Totuuden arvo ja merkitys
Ainakin vielä takavuosina
äidit opettivat lapsilleen, että oli aina puhuttava totta. En tiedä, mikä tilanne
on nyt. Pelkään sen muuttuneen, mikä ainakin minusta olisi hyvin ikävä
kehityssuunta.
Totuus on arvo
sinänsä, mitä harva kiistänee. Siitä huolimatta vain idiootti kiirehtisi
sanomaan heti totuuden jokaisessa tilanteessa ja pyytämättä. Dostojevskin
ruhtinas Myškin läheni tällaista patologista tapausta.
Oikeudenkäynnissä
totuuden merkitys on niin olennainen, että todistajat vielä aivan hiljattain
velvoitettiin sen noudattamiseen mitään salaamatta, jopa valan voimin. Valassa
viitattiin kaikkivaltiaaseen ja kaikkinäkevään Jumalaan eli Jahveen. Meillä
lienee harvemmin mainittu tässä yhteydessä Allahia, mutta viisaiden miesten
todistuksen mukaan kyse on samasta asiasta.
Tämä instituutio
on toivottomasti vanhentuneena jäänyt pois käytöstä, sillä eihän kukaan näitä
kaiken maailman allaheita enää ota vakavasti. Olisiko mahdollista, että tähän
liittyen myös itse totuuden vaatimusta pidetään vanhentuneena?
Jo vanhastaan on
oikeudessa syystä tai toisesta esiintyvällä henkilöllä ollut oikeus jättää todistamatta
asiassa, joka voisi tuoda joko hänelle itselleen tai hänen lähisukulaiselleen
syytteen vaaran. Tässä kaiketi lähdetään jääviysolettamuksesta, kukapa pystyisi
itseään objektiivisesti arvioimaan? Mutta siihen tuntuu sisältyy myös ajatus,
ettei itseään vastaan tarvitse todistaa, koska se rikkoisi korkeinta hyvää.
Tosiasiat vaikenevat rationaalisesti ymmärretyn korkeimman hyvän ja koko
yhteiskuntaelämän perustan, eli oman edun edessä, kuten nykyinen kansalaisuskonto
olettaa.
Oma etu
laajemmin ymmärrettynä eli valtioiden väliset suhteet ovat hyvä esimerkki
tapauksesta, jossa korkeimmaksi hyväksi oletetaan oma etu ja jossa koko
totuuden paljastaminen muitta mutkitta ja joka tilanteessa olisi äärimmäistä
tyhmyyttä ja jopa rikos. Salaisuudet pidetään valtioedun takia ja kuten
Machiavelli totesi, ruhtinaalla on toiset oikeudet ja velvollisuudet kuin
yksityisellä kansalaisella.
Vaikka on
luultavaa, että myös ruhtinaan jollakin tasolla on palveltava totuutta
ollakseen asemansa arvoinen ja menestyäkseen maailmassa, ei hänen asemaansa
sovi höläyttää ilmoille kaikkea sitä, minkä hän tietää olevan totta. Uskotut
salaisuuksien haltijat, sekretäärit olivat
vaiteliaisuuteen velvoitettuja. Suotta ei ulkoasiain palveluksessa korkealla
tasolla toiminut henkilö saanut salaneuvoksen
arvoa. Tämä titteli on tasavallassamme valitettavasti jäänyt hyödyntämättä.
Olisiko sen käyttöönotto mahdollista ja jos ei niin miksi? Kandidaatteja uuden
tittelin haltijaksi voisi nimetä useita.
Totuuden pimittäminen
oli muuan asia, josta bolševikit aivan erityisen katkerasti syyttivät
tsaarinhallintoa. Heti vallankumouksen jälkeen paljastatettiin salaiset
sopimukset sodanpäämääristä ja vannottiin avoimen diplomatian nimiin. On
historian ironiaa, että juuri sama poliittinen liike kehitti pian historian
valtavimman salailukoneiston. Mutta itse periaatteen tunnustaminen edes hetken
ajaksi ansaitsee maininnan. Machiavellistisen periaatteen mukaan taas
sosialismin edut sitten myöhemmin välttämättä syrjäyttivät kaikki mahdolliset
muut edut. Oli se maailmanhistoriallinen edistys sen verran tärkeä juttu.
Epärehellisyydellä
leimatuksi on erityisesti viime vuosisadalla joutunut kokonainen ammattikunta,
diplomaatit, nuo kelpo miehet, jotka joutuivat ammatikseen valehtelemaan maansa
puolesta. Nykyään diplomaatti on entistä useammin nainen, mutta luulen, ettei
valehtelemista tai ainakaan totuudesta tinkimistä pidetä naisen kohdalla
todella paheksuttavana tai lähtökohtaisesti kovin raskauttavana asiana. Se
kuuluu jokia tapauksessa hänen rooliinsa. Kuka osaa kuvitella täysin rehellisen
naisen, joka täräyttää ilmoille joka tilanteessa sen, mitä ajattelee?
Ehkä diplomatia
on muuttumassa? Egon Friedellin aikoina sen maine oli syytäkin synkkä: Kokonainen ihmisluokka, joka kuuluu tuohon
lihavaan, sameaan tyhjäntoimittajien, naismetsästäjien ja uhkapelurien
muodostamaan pintakerrokseen, jota sanotaan hienostoksi, lähetetään hallituksen
puolesta erikoisiin kouluihin, varustetaan tuloilla, palkitaan kunniamerkeillä
ja titteleillä nimenomaan ja tunnustetusti sitä varten, että se viettäisi koko
elämänsä juonitteluissa, vakoilussa, pettämisessä ja lahjomisessa: valtion
tunnustamia ja palkkaamia veijareita ja tyhjäntoimittajia siis;
myrkkypistimellä varustettuja kuhnureita siis. He ovat valheen mestareita,
helvetin kätyreitä, pahin laji konnia, nimittäin hyväomatuntoisia konnia, sillä
hehän valehtelevat ”isänmaan puolesta”…
Friedellin
suuttumus on ymmärrettävä siltä pohjalta, että maailmanhistoriallinen
katastrofi, joka hänen näkemyksensä mukaan tuhosi kokonaisen sivilisaation ja
lopetti sen huikean historiallisen kukoistuskauden, oli paljolta diplomaattien
ja heidän valheverkkonsa syytä. Sitä väitettä, että valhe olisi diplomatian välttämätön
apukeino, Friedell nimittää diplomaattien valheeksi. Hän saattoi hyvinkin olla
oikeassa, ainakin osittain.
Ehdoton
avoimuus, kuten myös yleinen ja täydellinen aseidenriisunta saattaisivat
periaatteessa olla erinomaisia asioita. Ongelmana on, että jokaisen pitäisi
sitoutua niihin. Koska näin ei toistaiseksi ole, valtiot pyrkivät saamaan
toisiltaan salattua tietoa käyttämällä tiedustelun keinoja. Suurvaltojen keinot
ovat tässä omaa luokkaansa ja supervalta USA lienee lajissaan ylittämätön.
Nykytekniikka tarjoaa vakoilulle keinot, joilta on vaikea suojautua.
Mitkä ovat
pienen valtion mahdollisuudet tässä taistelussa, jossa paradoksaalisesti
etsitään totuutta epäreiluilla keinoilla? Kekkonen, jonka saavutuksia ja kykyjä
tyhmyrit eivät käsittäneet aikanaan eivätkä käsitä vieläkään, oli aito ja
tunnustuksellinen machiavellisti. Paradoksaalisesti hänen neuvonsa oli: on
puhuttava totta. Jos puhuu yhdelle osapuolelle yhtä ja toiselle toista, jää
ennen pitkää kiinni.
Monesta Kekkosen
puhe totuudesta saattaa tuoda mieleen sen ohjeen, jonka Stalin kysyttäessä
antoi kirjailijoille: ”Kirjoittakaa totuus”! Resepti oli helppo, mutta sen
soveltaminen kulloiseenkin tilanteeseen oli yhtä helvettiä. Luultavasti
Kekkonen oli samassa tilanteessa: oli pysyttävä totuudessa, mutta annosteltava
sitä varoen kuin lääkäri myrkkyä. Liiallinen annos olisi ollut suora tie
katastrofiin, liian pieni olisi toista tietä vienyt ennen pitkää samaan tulokseen
eli uskottavuuden kuolemaan. Vain mestari saattoi tietää, miten paljon oli
oikea määrä.
Homeros kertoo
Troijan hevosesta, jonka merkitystä kaupungissa ihmeteltiin, mutta päätettiin
sitten hyväksyä kreikkalaisten eli danaolaisten
lahja. Typeryyttähän tämä oli, klassinen
esimerkki hulluuden riemumarssista, mutta ylipappi Laokoonia, joka pelkäsi
asian seurauksia, lohdutti sentään ajatus, että kerran se totuuskin
paljastuisi:
Quidquid in occulto est, in apricum
proferet aetas
quidquid id est, timeo danaos et
dona ferentes!
Näin todella
tapahtui, kun hevosen mahaan piiloutuneet viekkaat kreikkalaiset tulivat esiin
ja tekivät tekosensa. Mutta sodassa stratagem,
sotajuoni kuuluu hyviin tapoihin. Sen onnistuminen herättää vain ihailua ja
petetyt saavat osakseen vain pilkkaa ja halveksuntaa.
Näin oli asia
naiiveina homeerisina aikoina, jolloin hirmutöillä avoimesti kehuskeltiin ja
niin oli asia myös vielä sata vuotta sitten. Vaan kuinka on nyt?
Ajat sentään
muuttuvat. Nykyajan diplomaatit tuskin tunnistavat enää itseään Friedellin
kuvauksesta ja sotilaatkin kavahtanevat kaikkein häpeämättömimpiä totaalisen
sodankäynnin keinoja, vaikka en ole asiasta varma. Totuuden arvo
kansainvälisissä suhteissa näyttää joka tapauksessa taas paradoksaalisesti vain
lisääntyneen samalla kun sen käyttö vähenee. Kysyntä on valtava, tarjonta
niukkaa.
Totuuden selville saamiseen panostetaan paljon
ja kalliisti ja samaan aikaan sitä vastaan rikotaan ennenkuulumattomassa
määrin. Kun joskus maailmassa tyydyttiin hienostuneeseen viekasteluun, näyttää
häikäilemätön disinformaatio nyt tulleen yleiseksi normiksi, jonka kanssa vain
joudutaan elämään. Susien joukossa lienee paras ulvoa, ettei herättäisi
tarpeetonta huomiota?
Tilanne
muistuttaa kylmän sodan aikoja. Silloin Kekkosen annostellun totuuden strategia
toimi hyvin ja se liittyi nerokkaasti oivallettuun erityisaseman
hyödyntämiseen. On väitetty, ettei sellaista enää ole eikä siihen ole paluuta.
Sen sijaan kuuluu olevan olemassa vain harmaa vyöhyke, jolle joutunut valtio on
poliittisena suureena yhtä mitätön kuin sitä palvelevat virkamiehet näyttävät
olevan lahjattomia ja vailla valtuuksia. Edes friedelliläistä rappion huumaa ei
kannattane Brysselistä etsiä, ulkoministeriön vaatimattomasta budjetista päätellen.
Tällainen
harmaus voisi johtua asioiden luonnosta, sillä päätösvalta ei ole meillä eikä
meiltä siis kannata odottaa mitään erityistä totuutta ainakaan omasta
poliittisesta linjastamme, sillä emmehän me siitä mitään olennaista edes voi
tietää, kun emme ole noissa paljon puhutuissa ytimissä. Ajatuksen suvereenin
valtion ulkopolitiikalle keskeisistä salaisuuksista ja siihen liittyvästä
vastuusta voinemme siis unohtaa vai kuinka?
Paradoksaalisesti
näyttää siltä, että ulkoasiainministeriöön kohdistunut urkinta osoittaa jotakin
muuta. Jos meitä kerran vakoilla kannattaa, eivät asiat vielä kovin huonosti
ole. On meillä vielä salaisuuksia.
Yleisesti ottaen totuus on Suomessa tabu. Tiettyjä väkivallantekoja pidetään uutispimennossa kunnes niitä ei voida enää peitellä. Niiden tultua ilmi vakuutellaan, ettei väkivallalla ollut mitään tekemistä maahanmuuton kanssa. Maailma on taas turvallinen. Monikulttuurisuuden unelma on yhä rikkumaton. Ainoa ongelma on vihapuhe.
VastaaPoistaValtaeliitillä ja sen virallisella uutiskanavalla (= valtamedialla) ei ole muuta vaihtoehtoa, koska ne ovat aiempien virheellisten valintojensa loukussa. Traagista on, että mitä kauemmin totuuden kertomista lykätään, sitä dramaattisemmin se ryskyy läpi. Saksalaisten sisällä hautuu furor teutonicus kun kantaväestö ajautuu yhä ahtaammalle, eikä suomalainen vihaisena ole sen kauniimpaa katseltavaa.
Tässä ajaudutaan kohti jotain katastrofia, jota seuraa nietzscheläinen kaikkien arvojen uudelleenarviointi.
Jotkut maat ymmärtävät tämän. Itä-Euroopan lehdistö on totuutta janoavalle kuin paratiisin puutarha Ylen ja Hesarin jälkeen. Hollannissa on uutissivustoja, kuten www.geenstijl.nl, jotka eivät räävittömyydessä jää jälkeen mv-lehdestä. Ne ovat arkipäivää.
Sveitsi on ottanut käyttöön säännön, jonka mukaan turvapaikanhakijoilta takavarikoidaan omaisuus 1000 frangin ylittävältä osalta. Rahat saa takaisin jo lähtee maasta vapaaehtoisesti seitsemän kuukauden sisällä. Täöt harkitaan myös Tanskassa pelotteena.
Näin toimivat Suomeen verrannolliset Länsi-Euroopan maat.
t. nimim. Tulilintu