Kauhistuksia
Николай Стариков Ненависть.
Хроники русофобии. «Питер» 2019, 351 с. (Viha. Russofobian kronikka).
Nikolai Starikov
on omituinen kirjailija. Hän on yksi niistä, jotka Venäjälläovat viime aikoina
aina vuorollaan syytäneet maailmaan historiallisia kirjoja yhtenä putkena, kuin
konekivääristä.
Muita vastaavia
ovat olleet muuan herra Širokorad ja myös nykyinen kulttuuriministeri Medinski.
Yhteistä heille on historian reipas vääntäminen uuteen uomaan. Kyseessä
olevasta kirjallisuudesta ei yleensä voi käyttää nimikettä tutkimus (issledovanije), vaan kuuluu sen sijaan
Venäjällä myös sangen suosittuun sarjaan versioita (versii). Kyseessä ovat siis ns. vaihtoehtoiset totuudet.
Starikovin
tuotantoon voi tutustua wikipediasta, jossa myös kerrotaan Starikovin itse
kuvaavan genreään historialllis-poliittiseksi
salapoliistyöksi.
Täytyykin sanoa,
että tämä nykyisen ajan Scherlock Holmes onnistuu yhä uudelleen löytämään historiasta
tukuttain asioita, jotka muuttavat kokonaan perinteisen käsityksemme. Tai
muuttaisivat, ellemme ymmärtäisi jo alusta lähtien, että kyseessä ei ole
historiallinen, vaan nimenomaan historiallis-poliittinen
työ, jolla on yhtä selvät tavoitteet kuin metoditkin.
Ennen vanhaan,
eli siis ennen sitä, kun kaikki piti ruveta sanomaan ja ajattelemaan
englanniksi, olisi tässä kohden heti sanottu: Man merkt die Abscht und wird verstimmt.
Wikipedian venäläinen versio tarjoaa taulukon
muodossa katsauksen Starikovin teoksiin, joista Nenavist on numero 18. Muutama hänen julkaisemansa kirjan otsikko
kuvannee tuotannon luonnetta: Kuka tappoi
Venäjän? Venäjän pahin vihollinen. Kaikki paha tulee lännestä. Kuka pani
Hitlerin hyökkäämään Stalinin kimppuun? Kriisi, miten sellainen tehdään?
Stalin. Muistellaan yhdessä. Sota toisten käsillä. Ja niin edelleen…
Luettelosta puuttuu
ns. antifasistisen komitean suomeksi julkaisema vihkonen Stalin ja Suomi. Jos joku kaipaa huumorihetkeä vakavien asioiden
parissa, voi julkaisua suositella. Kirjoittaja väittää siinä muun muassa, että
vuoden 1944 suurpommituksissa varottiin tarkoin osumasta Helsinkiin…
Olisi väärin
väittää, että tämän kirjoittajan tuotanto likimainkaan vastaisi sitä, mitä
vakavat tutkijat Venäjällä julkaisevat. Siitä huolimatta sillä on tiettyä oirearvoa
ja suurissa kirjakaupoissa Starikovin keltakantiset kirjat ovat aina näkyvästi
esillä.
Kannattaa myös
huomata, että kirjoittaja on ns. Izborskin
klubin jäsen. Tämän think tankin
tunnetuin edustajahan on muuan herra Dugin, jota ei tässä tarvinne enää
lähemmin esitellä.
Tämän nyt
käsillä olevan kirjan sanoma on mahdollisimman selvä ja muutenkin koko kirja on
kirjoitettu eräänlaisella selkokielellä, joka muistuttaa Stalinin tyyliä.
Retoriset kysymykset ja vastaukset katekismuksen tyyliin osoittavat, millaista
lukijakuntaa tavoitellaan.
Russofobiaa sinänsä pidän vakavasti
otettavana käsitteenä. Mikäli joku ei ole huomannut, totean, että olen itsekin
kirjoittanut aiheesta kirjan.
Venäläisten on
kuitenkin yhtä paljon syytä etsiä syitä russofobiaan Venäjästä ja sen
poliittisesta roolista kuin amerikkalaisten on syytä ottaa huomioon kotimaansa
roolit ihmetellessään sitä jenkkivihaa, joka monessa maailman kolkassa
vallitsee.
Usein on
molemmissa tapauksissa kyse irrationaalisesta ja huonosti perustellusta
asenteesta, mutta itse asia ja sen taustat ovat aivan todellisia. Niiden
ymmärtämiseksi ei tarvita mitään rakettitiedettä.
Starikovin
tavoitteena on joka tapauksessa osoittaa, ettei tämä missään tapauksessa pidä
paikkaansa ja että Venäjään kohdistuvan vihan päämääränä on tuhota se
vaihtoehto länsimaiselle elämänmuodolle, jonka venäläisyys tarjoaa.
Tämä länsimainen
asenne nojaa uskoon länsimaisen ihmisen poikkeuksellisuudesta ja oikeudesta
valjastaa koko maailman resurssit itsensä -kultaisen
miljardin- käyttöön.
Venäjä tarjoaa
tälle hirviömäiselle ideologialle vastavoiman ja siksi sen tehtävä lännen ja
länsimaisuuden vastustajana on maailmanhistoriallinen. Sen toteuttamiseksi on
sitten itäslaavilaisten kansojen yhdistyminen samaan valtioon välttämätöntä…
En pidä
tarpeellisena näiden houreiden enempää selostamista, koska siitä saattaisi
syntyä mielikuva, jonka mukaan tämä heijastaa laajojenkin piirien ajattelua. Lunatic fringehän tässä on kysymyksessä,
kuten asia nykysuomeksi ilmaistaan.
Starikovin
teksti on hyppelehtivää purkausta, jossa yhtäkkiä saatetaan siirtyä kaukaa menneisyydestä
nykypäivään ja päin vastoin. Tavoitteena on voimakas journalistinen vaikutus,
joka tukee omaksuttuja näkemyksiä.
Tämä ei tarkoita
sitä, että kirjoittaja olisi itse keksinyt ne historialliset esimerkit, joita
hän sirottelee asiaansa tukeakseen. Kyllä kirjassa on myös tosiasioita ja
sellaisethan ovat historiassa usein tulkinnanvaraisia, ellei kyse oli aivan
triviaalista tasosta.
Muuan itseäni
aina vaivannut kysymys on ns. Fraustadtin
verilöyly ja sen syyt.
Kyseessä on siis
Fraustadtin taistelu nykyisessä Puolassa vuonna 1706, jossa suuresti alivoimainen
karoliiniarmeija tuotti rökäletappion saksilaisille, joita avusti 6000
venäläisen muodostama apujoukko.
Taistelua lienee
pidettävä ruotsalaisten kannalta niin sanotusti kunniakkaana, mutta sen
jälkiselvittelyä ei.
Tapahtui näet
niin, että ruotsalaisten komentaja Rehnskiöld määräsi tapettavaksi antautuneet venäläiset
vangit/venäläisiä vankeja, mikä on kiistatonta.
Miten paljon vankeja
oli ja miksi suoritettiin tällainen kansainvälisen oikeuden vastainen joukkomurha,
on sen sijaan kiistanalaista.
Itselleni on
jäänyt jostakin suomalaisesta esityksestä mieleen luku 6000 henkeä, mikä
merkitsisi ennenkuulumatonta verilöylyä ja yhtä historian suurimmista
sotarikoksista. Koko ajatus tuollaisesta teurastuksesta sen ajan käsityönä on
vertahyytävä.
Tämä luku
perustuu kuitenkin ilmeiseen virhearvioon, vaikka lähes yhtä suuren (4000)
esittää myös neuvostoaikana sangen arvostettu akateemikko Tarle. Siinä on
otettu kirjaimellisesti erään todistajan lause, jonka mukaan venäläiset
määrättiin tapettaviksi ilman armoa. Heidän määränsähän oli se 6000
Nyt kuitenkin
tiedetään, että tuhannet venäläiset eivät olleet tilaisuudessa tulla
teurastetuiksi, vaan olivat silloin jo siirtyneet muualle ja tämän toteaa myös
Starikov omassa esityksessään.
Tosiasiallisesti
tapettujen määristä esitetään vakavasti otettavia erilaisia lukuja 200-500.
Wikipedian kansalliset versiot tekevät mahdolliseksi asian nopean
tarkistamisen. Yllätys ei liene, että ruotsalaisilla on pienimmät luvut ja koko
tapaustakin epäillään.
Tämähän on jo hirmuista.
Ilkityö on joka tapauksessa samaa suuruusluokkaa kuin Viipurin verilöyly vuonna
1918 ja murhaamisen perusteena oli nimenomaan venäläisyys, muita
kansallisuuksia se ei koskenut.
Mutta mistä
moinen viha nimenomaan venäläisiä kohtaan? Erilaisia selityksiä on tarjolla.
Eräs niistä viittaa venäläisten raakuuksiin, jotka olisivat tapahtuneet jonkin
verran aiemmin ja toisessa taas esitetään, että armoa (quarter) ei tarvinnut antaa niille, jotka tekeytyivät joksikin
muuksi, kuin mitä itse asiassa olivat.
Vangiksi saadut
venäläiset taas olivat kääntäneet takkinsa, jotta heitä sen punaisen vuorin
takia olisi luultu saksilaisiksi. Tämä ei kutenkaan selitä sitä, miksei
saksilaisia sitten tapettu. Sitä paitsi aseensa pois heittäneen vihollisen
armahtamiseen ei tarvittu mitään erityistä syytä. Se kuului hänen oikeuksiinsa.
Oli miten oli,
sankarikuningas itse hyväksyi Rehnskiöldin teot. Kun Ruotsin armeija sitten
Poltavan ja Pervolotšnan jälkeen jäi venäläisten armoille, eivät he
kohdistaneet mitään kostotoimia edes niihin ruotsalaisiin, kuten Rehnskiöld,
jotka olivat tuon ilkityön suorittajia.
Tämä on totta ja
antaa venäläisistä moraalisesti kiitettävän kuvan. Mitä taas tulee Starikovin
väitteeseen siitä, etteivät venäläiset sotilaat koskaan tappaneet käsiinsä joutuneita
sotavankeja, riittää sen kumoamiseen yksi ainoa sana. Katyn.
Kaiken kaikkiaan
Starikovin kirjaa ei kannata lukea, mikäli tavoitteena on hankkia tietoa ja
ymmärrystä sen teemasta, mutta ei se sitä merkitse, että kirja koostuisi
pelkästä humpuukista.
Sivumennen
sanoen, kirjassa mainitaan Fraustadtissa antautuneen saksilaisen joukon erään
päällikön nimen olleen von der Golz.
Vuonna 1918,
mainitsee kirjoittaja, samanniminen kenraali toi Suomeen apujoukon, jota ilman
Venäjä ja Suomi olisivat yhdistyneet muutaman kuukauden sisällä.
Ainakin tätä
johtopäätöstä voi pitää perusteltuna.
Mitä taas tulee
russofobiaan nykymaailmassa vaikuttavana voimana, olisi sen olemassaoloa turha
kiistää. Mutta vain syystä tai toisesta sokea ihminen voi jättää sen syitä
etsiessään pois laskuista sen kielteisen rooli, joka Neuvostoliitolla ja
Venäjällä on viime vuosikymmeninä tässä maailmassa ollut.
Tosiasia
kuitenkin on, että myös Venäjällä ja sen politiikalla on ollut myönteisetkin
vaikutuksensa. Tämän unohtaminen ja systemaattinen vääristely johtaa sellaiseen
mentaliteettiin, jota nimitämme russofobiaksi, kuten erilaisten starikovien ja šarikovien
yksisilmäiset historiantulkinnat johtavat etumerkeiltään vastakkaiseen fobiaan.
Onneksi
itärajamme molemmin puolin täysipäiset ihmiset ainakin vielä sanelevat
normaalin historiankirjoituksen sävyn ja sisällön.
"sillä on tie,ttyä oirearvoa ja suurissa kirjakaupoissa Starikovin keltakantiset kirjat ovat aina näkyvästi esillä."
VastaaPoistaKyllähän agenda on selvä: sotaa edeltävä mielipiteenmuokkaus.
Jokainen aikakausi,tai pikemminkin tuon aikakauden hegemonista statusta tavoittelevat tai sitä ylläpitävät muovaavat oman totuutensa niin nykyusyydestä, kuin etenkin menneisyydestä.
VastaaPoistaOn päässyt käymään jotenkin siten että meillä historiaa ja varsinkn itäistä naapuria koskevassa keskustelussa meillä on jumiuduttu ylläpitämään neuvostoaikaista sanan ja puheenpartta.
Venäjällä sitävastoin on irtauduttu tai irtautumassa tuon aikakauden totuuksista.