Kauhea puhdistustyö
Seppo Aalto, Kapina tehtailla. Kuusankoski 1918. Siltala 2018, 359 s.
Seppo Aalto on
maamme etevimpiä vanhan historian tutkijoita ja monesta saattaa tuntua siltä,
että hän nyt on mennyt kauas omalta alueeltaan.
Itse asiassa hän
onkin ehkä mennyt sinne takaisin, sillä se Kymijoen tehdasyhdyskunta, jonka dramaattisia
vaiheita hän kuvaa, on hänen kotiseutuaan.
Vuodesta 1918
näyttää jo kaikki sanotun moneen kertaan. Suurin osa 1960-luvun jälkeen
julkaistusta kirjallisuudesta onkin vain alaviitteitä Jaakko Paavolaisen teoksiin.
Varsinaisia sensaatioita ei ole enää vähään aikaan osannut odottaa, vaikka
aikamme näyttääkin olevan poikkeuksellisen lahjakas sellaisia historiasta
löytämään.
Silti Aallon
teos on poikkeuksellisen onnistunut kokonaisuus ja ansaitsee hyvin osakseen
saamansa suitsutuksen. Se on samaan aikaan sekä tiukasti konkreettisessa tapahtumahistoriassa
pysyttelevä, että napakasti yleistävä tutkimus.
Ja
yleistäminenhän on kaiken tieteellisyyteen pyrkivän ajattelun ensimmäinen
vaatimus. Kavahtakaamme siis kaikkia niitä komeljanttareita, jotka hokevat
ehtimiseen ”ei saa yleistää”. Joskus saa ja joskus ei ja juuri sen
selvittäminen on muuan tärkeä tutkijan tehtävä.
Myös
ainutkertaisia tapahtumakulkuja tutkivassa historiassa niiden sisältämän yleisemmän
aineksen huomiointi on tärkeää. Vuoden 1918 osalta malliesimerkkejä ovat Risto
Alapuron Vallankumous Suomessa ja Suomen synty paikallisena ilmiönä (https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=alapuro
).
Alapuron
teoksessa Huittinen edustaa laajemminkin agraari-Suomea ja Aallolla taas
Kuusankoski teollisuus-Suomea.
Vuonna 1917
Venäjän valtio romahti ja jätti myös Suomen vaille väkivaltamonopolinsa
takaamaa järjestystä.
Tyhjiöillä on
tapana täyttyä ja, kuten olen joskus hieman provosoiden sanonut, tilaisuus
tekee varkaan. Myös Suomessa syntyi kaksoisvaltatilanne eli maassa oli ennen
pitkää kaksi kilpailevaa vallan käyttäjää, joiden välit saatiin selvitettyä
vasta verellä ja raudalla.
Tämä onkin se
tavallinen tarina vallankumouksissa, ei suinkaan se, että kurjuuden
lisääntymistään lisääntyessä kurjalisto nousee viimein kapinaan.
Suomessa kapina
koettiin ja selitettiin ennen muuta puolustukselliseksi. Näin oli asia myös Kuusankoskella,
kuten Aalto toteaa. Itse asiassa siellä oli valtion valta ja yhtiön herruus
syrjäytetty jo hyvän aikaa ennen vallankumouksen julistamista Helsingissä.
Kymijoen
tehdasyhdyskunnan väki oli parhaasta päästä ammattitaitoista, oikeaa työväen
aatelia, joka oli suhteellisen hyvinvoivaa ja osaavaa. Juuri siksi sille myös
oli luontevaa ottaa valta käsiinsä.
Tehtaan johto ei
kapinan aikoihin sekään edustanut mitään kapitalismin karikatyyrejä ja öykkäreitä,
vaan etenkin tehtaan johtaja pyrki kuuntelemaan työväen vaatimuksia herkällä korvalla
ja ymmärsi niiden oikeutuksen. Edes elintarvikepula ei ahdistellut näitä
työläisiä pahasti, sillä yhtiön omat pellot auttoivat tilannetta.
Kuusankoskella
ei kuitenkaan enää eletty patriarkaalista vaihetta vuonna 1918. Kovat
lakkotaistelut olivat luoneet konfrontaation perinteen ja niissä oli ollut sekä
menestystä että tappioita.
Aalto ei asiasta
puhu, mutta lukijan mieleen hiipii joskus ajatus, että Euroopan, ellei maailman
suurimman paperintuottajan työläisille oli syntynyt epärealistinen kuva omasta
merkityksestään.
Kuten erinäiset
ainekset nykyään haluavat ratkaista maailman ilmasto-ongelman pakottamalla
ensin Suomen omaksumaan uudenlaisen taloudellisen järjestyksen, niin myös
työläisille saattoi menestyksen huumassa tulla mieleen, että aivan uudenlainen
hyvinvointi olisi vain yhden, viimeisen
taiston takana. Niinhän laulussakin laulettiin.
Niin tai näin, ainakin
osittain puolustukselliseksi koettu vallanotto toteutettiin myös
Kuusankoskella. Aseet ja tuki asialle saatiin Venäjältä, mikä ei tarkoittanut
sitä, että olisi vastustettu Suomen itsenäisyyttä. Kaiketi myös näkemykset sen
mahdollisuuksista Venäjän helmassa olivat yhtä epärealistisia kuin koko muukin
kapina.
Nykyään jo paljon
kritisoitu Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla esittää punaisen terrorin suunnitelmattomana, kaunan ja koston
innoittamana väkivaltana.
Sellaisesta ei
Kuusankoskella ollut kysymys. Tapettuja kertyi aika lailla, mutta satunnaisesti
murhattuja joukkoon tuskin kuului. Väkivallalla oli oma, kiero logiikkansa,
kuten kirjoittaja kuvaa. Osittain se toki oli sinänsäkin mieletöntä, kuten kauppaneuvos
Björkenheimin teloitus.
Tekijän mukaan punainen terrori Kymenlaaksossa oli
punakaartin johdon järjestämää, valikoivaa, paikallista, osin sattumanvaraista,
mutta siltä puuttui kuitenkin summittaisuus. Varsin laajaksihan se paisui.
Aluksi vallankumoukseen ei liittynyt lainkaan
terroria, mitä O.V. Kuusinen tunnetusti myöhemmin koko Suomen osalta pahoitteli.
Eri lähteistä syntyykin se kuva, että
uskottiin vallankumouksen tarkoittavan lähinnä sitä, että jatketaan elämistä lähes
vanhaan tapaan, mutta kivääri kädessä, varmemmaksi vakuudeksi.
Itse asiassa sota
tuntuu olleen jonkinlainen yllätys punaiselle Suomelle. Eihän mitään
suunnitelmaakaan ollut.
Pian
kymenlaaksolaiset saivat joka tapauksessa lähteä Mäntyharjun suuntaan, jossa ei
paljon aikaan saatu. Maineikkaista latvialaisista koostunut iskujoukkokin lähti
pian tiehensä, raskaita tappioita kärsittyään.
Kun valkoinen
valta saapui, suhtauduttiin asiaan usein aika rauhallisesti, eihän
omallatunnolla koettu olevan mitään raskauttavaa.
Valkoisten kosto
oli kuitenkin kaikkea kohtuutta ja oikeudenmukaisuutta halveksivaa terroria.
Kyseessä oli kollektiivinen rankaisu koko työväelle, joka oli haastanut ainoaksi
oikeaksi koetun maailmajärjestyksen ja loukannut sitä verisesti.
Idealtaan tämä
rankaisu muistutti roomalaisten ns. desimointia, jota oli jopa käytetty
Varkaudessa niin sanotuissa Huruslahden arpajaisissa, joissa joka kymmenes mies
ammuttiin.
Kosto oli
epäilemättä täysin ylimitoitettu, ainakin useimmissa tapauksissa kohtuuton ja
sitä paitsi laiton. Missä määrin se perustui ylijohdon tietoiseen politiikkaan,
on kiistanalaista. Aalto osoittaa kyllä nimiä varsin korkealta taholta, mutta
paikallistahan se tämäkin terrori lopulta oli. Ylhäältä annettuja ohjeita tulkittiin kovimmalla mahdollisella tavalla.
Aikanaan sitten
annettiin teloituksille täyskielto ja jonkin ajan kuluttua vielä ankarampi
kielto. Se ei kuitenkaan estänyt erinäisten kuolemanpartioiden toimintaa. Muuan
teloitettava haettiin jopa vankileiriltä kahden miehen kuolemanpartion toimesta.
Tässä tapauksessa asia saattoikin olla ajan oloissa perusteltu.
Punainen terrori
oli Kymenlaaksossa ja Luumäellä hyvin laajaa. Peräti 223 valkoista ammuttiin.
Kymintehtaalla, Kuusankoskella ja Voikkaalla näitä oli kuitenkin vain 27.
Punaisia sen sijaan ammuttiin 277 eli suhde oli 1:10.
Minua on aina
kiinnostanut se raakuuden ja väkivallan esille tunkeutumisen äkillisyys ja
yllättävyys, joka on ominaista vuodella 1918. Esimerkiksi venäläiset olivat jo Kalevalan perusteella pitäneet
suomalaisia poikkeuksellisen väkivallattomana kansana. Eiväthän suomalaiset
koskaan olleet edes perustaneet valtioita ja tuskin siis sellaiseen
kykenisivätkään.
Kun yhtäkkiä
sitten saatiin kuulla, että samat suomalaiset olivat Viipurissa teloittaneet
satoja venäläisiä pelkästään näiden kansallisuuden takia, ei käsitysten
muuttuminen olisi voinut olla rajumpaa.
Vuoden 1918
raakuutta tuskin vielä selittävät ne vihapuheet ja kauna, joita työväenjärjestöjen
agitaattoreiden viljelemä ”arkaainen viha” synnytti. Lauluissa ylistettiin ”kauheaa
puhdistustyötä”, jollaista koko aiemmasta historiasta ei voitu löytää.
Valkoinen
puolihan osasi myös tapaa ja sehän se vasta osasikin. Sitä paitsi verenhimo kohdistui
siihen omaan kansaan, jonka ylistystä oli laulettu kansallisten suurmiesten toimesta
jo parin sukupolven ajan.
Mikä ihmeen sota nyt ylipäätään oli tämä oman heimon
aseettomien tappamiseen keskittyvä verilöyly? Mistä kohtaa Runebergin tai
Topeliuksen teoksia sille olisi voitu löytää vertauskohtaa? Oliko moista muka
ollut edes Turkin sodassa, jonka jotkut veteraanit saattoivat vielä muistaa?
Itse asiassa
vuosi 1918 merkitsi syvää katkosta historiassa ja lienee nähtävä suurten
muutoksen yleisessä kontekstissa. Kehitys oli jo muutaman vuosikymmenen ajan
kulkenut eteenpäin -kuten asia koettiin- päätähuimaavaa vauhtia ja nyt oltiin
myös Suomessa ainakin joissakin paikoin uuden maailman ja aivan uusien
mahdollisuuksien edessä.
Mahdollisuuksista
kurjin toteutui sitten vuonna 1918 Kymenlaaksossa. Tilaisuus ei tehnyt
pelkästään varasta, vaan murhaajan. Sitä oli vaikea liittää ylevän ja
maineikkaan vapaussodan yhteyteen. Kuten tekijä kertoo, Kymintehtaiden suojeluskunnan
juhlissa ja julkaisuissa päätettiinkin sittemmin aina sotamuistelot
toukokuun 3. päivään…
Siirtomaasota on siirtomaavallan alaisen siirtomaan alueella käyty sota, jota siirtomaavalta käy joko siirtomaan alkuperäisväestöä, sitä asuttavia kolonialisteja tai toista, kyseistä aluetta havittelevaa kilpailevaa valtiota vastaan. Termiä käytetään yleensä kuvaamaan länsimaiden, lähinnä eurooppalaisten siirtomaavaltojen käymiä sotia Afrikassa, Aasiassa ja Amerikassa.
VastaaPoistaVaikka siirtomaasodat päättyivät lähes aina länsimaiden voittoon, saattoivat paikalliset asukkaat joskus aiheuttaa merkittäviä tappioita siirtomaavalloille. (Wikipedia)
HS:n Saska Saarikoski kirjoittaa Juha Sipilän syntyneen viikko sitten uudestaan.
PoistaSipilä lienee löytämässä vihdoin omalle mukavuusalueelleen moderniksi sanotussa läntisessä ajattelussa jonka mukaan voimaantumisen pitäisi näkyä myös hänen ulkoisessa olemuksessa, bodylanguagessa. Saarikoski onkin havainnut sitä tapahtuneen.
Pekka Haavisto on toiminut monivuotisena ulkoministerin erityisedustajana Afrikassa Jutta Urpilaisen nauttiessa nyt tuota arvostettua asemaa pätevöitymässä Suomen ulkoministeriksi.
Hajottaessaan yllättäen hallituksensa Sipilä sanoi kuunnelleensa "sisäistä ääntään". Miksi tätä ei otettu eilen esille vaalikeskustelussa, kun puhuttiin poliitikkojen terveydentilasta?
Poista"Nykyään jo paljon kritisoitu Väinö Linnan Tuntematon sotilas esittää punaisen terrorin suunnitelmattomana, kaunan ja koston innoittamana väkivaltana."
VastaaPoistaTuota noin... Pitäis varmaankin olla Täällä Pohjantähden alla? Tuntematon sijoittuu ajallisesti jo yli parinkymmenen vuoden päähän sisällissodasta, eikä siinä niitä juttuja sivuta mitä nyt ohimennen. Linnan osalta on myös tarpeen muistaa, että vaikka hän kirjoittikin mainioita tarinoita, niin eiväthän ne mitään varsinaista historiankirjoitusta kuitenkaan ole, eikä niitä sellaisina tule tulkitakaan.
"Tyhjiöillä on tapana täyttyä ja, kuten olen joskus hieman provosoiden sanonut, tilaisuus tekee varkaan. Myös Suomessa syntyi kaksoisvaltatilanne eli maassa oli ennen pitkää kaksi kilpailevaa vallan käyttäjää, joiden välit saatiin selvitettyä vasta verellä ja raudalla."
Samantapainen tilannehan on ollut monessa muussakin sisällissotaan ajautuneessa maassa, esim. Jugoslaviassa 90-luvun alussa. Ja eipä se kai tuiki mahdoton olisi ollut lysähtämisvaiheeseensa ehtineessä Neukkulassakaan. Mutta siitä vaihtoehdosta ei sentään ole ns. kokemusperäistä tietoa, kaikeksi onneksi...
-J.Edgar-
"Myös Suomessa syntyi kaksoisvaltatilanne eli maassa oli ennen pitkää kaksi kilpailevaa vallan käyttäjää, joiden välit saatiin selvitettyä vasta verellä ja raudalla.
VastaaPoistaTämä onkin se tavallinen tarina vallankumouksissa, ei suinkaan se, että kurjuuden lisääntymistään lisääntyessä kurjalisto nousee viimein kapinaan."
Kansankapinoiden luonteeseen on kuulunut, että vähänkin menestystä saavuttaakseen ne ovat vaatineet liitoutumista johtamistaitoisen eliitin kanssa. Muutoin seurauksena on ollut ainoastaan hajanaisen joukon kapina tai mellakka, joka on kukistettu nopeasti ja verisesti. Surullista on usein se, että tälllainen liitto usein on päättynyt siihen, että valtaapitävä eliitti on ostanut kansaa johtaneen eliitin osan ja johtajatta jäänyt kansan on saanut maksaa kapinan laskun.
Sama sääntö toimi vielä Suomen 1918 sodassa, jossa punaisilla ooli kolminkertainen puute: ei ollut poliittisesti johtamiskykyistä bolshevikkipuoluetta, sodanjohtamistaitoista Mannerheimia eikä jääkärien veroista alempaa päällystöä. Hinta oli kallis. Todelliset syylliset pakenivat Neuvosto-Venäjälle, jossa Stalin kyllä aika voittaen toimitutti heille asianmukaisen rangaistuksen kun olivat aikansa saaneet elää luokattoman yhteiskunnan ensimmäisessä ("kansainvälisessä") luokassa.
..."todelliset syylliset pakenivat"...
PoistaMutta ne, jotka viimeiseen asti vastustivat esim. 8 tunnin työaikalakia ja demokraattisia kunnallislakeja, olivat tietenkin syyttömiä ja kaikesta yhteiskunnallisesta vastuusta vapaita. Mikä lieneekään jumalallinen tai luonnonoikeusprinsiippi aikoinaan laskeutunut ylhäältä ja määrännyt, että kaiken pitikin tapahtua "orgaanisen yhteiskuntakehityksen mukaisesti" niin, että kansan pohjakerroksille olisi annettu siimaa vain sen verran, etteivät vallan nääntyneet olisi. Silloinhan tehtaat ym. olisivat voineet joutua seisokkiin, ja se olisi tiennyt selvää kontantin menetystä.
Historian lain rautainen prinsiippi määrää, että häviäjät ovat aina syyllisiä ja voittajat aina syyttömiä, Suomen 1918 osalta siitä on oikein lakikin. Tämä voi sitten aikaa voittaen muuttua, kuten tapahtui 1944 jälkeen. Tämän muutoksen trubaduuri oli Väinö Linna.
PoistaSiitäkään ei päästä mihinkään, että suomalaisten, myös työväestöön kuuluvien, kannalta vuoden 1918 sodan lopputulos oli parempi kuin päinvastainen. En nimittäin usko, että tiemme - "itsenäisenä" tai ei - olisi voinut poiketa Neuvostoliiton tiestä.
Mummin veli tapettiin Huruslahden arpajaisissa. Oli osuuskaupan myymälän hoitaja; ei siis aseissa.
VastaaPoistaVarkauden taisteluissa Huruslahdessa punaiset heiluttivat antautumisen merkiksi valkoista lippua. Kun valkoisten joukot lähtivät ylittämään jäistä lahtea, avattiin punaisten puolelta tuli tappaen monia. Johtui varmaan punaisten kurittomuudesta päällystön antamiin määräyksiin. Kova oli voittajien rangaistus: miehet riviin ja joka 10. ammuttiin. Ukki kertoi tapauksesta, kun paikalla oli. Eräs vanha mies rivissä vaihtoi paikkaansa nuoren poikosen kanssa, kun näki että arpa osuu pojalle.
VastaaPoistaVeljessota on kauhea. Ei liene maailmassa maata, jossa sellaista ei olisi historian saatossa käyty. Arvet ovat syvät ja säilyvät sukupolvien ajan.
Niin se on, siksi pitää jokaisen kansan tehdä kaikkensa sen välttämiseksi. Siinä tärkeimmässä asemassa ovat vastuuntuntoiset johtajat ja muut ideologit (ks Juha Siltala Sisällissodan mentaalihistoria). Kun riittävästi vihaa ja vastakkainasettelua kylvää, kyllä lopuksi yleensä verikin lähtee virtaamaan. Yleensä ratkaiseva askel ylitetään kun vastapuoli on epäinhimillistetty niin, ettei tätä nähdä ihmisenä ja veljenä.
Poista