Pietarin viettelyksiä II
Kulttuurikaupungin tunnistaa kirjakaupoistaan
eikä guggenheimeistaan. Strandin kirjakauppa New Yorkissa on
jotakin, jonka takia on valmis antamaan anteeksi sen, että kaupungin väestö
koostuu enimmäkseen epäkohteliaista moukista, kuten vaikkapa bostonilaisen ovat
aina valmiita todistamaan.
Jos taas suuri kirjakauppa
tuhoutuu, kuten Kiepert Berliinissä,
ymmärtää siinä kuvastuvan väistämättä uhkaavan tuhon kaamean irvistyksen. Se on
kuin kirjoitus seinällä, joka kertoo, että henki on pakenemassa ja se, mikä jää
jäljelle on tuomittu mätänemään. Suomalainen
kirjakauppa Helsingissä on jo yhdentekevä supermarketti ja Akateeminen, jonka nyt omistaa Bonniers,
tekee jotenkin ahdistuneen vaikutelman Kirjoja, materiana, on yhä, mutta se ei
enää tunnu tarkoitukselta sinänsä, siinä ei ole henkeä. Nyt palvellaan rahaa.
Kukapa enää uskoisi maamme puolustamista
Akateemiselle kirjakaupalle? En minä ainakaan. Mutta tämähän sopii ajan
henkeen. Parin vuoden kuluttua myös Helsingin yliopiston on määrä lopullisesti
kuoriutua kansallisesta kaksikielisestä suomalaisuudestaan ja muuttua kokonaan
kansainväliseksi. Miten se voisi elää tässä vajavaista englantia mökeltävässä
maassa ilman guggenheimiaan? Vai
riittääkö pelkkä internet ruokkimaan yliopiston? Satoja lehtitilauksiahan
lakkautetaan nyt. Ehkäpä tulevaisuuden lähdeviitekin on muotoa KVG.
Mutta kirjalla on ominaisuutensa. Nietzsche,
joka kyllä oli mielestäni hyvin omituinen, runoili joskus:
Dies ist kein Buch,
was liegt in büchern?
In diesen Särgen und Leichentüchern!
Itse asiassa hänen ideanaan oli
kehua omaansa, alentamalla muita. Vanha konsti.
Mutta totuus on, että kirjoilla on
usein kummallinen taipumus herättää kiihtynyttä mielentilaa, jota voisi verrata
ihastumiseen ja joka ehkä juuri sitä onkin. Kun nykyaikaiset painetut koodeksit tulivat myyntiin, vihasivat ja
inhosivat kirjojen jäljentäjät ja kuvittajat noiden inkunaabelien rahvaanomaista persoonattomuutta. Toista se oli lukea
taiteilijan uniikkia käden jälkeä.
Muodoltaan arvokkaimmat tekstit
olivat kerran rullia, kuten toora yhä
vieläkin oikeassa muodossaan. Moskovan historiallisessa museossa on esillä auki
käärittyinä valtavia rullia, joiden metrin pituisilla riveillä lukija helposti
eksyy ilman älläntikkua, mutta ne eivät olekaan tarkoitetut moukkien käyttöön,
vaan ainoastaan oppineille. Sitä paitsi usein on ajateltu, että todelliset
oppineet eivät mitään kirjoja tarvitse, koska viisauden pitää asua heidän
päässään. Sellaisia kai ovat hafizit
eli säilyttäjät, jotka osaavat koraanin ulkoa, mikä onkin muhamettilaisessa
maailmassa ollut suurimman oppineisuuden merkki näihin päiviin asti.
Vaatimus siitä, että kaikki muut
kirjat olisi poltettava, koska koraanissa
on jo kaikki, on joskus pantu Omar Haijamin tiliin. Tätä en usko lainkaan.
Siinähän olisivat menneet hänen mainiot runonsa lemmen ja viinin ylistykseksi,
jotka tässäkin maassa ovat innoittaneet tuhansia ja taas tuhansia asiastaan
ehkä muuten epävarmoiksi jääviä ihmisiä. Ja sitä paitsi ehkä olisi sittenkin
parempi polttaa se koraani. Se ainakin olisi minun valintani, jos kysytään.
Pietari on kirjojen kaupunki, aivan
parhaita niistä. Harvassa ovat ne paikat, joissa on mahdollista löytää sellaista
määrää vanhoja ja uusia klassikoita, joita ei suinkaan makuloida
kannattamattomana painolastina, vaan pidetään tarjolla halullisille hyllytilan
suuresta, ah niin suuresta kalleudesta huolimatta.
Mutta hyllyihin ihastuu vain
vajaamielinen. Kirjat sen sijaan, nämä ihmeelliset koodeksit, jotka
tarjoavat koko maailman kulttuurin
saavutuksiin langattoman yhteyden suoraan paperin ja otsalohkon välille, näihin
ihastumista pidetään normaalina ja syystä pidetäänkin. On myös luonnollista,
että astuessaan kirjojen valtakuntaan ihminen saattaa huumaantua: täällä on
kaikkea! Niin lähellä ja niin kaukana! Miten monta elämää tarvitsisinkaan sen
kaiken läpikäymiseen!
Voin hyvin kuvitella, että nuori
mies tuntee jotakin samanlaista saadessaan tilaisuuden tulla avustamaan
missikisojen osanottajia. Toivottavasti ajatusta ei pidetä rienaavana, oma
mieleni on mitä puhtain, kuten sanotaan. Muistanpa muuten, miten kerran
Moskovan Dom Knigissa kyselin myyjättäriltä lehmiin liittyviä kirjoja. Syynä
oli se, että sputnitsani oli tuolloin
hulluna lehmiin ja keräsi kaikkea niihin liittyviin. Hän uskoi itsekin olevansa
jonkinlainen lehmä, mikä mielestäni oli osuva vertaus. Mikä eläin onkaan
oikeasti jalompi, kuin rauhallinen ja mietiskelevä kanttura, jonka rauhanomaisessa ammunnassa voi luulla kuulevansa kaikuja
Buddhan viisaudesta? Älkää ainakaan leijonia ja muita raadonsyöjiä tarjotko.
Kuulin, siellä Moskovassa, miten
urbaanit moskovalaistyttöset päivittelivät, että se oli kysellyt kirjoja lehmistä. Siis lehmistä!!! Siinäpä äimistelivät. Lähes välittömästi luokseni
tuli erittäin ihastuttava nuori nainen, joka kertoi kuulleensa, että lehmät
kiinnostivat minua. Niin ne kiinnostivat häntäkin ja hän halusi kuulla
enemmänkin ajatuksistani. Hän oli asiantuntija, agronomi. Päiväni oli
pelastettu ja kului sen jälkeen lievän euforian vallassa. Muistin toki, että
minulla oli jo kotona kanttura omasta
takaa, joten ei siitä sen enempää, ei toki vähä tämäkään. Mutta siis takaisin
sinne Pietariin!
Sputnikini
tai siis oikeastaan sputnitsani (vrt.
спутница жизни) on kirjafriikki. Etenkin
venäjänkielisiä kirjoja hänellä on uskomaton määrä, niitä lienee tuhansia
kappaleita. Siksi en ilman vastarintaa suostunut hänen ehdotukseensa kävellä
Mohovajalta Nevskille Liteinin kautta, mutta kävi, kuten oli säädetty. Akademknigan kohdalla katsoimme
toisiamme ja tiesimme, mitä oli tapahduttava. Sisällä sputnitsa syöksyi heti temaattisen Pietari-pöydän ääreen ja tarrautui
kirjaan, joka käsittelee kaupungin suurta tragediaa, sen muuttumista
Leningradiksi. Siitä häntä ei voinut irrottaa. Hänellä täytyy olla jo satoja
Pietari-kirjoja, mutta nykyään niitä on saatavilla tuhansia.
Ymmärsin, että siltä osin peli oli
pelattu ja keskityin omaan taisteluuni. Kolme kertaa irrotin otteeni valtavasta
kolminiteisestä dokumenttikokoelmasta, joka käsitteli kenraali Vlasovin
kohtaloa. Kolmannella kerralla se onnistui. Miša Melnitšenkon yli tuhatsivuinen
tieteellisesti toimitettu järkäle neuvostoanekdooteista jäi sen sijaan kouraani
enkä yrittänyt enää vastustella. Myös pieni Aleksandr Suvorov –nide, jossa oli Voittamisen taidon ohella paljon muuta
kiinnostavaa, tuli mukaan ilman ongelmia.
Teos Venäläiset kirjailijat ja publisistit Venäjän kansasta oli myös
ilman muuta ostettava, sillä ilman sitä kokoelmani tämän alan kirjallisuutta
olisi puutteellinen. Sitä paitsi tässä kirjassa näyttää olevan paljon ainesta,
joka ei ole yleisesti tunnettua ja sen toimittaja kertookin etsineensä
erityisesti myönteisiä asioita, joskaan ei mahtaneensa mitään sille, että
kielteisiä löytyy enemmän. Näinhän asia on Suomessakin ja todistaa meistä
hyvää. Ehkä siis muistakin?
Hyllyissä oli paljon myös vanhempia
teoksia, mikä yhtä selkeästi on kulttuurin varma merkki kuin sen puuttuminen on
rappion ja murheen tunnus. Silmiin osui pitkä rivi Tiedeakatemian julkaisemia
paksuja niteitä pikku kansoista, gagausesista,
kabardeista, balkaareista, osseeteista. Iitin suuri poika Sjögren näytti
olevan asianmukaisesti kuvattuna viimeksi mainitussa. Niistä pääsin sentään
irti helposti. Divariosasto, jossa kerran oli runsaasti vanhoja saksalaisia
kirjoja, on nyt siltä osin köyhempi. Kalliit ja huonokuntoiset hopeakauden
harvinaisuudet eivät pystyneet pitämään meitä pauloissaan ja siirryimme
kirpeään ulkoilmaan kevyesti huokaisten.
Seuraavaksi huokaisimme raskaasti. Diletant, hauska nuoren intelligentsijan
tyyssija, kahvia ja aikakauslehtiä tarjonnut kirjakauppa oli muuttanut kurssia (hyvä
ettei sentään sitä reivannut!) ja mainosti nyt näkyvästi erikoisuutenaan loistopainoksia
klassikoista. Itse Diletant-lehti «российский познавательный исторический журнал для семейного чтения», kuten se pistämättömästi
itsensä esittelee, löytyi vasta sitä kassalla pyytämällä. Outoa. Päätoimittaja
ja perustaja sattuu olemaan Eho Moskvy
–radiokanavan päätoimittaja. Lehden teemoista voi mainita vaikkapa sellaisen
kuin ”Opritšnina Iivana Julmasta Putiniin”
pari vuotta sitten… Onko pimeys laskeutumassa näiden keitaiden ylle?
Emme menneet Znamenski-aukion Bukvojediin, joka on avoinna 24 tuntia
vuorokaudessa, emme myöskään saman firman ”Kulttuuri-
ja lepopuistoon”, kuten se humoristisesti itseään mainostaa ja jonka
kahvila muuten on lempipaikkojamme. Kirjailijoiden lafka (Книжная лавка писателей), erittäin korkeatasoinen pieni
kirjakauppa onkin jo nyt sitten suljettu… Singerin talon Dom knigiin minulla on alennuskortti ja ymmärsin, ettei sitä ole
nyt lainkaan syytä lähestyä. Vasilinsaaren Akademkniga,
uskomaton laatukirjojen paratiisi oli onneksi niin kaukana, että voitimme
siltämosin kiusauksen ilman erityisiä ponnisteluja ja suuntasimme varovasti
jäätikköiselle pylväskadulle Улица Зодчего Росси.
Mahtaileva ja oikeastikin mahtava Katariina
ja Aleksandran teatteri tarjosivat sopivasti vetovoimatekijöitä, jotka
auttoivat irtautumaan kirjojen magneettikentästä, joka kyllä huokui jostakin
Nevskin suunnalta. Olimme siis selvinneet kiusauksista muutamalla hassulla
niteellä. Ei kunniaa näin helposta urotyöstä toki paljoa heru, mutta sittenkin.
Poroporvarina totean, että ne kirjat olivat uskomattoman halpoja.
Tiesimme molemmat, että ilman
tahdonvoimaa olisimme voineet ostaa noita toinen toistaan ihastuttavampia
koodekseja vaikkapa vesikelkallisen. Olisimme myös voineet hankkia lastenvaunut
ja kärrätä kirjoja niillä. Kirjahyllyt alkavat kuitenkin taas loppua paitsi
huoneista, myös aitoista. Kesämökin huussista joku on ne hävittänyt tykkänään
ja veneeseen mahtuu vain pari hyllymetriä. Ullakko vaatii remonttia ja muutama
kymmenen hyllymetriä lienee sinne helposti sijoitettavissa, mutta sinnekin on
jo jonoa.
Koska tiedämme olevamme jo elämän kalkkiviivoilla
ja ymmärrämme etteivät tulevat sukupolvet jaa suhdettamme kirjoihin, pyrimme
välttämään tai ainakin jarruttamaan niiden ostamista. Kuitenkin, kuten Odysseus
seireenien mailla, haluamme kuulla sen laulun, joka on ominaista
kulttuurikaupunkien todellisille kulttuurikeskuksille, enkä tarkoita tässä
guggenheimeja.
Blogisti: "Koska tiedämme olevamme jo elämän kalkkiviivoilla ja ymmärrämme etteivät tulevat sukupolvet jaa suhdettamme kirjoihin...."
VastaaPoistaTuli mieleen minkälaisenkohan suhteen kirjoihin, kirjallisuuteen, historiantutkimukseen, taiteeseen, arkkitehtuuriin, taidemusiikkiin yms. ja ylipäätään eurooppalaisiin traditioihin ja aarteisiin jakavat maanosaamme Välimeren yli siirtyvät miljoonat uudet asukkaat?
Tälläkin hetkellä jonkinlainen klassinen sivistys on harvinaista löydettäväksi ihan omallakin porukalla. Entä sitten kun Eurooppa on...sanoisinko kauniisti....syntynyt uudeksi? Eli aika pian.
(No jalkapallo kyllä jää henkiin mikä porukan kanssa tahansa. Jalkapallo, eurooppalainen kehitysmaiden markkinoille suunnattu globaalihuume numero yksi, jota olemme levittäneet tv-kanavien kautta kaikkialle. Sehän on ollut kuin kutsuhuuto. Tule Messin, Ronaldon, Barcen ja Manun luo. Elämä täällä on pelkkää Valioliigaa. Buy Adidas, be happy and beatiful. In Europe. Emiritas sponssaa.)
t. vantaalainen
Lienee välillä syytä kerrata islamin vaikutusta eteläisemmässä Euroopassa, vaikkapa Andalusiassa tästä klikkaamalla
VastaaPoistaTikulla silmään joka menneitä haaveilee. Arabiaksi on historian aikana kirjoitettu yhtä monta kirjaa kuin Espanjassa vuodessa.
PoistaMaurien ja saraseenien kulttuurista ei taida nyt enää olla vetoapua muille kuin täysin primitiivisille barbaareille, jotka hekin oppivat vain lisää barbariaa.
VastaaPoistaMutta ehkäpä potkupalloareenoiden mölinä on juuri sitä alaikäisten kulttuuria, joka maailman nyt on valtaamassa. Ja otteluiden välillä vedetään kuonoon niitä, jotka fanittavat väärää seuraa. Siis mitä välii?
Jotta ymmärtäisimme mitä ajassa tapahtuu, tarvitsisimme Kekkosen tässä ajassa!
VastaaPoistaTavikset saisivat kokea olevansa nykyaikaisia läntisiä ihmisiä; omia rajojansa rikkovia, uusia maailmoja suunnittelevia eurooppalaisia. Onhan näitä valtionkamreereja nähtykin.
Semmoinen Kekkonen tarvitaan joka kaataisi ensitöikseen Dianapuistoon pystytetyn hillotolpan tarpeettomana koska jokaisella miehellä on jalkovälissä oma hillotolppa joka näitä tuulipukunaisia kovin kiinnostaa.
Läntisen yksilöllisyyden voitossa on kysymys ihmisluonteen paljastumisesta. Mallia pitää hakea sieltä mistä sitä ennakkoluulottomat luulevatkin löytävänsä, siis Etelä-Euroopasta ja tietenkin myös Ruotsista. Helsingin Yliopiston politiikkaan toimittamat dosentit joutaa palauttaa tutkijankammioihinsa.
"Pietarin viettelyksiä II"
VastaaPoistaPietarin kirjamarkkinoilla liikkuvat ulkomaalaiset ovat taatusti turvassa, koska kirjakaupat eivät kuulu Pietarin varkaiden top-10 listaan, paikoista joissa ulkomaalaiset voivat hetkessä menettää sitä sun tätä.
http://www.fontanka.ru/2015/06/23/096/
Где воруют в Петербурге
«Фонтанка» составила топ-10 популярных у карманников мест и делится одним стопроцентным способом найти в толпе вора-виртуоза.
1. Стрелка Васильевского острова, где карманники особо охотятся на иностранцев с фототехникой.
2. Эрмитаж. О том, что с приходом лета в главный музей страны одновременно с иностранцами устремляются несколько бригад карманников, «Фонтанке» рассказала кандидат искусствоведения, гид Ольга, пишущая в ЖЖ под ником bloha_v_svitere. По ее словам, в Эрмитаже самые опасные места – это Иорданская лестница, где вход, как бутылочное горлышко, залы Леонардо да Винчи и Рембрандта. Ольга как-то поймала за руку воровку: «Так она начала орать на меня, если убрать мат, то следующее: "Что, не могла по-человечески попросить, мол, не трогайте мою группу, мы бы не подошли даже, зачем орать на всю лестницу?" А в начале июня немцы били вора, начиная от Советской лестницы по всему Рембрандту. А в зале голландцев я также как-то наблюдала еще одну троицу из мужиков. Высокие, обычные, с куртками наперевес. Пристраивались к а-ля туркам или иранцам на выходе из зала у "Блудного сына"», – рассказала она.
3. Русский музей. Тут опасность начинается с очереди на вход.
4. «Узкое горлышко» входа и вечная толчея у касс в храме Спаса на кровиделает его необычайно удобным для карманников.
5. Небольшая площадка у Исаакиевского собора и большое количество туристических автобусов делают кассу карманникам. Гид Ольга рассказывает, что был случай, когда карманники нацелились на группу итальянцев у собора:. «Мы, гиды, были в очереди за билетами. Мои итальянцы их увидели, подняли крик, троица отбежала, потом самый уродливый из них помахал итальянцам кошельком, таки украденным у группы!!! И еще спустил штаны».
6. Колоннада Казанского привлекает своей классической красотой туристов, и их невнимательностью в момент любования – специалистов по кошелькам.
7. В Петропавловской крепости есть даже два опасных участка для туристов: вход (опять же узкий, создающий вечный двигатель толпы) в собор и площадка у шемякинского памятника Петру , где гости города любят фотографироваться и стоят ради этого в очереди.
8. Мост через канал Грибоедова у дома Зингера — с советских времен популярен среди карманников. Небольшой участок: с трех сторон интенсивное движение, два светофора. И в качестве бонуса чудесный вид на храм Спаса на крови. Как тут не засмотреться и не дать шанс вору залезть в сумку.
9. Общественный транспорт, курсирующий по Невскому. В нем воры работают в основном группой. Зажимают выбранную жертву. Берут все ценное из карманов, сумки с шеи. Говорят, что самый популярный маршрут – № 5.
10. Дворцовая площадь у Александрийского столпа, на фоне которого получаются самые петербургские фото.
Татьяна Востроилова, «Фонтанка.ру»
"Где воруют в Петербурге"
PoistaListasta puuttuu taatusti Гостиный двор -tavaratalo, jonka loggia-käytävällä Nikolai Gogolin eräältä sankarilta revittiin päältä Päällystakki, eli Шинель.
Kaikkiallahan niitä varkaita on, mutta Pietarissa olen vuosikymmenien mittaan menettänyt vain yhden kukkaron, joka sekin sisälsi lähinnä verenpainelääkkeitä ja oli huonokuntoinen. Siellähän niitä Singerin tienoilla ja keskustan metroasemilla pyörii ja hölmö se on, joka niille omaisuuttaan menee tarjoamaan.
VastaaPoista