Menneisyyden varjo
Rolf Peter
Sieferle, Finis Germania. Kiuas 2019,
128 s.
Nyt suomeksikin
ilmestynyt kirjanen on Saksassa aiheuttanut melkoista hämminkiä. Siinä näet
käydään suoraan käsiksi kansakunnan historian herkimpään kohtaan eli natsismin
merkitykseen nykyajalle.
Kirjan nimi on
omituinen ja kääntäjä kiirehtiikin selittämään, ettei kyse ole
käännösvirheestä. Me suomalaiset muistamme aina mustasotnialaisen Puriškevitšin
huudahduksen duumassa: ”Finis Finlandiae!”
Sen voi ymmärtää
ainakin kahdella tavalla: Suomen loppu
genetiivillä ilmaisten tai sitten loppu
Suomelle, datiivia käyttäen. Nuo molemmat muodot nimittäin ovat samanlaisia
tässä tapauksessa ja niin ovat niiden merkityksetkin.
Sanaparin Finis Germania sen sijaan voitaisiin
ymmärtää tarkoittavan ”Se on loppu nyt, Saksa!”, etenkin mikäli sanojen välissä
olisi pilkku ja sanaparin perässä huutomerkki. Jos finis olisikin verbi, kyseessä olisi toteamus: ”Tuhoudut, Saksa”.
Silloinkin kaipaisin sanojen väliin pilkkua.
Jos taas Germania käsitettäisiin ablatiiviksi,
joka se muotonsa puolesta myös voisi olla, voitaisiin sanat ymmärtää siten,
että loppu on tuleva Saksan kautta, tyyliin finis
mundi Germania paratur. Tämä on amatöörimäistä pohdiskelua, jonka
mahdolliset virheet toivon paremmin tietävien korjaavan.
Oli miten oli,
nimi on kieltämättä outo, mutta lienee sitten sellainen tarkoituksella, koska
niin vakuutetaan.
No, Sieferle,
jolla on menneisyys muun muassa Saksan vasemmistolaisessa nuorisoliikkeessä, on
tässä opuksessa keskittynyt pohdiskelemaan kysymystä siitä, kenellä on vastuu
silloin, kun sen sanotaan olevan Saksalla ja mitä asia merkitsee tälle maalle
kaikkien maailman kansojen joukossa.
Vastuun
ajatellaan koituvan ensi sijassa holokaustista,
joka puolestaan on väitetysti ainutlaatuinen ja vertaamaton rikos, joten ei ole
edes mahdollista asettaa Saksaa samalle arvojen jatkumolle, jolla maailman muut
kansat sijaitsevat.
Saksan
ainutlaatuisuutta on selitetty erityisellä omalla, muista poikkeavalla
kehitystiellä (deutsche Sonderweg).
Omaa historiallista erityistietä on
sivumennen sanoen tarjottu myös venäläisille selittämään niin sanotun
reaalisosialismin syntyä.
Joka tapauksessa
Sieferle on sangen tyytymätön näihin käsitteisiin, joiden avulla Saksaa on
pidetty löysässä hirressä siitä lähtien kun se hävisi sodan.
Kirjan voi tuskin
sanoa rakentavan jotakin teoriaa. Sen sijaan siinä esitetään iskeviä
kiteytyksiä, jotka ovat lähinnä aforismeja ja joissa kyseenalaistetaan se
natsismin jälkeinen, syyllisyyteen keskittyvä mentaliteetti, joka Saksaa nykyään
hallitsee ankarasti ja armottomasti.
Kirjoittaja
pyrkii osoittamaan tämän tilanteen olevan luonnoton ja voittajavaltioihin
verrattuna epäsymmetrinen: niitä ei mitata samoilla mitoilla eikä muitakaan
tämän aikakauden valtioita. Saksan itseymmärrys on jotenkin pysähtynyt liki
sadan vuoden takaiseen tilanteeseen.
Vähintäänkin
rivien välistä näkee myös kritiikkiä nykyisen läntisen maailman oletettuja
normaalisuuksia kohtaan. Ajatus niin sanotusta modernisaatiosta kaikkia
velvoittavana asiana ei ole kirjoittajan suosiossa.
Modernisaatioajatus
syntyi hänen mielestään Britanniassa, joka julisti oligarkkisen menneisyytensä
demokratian kehdoksi ja Amerikassa, jossa siitä niin sanotusti jalostettiin
vulgaari, normatiivinen teoria.
Kuitenkin kaikki
olisi voinut mennä aivan toisin. Entäpä jos Suuri
armada olisikin voittanut ja nykyaikaa tarkasteltaisiin espanjalaisen
kansallisen kokemuksen ja sen arvojen näkökulmasta…?
Jo Oswald
Spengler esitti, että saksalaiset olivat jo kaikki laidastaan jonkinlaisia
sosialisteja. Sieferle täsmentää heidän olevan sosialidemokraatteja. Tämä
joukko näyttää oppineen hyvin hahmottamaan maailman sillä infantiililla
tavalla, johon TV-sarjat sitä kouluttavat.
Vastuu on muuan
sana, joka tuskin enää edes kuuluu jälkiantropomorfiseen aikakauteen, jossa politiikka
on erotettu inhimillistämisestä. Saksa on kuitenkin poikkeus, siellä vastuuta
halutaan kantaa sukupolvesta toiseen, vaikka asian mielekkyys on lievästikin
sanoen kyseenalainen.
Me suomalaiset muistamme
maaherra Wibeliuksen sanat ja arvostamme niiden totuutta: ”Ei vaimo vastuuss’ ole miehestään, ei miesi vaimostaan!” Runossahan
mainittiin vielä erikseen myös lapset, joiden syyttömyys oli rehelliselle tarkastelijalle
ilmeinen: ”laps, vaimo säästäkää!”
Noista ajoista
on tietenkin kulttuuri kehittynyt ja, outoa kyllä, kollektiivisen ja sukupolvien
yli ulottuvan syyllisyyden ajatus tuntuu vain vahvistuneen -ainakin Saksan
tapauksessa ja Saksassa.
”Vastuussa
olevien” etsiminen on siellä saanut lähinnä maanisia piirteitä, kuten voidaan
todeta vaikkapa Berliinissä toimivan suomalaisen Bryggeri Helsinki-nimisen Kneipen ympärille nostetusta kohusta
juuri nyt.
Sattuu nimittäin
olemaan niin, että ravintolan yksi omistaja on Veljesapu ry:n
perinneyhdistyksen puheenjohtaja ja tämä järjestö taas perustettiin auttamaan
entisiä SS-miehiä, joista sadat olivat haavoittuneet Saksan itärintamalla,
mutta joille Suomen valtio ei maksanut korvauksia.
Netistä voi nyt
löytää kyseisen ravintolan puhdistautumisjulistuksia, joissa vakuutetaan, ettei
ravintolalla ole minkäänlaista natsiagendaa.
Tarina on
kiinnostanut myös hesaria, jonka jutussa sentään muistetaan mainita että
kyseinen henkilö on kyseenalaistanut muiden tutkimuksia ja lausuntoja
SS-miehistä, jotka Kansallisarkiston selvityksen mukaan olivat ”hyvin
todennäköisesti” syyllistyneet sotarikoksiin.
No, eihän sillä
perusteella voi ketään yksilöä lähteä leimaamaan, mikäli pidetään vain
todennäköisenä, että jotkut tietyn joukon jäsenistä olivat tehneet pahojaan.
Maaherra Wibeliuksen kansallehan tuo nyt on itsestään selvä ja loukkaamaton
periaate, vai kuinka?
Vaan onkohan
sentään? Tuo Sieferlen mainitsema kansan infantilisointi, jota Saksassa
harjoitetaan, ei taida olla meilläkään tuntematonta. Ja taitaapa sillä olla
melkoista menestystäkin.
Minusta vastuu natsi-Saksan teoista voi ulottua kolmeen ryhmään:
VastaaPoista- välittömiin korkeimpiin johtajiin, jotka tekivät päätökset
- ym ryhmän myötäjuoksijoihin ja avustajiin, jotka tietoisesti edesauttoivat ensiksi mainittua ryhmää
- niihin Saksan kansalaisiin, jotka vaaleissa vuoteen 1933 saakka äänestivät natseja. Näiden moraalinen vastuu on pienempi, tuottamustyyppinen, koska natsit eivät vaalilupauksissaan tuoneet esiin moitittavimpia tavoitteitaan eikä juutalaisten kansanmurha edes ollut mikään etukäteen tehty suunnitelma vaan vaihettainen prosessi.
Sen sijaan pidän varsin mielettömänä - etten sanoisi rasistisena - ajatusta siitä, että saksalainen kansa, varsinkin myöhemmät sukupolvet - olisivat jossain ikuisessa kollektiivisessa vastuussa natsien teoista, eihän nykymongolejakaan syyllistetään Tsingiskaanin teoista,vaikka nekin nykyajattelun mukaan täyttävät kansanmurhan tunnusmerkistön.
Ano klo 1159: Unohtuiko kolumnissa mainittu Wibeliuksen lausahdus? On näet absurdia syyttää NSDAP:ta äänestäneitä millinkään vertaa. Tai sitten on sovellettava "äänestäjien vastuuta" myös niin, että esim. Tony Blairia äänestäneet laitetaan vastuuseen Blairin hallinnon selkeistä sotarikoksista. Mikäli Blairin rikosrekisterillä ollut ministeri olisi Kolmannen valtakunnan ministeri Nurnbergin (pelle-) oikeudenkäynnissä, hirsipuu olisi kutsunut.
VastaaPoistaVai loppuuko "äänestäjävastuu" v. 1933?
Tarkoitin äänestäjien osalta lievää moraalista (tuottamuksellista) vastuuta, jonka peruste oli natsien jo tuolloin tiedetty antisemitismi ja halua "repiä Versaillesin häpeärauha". Minusta demokratiaan kuuluu tietynasteinen äänestäjänvastuu siitä, mitä valitut johtajat ovat tehneet, silloin kun teot ovat näiden vaaleissa julistaman ohjelman mukaiset. Vaalilupausten pettämisestävastaavat johtajat itse ts ei kukaan.
PoistaAjatuksen kärki oli sinä, että enintään tuon joukon, ei siis tulevien polvien, on ylipäänsä aihetta tuntea mitään syyllisyyttä natsi-Saksan teoista.
Eiköähn sellaisen rauhan vastustaminen ollut ihan oikeutettu pyrkimys. Antisemitismi taas nyt ei tuossa vaiheessa ollut kovinkaan dramattinen asia. Sitähän perusteltiin samaan tapaan kuin feministit omaa ohjelmaansa nyt: juutalaisten määrän tärkeissä asemissa on vastattava heidän lukumääränsä suhdetta koko väestöön.
VastaaPoistaJuuri näin. Meillä ehkä nykypäivänä herkästi unohtuu, ettei tuohon aikaan ollut montaakaan maata, jossa juutalaisia ei olisi karsastettu . Toisaalta myös sen (ennen 1933) ajan läntisessä maailmassa harva antisemiitti vaikkapa löi vastaantulijaa turpaan pelkästään siksi, että tämä oli juutalainen. Tuskinpa aidosti antisemistisessä maassa olisi Albert Ballinista tullut mikä tuli (viittaus keisarin ajan Saksaan).
PoistaKannattaa muistaa, ettei natsien ohjelmassa mitään joukkotuhoa ollut.
VastaaPoistaKuinka monet natsien toteuttamista asioista olivat kommunistien ideoita? "Uudelleenkoulutus"leirit? Panttivangit? Jo keisarin Venäjällä oli pogromeja, Neuvostoliitossa tuhottiin kansallisuuksia ja Kiinan kulttuurivallankumouksessa vanhaa kulttuuria. Eikä Stasi paljoakaan Gestaposta eronnut. Eikä KGB-vankilan kuolemanselli. Jos Hitler olisi ollut kuollut 1936-38, hän olisi ollut suurmies, joka nosti Saksan sekä taloudellisesti että poliittisesti Euroopan suurvallaksi. Käsitervehdyksestä pääsee vielä nykyisinkin näytösoikeudenkäyntiin.
VastaaPoistaKansallissosialistien tavoitteita olivat Saksan johtama Euroopan talousyhteisö ja Neuvostoliiton paloittelu.
VastaaPoista