Onnellisuuden mitta
Viimeiset ihmiset ovat keksineet onnen,
sanoi aikoinaan Nietzsche ja piti tietenkin tätä keksintöä mitättömänä ja halveksittavana.
Mutta kyllä
onnellisuus oli keksitty jo paljon aikaisemmin, joskin voidaan aina keskustella
siitä, missä suhteessa maailman eri onnellisuudet muistuttavat toisiaan ja missä
ei.
Aristotelinen
käsitys onnellisuudesta tarkoittaa ihmisen tulemista sellaiseksi, kuin hän on
eli hänessä piilevän potentiaalin todellistumista.
Onni on tämän
näkemyksen mukaan viime kädessä hyvettä,
onnellinen ihminen tekee hyviä tekoja ja näitä kahta asiaa tuskin edes voi erottaa
toisistaan.
Aikakautemme
todellinen filosofia on utilitarismi,
joka näkee hyvänä ja tavoiteltavana sen, että mahdollisimman paljon hyvää
annetaan mahdollisimman monelle.
Mutta mitä hyvää
heille nimenomaan on annettava? Onko kyse yksinkertaisesti halujen maksimaalisesta
tyydytyksestä eli siitä, että jokainen saa mahdollisimman paljon sitä, mitä
haluaa?
Mutta haluavatko
he oikeita asioita?
Mikäli
ajatellaan, että ihmisen nimenomaan pitäisi tulla onnelliseksi, saattavat he
halutakin vääriä asioita. Siinä tapauksessa herää kysymys, olisiko ihmiset
pakotettava tulemaan onnellisiksi, tarvittaessa myös vastoin heidän tahtoaan.
Tämä kysymys ei
ole oikeamielisillä henkilöillä herännyt vain Brexitin ja populististen liikkeiden yhteydessä. Se oli aivan
keskeinen myös siihen aikaan, kun totalitaariset aatteet kilpailivat ihmisten
sieluista maailmansotien välisenä aikana ja sen jälkeenkin.
Mutta tässä
menemme jo pois itse asiasta eli siitä, mitä se onnellisuus oikein on.
Onnellisuutta on
maassamme tutkittu jo kauan ja hartaasti. Tutkijat ovat tehneet sen yleisen
johtopäätöksen, että onnellisuuteen suhteudutaan meillä vakavasti.
Kyseessä ei ole
vain typerä haave loputtomasta rahan tulosta ja lokoisasta elämästä itse mitään
yrittämättä.
Sen sijaan
meillä ymmärretään hyvin terveyden ja hyvän elämän, ihmissuhteiden ja
mielekkään työn arvo. Nehän ovat asioita, joita sanan varsinaisessa
merkityksessä ei voi rahalla ostaa.
Aristotelisessa mielessä onnellisuus, kuten
sanottu, merkitsee ihmisen itsensä kehittämistä. Hyve on silloin oma palkintonsa,
ei keino rahan ja vaikutusvallan hankkimiseksi.
Yhteiskunnallinen
ulottuvuus on onnellisuuden kannalta myös aivan olennainen. Yhteiskunnan
huolenpito yksilöstä on meillä kehittynyt laadullisesti aivan uudelle tasolle
viime sotien jälkeen. Aineellinen kurjuus ja köyhyys, syrjäytyminen ja riisto
ovat joko hävinneet tai muuttaneet muotoaan.
Köyhyyttä ja
epätoivoa on yhä, inhimillistä arvokkuuttaan on monen mahdotonta toteuttaa
mielekkäässä työssä ja sängyn pohjalla unohdettuna makaavan vanhuksen osa ei
välttämättä ole kadehdittava, vaikka hänestä niin sanotusti huolta pidetäänkin.
Arvokas kuolema
omaisten ympäröimänä jossakin Etelä-Sudanissa saattaa olla paljon onnellisempi
tapahtuma kaikkine ylenpalttisen surun ilmauksineen kuin kymmeniä vuosia
hengissä pidetyn vanhuksen yksinäinen menehtyminen ajanmukaisessa hoidossa.
Ja onhan meidän
muistettava myös se, mitä viisas Solon sanoi kuningas Kroisokselle, joka luuli
olevansa onnellinen: ”Ennen kuolemaansa ei ketään ole pidettävä onnellisena”.
(Ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=kroisos
).
Mutta otetaan
nyt sentään vakavasti se, mitä tämä World
Happiness Report, erittäin arvovaltainen tutkimus on suomalaisten
onnellisuudesta sanonut.
Vaikka on tietysti
otettava huomioon, että onnellisuus voidaan käsittää monella toisestaan
paljonkin poikkeavalla tavalla, ei ole syytä halveksia niiden hyvin
merkittävien tutkijoiden päätymistä siihen ratkaisuun, että sitä on juuri nyt
järkevintä mitata juuri niillä mittareilla, kuin he ovat tehneet.
Eivät ne mitään
absoluuttisen totuuden ilmentymiä tietenkään ole ja mittauksia onkin tehty eri
vuosina hieman eri näkökulmasta.
Se, että maamme
on siitä huolimatta jälleen ykkönen, on joka tapauksessa merkittävää.
Tämän yleisen
tuloksen valossa voimme jo asettaa omaan, suhteelliseen arvoonsa ne itseruoskinnan
helmet, joita yhä uudelleen tuodaan esille: olemme muka maailman sairain kansa,
negatiivisten tunteiden, pidätellyn aggression, itsemurhien ja epätoivon kotimaa
ja niin edelleen.
Itseinhoa meillä
kyllä näyttää esiintyvän ainakin tietyissä piireissä huomattavan paljon, mutta
väitteitä ei tee totuudeksi se, että niissä vähätellään myönteisiä asioita,
vaikka sitten mustamaalattaisiin enemmänkin.
Merkittävä
tekijä tuossa meidän onnellisuudessamme on se, että meillä ollaan valmiita
antamaan apua niille, jotka sitä tarvitsevat. Tämä edellyttää sosiaalista
luottamusta ja ilmeisesti myös tiettyä sosiaalista homogeenisuutta. Näin on
ainakin yleisellä tasolla havaittu.
Mikäli
yhteiskunnassa sen sijaan syntyy yhä suurempia, jyrkästi toisistaan poikkeavia
ryhmiä, on odotettavissa yleistä solidaarisuuden vähenemistä ja se tietää myös putoamista
alaspäin onnellisuusasteikolla. Ja ne seuraukset ovat aivan todellisia ja
tuskin suuremmalla rahallisella panostuksella autettavissa.
Alaspäin on
tietenkin monta muutakin tietä. Mikäli yhteiskunnan taloudellinen perusta
romahtaa, on odotettavissa ikävyyksiä muillakin tasoilla. Mikäli työttömyys
kasvaa suuriin mittoihin ja mikäli meillekin syntyvät rikollisen alakulttuurin
slummit, on se vakava isku yleisellekin onnellisuudelle.
World Happiness Report ottaa Yhdysvallat
esille varoittavana esimerkkinä. Siinähän on maa, jonka talous kyllä on koko
ajan kasvanut toisen maailmansodan jälkeen, mutta onnellisuus ei suinkaan ole
seurannut samaa trendiä, vaan jopa vähentynyt.
Yhdysvalloista
on kehittynyt addiktion yhteiskunta. Alkoholi, huumeet, ylensyöminen,
pelaaminen (ja oliko nyt bloggaaminen?) ovat onnen korvikkeita, pakoa onnettomasta
todellisuudesta keinotekoiseen euforiaan, paheisiin.
Ajatus siitä,
että olemme ykkösenä maailman kansojen joukossa, kun onnellisuutta mitataan, on
aika huikea. Venäjällä se oli heti tuoreeltaan useimpien tiedotusvälineiden
aiheena.
Sivumennen
sanoen, tällaiset positiiviset uutiset Suomesta ovatkin siellä sangen normaalia
ainesta. Sitä sopii vain verrata siihen lähes monomaaniseen epäluuloisuuteen ja
kaunaan, joka hallitsee meidän Venäjä-uutisointiamme.
Onnellisuus on
tässäkin tapauksessa asia, joka on helppo menettää. Luulenpa, että se on vieläkin
hauraampi omaisuus kuin se Pisa-menestys, jotka meillä taannoin ylpeiltiin.
Runoilija kehottaa
niitä, joilla onni on, sen kätkemään. En tiedä, olisiko siihen juuri nimenomaan
tässä maassa enää mitään tarvetta.
Meillä ei kuulu
asiaan vakuuttaa onnellisuutta suu hammastahnahymyssä ja tuskin tällaiseen
kannattaa pyrkiäkään. Todellinen onnellisuus kun ei edes ole asia, jolla voisi
kerskua. Ei se ole mitään kauppatavaraa. Ja kannattaa sitä Kroisoksenkin
kohtaloa aina miettiä.
Meillähän ei ole
varsinaisia polttorovioita, mutta kyllä ihminen yhäkin voi palaa kuoliaaksi ja
mikäli ei pala, joutua yhtä kurjan kohtalon uhriksi. (Ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=kroisos
).
Suomalainen onni on sitä että voi kokea kuuluvansa valituista valituimpiin. Vaikka ei kuuluisikaan.
VastaaPoistaPiti sanoman, että pitää kehua kuuluvansa
PoistaNiin. Ei tätä kyllä siihen voida verrata, että kuuluisi maailman parhaaseen potkupallokansaan.
PoistaAristoteles sanoi myös, yhdenlaisia hyvät huonot monenlaisia. Ajatus on oikein ajateltuna tietysti totta, mutta totta on myös, että tuonkin voi väärin ymmärtää. Ainakin jos katsomme asiaa ihmisten kannalta, joilla on se ainoa oikea arvo pohja. Se että hyveitä on vähemmän kuin paheita, ei merkitse etteikö samaan yhteiskuntaan mahtuisi useampia tapoja elellä hyveellisesti.
VastaaPoistaNo toki. Ja yksi suuri pahe voi mitätöidä hyveet, ei niitä ynnäämään kannata ruveta. Mutta nyt puhutaan ideaaleista.
PoistaJa mieleen tulee Tolstoin mietelmä siitä, että kaikki onnelliset perheet ovat samnlaisia. Onnettomia taas ovat kaikki omalla tavallaan.
VastaaPoistaEi tätä kyllä siihenkään voida verrata, että kuuluisi maailman parhaaseen kaalinsyöjäkansaan, vaikka Krimin kriisiytyessä uhottiin heille isojen poikien syöttävän vielä oikein paljon kaalia, eikä niistä pidoista aiota jäädä paitsi.
VastaaPoistaVoitanee ylevästi todeta suomalaisten virallisesti todistetusta onnellisuudesta myös seuraavaa:
VastaaPoista" Ne, jotka ovat kärsineet, ovat vieneet maailmaa eteenpäin, eivät ne jotka ovat aiheuttaneet kärsimystä. "
- Leo Tolstoi
Iltasanomat taas kirkuu Viron Venäjä-raportista. On näissä tavallisella ihmisellä suhteuttamista, että missä oikein mennään Venäjän suhteen. Mielestäni blogistilla on hyvin realistinen ja hyvä kuva Venäjän nykytilasta ja käytöksestä. En tiedä, seuraavatko toimittajat Vaalisto ja Paananen venäläistä mediaa miten paljon itse. Ainakin sen seuraamattomuus voisi selittää sitä, miksi uutisointi on niin pelonsekaista vuodesta toiseen. Tieto ei lisää tuskaa tässä asiassa, päinvastoin - asiallinen tieto olisi valtaa.
VastaaPoistaAinakin tuota olisi helppo seurata. Valtioneuvoston kanslia kerään muutaman kerran viikossa koosteen kaikista Suomi-jutuista. Minäkin saan sen sähköpostitse.
PoistaSe kannattaisi varmaan julkaista koko kansalle. Venäjällähän on vastaava kanava.
Tässähämn tätä inosmi https://inosmi.ru/today/
PoistaJa tässä Suomi-tarjontaa: https://inosmi.ru/search/?query=%D1%84%D0%B8%D0%BD%D0%BB%D1%8F%D0%BD%D0%B4%D0%B8%D1%8F
PoistaKiittäen!
PoistaKyllähän noita pitkällä venäjällä vähän lueskelee, mutta täytyypä ottaa venäjän kurssit perehtyäkseen vielä paremmin.
... Nyt on sitten Vaaliston kirjoituksessa "symboliarvoa" B-52 surauttelussa Viron ilmatilassa tai mitä siksakkia siellä kävi vetämässä. Varmaan näin sitten lieneekin, mutta en näe kyllä mitään muuta kuin negatiivista symboliarvoa yleisesti ottaen Iltiksen Venäjä-kirjoittelussa.
PoistaSiitäkin huolimatta - onnellista päivää maailman onnellisimmalle maalle!
En malta olla linkkaamatta tuohon Venäjä-digestiin: https://mail.yahoo.com/d/folders/1/messages/661
PoistaVoisiko blogisti tehdä joskus vähän laajemman jutun näkemyksistään Venäjän nykyisestä ulko- ja sotilaspoliittisesta asemasta ja pyrkimyksistä. Se olisi mielenkiintoinen siksi, ettei hän ole russofoobikko muttei myöskään mikään sinisilmä - sekä osaa venäjää. Missä troikka nyt oikeastaan on?
Poista-Ei kai eilisestä jäänyt vammoja
VastaaPoista-Siinä syntyy vielä rumihia
-Luulin olevani aika piruileva
Nuo voisivat olla joko Sipilän tai Väyrysen kirjojen nimiä, mutta ovatkin Tuomiojan viimeisimpiä muistelukirjoja.
Tuo onnellisuustutkimus tuntuu olevan vaikea pala medialle. Siksipä siitä uutisoidaan virheellisesti ja uutiset häviävät näkyvistä nopeammin kuin äkkiä. Toki joukossa on sellaisiakin uutisia, joissa asiat ovat oikein.
VastaaPoistaEsimerkiksi otettakoon Ylen kolumnisti, joka saivartelee: ”Suomi on maailman onnellisin maa. Paitsi että ei ole, ei edes YK:n onnellisuusraportin mukaan”. Kun mitattiin: ”Tarkkaan ottaen sitä, kuinka lähelle parasta mahdollista elämää ihmiset ovat omasta mielestään päässeet” niin hänen johtopäätöksensä on: ”Suomalaiset ovat siis sellainen kansa, joka ei usko, että elämä voisi olla tämän parempaa. Ehkä tuo ei ole edes tyytyväisyyttä, vaan pikemminkin toivottomuutta? Ellei lohduttomuutta tai näköalattomuutta”.
Olisikohan vaalien lähestymisellä osuutta tällaiseen suhtautumiseen? Kyselythän on tehty vuosina 2016-2018, siis kokonaisuudessaan tämän hallituksen aikana. Kahden vuoden takainen sijaluku 5. muuttui viime vuonna ykköseksi ja tänä vuona se vielä vankistui. Kun vaaleihin halutaan käydä yleisen tyytymättömyyden vallitessa ja tämän hallituksen kurjistamispolitiikkaa soimaten, tällaisten tulosten esittely ei sovi vihervasemmistolaisten puolueiden pirtaan puhumattakaan siitä, että niitä pystyttäisiin analysoimaan asiallisesti.
Viittaat varmaankin tähän näin:
Poistahttps://yle.fi/uutiset/3-10698291
No, onhan tuossakin jokunen pointti, vaikka nyt rakenteellisen korruption yhteys ns. hyväveliverkostoihin. Mutta noin ylisummaan olen hieman sitä puolta mieltä, että nuo ylenmääräiset "kansainvälisiin vertailuihin" tuijottamiset voisi jo Suomessakin jättää ihan huolella vähän vähemmälle. Ja aivan eritoten kaikenlaiseen tuhkanripotteluun liittyen, mikä kylläkin taitaa ainakin muutamissa piireissä olla jo milteipä jonkinlainen identiteetin rakennuspalikka. No, itsepä he siitä kai loppuviimen eniten kärsivät.
-J.Edgar-
Kyllä Ylen kolumnisti osuu asian ytimeen, joka on se, että minkä tahansa kyselytutkimuksen heikko kohta on kysymyksen tarkoitettu sisältö ja sitä vastaava muotoilu. Olen vuosikymmenien mittaan joutunut moneenkin kyselyyn vastaamaan, mutta ei ole tainnut kertaakaan tulla vastaan sellaista kysymystä, joka olisi kunnolla osunut omiin ajatuksiini. Kolumnisti kuvaa juuri tätä kyselytutkimusten perusongelmaa.
PoistaUsein kuvitellaan, että kun on paljon vastaajia, niin huonoillakin kysymyksillä oikea totuus lopulta jotenkin keskiarvoistuu ja tulee esille monen desimaalin tarkkuudella. Ei tule, mutta puppua saadaan julkaistavaksi.
Onnellisuuden ja varsinkin sen oikean toteuttamisen pohtijoille suosittelen nimimerkki Ollin pakinaa "Onni palasi". Siinä muinaisateenalainen filosofi oli tullut kirjoittaneeksi oppaan onnellisuudesta, mutta kaikki ei mennyt ihan hyvin. Pakina löytyy ainakin kokoelmasta Pilkillä pilkkaillen, Otava 1965.
Kyllähän sen teoreettisen käsitteen suhde dataan on proiblemaattinen ja sellaiseksi jää. Mutta kyllä tutkimus tarklittaa sitä, että jotakin empiiristäkin on vertailun pohjaksi käytettävissä.
Poista"olisiko ihmiset pakotettava tulemaan onnellisiksi, tarvittaessa myös vastoin heidän tahtoaan."
VastaaPoistaNyt iski blogisti - taas kerran - etiikan ytimeen. Demokraattina olen päätynyt siihen, että ihmisille tulee taata oikeus myös vääriin valintoihin, en halua filosofien tai sellaisena itseään pitävien sadistien, holhoavaa diktatuuria. Tämä ei ole pois sitä, ettei viisailla olisi oikeus pyrkiä vaikuttamaan ja valistamaan itseään tyhmempiään, mutta lopullinen valinta pitää olla näillä.
Sinällään en ole koskaan ymmärtänyt, miksi utilitarismi ei olisi hyvä yhteiskuntaetiikka, varsinkin jos yksilöetiikassa pysyttäydymme hyve- ja velvollisuusetiikassa.
"Venäjällä se oli heti tuoreeltaan useimpien tiedotusvälineiden aiheena."
VastaaPoistaKun eivät vain pirut tulisi tänne onneamme anastamaan tai pilaamaan kateuksissaan, kun itse arvattavasti ovat niin onnettomia. Kel' onni on, se onnen kätkeköön...
Alan Krueger oli niitä harvoja taloustieteilijöitä, joiden voidaan sanoa keskittyneen onnellisuuden tutkimiseen. Viime viikolla hän teki itsemurhan 58-vuotiaana, mutta ei anneta sen masentaa.
VastaaPoistaIgor Panarinin kirjassa Hybridisodat oli myös tuon onnellisuuden ilmeistä vastakohtaa, Passionaarisuutta koskeva esittely.
VastaaPoistaPanarin siteeraa Lev Gumiljovia, passonaarisuuden siedon välttämättömänä osana ihmisyyttä, jos emme kestä työn ja toimelijaisuuden tuottamaa tuskaa,emme välttämättä saa mitään aikaan ihmisinä.
Olisiko tuossa yksi syy maamme heikoon urheilumenestykseen,esimerkiksi.
Me jotka emme ole kärsimisen siedossa poikkeusyksilöitä, kuulumme luokkan subpassionaarien,ei aivan huono sekään.
lisäksi vanha sanonta tulisi muistaa, kel onni on, hänonnen kätkeköön,nyt olemme joutumassa pahanpäiväisesti Yhsysvalloissa käytävän polittisen kiistelyn eräänlaiseksi osapuoleksi,sikäläisen vasemmisto otettua meidät idoleikseen, se saattaa olla meille kohtalokasta,onhan suurlähettilä Heiley
todennut meidät haitalliseksi, ellei vaaralliseksi amerikkalaisen vapauden ja turvalisuuden näkökulmasta, voimme viellä saada osaksemme vähintäään taloudellisia pakotteita.