Pietarin viettelyksiä
Ruplan kurssi on
niin halpa, ettei sitä kannata olla hyödyntämättä. Luksushotellissa yöpyy
viidellä kympillä ja allekin. Hotel Rossi,
mahtavan Arkkitehti Rossin kadun ja Fontankan kulmassa on jo aika lähellä
sellaista, ja paikka on mainio.
Vanhalle
Pietarin konkarille jo lähtö aamulla tästä pakasta pitkin Fontankaa sytyttää
oitis iloisia odotuksia. Heti vieressä on kauppiaanleski Kotšnevan talo, jossa
edellisenä vuonna tuli käytyä pikku konsertissa. Sen jälkeen seuraa ravintola
Jerevan, sitten keisarillinen Anitškovin palatsi ja Nevski prospekt ja sitten
onkin jo rantakadulla Šuvalovin palatsi, entinen Ystävyyden talo, jossa joskus
muistelen tyhjennetyn gallonan viskipullon ja mitä kaikkea lienee tehtykään.
Silloin oli ystävyys vielä kurssissaan.
Palatsissa on
nyt Fabergén museo, joka on paljon kiinnostavampi kuin moni luulisi. Uskomattomat
kulta- ja hopeaseppien taidonnäytteet ja ainakin minun kehittymättömään makuuni
lumoavasti hohtavat, jaloja ja kimaltavia raaka-aineita hehkuvat tabakerkat ja portsigarit herättävät hämmästynyttä ihailua. Merkille panee senkin,
että neuvostotaide jossakin määrin hyödynsi samoja teemoja ja sijoitti niihin
omaa symboliikkaansa.
Viinasamovaarit
olivat joskus meilläkin muodissa, sellainen oli jopa ylioppilastalon
ravintolassa. Sen sijaan hopeiset vodkasammiot, joihin mahtui ämpärillinen ja
jonne jokaisella rykmentin upseerilla kornetista lähtien oli oma nimikoitu
hopeatuoppi, eivät kai olleet meikäläistä perinnettä. Varma en ole.
Sellaisiakin siellä on näytteillä
Fabergén suvun
toiminta Venäjällä jatkui vielä vallankumouksen jälkeen. Aleksandr Rupasov on
kirjottanut kirjan Agaton Fabergésta, joka työskenteli yhdessä bolševikkien
kanssa vielä 1920-luvun alussa. Sen jälkeen seurasi muutto Suomeen, jossa hänen
poikansa Oleg Fabergé eli vielä pitkät ajat Kulosaaren talossaan ja kuoli
vuonna 1993. Muistelmissaan hän mainitsee, että monet luulevat heillä olleen
mukana säkillinen timantteja, kun he potkukelkalla pakenivat meren yli Suomeen.
”Kunpa olisi ollutkin!” tuhahtaa Oleg. Luulen, että niitä oli ainakin puoli säkillistä.
Fabergén
ihmeiden jälkeen suuntaamme, minä ja sputnikini,
Italjanskaja-kadulle. Siinäpä onkin oitis ovi, jossa on museon nimi ”Russki levša”, venäläinen vasenkätinen tai tunari. Siellä kuuluu olevan mikrotaiteen näyttely, muun muassa. En
odota siltä erityisen paljoa. Kysäisen, mahtaako talossa olla vanhan ystäväni,
seppä ja kuvanveistäjä Sivakovin töitä. Sivakov teki aikanaan paljon
pienoisveistoksia, muun muassa nyt jo lopettaneen ravintola Valhallan
mainoshahmot Malaja Konjušennajalla.
Hän oli muutenkin uskomaton monilahjakkuus.
Eräänä niistä monista musiikki-illoista, joita joskus järjestelin Pietarin
intelligentsijan iloksi, hän pyysi saada esittää tanssinumeron. Asetteli
viinilaseja riviin lattialle ja sitten mustalaismusiikin alkoi yhä hurjemmassa
tahdissa suorittaa niiden seassa uskomatonta kaukasialaista tanssia, jota ei
kukaan olisi kuvitellut mahdolliseksi ylipäätään kenellekään, saati nyt
kuusikymppiselle sepälle. ”Järjestitpäs minulle suuren ilon”, tokaisi mestari
hengästyksissään esityksen jälkeen ja kumosi lasillisensa pohjaan. Tämä taitaa
kuulua sarjaamme ”vain Pietarissa”.
No, oli siellä
sitten näytteillä myös Sivakovin koirapatsas, mutta ei se siinä ympäristössä
huomiotamme herättänyt. Sen sijaan olimme täysin häpnaadilla lyötyjä siitä luvatusta
mikrotaiteesta.
Kyseessä olivat
mikroskoopin läpi katsottavat taideteokset. Niiden tekotavasta en saanut
tolkkua, mutta sillä lienee jotakin yhteistä niiden operaatioiden kanssa,
joilla esimerkiksi solujen DNA:ta manipuloidaan.
Monet
taideteokset olivat pienoismalleja, jotka oli sijoitettu esimerkiksi hevosenjouhen päälle tai vinoon leikatun ihmisen hiuksen
leikkauspinnalle. Luitte oikein. Niiden näkeminen oli mahdollista vain
mikroskoopilla. Ajattelin ääneen, että täällä se sadussa tapahtunut kirpun
kengittäminenkin varmaan sujuisi. Olin oikeassa. Erään mikroskoopin alla oli
kirppu, jonka jalkoihin oli nauloilla
lyöty kengät. Vannon tämän todeksi profeetan parran tai minkä muun kautta
tahansa.
Entäpä vertaus
kamelista, joka ei pääse neulansilmän läpi. Täällä oli neulansilmään sijoitettu
kokonainen kamelikaravaani… Riisinjyvälle oli kirjoitettu pitkä teksti, en enää
muista mikä, ja tulitikun pää näytti mikroskoopissa valtavalta sinne
rakennettujen laitteiden rinnalla. Isänmaallista ainesta oli ”venäläisen
vasurin” tuotannossa ajan vaatimusten mukaisesti paljon, mutta ei se ainakaan minua
häirinnyt. Kaipa taiteilija siellä kuten meilläkin vastaa yleensä tilaukseen.
Mutta se nyt sitten siitä ”venäläisestä tunariudesta!...
Ravintolat
kuuluvat jokaisen turistin välttämättömään ohjelmaan ja kokeilimme yhtä meille
uutta gruusialaista, nimeltään Lagidze,
Belinskin kadulla, Mohovajan kulmassa suunnilleen. Kahvilan titteliä käyttävä
paikka oli maineensa veroinen. Hartšokeitto oli juuri sitä, mitä piti ja hatšapurissa
oli oikea, hapan sulugunijuuston maku. Seuraavana päivänä kävimme vanhastaan tutussa
Georgiassa Gorohovajalla, ja hyväähän
ruoka sielläkin oli, mutta sen hatšapuri ei ollut ihan yhtä hyvää. Ja illalla
ketju Maša i medved tarjosi
takuuvarmaa venäläistä ruokaa ja parisataa grammaa Russki standartia pilkkahintaan.
Ruplien kuluttaminen tuntui miltei tuskallisen
vaikealta. Ehkä olisikin pitänyt mennä Palkiniin?
Mutta muistimme sen, miten kerran olimme voittaneet sadan dollarin lahjakortin
Nevski Palaceen ja miten vaikeaa sen kuluttaminen oli silloin, vuoden 1998
devalvaation jälkeen ollut. Parempi pysyä hyvässä perusruoassa kuin hairahtua
Trimalchion ja Luculluksen paheisiin.
Mitäpä olisi
Pietarin matka ilman kulttuuria. Sputnikini
ja kulttuurisihteerini oli varannut netistä liput Sotaministerin taloon, joka on hiljattain entisöity ja toimii myös
hotellina. Siellä oli tunnin opastuskierros ja sen päälle saman verran ja
rapiat päälle venäläisiä romansseja, joita aina viitsii kuunnella. Mikäli ne
esitetään hyvin, ne lumoavat ja tempaavat voimalla mukaansa, mikäli ne esitetään
vain taitavasti, niitä on joka tapauksessa ilo kuunnella. Tällä kertaa oli
enemmän jälkimmäistä kuin ensimmäistä, mutta käynti kannatti.
Itse talo oli
aikoinaan rakennettu sotaministeri Miljutinin käyttöön, kunnes siirtyi
vähälahjaisemmalle Vannovskille. Sen jälkeenkin siinä oli aina ollut sotaista
toimintaa ja viime aikoihin saakka se oli upseerihotellina. Jotenkin tuntui,
että yleisökin saattoi jotenkin liittyä talon perinteisiin. Konsertissa oli
jopa 30 prosenttia miehiä, kun vuotta aikaisemmin kauppiaanleski Kotšnevan
talon konsertissa taisin olla ainoa miespuolinen noin 30 hengen yleisöstä…
Seuraavana
päivänä kävimme Arkkitehtien talon esittelykierroksella, jonne liput myös oli
hankittu netistä. Tunsin talon vanhastaan puolentoista vuosikymmenen takaa,
mutta se tekee kyllä joka kerta vaikutuksen. Se sijaitsee Bolšaja Morskajalla
suunnileen Nabokovin kotimuseota vastapäätä, eikä ulkoapäin näytä kovin kummalliselta,
kuten eivät monet muutkaan Pietarin palatsit. Sisältä näkymät ovat sitäkin
hätkähdyttävämmät. Kultaa ja stukkokoristeita hohtavia saleja Pietarissa lienee
satoja ellei nyt sentään tuhansia ja mahtaviahan nekin ovat, myös tässä
tapauksessa. Ehkä suurimman vaikutuksen tekivät kuitenkin ne puiset interiöörit,
joita oli parissa salissa ja jollaisia voi nähdä myös jossakin Tsarskoje Selon
palatsissa, en muista missä.
Parin päivän
jälkeen on oikeastaan korkea aika siirtyä takaisin Suomeen, jossa elämä on
tylsempää, mutta kohtuullisempaa. Junassa muuan nuori mies mainitsi olleensa
viisi vuotta Pietarissa töissä ja kertoi paluun Suomeen olleen sokki. Ymmärrän
häntä hyvin, niin muutkin sanovat.
Pietarin
viettelykset on ehkä annettu meille syntiemme tähden. Hyve koetellaan toden
teolla vasta siellä, sillä Suomessa kiusaukset ovat yleensä sen verran
vaatimattomampia, että niiden vastustamisesta ei saa paljoa pisteitä. Siitä
huolimatta uskallan suositella käyntiä tuossa kaupungissa aina silloin tällöin
ja kohtuutta noudattaen juuri näinä päivinä, kun hinnat ovat taas uskomattoman
halpoja.
Mitenkä paljon venäjää pitäisi osata että Pietariin uskaltaisi lähteä käymään ominpäin?
VastaaPoistaNykyään jopa taksikuskit osaavat englantia ja tekstitkin ovat usein myös latinitsalla. Ei siellä enää kielitaidoton hukkaan joudu. Mutta aina on hyvä ainakin kirjaimet osata ja äkkiä ne oppii.
VastaaPoistaOnpa tylsää. Itse olen pariin kertaan ollut kuningas sokeiden valtakunnassa, kun on ollut se yksisilmäinen kyrillisten kirjaimien lukutaito.
VastaaPoistaMarko, kurjalle on kaikki kurjaa, mutta vanhurskaalle on elämä kuin ainaiset pidot. Nih!
PoistaItse nuo kyrilliset kirjaimet opin helposti siten, että aloin katsella tuttujen nimien kyrillisiä kirjoitusasuja: Suomen kaupungit, suomalaiset julkkikset, venäläiset poliitikot. Noiden ääntämisen kun tiesi ennalta oikein. Nämä löytää helposti etsimällä Wikipediasta ensin suomalaisen sivun ja sitten vastaavan sivun venäjänkielisenä.
VastaaPoistaLänsimaalaiselle varmasti Pietari on käymisen arvoinen kohde. Valuutalla on ostovoimaa niin kuin kehitysmaissa yleensä.
VastaaPoistaoi oi, tuli ikävä kauniiseen kaupunkiin. kiitos kirjoituksesta
VastaaPoistaTosi hilpeä matkakertomus. Aloin oitis kaivata Pietariin.
VastaaPoistaMinä pääsen marraskuussa.
VastaaPoistaMinä pääsen marraskuussa.
VastaaPoista