikkailut ovat sen verran ihmeelliset, ettei tunnu erityisen perustellulta niellä
kaikkia lyhyen yleisesityksen tietoja ilman suolahiukkasia. Joka tapauksessa
kyseessä ilmeisesti oli mies, joka nautti riskeeraamisesta ja pärjäsi. Hänellä
oli siis hyvä tuuri, kuten niin monella patsasmiehellä.
Vai mitäpä voisi
sanoa siitä, että mies lähtee vajaan parin tuhannen kouluttamattoman ja
kehnosti aseistetun vapaaehtoisen kanssa parilla laivalla kohti Sisiliaa,
tietämättä edes, missä nousisi maihin tai miten huoltaisi armeijansa.
Vastassa on
napolilaisten laivasto ja kymmentuhantiset koulutetut joukot ja kamppailu
käydään kuningaskunnan olemassaolosta.
Garibaldin
elämän taipaleella taisteluja sitten riitti 1830-luvulta -jolloin hänet ensi
kerran julistettiin henkipatoksi- aina Preussin-Ranskan sotaan 1870-71 saakka.
Hänen
tavaramerkikseen tulivat poncho,
punainen paita ja erikoislaatuinen kirjailtu patalakki. Punainen paita periytyi
Uruguaysta, eikä siinä liene ollut poliittista symboliikkaa, samanlaisia käyttivät
teurastajat eli lahtarit ja niitä nyt sattui olemaan saatavissa uniformuiksi.
Garibaldi
innoitti lapsenmielisiä kaikkialla ja muuan suomalainenkin kiiruhti liittymään
hänen joukkoihinsa. Hänen rintakuvansa on Gianicolo-kukkulalla Roomassa, Villa Lanten lähellä.
Luku sinänsä
ovat Garibaldin naiset, joista etenkin brasilialainen Anita on merkittävä,
sillä hän osallistui miehensä kanssa taisteluihin ja kulki ratsain pitkät ja
rasittavat sotaretket. Romanttisuutta lisäsi se, että Anita oli toisen miehen
vaimo, mutta ihastui ensi silmäyksellä sankariin. Tunne oli molemminpuolinen.
Se oli menoa se, kuten aina Giuseppen kanssa.
Garibaldin
ansiot nimenomaan Italian yhdistäjänä ovat kiistämättömät. Kun hän ei ollut
mikään poliitikko, sai hän vastaansa milloin minkin tahon, ranskalaisista ja
itävaltalaisista eri Italialaisiin valtioihin.
Diplomaattisen pelin
mestari Camillo Cavour oli välillä hänen kiivas vihollisensa, mutta kuningas
Vittorio Emanuele tuki häntä, tehokkaastikin. Kuukauden päivät Garibaldi oli Sisilian
ja toisen kuukauden myös Molempain Sisiliain diktaattori, Sardinian kuninkaan
mandaatilla.
Sankari oli
syntynyt ja kasvanut Nizzassa ja hänelle oli hyvin karvas pala, että tuo alue
sitten loppujen lopuksi luovutettiinkin Ranskalle kiitokseksi sen antamasta
avusta Italian yhdistämisessä.
Kuitenkin hän
vielä elämänsä lopulla riensi poikineen Ranskan avuksi, ehkäpä toivoen tuon epäoikeudenmukaisuuden
korjaamista.
Garibaldin
myöhempänä seuraajana voinee pitää Che Guevaraa, jonka pääasiallisin ansio
näyttää ihailijoiden silmissä olleen hänestä joskus otettu, onnistunut
valokuva.
Jotakin
Garibaldin hengestä Guevaran mielettömässä ja raakamaisessa toiminnassa myös
näyttää olleen: käydään käsiksi vaan ja katsotaan sitten, sanoi jo aikoinaan
Napoleon ja hänen jälkeensä Lenin: On s’engage
et puis -on voit…
Kaikki nämä
olivat todellisia mulkeroita, ihmisiä, jotka eivät hetkeäkään epäröineet, kun
oli uhrattava lajitovereita. Aate oli heille enemmän kuin elämä ja sen
periaatteen he ottivat tosissaan.
Kuten myös Byrne
mainitsee, hurme huppelehti, taudit tappoivat ja haavat märkivät sillä vapauden
tiellä, jota sankarin jalka astui. Uudelleensyntynyt Italia sentään
saavutettiin, paitsi että Etelä-Tiroli jäi yhä Itävallalle.
Sopii tietenkin kysyä,
eikä sen pitänytkin jäädä, kun asukkaat siellä olivat sakankielisiä. Italialle
se sentään Pariisin rauhankonferenssissa annettiin, olihan Italia uhrannut sodassa
satoja tuhansia miehiä…
Kelpo
poroporvarit voivat kaikin mokomin kirjoittaa kirjoja, joissa näiden fanaatikkojen
edesottamukset paljastetaan, mutta eivät ne silti lakkaa vetämästä puoleensa
ihailijoita ja etenkin ihailijattaria kuin hevonen kärpäsiä.
Aika paljonkin on pohdittu Karl Marxin lempinimeä "Moor" tai "Mohr", mutta harvoin mainitaan se ilmeinen seikka, että hänen aikansa opiskelijapiirit olivat varmasti nähneet Schillerin näytelmän "Rosvot".
VastaaPoista" Sitä paitsi naissuhteissaan myös eurooppalaisen kulttuurin suurimmatkin sankarit näyttävät olleen vähintäänkin holtittomia, ellei pahempaa. Ja mikäs olisikaan tässä maailmassa keskeisempää ja miksi? "
VastaaPoistaKyllä se " miehen mysteeri " aika hyvänä kakkosena siinä tulee maailmanhistoriankin mittakaavassa. Aika moni mies jää perinteisen roolinsa eli " suuren ja hiljaisen " vangiksi. Onkohan sitten niin, ettei vaikka suomalaisessa kulttuurissa oikein edes löydy arvostusta muunlaiselle tavalle ilmentää miehuutta? Kuinka verrata itseään sotasankareihin - isovanhempiinsa - ja suhteuttaa itseään siinä miehenä tänä päivänä? Näin naisena sitä on hyvin vaikea arvioida, mutta uskoisin, että miehelle se on vielä vaikeampaa. Ehkä sen pohdinnalle tulisi antaa rauha, ja hyväksyä täysin erilainen aika, polku ja elämäntehtävä. Ehkä kannattaa pyhittää arvokkaimmaksi rauha ja sen perinnön vieminen eteenpäin. Ehkä itsehillintä onkin lopulta miehekkäintä ja siinähän suomalainen mies onkin erittäin miehekäs. Ehkä hän on jopa oikea sankari!
Urhoilla riittää aina bändäreitä.
PoistaNiinpä niin, riittihän niitä bändäreitä runsain mitoin myös Hiltusen Aatulle, ainakin mitä vanhoja filmejä katsemalla saattaa päätellä. Tai Charles Mansonille. Tai ABB:lle. Miten sitten käynee tämän Uuden-Seelannin nuoren wihaisen miehen kohdalla, sitä lienee vielä liian aikaista arvioida. Eivätpä liene kovinkaan positiivisia miehen malleja an sich, mutta tuo bändäri-ilmiö on kyllä aivan todellinen, joten näillä on mentävä.
PoistaTokihan sitä toivoisi, että Suomessakin niitä positiivisia samastumiskohteita löydettäisiin hieman monipuolisemminkin kuin vain "kumpujen yöstä" (ne ajat eläneitä mitenkään vähättelemättä siis), mutta eipä taida soijapoikailukaan useimmille miesoletetuille ihan semmoisenaan identiteetin rakentamisen tykötarpeiksi piisata. Onko se sitten sitä toksista maskuliinisuutta, sen saa joku viisausoletetumpi ratkaista. Lienee vähäsen sellainen suo siellä, vetelä täällä-tilannne. Positiivisten miehen mallien puute on kyllä kumminkin ihan ilmeinen ongelma tämän päivän poikalapsilla. Siis semmoisten, joita voisi pitää hyvän isän ja hyvän aviomiehen kriteerit täyttävinä. Ei niitä ainakaan kaikkien sellaisen tarpeessa olevien elämään tunnu riittävän.
-G-mies-
Kivoja ajatuksia G:llä. Miellyttävä termi tuo soijapoikailu ja ihan varmasti hieno miehenmalli sekin. Kaikki lähtee siitä, että me kaikki olemme ajattelevia ja tuntevia ihmisiä , naiset ja miehet, kaikki omalla tavallamme. Ja miehellä on aivan yhtä suuri oikeus tuntea tunteita, näyttää niitä, puhua niistä ja elää niitä kuin naisellakin. Ennen kaikkea on lupa siihen, että mies on yhtä lailla mies myös herkällä hetkellä heikkona. Ehkä siinä on paljon vielä opettelemista meillä kaikilla. Rohkeutta olla ihminen ja luoda uudenlaista miehisyyttä.
PoistaMinusta tuo blogistin otsikko on hieno " Sankarin maine kestää kaiken " Sen voi ajatella myös niin, että sankarin maine kestää mokailut, kasvun ja kipuilun paikat, koska me kaikki ihmiset käydään läpi niitä.
Mies, olet arvokas ja tärkeä juuri omana itsenäsi. Sun ei tarvi olla mikään supersankari, sä riität just sellaisena kuin sä olet.
Onhan meillä omakin ja potra poika onkin. Pekka Vesainen jota Santeri Ivalo kai kutsui Juhoksi. Joka tapauksessa kova kaveri, joka pisti idän pojille kummasti kampoihin.
VastaaPoistaHänestä joskus bloggasinkin. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=juho+vesainen
VastaaPoista"mies lähtee vajaan parin tuhannen kouluttamattoman ja kehnosti aseistetun vapaaehtoisen kanssa parilla laivalla kohti Sisiliaa,..Vastassa on napolilaisten laivasto ja kymmentuhantiset koulutetut joukot ja kamppailu käydään kuningaskunnan olemassaolosta."
VastaaPoistaMinusta tuo on esimerkki siitä, miten pieni, mutta määrätietoinen - etten sanoisi fanaattinen joukko voi lyödä suuremman, mutta asiansa oikeudesta vähemmän vakuuttuneen joukon. Tuorempia esimerkkejä on Vietnamin sota ja Isisin alkumemestys, erityisesti Mosulin valtaus. Pitkittyneisessä konflikteissa yleensä miesten ja varusteiden määrä ratkaisee, niinkuin sanotaan Jumala on suurempien pataljoonien puolella.
Terä- ja tuliaseiden keskinäinen paremmuus on ymmärrykseni mukaan vaihdellut tilanteen mukaan aina Napoleonin sotien loppuun 1815 asti. Sen jälkeen takaaladattavat, erityisesti makasiini-, kiväärit ja konekiväärit ratkaisivat suhteen lopullisesti tuliaseiden hyväksi. Sen jälkeen pistinhyökkäykset olivat miesten tapattamista, vaikka niitä harrastettiinkin vielä I maailmansodassa, esimerkiksi Sommessa 1916.
Ainoan suomalaisen garibaldistin muistomerkki (Garibaldino finlandese Herman Liikanen) Roomassa on muuten vaikuttava.
Kyllä ne takaaladattavat ja etenkin makasiinikiväärit vielä vupnna 1815 olivat kaukaista tulevaisuutta. Mutta 1860-luvulla siis jo tosiasia.
PoistaVaikka Venäjän armeijassa usko suvorovilaiseen pistinhyökkäykseen oli suuri vielä II maailmansodassa.
Tarkoitin siis sitä, että vielä vallankumous ja Napoleonin sodissa teräasein, johon luen myös ratsuväen atakit, tehdyt massahyökkäykset saattoivat voittaen tuliasein (musketit ja tykein) tapahtuvan puolustuksen. (Waterloon taistelu oli minusta suurten ratsuväkihyökkäysten joutsenlaulu.) SEN JÄLKEEN ym. paremmat tuliaseet veivät voiton. Syvällisesti kysymys oli siitä, että suuremman tulinopeuden omaava tuli saattoi pysäyttää teräasein hyökkäävän joukon. Samaan ilmiöön liittyi se, että jalkaväen tiiviimmistä muodoista siirryttiin harvempiin ampumaketjuihin ja juoksuhautojen käyttöön. Ym. kehitys tapahtui siis Napoleonin sotien JÄLKEEN 1800-luvun kuluessa.
PoistaHerman Liikasesta (1835 Ristiina – 1926 Helsinki) on muistolaatta Kuhmalahden pappilan seinällä Hämeessä, Kangasalta n 50 km itään . Ystäväni on miehensä puolelta Liikasia, ja suvussa hänet muistetaan hyvin. Herman Liikanen eli elämänsä loppuvuodet Kuhmalahdella ja Helsingissä.
VastaaPoistaHerman ei tainnut Italiassa päästä ruutia haistamaan, mutta Tanskassa kyllä, preussilaisia vastaan.
PoistaSiitä hän sai luutnantin arvon, Dannebrogin ritarikunnan kunniamerkin ja kutsun kuninkaan Dylbölin taistelun 50-vuosijuhlassa 1914.
VastaaPoistaItse Isä Camillo -jutuista muistan Pepponen aina puhuneen Garibaldin punaisesta paidasta. En silloin 10-vuotiaana nassikkana tiennyt kenestä tyypistä oli kyse. – Conradin kirjassa Nostromo nimihenkilö oli garibaldino.
Noissa Isä Camillo-kirjoissa olisi hyvää luettavaa monelle nykypoliitikollekin.
VastaaPoistaKaikkia juttuja ei liene suomennettu eikä käännetty edes englanniksi, niin ne jäävät meiltä vajaan kielitaidon omaavilta saavuttamattomiin. Tuskinpa ne alkuperäisen tekstin kaikki vivahteet ovat edes siirtyneet käännöksiin.
On niistä onneksi tehty ihan kohtuullisia elokuvia, joiden päähenkilöitä esittivät Fernandel ja Gino Cervi.
PoistaKirjat on kirjoitettu heti 1940-luvun lopussa ja 1950-luvulla. Niiden varsin lempeässä kommunistien irvailussa näen sangen selvän esiasteen 1970-80-lukujen ns eurokommunismiin, joka ei NKP:tä kumarrellut.