Aulangon pastorinvaali
Pakkasen
paukkuessa nurkissa tarvitaan iltaisin räiskyvä takkatuli, jonka ääressä sopii
kertoilla vaikkapa kauhujuttuja, kuten joskus oli tapana. Takan puuttuessa voi
sytyttää pienhiukkasia syöksevän rasvaliekin, jonka ilkeässä loimussa tulee
väkisinkin miettineeksi kohtaloaan määrärahoista riisutun sairaalan letkuissa
vaipanvaihtoa odottamassa. Muuta hauskaahan siellä ei lienekään. Nauttikaamme
siis sitä ennen siitä, mitä on tarjolla. Edessä on kauhujen taival, ellei
armelias viikatemies osu kunnolla silloin kun tarvitaan. Hui sentään tätä
aikaa!
Mutta osattiin
sitä ennenkin. Topeliuksen Talvi-iltain
tarinoiden ensimmäinen nide sisältää Kuninkaan
hansikkaan ja Linnaisten kartanon
vihreän kamarin ohella muun muassa mainion kuvauksen 1800-luvun alkupuolen
Helsingistä: Vinsentti Aaallonhalkoja.
Sille ei taida olla vertaista sarjassaan ja se pitäisi lukea jokaisen, joka
joutuu Helsingissä jostakin syystä oleskelemaan.
Pitkään sen
sijaan kavahdin romaania tai kertomusta nimeltä Aulangon pastorinvaali. Sen nimi vaikutti niin tylsältä. Se oli
aivan turhaa. Kyseessä on mitä mainioin goottilainen kauhuromaani Eugene Suen
hengessä. Se on sijoitettu suomalaiseen pitäjään, jonka nimeksi on otettu
Aulanko, jolla ei ole mitään tekemistä oikean Aulangon kanssa, kuten tekijä
korostaa. Miksi moinen nimi on valittu, jää lukija ihmettelemään, mutta ehkä
kaikella ei ole tarkoitusta, kuten rohkenen joskus ajatella.
Aulanko on lyhyesti sanoen sielunvihollisen
valtaama suomalainen pitäjä, jossa synkkä pahuus lyö vastaan joka lävestä. Kun
nuori maisteri saapuu sinne papiksi, hän saa kuulla omituisia, joskin
vältteleviä kertomuksia edeltäjästään, joka näyttää olleen todellinen
maailmanlapsi, mässääjä ja irstailija, jonka ansiosta viinapaholainen oli
saanut koko pitäjän pauloihinsa.
Koko se
saatanallinen pahuus, joka oli pesiytynyt Aulangon pappilaan, ei kuitenkaan
ollut mitään tavanomaista periksiantamista viinapirulle, lihan himolle ja
silmäin pyynnölle. Sellainenhan oli monen arvostetunkin kirkonmiehen kohdalla
kovin tavanomaista noina aikoina, jolloin herätysliikkeet nousivat pappiloiden
menoa tuomitsemaan. Aulangon pastori Ödmark-vainaan pahuus oli omaksuttu
suorastaan itse pääkallonpaikalta, suoraan Tukhomasta, kuninkaan hovista ja
välillisesti vielä kauempaa. Salaisessa kirjastossa oli monenlaista teosta,
joissa usein luki kannessa pahaenteinen tekijän nimi, Voltaire…
Ja synkässä pappilassa
oli todellakin synkkä salaisuutensa, josta monet tiesivät, mutta kaikki
vaikenivat. Kun osasi etsiä, päätyi yllättäen tunkkaiseen ja pimeään
huoneeseen, jossa asui lapsia, pastorivainaan lapsia. Se oli murhaluola, jonka saastaisessa ilmassa
lapset olivat kuolleet toinen toisensa perään. Sinne johdatti pastorin muuan
jalo mustalainen Joosua, hieno, joskin hieman villi hahmo, jonka tapaamme
monissa aikakauden kirjoissa, myös Runebergilla.
Kolme lasta
kahdeksasta riutui yhä hengissä. alun perin he olivat olleet terveitä ja
reippaita, mutta nyt masennettuja ihmisraunioita jo ennen aikuisuuttaan.
Kyseessä oli itse asiassa saatanallinen, pitkitetty murha, jonka toimeenpano
tapahtui tämän maailman ruhtinasta palvelleen pastorivainaan suostumuksella,
mutta viime kädessä pahuus lähti naisesta, mamsellista
ja motiivina olivat rahat, prelaatin kokoamat rikkaudet.
Myöskään mamselli
Durin ei toki ollut kaiken pahuuden viimeinen alkusyy, pastori Ödmarkin sybariittinen
hillittömyys, tuo kiljuva jalopeura löysi toki muitakin kohteita raivolleen,
mutta lasten murhaaminen oli hänen vastuullaan. Mutta entä seurakuntalaiset?
Topeliaaninen kuva Suomen kansasta täydentyy tässä romaanissa sen irvikuvan
kautta, joka syntyy viinan ja paheen pauloissa olevan villin rahvaan
kuvauksesta. Sivistystä ja Jumalaa yhtä lailla halveksiva mölisevä lauma käy
rohkealle maisteri-pastorille jopa hengenvaaralliseksi, mutta hän vie ”sodan
epäjumalia vastaan” voitokkaaseen loppuun.
Rovasti, tohtori
ja tähdistön ritari Wenzel Ödmark oli neljäkymmentä vuotta johdattanut
seurakuntaansa ja sen sijaan, että olisi johdattanut sen virvoittavien vetten
tykö, oli luovuttanut sen itselleen saatanalle. Itse pastorinvaali, josta
kertomus on saanut nimensä, on myös kandidaattien kannalta vähemmän imarteleva.
Luihut pyrkyrit koettivat parhaansa mukaan mielistellä rahvasta ja vedota sen
synteihin ja muihin heikkouksiin. Viekkain ja tunnottomin kaikista
kandidaateista oli kuitenkin pastori Idegran, joka oli sekä koronkiskuri että
mamselli Durinin rakastaja ja rikostoveri.
On turha
todetakaan, että paha saa lopulta ansaitun palkkansa ja Jumalan sana tulee
kunniaan myös Aulangon pitäjässä, joka oli syntiensä tähden viheliäiseksi
tullut. Kuten sarjafilmien kohdalla, niin tässäkin on luultavasti väärin kertoa
mahdolliselle lukijalle, miten Herran tiet lopulta kulkivat. Yhtä kaikki, kun
vt. kirkkoherra Erland Stjernkors lähti Aulangosta, oli satamäärin ihmisiä
kokoontunut häntä saattamaan. Kieseissä seisoi takana mustalainen Joosua ja
viime hetkeen viipyi ajoneuvojen vaiheilla kaksi nuorta naista, jotka
Stjernkors oli ensimmäisenä saattanut valon tielle: Allfrida Ödmark ja Loa
Åkerström.
Tällainen oli
tarina ja vaikka Hämeenlinnan Aulangolla ei ole mitään tekemistä kirjan
tarkoittaman pitäjän kanssa, en voi estää väristysten käymistä syntisen
ruumiini läpi, kun joudun ajamaan sen ohi. Ja sentään mieleeni tulee, että olivat
ne papitkin ennen aika velikultia. Vertaapa niitä nykyisiin lälläreihin…
Grimmin satujen suomalainen versio. Hy, ihan hyvä juttu.
VastaaPoistaNiin ihminen on ihminen lie sivistystä vaikka minkäverran ja/tai kuinka hieno titteli/arvoninimi. Kirjaa kannattaa vilkaista kansia syvemmältä.
VastaaPoista